Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?
Zpět na článek
20. 9. 2016 19:43
20. 9. 2016 20:18
20. 9. 2016 20:27
20. 9. 2016 21:08
20. 9. 2016 22:23
20. 9. 2016 23:13
20. 9. 2016 23:37
21. 9. 2016 08:19
21. 9. 2016 08:26
21. 9. 2016 10:27
21. 9. 2016 14:15
21. 9. 2016 14:30
21. 9. 2016 08:29
21. 9. 2016 00:43
21. 9. 2016 08:06
21. 9. 2016 11:17
21. 9. 2016 13:10
20. 9. 2016 23:10
20. 9. 2016 23:26
21. 9. 2016 07:45
21. 9. 2016 10:18
26. 9. 2016 14:07
22. 9. 2016 07:00
22. 9. 2016 18:56
20. 9. 2016 23:33
21. 9. 2016 07:54
21. 9. 2016 08:07
21. 9. 2016 10:00
22. 9. 2016 07:05
26. 9. 2016 14:13
Avatar - Stejsn
20. 9. 2016 19:31
To je zase moderna.
Mě vždycky učili, že lepší gumy na hnanou nápravu.
Rozbalit vlákno
9
Avatar - white label
20. 9. 2016 20:15
Re: To je zase moderna.
Mají pravdu, zjistil jsem to už kdysi na vlastní kůži, konkrétně na rakouské dálnici někdy před 15-20 lety, tamní svodidla by mohla vyprávět.
Avatar - Wojta101
20. 9. 2016 21:06
Re: To je zase moderna.
Ono to dává i logiku, teda mě, navíc mě i na škole smyku učili, že lepší zadní vzorek je právě z důvodu bezpečnosti, protože je zadek lehčí a tak je pro něj lepší pravě větší vzorek, aby měl dostatek možností ustát krizi. Také se kdysi doporučovalo nechávat kolovat pneumatiky po voze a motat do toho i rezervu, aby se sjížděli rovnoměrně...
Avatar - JirkaV8
20. 9. 2016 22:14
Re: To je zase moderna.
Já dávám u zadokolky lepší gumy dozadu. U předokolky ale ROZHODNĚ dopředu. Ono jedna věc je neklidná záď, beru, ale tím žít umím. Ale jak se utrhne předek a hrne se na protisměr, tak to je v troubě. Nehledě k tomu, že přední kola brzdí. A ty moderní auta s ABS v zimě špatně zastavují, dřív stačilo dát nohu na pedál a držet to těsně před zablokováním a člověk stojí, dneska jak je poprašek, tak to abs bliká, auto se cuká a ještě ještě ještě hned 30% dráhy navíc.

Mimochodem řidiči kamionů taky na PN dávají nové gumy, kdežto ZN a návěs má protektory. Z důvodu, že když se to rozletí, až jsou kusy gumy všude kolem, tak pokud je to na zadku, někdy o tom ani neví. Pokud na předku, je souprava obtížně uřiditelná

Školy smyku, jojo ti taky radí v krizové zatáčce vyšlápnout spojku (za předpokladu žeby to mělo manuál). Já to zkoušel na prádném zledovatělém parkovišti a nejostřejší oblouky opakovaně šly, když jsem se lehoulilinečce dotýkal plynu.

Ale co tu nezaznělo a co je nejdůležitější věta, spojit ostré brždění a ostré zatáčení = smrt. Ať toho nebo druhého musí být tak do 20%.

A kam jde vzorek? Tam kam prach z destiček a kotoučů, ty taky mizí.
20. 9. 2016 22:27
Re: To je zase moderna.
V tom prvním odstavci máš pravdu ve všech

Ale u těch kamionů je to hodně špatná teorie. V tom nehledej nic jiného, než ekonomiku. Vodící guma o dost víc vydrží a je paradoxně levnější, než záběrová, protektory tam nedávají z důvodu, že vyvážit to je mnohdy hodně velký kumšt a mlátí to v zatáčkách.

