Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Situace kolem R35 houstne, pozemky zřejmě budou vyvlastněny

Ministerstvo dopravy nakonec přistoupí k vyvlastnění pozemků nutných pro výstavbu silnice R35. Majitelé půdy se chtějí bránit.
Zpět na článek
11. 4. 2014 11:57
11. 4. 2014 12:34
11. 4. 2014 12:31
11. 4. 2014 11:57
vyvlastnění
Je to celé postavené na hlavu. Media pořád řvou,že stavimé dráž jak v německu. Což zjevně není pravda, záleží co se do těch statistik započítá.
V Německu mají dlouhá léta výhodu v tom, že pozemek pod dálnicemi (ale i železničními koridory) se nevykupuje jako stavební parcela, ale dle původního zařazení, tedy vesměs ZPF.

U nás se před rokem udělalo to samé a najednou všichni řvou, jak jsou okrádání. 30kč/m2 je dost i na m2 černozemě někde na Hané nebo v Polabí. Ty pozemky o které jde, jsou vesměs daleko horší.
Výhoda tohoto řešení je omezení spekulací s pozemky, z čehož se tu stal tak trochu národní sport.
Nevýhodou je, že cena za pozemky zůstane 30kč/m2 i na parcelách někde v blízkosti velkých aglomerací a tam by se mělo vykupovat za cenu obvyklou v místě.

Každopádně nejvíce se ohledně výkupních cen ozývají starostové blízkých obcí, kteři mají schodou náhod všichní pozemky v trase budoucí dálnice. Jakožto starostové totiž věděli, kde se bude stavět a tak začli spekulovat a najednou by jim z toho nemuselo nic kápnout.

Viz. prohlášení starosty Opatovic Kohouta: " "Dochází k porušování lidských práv, protože je nám nabízena náhrada za zemědělský pozemek, přestože je označen jako stavební. Došlo k porušení ústavních zvyklostí a poženeme to až do nejvyšších pater.". Nebo třeba starosty Časů: "Budu se bránit, jak to jen půjde, a vůbec mě nezajímá, že stavba silnice se kvůli tomu třeba zdrží," zdůrazňuje Zdeněk Seidl, kterému hrozí, že lacino přijde o 2,5 hektaru půdy.

Těmto starostům nejde o nějaké obecné blaho, ale jen o to namastit si svoji kapsu a tak teď řvou a cpou to do médii.
Rozbalit vlákno
12
11. 4. 2014 12:19
Re: vyvlastnění
Spekulacím lze částečně zabránit, stačí do toho promítnout dobu vlastnictví pozemku a dát nějaký limit, plošné vyvlastnění za minimální ceny je totální prasárna, cena 30 Kč/m2 je dle cenových map za zemědělskou půdu zhruba dvojnásobek, ale v reálu budete běžně na 20 Kč a víc. Lidé už půdu prodávat nechtějí, tabulkové ceny jsou k ničemu. Stát by měl nemovitosti, které potřebuje, vykupovat vždy za tržní cenu, anebo zvolit jiné řešení.
11. 4. 2014 12:33
Re: vyvlastnění
Ale on to preci stat vykupuje za trzni ceny. 30Kc/m2 je u zemedelske pudy celkem bezna cena a co si budeme povidat mimo velke aglomerace neni o moc vetsi ani cena bezne stavebni parcely.
11. 4. 2014 12:41
Re: vyvlastnění
u té půdy je to složitější, všechno můžete koupit za tržní cenu anebo třeba jinde o trochu dráž, nebo levněji nebo to nechat vyrobit atd ... U půdy to nejde, jestli tam máte statek a XY hektarů vám znárodní kvůli něčemu, tak možnost koupit tu půdu o 50 km jinde, třeba i za stejnou cenu, je vám k ničemu, protože ji potřebujete tam v tom místě, proto se podle mě na vyvlastnění pozemků nedají jednoduše použít tabulkové ceny z cenových map, tu půdu nemůžete nijak nahradit, dovézt atd...
11. 4. 2014 12:51
Re: vyvlastnění
A že ta silnic pojede přes ten statek ví statkář z územního plánu už kolik desítek let?
11. 4. 2014 13:17
Re: vyvlastnění
spousta lokalit dodneška územní plány nemá, kromě toho čárkovaná čára v územním plánu s popisem v legendě směrná část - návrh, ještě neznamená, že tam ta stavba opravdu bude ...
Avatar - Ji/Ri
11. 4. 2014 12:21
Re: vyvlastnění
Ok. Jsi starostou. Půjde ti o veřejné blaho nebo o vlastní profit? Odpověz pravdu. V číslech: 25000čtverců půdy x cena.... každá koruna je 25000 korun v celku. Opravdu mi chceš tvrdit, že bys řekl: tak si to vemte, hlavně že už konečně mí spoluobčané budou moci jezdit po dálnici?
Avatar - jimmbo205
11. 4. 2014 12:31
Re: vyvlastnění
měli šanci prodat za 100 kč/metr.. To je podle víc než dost... Neprodals, máš smůlu.. Vyvlastnit.. Aneb kdo chce moc, nemusí mít taky nakonec nic...
11. 4. 2014 12:48
Re: vyvlastnění
Je to jednoduché, má se vzít kupní smlouva. Přičíst inflaci, změnu kurzu apod. a dát nějaké procento jako škodné a hotovo.
11. 4. 2014 13:05
Re: vyvlastnění
Tady jde spíš o to, že ti pánové to udělali čistě účelově z důvodu spekulace.

