I při 90 km/h je občas potřeba předbíhat (dejme tomu pomalou cisternu do kopce nebo předjetí právě připojeného auta z jiné silnice), což znamená většinou okamžité vybočení - co to poslední auto? Vybočí o cca 5-10 vteřim později, když už u něj bude auto zezadu, to nezní moc bezpečně. Má k tomu někdo nějaký matroš? Jinak se mi zatím zdá, že musím dávat neustále pozor, což je jaksi stejné jako běžné řízení.
Podle mě je tohle čistá utopie, která nemůže fungovat, možná tak pro kamiony jedoucí po dálnici, tam bych to samozřejmě uvítal, jak jeden dojede druhého tak končí s předjížděním, jinak dýchat něčí saze ze 4metrů se mi nechce.
tiez mam pocit, ze situacii na dialnici je tolko, ze zverit vedenie vozidla automatu nebude bezpecne. Jednou z castych situacii je ako ty spominas predchadzanie pomalsieho vozidla. Co ked sa pocas manevru v lavom (rychlejsom) pruhu priruti "pretekar"? Co spravi auto, ktore uz nemoze ist dopredu rovnakou rychlostou (brani mu v tom pomalsie auto, dajme tomu ta pomala cisterna) a vybocit do laveho pruhu nemoze, lebo tam uz je ten "pretekar"?
Dalsia potencialne blba situacia je pripajanie sa na dialnicu, ked v pravom pruhu ide akurat vlak pozostavajuci z x aut - medzery medzi nimi su prilis male na bezpecne zaradenie sa.
tiez by ma zaujimalo, ako si predstavuju pripajanie sa auta na dialnicu, ked akurat na privadzacom pruhu stretne kolonu s rozostupmi 4 metre. uz dnes je to casty problem, ze kamiony idu v tesnych rozostupoch ('trojse***va' vzdialenost v 90 kilometrovej rychlosti, teda cca 75 m, je prazdny pojem, navyse ju dopravaci velmi neriesia).
ked tam bude bariera aut, osobnych aj nakladnych, ktore su navyse v automatickom rezime a ich vyradenie trva cenne sekundy, tak na privadzacoch hlavne v rannej spicke sa budu tvorit rady nervoznych ludi, neschopnych dostat sa normalne na cestu.
hosi, sice v clanku nepisou jak to presne funguje, ale maji tam dost napoved jake systemy se oto staraji, radarovej tempomat, system pro udrzeni auta v jizdnim pruhu , mrtvej uhel a podobne, tedy systemy ktere jiz samotne dokazou s autem na dalnici jet tak, ze neni vpodstate potreba nic delat a auto jede samo a je schopno treba i zastavit pokud je to potreba, je tedy predpoklad ze vsechny ty systemy funguji normalne i v pripade ze auto jede v danem vlacku, tedy normalne dal sleduji situaci okolo auta a dokazou reagovat na okolni auta nepripojena do vlacku, a tedy i na ty co jedou znatelne rychleji, takze pokud vedouci vozidlo zacne predjizdet a vase to jiz nestihne kvuli nejakemu "zavodnikovi" tak je pravdepodobne ze dal pojede ve svem pruhu a dal bude vyuzivat onech systemu tak, aby se vase vozidlo nenabouralo :-! jiste tam maji nejaka pojistna pravidla kdy vase auto nevjede do cesty jinemu jen proto ze je zapojeno do vlacku :-)
Na elektronickych pomocnikov sa neda vzdy spolahnut. Mozu pomoct vyriesit 80% situacii, ale na komplexne problemy jednoducho nestacia (but dosahom senzorov, vypoctovym vykonom,...).
Predpokladam, ze tak isto ako semafory s odpocitavanim/blikanim musia byt zakomponovane v pravnej uprave, tak aj jazda v aute s takymto automatickym systemom musi byt aj pravne osetrena. Osobne by som to z hladiska bezpecnosti videl na obmedzenie jazdy v jedinom jazdnom pruhu a tym padom iba na dialniciach s odstavnym pruhom (aby autovlak nemusel obchadzat odstavene vozidla).