Záběrová guma je o dost drazší než vodící, je tam jiná konstrukce a protektorují se líp, protože jich protektorovna může víc použít a mnohdy už výrobce tu gumu připraví na remix z fabriky..ale u většiny přepravců jde hlavně o prachy.
Co se návěsu týče, tak to je kapitola sama pro sebe, ty gumy tam trpí hodně a už jen, že je musí pravidelně na těch nápravách na návěsu prohazovat přední za zadní je důvod, proč tam "stačí" protektory, protože při točení na parkovištích ta guma dostává strašnou čočku.
Protektory na náklaďáky mají dnes hodně dobrou kvalitu..i když záleží na protektorovně. Ale jestli ti nějaký řidič kamionu řekl, že tam dává protektory jen kvůli tomu, že až se to rozletí, že jde prakticky o prd, tak...pánbuh nás chraň ho někde na cestě potkat.
Avatar - JirkaV8
20. 9. 2016 23:01
Re: To je zase moderna.
Ahoj,dík za reakci. Ty tak ono je jedna věc kašlat na to, druhá věc je při krizové situaci nezmatkovat a v klidu to dořešit. Jo já vím, že u kamionu jde u prachy. Ale zadek se fakt neřeší, na tahači vzadu máš dvojmontáž, takže jedno kolo stále do zastavení pojede. A návěs úplně s*re pes, máš tři nápravy, stejně se to zvedá, nebo když není nálada na měnění tak se to přitáhne kurtou k rámu a dojede se bez kola.

Spíš je zajímavé téma to povinné hlídání tlaku v pneu, u domácích výměn na některých modernách to dělá docela paseku. Nebo když zdviháš auto na vzduchovém podvozku, tak ho tím někdy zmateš atd.

Sranda ale je, a to jsem nevěděl, že přezouvání gumám prý moc neškodí. Vždycky to vypadá tak krkolomně jak se to stahuje z ráfku, že je mi jí líto a vedoucí pneuservisu, ty to se neboj, já ti ji klidně 20x nandám a sundám, tomu se nic nestane. Spíš je smutné, jak někteří bez zábran parkují 20% šířky běhounu na obrubníku, mi to vždycky trhá oči.

Mimochodem, máš celkem přehled. Čeká nás v gumách v dohnedné době 5-8 let nějaká zajímavost nebo myslíš že ne? děkuji a hezký večer
20. 9. 2016 23:25
Re: To je zase moderna.
No jo, hlídání tlaku, je vůbec věc. Já zrovna včera kupoval novou diagnostiku na senzory TPMS. Když jsem to tam viděl, co všechno musím u některých aut po přezutí udělat, aby ty senzory vůbec fungovali a jak se to za ty dva roky, co to je povinné zase změnilo, tak se mi dobře nespalo.

No já doufám, že nás nic nového snad čekat nebude Gumárenské odvětví je vůči zbytku automobilového průmyslu pomalejší a už tak různé legislativy, těm chudinkám pneumatikám dává zabrat. Vydrží daleko méně, aby měli lepší známky v brždění na mokru a aby měli nízké valivé odpory, tak v zatáčkách odchází vzorek daleko rychleji. Takže já jen doufám, že se toho moc měnit nebude. jako výrobci už jsou z toho docela divoký, protože má přijít zase další norma na valivý odpor a vnější hlučnost, že už to vidím na průměrnou životnost o 60% nižší, než u stejné gumy před 10 lety.