To asi nebudou ti, kteří na té půdě nechali hektolitry vlastního potu, potažmo potu svých předků. Tam bych to bral a jejich obranu vlastní půdy bych jim plně schvaloval.
11. 4. 2014 12:34
Re: vyvlastnění
Naprosto souhlasím a přidám ještě jeden názor. Přes Opatovice ani Časy teď nejezdí žádný tranzit. Takže jejich obyvatelům je uplně šumák, že v Hradci se pomalu už nedá projet a tisíce lidí ve vesnicích podél Svitavské trpí.
Jinak samozřejmě původní cena pozemku 100Kč za metr je uhozená. Cena pozemku pod komunikací je mnohem nižší než cena zemědělské půdy, takže bych být majitelema byl rád za 30Kč za metr. V mnoha vesnicích se skupují pozemky pod stávajícíma komunikacema za 1Kč za metr.
Avatar - Hammunasakra
11. 4. 2014 13:12
Re: vyvlastnění
Máš naprostou pravdu krom toho že i tak se tady dálnice který sou často tristní kvality stavěj dráž než ty německý plánovaný a stavěný pro neomezenou rychlost. A ty frašky s prodejeme pozemků kde desetiletí dopředu víme že povede dálnice a pak následný výkupy to je fakt tristní :no:
11. 4. 2014 15:57
Re: vyvlastnění
V dnešní době rozhodně nestavíme dráž než v Německu. Stavby se dnes souteží v průměru za 60% ceny z projektu a za takové peníze není možné ty stavby postavit v požadované a odpovídající kvalitě. Někde to prostě musí ošidit a často na tom i prodělají. Minimálně menší subdodavatelské firmy, kterým to velcí hráči jako Skanska, Eurovia,Strabag apod. přeprodávají, stěží přežívají.
Ono platí to, že "uveřím jen té statistice kterou jsem si sám zfalšoval". V těch porovnáních stačí zvolit jinou metodu přepočtu inflace, použít jiný měnový kurz a rázem jsou výsledky i o 50% jinde, sem nebo tam. Nemluvě o tom, že třeba na západě do těch cen vetšinou nepočítají náklady na opravy komunikací zasažených stavbou. U nás se to tam počíta a hlavně ty náklady jsou strašně vysoké, bo obce si podmiňují souhlas s výstavbou (trasou) právě opravou nějakých cest apod.
Na druhou stranu rakušáci třeba kolem téměř každé nové dálnice dělají asfaltové "polňačky", které slouží zároveň pro cyklisty a takovou investici bohužel ŘSD u nás realizovat nemůže.
Problém je, že v dnešní době je hlavním a v podstatě jediným kritériem pro výběrové řízení cena. Mnohdy pak vyhrávají firmy o kterých se ví, že to nepostaví dobře (to se týka spíše menších soutěží na obecní a krajské úrovni).
Ono se sice strašně zpřísnilo provádění víceprací na stavbě. Bohužel to šlo po česku "ad absurdum" a v podstatě nejsou možné ani méně pracé. Není možné na jedné položce ušetřít milion, kdyby se druhá navýšila o pár desítek tisíc kč.
Chtělo by to:
1) Soutěžit po menších celcích, aby to zvládli i menší firmy a nedocházelo k tomu přeprodávání.
2) Soutěžit třeba na průměrnou cenu, ne na nejnižší. Tím se zabrání machinacím v soutežích a vyřadí se ty co nabízí nejnižší cenu (a tomu odpovídající kvalitu). Však leckde se nejvyšší a nejnižší nabídka automaticky vyřazují.