Pripajanie sa by mohlo byt poriesene zvacsenim vzdialenosti medzi vozidlami - odpada tym vyhoda nizsej spotreby jazdou v zavetri, ale nejake to deci paliva pre bezpecnost obetujeme, no nie?
za čárou je plno zákazů předjíždění pro kamiony..tohle je dobrý na dlouhý štreky po evropskejch dálnicích.První kamion pojede určitě s nějakou eko převodovkou a rádcem řazení,takže všichni pojedou efektivně.Podle mně prostě předjíždět nebudou..i kdyby jeli za sebou 4 návěsy s normálníma řidičema,tak 4 najednou nebudou předjíždět pomalejšího.Možná tak u nás a dál na východ
Přesně jak jsi napsal: "Tohle může fungovat akorát v laboratorních podmínkách". Nedokážu si představit, jak by to fungovalo v praxi... Zatím to tu nikdo nevzpomenul, ale při 4m rozestupu mě napadá: Co když kamion vpředu je prázdný a druhý by byl naložený... pak se brzdná dráha klidně zvojnásobí (nehledě na další problémy jako je uložení nákladu, tomu je také nutno přizpůsobit styl brždění). Myslím , že není náhoda, že v testu jedou hned jako první dva kamiony a až za nimi osobáky... ;-\ Asi si dokážu představit, jak by to dopadlo, kdyby ten druhý náklaďák jel až na konci průvodu >:-[]
Sám bych se do takové kolonie klidně rád připojil pokud by jela po dálnici alespoň 110km/h.
Vedoucí řidič kamionu má velkou zodpovědnost jak majetku tak zdraví a určitě by tam neposadili kde jaky hovado.
Co se týče kolon apd. tak je přece řečeno, že kamion řídí člověk a je na jeho zodpovědnosti aby nezačal brzdit prudce a kriticky před kolonou ale jel tak, aby to bylo bezpečné (začal zpomalovat včas).
Stejně jezdím stereotypně stejnou trasu každý den do práce tak proč ne automaticky :-)
A potom takyto vlak dozenie nejaky recesista a k velkej radosti pasazeriov v pripojenych cestovnych voznoch to zaslapne pred veducim kamionom. Taketo vlaky su mozne len na kvalitnych viacprudovych dialniciach. V CZ a SK to zatial fungovat urcite nebude. Uz vidim ako v nejakom aute s tvrdsim podvozkom idu na D1 pekne v kolone v pravom pruhu a nechaju si vydrncat zubne celuste. Pripadne ako cely vlak obieha v stupani pomalsi kamion 10 minut.
Studia je to pekna, ale v reale zatial neprakticka. Ale ono pride doba, ked vsetci mimo vlakov budu mat obmedzovace na 80km/h a tym nas donutia jazdit ako ovce pekne za sebou aby nam cesta rychlejsie ubiehala 8-s
Na tento silniční vlak se dívám jako na autobus, tedy jako prostředek hromadné dopravy. A recesisty co vybržďují autobusy neznám. Rozdíl je pouze v tom, že by to musela upravit novela zákona, protože momentálně by to skrze "bezpečný odstup" neprošlo.
Rád by som videl toho, kto by chcel osobným autom cestovať po diaľnici rýchlosťou 85 km/h, respektíve 89 km/h. Pretože taká je maximálna rýchlosť kamiónov. Predpokladám, že asi len ľudia, ktorý urobili autoškolu na 12. pokus :-) .
Ja som to pred 15 rokmi pár krát skúsil a takmer som zabil. Myslel som si, že stojím, a tak som sa díval po vrabcoch a napálil som to do pokazeného kamióna. Z auta bola totálka. Odvtedy už takéto šetrenie na palive nerobím.
Opět to dokazuje tezi, ze nejlepší bude si pořídit nějakou pořádnou ameriku s širokejma lavicema a dozadu hodit nálepku s prostředníkem. Sledujte, jak nás chtějí furt někam zařazovat a organizovat. :-| ;-\ 8-s