Jako, přezouvání pneumatice zase tolik nevadí, jako konstrukci určitě ne, to, že se tam různě při odrážení deformuje ji neškodí. Ale to sezonní přezouvání škodí diskům a pak i tím pádem té gumy. Protože ta guma se k ráfku trochu "připeče", jak se vyhřejvá a jak auto jezdí do zatáček, tak pak při odražení to samozřejmě vezme i trochu laku z disku, který se utrhne spolu s gumou, takže tam začne být trochu nerovnější povrch, který trochu pak samozřejmě odírá patku pneumatiky a nedochází tak k takové těsnosti a hliníky pak začnou oxidovat a plecháče reznout a i když to ošetříš, tak to stejně při každosezonním přezouvání už není časem ono.
Takže jako samotné gumě to zase tolik neudělá, ale osobně vždycky radši doporučuju mít dvě sady.
21. 9. 2016 17:54
Re: To je zase moderna.
tvoje prispevky zejmena na tema penumatiky vzdycky rad a se zajmem ctu! :yes:
Avatar - DoubleSix
21. 9. 2016 09:35
Re: To je zase moderna.
Sorry, ale v tom prvním odstavci máš pěknou snůšku nesmyslů.
Jsou to jen tvoje pocity, nic víc. Náměry na testovaných autech ukazují něco úplně jiného ;-)
21. 9. 2016 18:37
Re: To je zase moderna.
Mně v americkém servisu vždycky prohodí pneu z jedné nápravy na druhou. Chodím na výměnu oleje co 5000 mil, takže to tak dvakrát za sezonu přehodí, plus měním na zimní, takže mám po dvou letech všechny pneu stejně sjeté, nebo zatím spíš nesjeté. Dokonce mám i ty Ecopia pneu, nejsem žádný odborník, ale jsem s nima spokojený. Hlučné nejsou, auto sedí v zatáčkách dobře a spotřeba je nízká. Nevím, jestli je to zásluha pneu, ale stěžovat si nemůžu. Jinak v zimě mám Conti a zvládám coloradskou zimu bez problémů. Chtěl jsem Nokian, ale srovnatelný model v době, kdy jsem to kupoval, stál o 50 dolarů více. Conti kolem 100 dolarů/kus, Nokian přes 150. Continental byl i hluboko pod cenou Pirelli nebo Michelin.
Avatar - Ronault.
20. 9. 2016 19:32
Ojeté dopředu...
Já mám gumy sjeté soumerne, ale to bude tím, že když prezouvam z letních na zimní a naopak, tak si gumy oznacim a pak naopak...to je tak složité?
Rozbalit vlákno
3
Avatar - eLzyx
20. 9. 2016 19:41
Re: Ojeté dopředu...
záleží na nájezdu. Když teď najezdím prd, tak se mi ta souměrnost vzorku také lépe udržuje než v dobách, kdy jsem najezdil přes 50t km ročně a to ještě po dodatečně zdrsněné dálnici, která brala vzorek odhadem tak 2x rychleji, než běžný povrch.
Obvykle jsem dodržoval ono běžné rozšířené - lepší dopředu, akorát když bylo kolem července s výhledem na nulové srážky, tak jsem hodil sjeté dopředu, aby se za ten měsíc dorasovaly a mohl jsem na to obout nový pár.
Avatar - Ronault.
20. 9. 2016 20:23
Re: Ojeté dopředu...
I v průběhu sezony není problém prohodit gumy, pravda, buď musíš do servisu nebo mít 2 hevery, ale za pul hodiny je hotovo ;-)
Avatar - Bully_
21. 9. 2016 10:09
Re: Ojeté dopředu...
Urcite existuji vyjimky, ale krome nich u vsech aut zvednes celou polovinu jedinym heverem. Pro klid v dusi muzes/mel bys dat pod druhy operny bod podperu.
20. 9. 2016 19:43
30mm vzorek na 110%
"Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy."

Já nerozumět řeči Vašeho kmene...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Stejsn
20. 9. 2016 20:01
Re: 30mm vzorek na 110%
Ty nevěděla na co 3cm dezén použila?
Avatar - Woombat
20. 9. 2016 20:49
Re: 30mm vzorek na 110%
3 cm dezána, to veliká věc. Kde to koupit lze??
20. 9. 2016 20:08
Já mám ojetej zadek
Stačí, abych při cestě do Chorvatska naplnil kufr a zadek je ojetej.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - white label
20. 9. 2016 20:11
Re: Já mám ojetej zadek
Neboj, jedničkový Josefe, tady není "řeč" o tvé zadnici. ;-)
21. 9. 2016 13:07
Re: Já mám ojetej zadek
Jak to děláte? Já jezdím naloženej dost často a přesto se předek sjíždí rychleji.
Avatar - jozephko
20. 9. 2016 20:09
A nie je lepšia kombinácia...
A nie je lepšia kombinácia ojazdené všetky 4 gumy na sliky, ale zapnuté ESP v aute? >:D
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Pixla
20. 9. 2016 20:15
Kam ten vzorek jde?
Právě tak se mě zeptal syn, malý ekofašista, když sem měnil gumy. Nikdy sem novou a ojetou gumu nevážil, nepočítal objem sjetého vzorku, ale i když škarpy nejsou plné "gumového prachu" a silnice se nezvedají díky uježděné vrstvě, někde ten vzorek být přece musí! Co leze z výfuku zajímá každého, ale kam odešel vzorek, to je každému putna.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Uživatel_5340709
20. 9. 2016 20:35
Re: Kam ten vzorek jde?
To je jasné, vzorek šel do pr...le!!! :-!
20. 9. 2016 21:00
Re: Kam ten vzorek jde?
... a kdyz to synovi na plnou hubu nerekne sam, reknou mu to kamosi ve skolce. :-)
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 20:39
Re: Kam ten vzorek jde?
No, putna to není... ale guma je, málo platný, pořád víceméně přírodní materiál. Což se pozná i podle toho, že se v rozumném čase rozpadne.