3) Zajistit kvalitní dozory investora, kteří průběh stavby a kvalitu opravdu pohlídají. Tzn. vlastní oddělení opravdu špičkových dozorů jak na ŘSD tak SŽDC. Takové je ovšem potřeba dobře zaplatit a to je v zkostnatělém státním systému velký problém. Jenže kdo šetří tady, zaplatí jinde mnohonásobně víc.
4) Samozřejmě mít kvalitní datové základny pro projekty, každoročně je aktualizovat a hlídat aby se v soutěžích neobjevila žádná položka dráž než třeba o 15-20% proti datové základně. Kdo tak učiní, toho bez milosti vyřadit z výběrového řízení.
5) Začít dělat kvalitní údržbu. Dnešní trend je přesně opačný, počkat dokud to není v havarijním stavu a pak to postavit znovu. Přitom stačí levná údržba a životnost konstrukcí se výrazně prodlouží.
6) Závest ceník projekčních prací a ročně ho aktualizovat jako v Německu. České likvidační ceny ani neumožňují udělat kvalitní projekt. Kdyby měla firma věnovat projektu tolik času aby byl neprůstřelný, tak by s ohledem na cenu zakázky automaticky zkrachovala. Dále dávat termíny, které odpovídají lidským schopnostem a zohledňují i úřední lhůty, tak aby šel projekt projednat.
7) Dávat víc peněz do studii a nižších stupňů dokumentace, optimální trasa se musí najít už před územním rozhodnutím. Ne dělat 10 variant v projektu, kde je to mrhání lidským potenciálem a penězi.
8) Neumožnit vstup do řízení ekologům, občanským iniciativám apod. ve vyšších stupních než je územní rozhodnutí. Kdo má připomínky, má je předložit v čas. Dál už na to nesmí být brán zřetel.
Avatar - Hittman
11. 4. 2014 12:31
Vyvlastnění
Tak se všichni těšili, jak s nástupem "demokracie" přijde konec vyvlastňování ve prospěch kolektivní většiny obyvatel a hleďme, je to tu zpět! Teď je otázkou, zda to tehdy bylo špatné a nebo zda je to správné dnes. Nevím, o co těm lidem jde, jde jen o půdu, kterou jim stejně může stát nahradit finanční částkou a nebo směnou, např. lidé v heřmanicích, kde se buduje přehrada, "přijdou" i o dům. Nehledě na kupu spekulantů kupujících pozemky...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - jimmbo205
11. 4. 2014 12:35
Re: Vyvlastnění
Tehdy to dobré rozhodně nebylo, protože si za to většinou nedostal nedostal nic (možná nějaký ty roky ve vězení)... Ale jak jinak to dneska řešit..? Takovejch spekulantů tu je dneska plno... Stát jim dal podle mě docela velkorysou nabídku.. Nepřijali maj smůlu, dostanou cenu "podle tabulek"
Avatar - Stefič
11. 4. 2014 13:06
Don Vito Corleone by měl radost
Je hezké číst tlachání o tom, jak má stát dát nějakou nabídku a kdo ji nepřijme má prostě smůlu.
Zkus se ale vžít do pocitu majitele země. Beze mě někdo naplánuje asfaltku, začne si klidně stavět a mě pak staví před hotovou věc. Prodej a táhni. Že prý vyšší zájem...

