Situace ve formuli 1: Rosberg, nebo Hamilton?
Pětašedesátou sezonu F1 čeká po skončení předepsané přestávky ještě osm závodů. Vyjde z nich jako mistr světa Nico Rosberg, který by byl v pořadí třiatřicátým šampionem v historii, nebo se stane celkovým vítězem některý z předchozích mistrů? V takovém momentu připadá v úvahu především Lewis Hamilton.
Rosberg působí u trojcípé hvězdy pátou sezonu. Vede světový šampionát, oženil se a o tři roky prodloužil smlouvu s Mercedesem. Bude mít jeho životní sezona happy end?
Jsou změny k něčemu?
Letos vstoupily v F1 v platnost technické předpisy, podle nichž jsou závodní vozy vybaveny přeplňovanými šestiválcovými agregáty o objemu 1600 cm3. S tím souvisí výrazné snížení hluku motoru, což se setkalo s častou kritikou. Rozpačitě jsou také přijímány další změny ve sportovních předpisech. Jde třeba o dvojnásobný počet bodů, které mají být přidělovány v posledním závodě sezony v Abú Zabí (23. listopadu). Kontroverzně působí také návrh na příští ročník, aby se po návratu safety caru (bezpečnostního vozu) do boxů začínalo z pevného startu. Pozitivní ohlas nemá ani snaha o navýšení počtu závodů nad současných devatenáct.
„Změny nemají žádnou koncepci a formule 1 tak ztrácí fanoušky, ať tomu věří nebo ne,“ domnívá se Josef Král. Český pilot startoval tři roky v šampionátu formule GP2, doprovodné sérii F1, a jeden závod vyhrál.
Nová technika formule 1 nesvědčí každému. Přesvědčil se o tom především čtyřnásobný mistr světa a obhájce titulu Sebastian Vettel, kterého válcuje nováček stáje Red Bull Australan Daniel Ricciardo. Němec Vettel, který od sezony 2010 najezdil na prvním místě dohromady 11 417 kilometrů, se v letos v odjetých jedenácti závodech ještě ani jednou neobjevil na vedoucí pozici!
Týmové souboje v sezoně 2014 | |||||
Tým | Jezdci | Kvalifikace | Závod | Nej. kolo | Body |
Mercedes | Rosberg/Hamilton | 5:4 | 3:5 | 4:4 | 202:191 |
Red Bull | Ricciardo/Vettel | 7:4 | 6:1 | 5:2 | 131:88 |
Ferrari | Alonso/Räikkönen | 8:2 | 10:0 | 7:3 | 115:27 |
Williams | Massa/Bottas | 5:6 | 3:4 | 2:5 | 40:95 |
Force India | Hülkenberg/Perez | 9:2 | 5:3 | 4:4 | 69:29 |
McLaren | Button/Magnussen | 6:5 | 8:2 | 2:8 | 60:37 |
Toro Rosso | Vergne/Kvjat | 6:5 | 2:2 | 3:1 | 11:6 |
Lotus | Grosjean/Maldonado | 6:1 | 3:1 | 1:1 | 8:0 |
Marussia | Bianchi/Chilton | 8:3 | 7:1 | 4:4 | 2:0 |
Sauber | Sutil/Gutierez | 4:5 | 3:1 | 1:3 | 0:0 |
Caterham | Ericsson/Kobajaši | 2:8 | 1:4 | 2:3 | 0:0 |
Hodnoceni: V kvalifikaci v případě, že pilot nebyl postižen technickým problémem. Při závodě v případě, že ho oba dokončili. U nejrychlejšího kola, jestliže pilot ujel alespoň polovinu závodu. |
Kdo přestoupí a kam?
Fernando Alonso: Španěl má smlouvu s Ferrari do roku 2016, ale italský tým by si ho rád pojistil až do konce sezony 2019. Hovoří se o částce 45 milionů dolarů na rok (930 milionů korun).
Valtteri Bottas: Ambiciózní Fin ze stáje Williams patří k objevům sezony. Aktuálně je pátý v MS s 95 body, zatímco zkušenější Massa jich vybojoval jen 40. Podle dvojnásobného mistra světa Miky Häkkinena se na jeho krajana poptával McLaren.
Lewis Hamilton: Podle nevýkonného ředitele stáje Mercedes F1 Nikiho Laudy má britský pilot smlouvu i na sezonu 2015, ale
tým už s ním jedná o dalším prodloužení. Lauda současně popřel zájem Mercedesu o Sebastiana Vettela.
Max Verstappen Šestnáctiletý Nizozemec je synem bývalého pilota F1 Jose Verstappena (107 závodů, 17 bodů) a jezdí evropskou sérii formule 2.0. Vyhrál už sedm závodů a průběžně je druhý. Zajímají se o něj Mercedes i Red Bull.