Už vyvinuli i syntetické pneumatiky - měly lepší vlastnosti, delší životnost... ale ta drť se nerozpadala... takže by během asi 3 let silnice zmizely pod nánosem drtě.
Naštěstí měli ještě zbytek rozumu a tak to neprodávají, nevyrábějí...

Zkus synovi vysvětlit, kolik kilo kůže odpadá z nás!
A taky nikde neleží.
;-)
20. 9. 2016 20:18
Mereni
Já při přezouvání neřeším kde byly, ale podle naměřené hloubky určím, kam je dám. Jak psal někdo výš, pokud jednu sezónu jedu víc a druhou míň, je nesmysl furt stejně prohazovat. Jinak lepší dopředu.

PS: mám pneu něco přes 1mm nad limitem a za deště je to i při dodržování předpisů o... Takže teorie možná jde, ale v praxi se raději spoléhám na rozum a příště je raději pošlu dál a koupím o něco dřív nové, ať si na tom jezdí šetřílci.
Rozbalit vlákno
16
20. 9. 2016 20:27
Re: Mereni
Já takhle posílám dál i starší pneu. Mam max 6let staré letni a 5 zimní, pak jdou. Ale v poslední době mi pneu vydrží tak 3 roky.
Pneumatikám se věnuju dost a porovnávám různé typy. A už mám oblíbené značky, který nezklamou.
20. 9. 2016 21:08
Re: Mereni
Jak říkáš, už mi taky několik lidi říkalo, že jim vydrží pneu míň než dřív. A to mají stejná auta. Asi se dělá nižší vzorek >:D
Avatar - JirkaV8
20. 9. 2016 22:23
Re: Mereni
Fušují se směsi aby se prodávali další a další, v lepším případě aby to zastavilo o 30cm dřív a do toho prostoru se vítězoslavně nakreslil kočárek. Nejmarkantnější to bylo na krasické Barum OR34. Stará dala cca 50tkm a drželo to i v zimě. Nová cca 15tkm (!!!wtf) a na běžném asfaltě to jezdilo jak zledovatělý plast.

Záleží co čekáš. Já mám na léto michelin a na zimu nokian. Pro sportovní auta bych vzal Pirelli, dovedu si předstravit Dunlop a pro levná auta Bridgestone. Offroady pak BFGoodrich. Docela humorné je, že v každém testu vyhraje Conti. Ale každý máme svojí pravdu.
20. 9. 2016 23:13
Re: Mereni
Ja jezdím na Barumkách. Na léto je mam skoro na všech autech a na zimu na třech a jsem spokojen. Jak s vydrzi, tak s vlastnostma. Na multivanu jsem oproti continentalech rozdíl nepoznal jak ve výdrži, tak ve vlastnostech a to je zkouším fakt dost. Na zimu mám vyzkoušený Dunlopy. A na samurajovi jezdím na špalkách pneu vranik, u toho je jedno kdy to zastaví, hlavněze to bere. Ale i na mokru se s tim da jezdit a to mě strašili hodně.
Samozřejmě netvrdím, že Barum jsou top pneu, od toho jsou tu jiné značky, ale kdyby nebyly dobrý, tak bych na nich nenechal najezdit 3 auta 80tisic km/rok.
Avatar - JirkaV8
20. 9. 2016 23:37
Re: Mereni
Tak když jsi spokojen, není co řešit ;-) Vnitřní spokojenost je někdy aj lepší než třeba lepší, ale zcela vynucený výsledek . Však trh je dostatečně široký, někdo má stříbrné suv, někdo černé kupé, není problém. Navíc Barum jako takové už dávno není, jen Conti drží značku, protože u nás to má tradici, barum, mogul, mototechna bla bla bla.... Třeba to máš slušnou šarží nějakých Brilantisů nevím, já popisoval jen, že stará OR34 (což je komunistické malé kolo co bylo na Žigulu) bylo dřív lepší. Značku dál neřeším, je pro mě mrtvá. Ale 80tkm je luxus, pokud je to klasické osobní auto a nebylo to sjeté do mínusu že lezou po obvodu dráty.
21. 9. 2016 08:19
Re: Mereni
Taky vozím Barumky léto i zimu. Naši měli bravurisy 1 myslím a otřes, 2 už byly lepší (letos je dojíždí), já si na auto pořidil ty Bravuris 3 HM a musím uznat, že drží dobře i za deště byly bezva, ale jak jsem už psal, když jsou na pokraji životnosti, jsou i na suchu divné... Ale asi je budu kupovat znovu. Poměr cena a užitná hodnota OK a nájezd asi 35tis. s tím, že si zatáčky užívám (mám ohoblovaný vnějšek a vnitřek (střed je ok) na všech 4 pneu >:D jo a spotřeba (teda valivý odpor) taky OK.