Strčte si vyšší zájem někam. Nejsou tady jen spekulanti, ale i lidé vlastnící zem po generece a se vztahem k půdě, který ne každý pochopí.

Stát má plánovat a začít realizovat po naplánování a přípravě. Nejsme na Sicílii ne 20. letech minulého století. Takhle se opravdu s lidmi nejedná
Rozbalit vlákno
2
11. 4. 2014 13:23
Re: Don Vito Corleone by měl radost
Naplánováno je od roku 1963. Stačí to jako dostatečné varování předem?

Jakákoli změna trasy postihne zase někoho jiného, někoho kdo neměl 50 let na pozemku stavební uzávěru a nemohl čekat, že tam bude mít tu dálnici.
Avatar - RWD
12. 4. 2014 09:41
Re: Don Vito Corleone by měl radost
Zákon vyvlastnění u nás sice existuje, ale je postavený (pro vyvlastňovaného) poměrně rozumně a tím i téměř neaplikovatelně.
Pokud si dobře pamatuji, tak aby bylo možné něco vyvlastnit, musí o tom rozhodnout soud. Soud v takovém řízení přihlíží především na to, zda bylo naplněno maximální možné úsilí ze strany vyvlastňovatele směřující k dohodě a to pro všechny vyjednávací nabídky i finanční kompenzace. Jestliže tedy bylo nabízeno 100Kč a nyní je to 30Kč není to rozhodně průchozí stav pro zahájení vv. řízení.

Líbí se mi jak majitele pozemku tu spousta lidí vidí jako automatické spekulanty a podvodníky. To jsou zřejmě ti, kdo všechny naše úspěšné podnikatele vidí jako zloděje a korupčníky. :no:
11. 4. 2014 13:18
Vyvlastnění x konfiskace
Možná by stálo za zmínku, že vyvlastnění je za náhradu a konfiskace (kterou tu provozovali komunisté) je bez náhrady. Když tedy Pavel Kohout v tomto článku ( [odkaz] ) uvádí: "Stát nám bere právo na obživu, je to horší než za komunistů!" tak poněkud po zapomíná na to, že považovali komunisté vlastnictví půdy v rukou soukromníků za buržoazní přežitek, který je třeba silou a bez náhrady odstranit.

Vyvlastnění za cenu stanovenou znaleckým posudkem je naprosto v pořádku. Jediný problém je v tom, že se celý proces u nás táhl (klasicky) tak dlouho, že mnohé pozemky dost turbulentně měnily cenu a mnohým jejich majitelům došlo, že vlastně mohli vydělat víc. Vyvlastnění je potřeba provést rychle, ne se v tom rýpat od roku 2012. Tenkrát byla situace (i právní) jiná. Teď to lidi naštve natolik (Pavel Kohout), že se veřejně projeví před národem jako nevzdělaní hlupáci. To už vyžaduje hodně rozzlobení.
Rozbalit vlákno
1
11. 4. 2014 15:29
Re: Vyvlastnění x konfiskace
Tak zrovna pan Kohout na mne moc seriózně nepůsobí. V nedávne době v podstatě zablokoval vydání stavebního povolení na zdvoukolějnění z Opatovic do Stéblové (HK-PCE), protože mu název nové zastávky v obci - "Opatovice n. L. - zastávka" přišel dehonestujicí. Co by mu přišlo dostatečně vznosné, ale netuším (možná Opatovice Hauptbahnhof). Nemluvě o to, že před pár lety si tu zastávku vymyslel, jako náhradu za stávající stanici u Opaťáku, která byla moc daleko. A před nedávnem pro změnu začal prosazovat, že chce původní stanici a novou zastávku nechce, takže nakonec bude oboje. O jeho mediálních "tyjátrech" ohledně průjezdu Opatovic ve směru od HK -Třebše k R35 nemluvě. Pro mě je to prostě zcela nedůvěryhodná osoba.
Avatar - Achernar9
11. 4. 2014 16:59
Vyvlastnění
Stejně by se mělo postupovat v případě stavby výpadovky z Brna na Svitavy. Akorát se o tom řeční a furt nic. A je to tam přímo dopravní katastrofa !!!
Rozbalit vlákno
0