Když mě s tím zastavili čerti, tak remcali proč protáčím kola a tak, tak jsem jim to vysvětlil, že neprotáčím, ale projíždím rychleji zatáčky, tak se divili :-) a byla z toho 15ti minutová debata, problém žádný. >:D
21. 9. 2016 08:26
Re: Mereni
Ja mám bravuris 2 na svým autě a drží výborně, jen v přímým směru malinko plavou. A na multivanu jsem mel bravuris 2 a dobrý, teď dojíždíme bravuris 3. Udávaný prodloužení km probehu jsem teda nezaznamenal.
Ale pocity z barumek mám dobry.
Avatar - Bully_
21. 9. 2016 10:27
Re: Mereni
Pokud mas behoun sjety na vnejsku i vnitrku vic oproti stredu, znamena to jedine- jezdis na podhustenych plastich. Opakem je prefouknuta pneu, kde bys mel vic sjety stred behounu.
"Rychlejsi projizdeni zatacek" ma vliv na celkove opotrebeni plastu, ne na nejakou z jejich casti. Vyjimkou je treba okruhove jezdeni, tam muzes podstatne rychleji sjet treba jen vnejsek behounu prednich kol. Ale jak na tom okruhu, tak i v beznem provozu muzes jakekoli nesymetricke opotrebeni vzorku (coz neni podle tveho prispevku tvuj pripad) eliminovat nastavenim geometrie, prip. opravenim spatneho technickeho stavu podvozkovych dilu. Rikam to zjednodusene, nekdy je vuci zivotnosti pneu "spatne nastavena" geometrie nutnou dani pro jizdni vlastnosti v extremnejsich sportovnich disciplinach.
21. 9. 2016 14:15
Re: Mereni
Napsal jsem to špatně, sjíždí se mi vždy vnější a vnitřní strany na přední nápravě, střed je vždy ok, podvozek jako"nový" a geometrii dělám vždy po přezutí a výsledek je vždy OK (1 ročně v origo kia, podruhé u známého, co má pneuservis).

Podhuštěné rozhodně nejsou, dávám tam 2,5-2,8 atm. - rozměr 195/55 R15.
21. 9. 2016 14:30
Re: Mereni
Tak je logický, ze se pri řezání zatáček vice sjizdi hrana když se na ni navalí váha auta. Přední hrany mam taky sjety, zadní ne. A mám je nafouklý přesně.
Avatar - Enthusiastic.driver
21. 9. 2016 15:59
Re: Mereni
No, pořád platí to, co psal Bully. Vnitřek se ti v zatáčkách nemá důvod sjíždět - leda bys měl nastavenou rozbíhavost, která by ty vnitřky žrala... Takže mi to taky vychází buď na podhuštění, nebo špatnou geo.
21. 9. 2016 08:29
Re: Mereni
Nemyslim 80tisic na jednech pneu. Myslel jsem že na mých autech se najede 80tisic s Barumkama. Jinak na bravuris 2 i 3 se najede cca 65000km v pohodě na T5ce, která je celkem těžká.
Avatar - eLzyx
21. 9. 2016 00:43
Re: Mereni
zimní Nokian mě zklamaly na plné čáře, takže já už jedině a pouze zimní Pirelli. A letní Continental.
Avatar - Ozzman
21. 9. 2016 08:06
Re: Mereni
Nokiany tě zklamaly? Já mam s nimi dobrou zkušenost. Chtěl jsem i letní, ale nakonec jsem vzal Verdestein, vyšly v dané cenové a rozměrové skupině nejlépe v testech a zatím spokojenost.
Avatar - eLzyx
21. 9. 2016 11:17
Re: Mereni
bohužel. Měl jsem nejspíše první várku z ruské fabriky, model WR G2. Chová se to spíše jako špatná univerzální guma. Vzorek zimní, ale směs mi přijde letní.
Avatar - Jaros71
21. 9. 2016 13:10
Re: Mereni
Jezdím Michelin..skvělý poměr výkon/cena.
Micheliny najedou o hezkých pár km víc než konkurence.
Tím se srovná vyšší cena.
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 20:36
Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je ned
Co slovo, to perla... jsou za to snad placení?!

Nedotáčivý smyk je v podstatě neřešitelný, s výjimkou opravdu trénovaných šoférů, co umí tarokovat s plynem...
A když se "utrhnou" přední kola, tak auto ani nebrzdí, ani nezatáčí... a to se vyplatí.

Prostě už nemá ani smysl se o něco pokoušet - takže je to vhodnější.
Rozbalit vlákno
23
Avatar - Uživatel_5340709
20. 9. 2016 20:52
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Jsi nikdy nejel v předokolce, že tu v komentáři podsouváš, že tento stav má jen dvě možnosti buď 1 (ovladatelnost), nebo 0 (absolutní ztráta kontroly). Nikdy jsi nedělal korekci řízením, při přechodu auta do smyku ven po tečně, nikdy jsi nezažil utažení stopy při náhlém ubrání plynu, nebo ztrátu kontroly, následné dobrždění na požadovanou rychlost v přímém směru (pokud je prostor) a následný pokus se dostat zpět do směru zatáčení? Pokud vím, tak smyk předokolky má x variant jak probíhá, ještě když do toho zamotáme jestli je to z kopce, nebo do kopce. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 21:05
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Právěže jel... fakt.
;-)

Jenže právě na korekci řízením, popsaný (mimochodem v praxi víceméně nepoužitelný) cvik nazývaný důvěrně "přerušovaná soulož", i na mnohem úspěšnější řešení nedotáčivého smyku - přitažení řízení a akcelerace, nejlépe s citovaným "tarokováním" plynem, na to všechno potřebuješ spolehlivý záběr předních pneumatik... pokud tam máš "sjeté", jak je v titulku, tak už ti zbývá jen se modlit, aby to dobře dopadlo.
;-)
Avatar - Uživatel_5340709
20. 9. 2016 21:23
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Jasně, ale to jsme právě u toho. Řešíš situaci, že nemáš oba dva páry pneu stejné. Proto než dostat předokolku do přetáčivého smyku, který je pro běžného předokolkového smrtelníka totální překvapení, tak bude bojovat opět s nedotáčivým smykem, akorát v nižší rychlosti, a když není idiot, tak svoji rychlost v následujících zatáčkách upraví. V tom bych rady od Bridgestone viděl jako pozitivní.
Ale to se asi bavíme fakt o dost velkém rozdílu v opotřebení, jinak menší rozdíly určitě vyřeší jednou za sezonu přehodit předek na zadek. Tak budeš u většiny aut pořád šul-nul, a ne při sebemenším rozdílu to nechat na předku a rozdíl časem prohlubovat.
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 21:32
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Já Tě nepřemlouvám, ale prostě já na tom nic pozitivního nevidím. Zejména u předokolky - uteče mi zadek? No tak přidám trochu plynu a tím to srovnám. Pokud mám vepředu slušný gumy.

A do příští zatáčky už jedu opatrněji... >:D
Avatar - JirkaV8
20. 9. 2016 22:28
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Utečený zadek je normální i u všech aut "všechno v předu". Od Wartburgu přes Favorita až po Oktávku. Neříkám že je vždy očekávaný, ale kdo to ještě párkrát nezažil, tak se asi dlubal v nose a není řidič, promiň.
20. 9. 2016 22:45
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Když dostaneš u předokolky nedotáčivý smyk tak už se můžeš akorát tak modlit, pokud nejedeš zrovna do kopce pak se do dá vyřešit dupnutím na brzdu ono to celkem rychle zpomalí a začne zatáčet. Když ustřelí zadek tak to pořád ještě můžeš vybrat a ikdyby ne tak pokud máš nějaký vzorek na předku tak to stačí k tomu, aby se auto udrželo na silnici a dokonce plus minus i v pruhu ;-)
Avatar - Enthusiastic.driver
21. 9. 2016 16:08
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
"i na mnohem úspěšnější řešení nedotáčivého smyku - přitažení řízení a akcelerace, nejlépe s citovaným "tarokováním" plynem"

Heh? A tohle funguje v kterém vesmíru? Když jsem ztratil trakci na předku, tak přitažením řízení a akcelerací přidám předním kolům pouze další várku problému k vyřešení.
Avatar - Ja Prvni 123
21. 9. 2016 20:59
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
No, nic si z toho nedělej, že to neumíš... neumí to každej -vždyť to tam píšu.
;-)
Avatar - Enthusiastic.driver
21. 9. 2016 23:17
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Máš někde nějaké video nebo popis? Nikdy jsem to neviděl a nikdy jsem o tom ani neslyšel a příjde mi to z principu jako blbost, ale rád se nechám poučit.
Avatar - Ja Prvni 123
22. 9. 2016 07:21
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
To nemám... ale asi Ti to vysvětlí a ukážou v každé dobré škole soutěžního ježdění.
Pointa je v tom, že kolo přenese největší sílu na mezi adheze. Teda abych byl úplně přesnej těsně za ní - při několika procentním prokluzu. To ale nikdo, ani největší frajeři, nedokážou zařídit vědomě a úmyslně, aby se kola protáčelo o 6%... a tak je řešením oscilovat s plynem kolem toho místa, kde kola proklouznou... přidáváš tak dlouho, až kola proklouznou a hned po tom ubereš právě jen o tolik, aby se přestaly protáčet a pak zase hned přidáváš.. a tak pořád dokola, ideálně několikrát za vteřinu.
;-)
Pokud máš současně přední kola stočena tak, jako bys měl projíždět bez problému zatáčku s o něco menším poloměru, než skutečně chceš projet, máš docela slušnou šanci, že se auto nakonec do té skutečné zatáčky nějak poskládá...

Až nasněží, tak si to někde vyzkoušej. Na prázdném parkovišti!
;-)
22. 9. 2016 07:57
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
123: podle mě mícháš hrušky s jabkama. Vůbec nerozlišuješ směr působících sil. U nedotáčivého smyku se jedná o limitní zatížení silou v příčném směru a dodatečným zatížením hnací silou v podélném směru adhezi kola určitě nezvýšíš ale naopak ji ještě výrazně snížíš.

Prakticky vzato nejlepší příčnou adhezi bude mít volně se odvalující kolo které se mírně smýká (o těch pár %) v příčném směru. A jakákoliv dodatečná síla v podélném směru jeho skluz už jen zvýší.
Tedy pokud bude FWD v zatáčce nedotáčivé i během jízdy s vyšláplou spojkou, jakýmkoliv pokusem o akceleraci nebo brzdění nedotáčivost ještě zvýšíš.
Avatar - Enthusiastic.driver
22. 9. 2016 09:01
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
My se ale bavíme o nedotáčivém smyku! To co popisuješ, je pouze potlačení nedotáčivosti v prvotní fázi - ta se skutečně dá řešit x způsoby. Ale když už kloužeš předkem ven, tak jak se chceš najednou pohybovat na mezi adheze, když už jsi dávno za ní?
Avatar - Enthusiastic.driver
22. 9. 2016 09:09
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Jako dokážu si představit, že by to za určité situace mohlo fungovat na nějaké děsivě zašpérované rally předkolce, kterou by ten svor nahovado vytáhl ven. Ale to asi jen při nějakých příhodných podmínkách. Jinak už to všechno napsal kalousek.
Avatar - 125S
20. 9. 2016 20:57
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Taky si říkám, že je bezpečnější dát lepší pneumatiky na předek. Jak v zimně tak v létě. Abych vyvolal přetáčivý smyk, musely by být opravdu hodně sjeté.
20. 9. 2016 21:01
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
i u zadokolky je to lepsi.
Avatar - 125S
20. 9. 2016 22:39
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Pro někoho jo... ;-)
21. 9. 2016 13:24
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Z vlastní zkušenosti, 2 mm a za deště na sjezdu z dálnice. takže nic moc rychlost (+/- 50-60 žádná extra zatáčka. A jak jsem se divil kam si to ten zadek chce pádit.
20. 9. 2016 21:36
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Existuje ještě jedno řešení nedotáčivého smyku - bleskové "ťuknutí" do zadních kol přes páku parkovací brzdy a tím vyvolání přetáčivosti s následným kontra. Chce to ale tréning někde na zasněšené ploše a samozřejmě i dostatek prostoru na silnici... A nehodí se to na všechny typy nedotáčivosti, ale pouze tehdy, když auto ještě aspoň trošičku zatáčí
A hlavně to auto nesmí být vybaveno idiotskou el. P brzdou ovládanou tlačítkem! :-)
20. 9. 2016 22:59
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
tak tohle je spolehlivy zpusob, jak to poslat do housti - mam ve smyku predek? dam do smyku i zadek, at je nejaka sranda, vid? ... elektronickou parkovaci brzdu na vas, zavodniky, co nevite, ze tu standardni, mechanickou, mate nechat za jizdy na pokoji :-)))
20. 9. 2016 23:30
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Sorry, ale to je odstrašující příklad levičáckého přístupu - zakázat mechanickou ručku, aby s ní nemohl schopný řidič vyřešit krizovou situaci - to je hnus! Já přece netvrdil, že je tento způsob všelékem, ale za určitých okolností je to jediný účinný způsob, jak zjančené auto donutit zatočit. Samozřejmě se to ale musí umět a musí na to být dostatečně široké místo na silnici. Pokud se to nepřežene, a přibrzdění zadních kol je jen mžikové, nemusí být smyk zádě nijak extrémní, ovšem to auto skutečně zatočí. :-!
20. 9. 2016 23:52
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
nene, to se pletes, ja s ni treba jezdit mohu, protoze vim, k cemu je, ale ty (zda se mi) k tomu nejsi zpusobily >:-[] , jinak bys vedel, ze v tebou popisovane situaci (kde je dost mista) pustim plyn a mirne srovnam predni kola a rucku nechamodpocivat na doma, az budu parkovat v kopci ;-)

p.s. tady uz te zase trosku popichuju ;-). jak jezdi leon?
Avatar - Cuba66
21. 9. 2016 12:54
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
Ale on má Arese pravdu, předsedo :-)

Jen to chce opravdu trénink a k tomu na různých površích a hlavně ne v provozu. Já to umím jen na ujetém sněhu, na vodě a asfaltu bych si netroufl. Navíc si troufnu jen na jedné silnici na chalupu, kde vím, že mi nikdo proti nejede. A cíleně čekám na tu chvilku, kdy se předek začíná hrnout ven a pak beru za ručku.
Avatar - Ja Prvni 123
21. 9. 2016 21:08
Re: Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je
A můžu vás trochu naštvat?
To, co popisujete, je takové školácké řešení, vhodné pro blbnutí na zasněženém parkovišti...
;-)

Řidiči jezdí tak, že současně citlivě přibržďují provozní brzdou i akcelerují... tím dosáhnout toho, že auto se tak trochu jako "natáhne" mezi přední kola, v záběru, a zadní, přibržděná.
No a poměrem sil na pedál brzdy a plynu si dělají s autem co chtějí...
>:D

Ať máte o čem přemýšlet.

Jsem dnes v dobrém rozmaru - rozehnal jsem si kýlu.
20. 9. 2016 20:51
Kvadratura kruhu dle Bridgestonu
"Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě"
U většiny dnešních aut se pneumatiky vpředu opotřebovávají výrazně rychleji než vzadu. Když dám dle nabádání Bridgestonu více opotřebené pneumatiky dopředu, tak se o to rychleji sjedou, zatímco zadní pneumatiky zůstanou jen mírně opotřebené. Koupím tedy dvě nové a dám je dle nabádání Bridgestonu dozadu, zatímco mírně opotřebené dám dopředu. A situace se bude donekonečna opakovat a nikdy nedosáhnu kompletní výměny na celém autě.
Já to dělám tak, že více opotřebené dávám dozadu a zároveň se snažím, aby rozdíly mezi těmi dvojicemi nebyly moc velké, takže přehazuju přední a zadní i jednou během sezóny.
Rozbalit vlákno
0
20. 9. 2016 20:51
kam na tyhle experty chodite??
lepsi pneu vzdy dopredu. hned z nekolika duvodu:
1) kdyz jedu vodou i pri pomerne prudkem zataceni na normalni silnici mi zadni kola jedou vicemene ve vysusene stope po prednich pneu - zadne naznaky nestabilni zade, mily autore, tu nejsou. jestli sis tohle odfajfkoval, tak leda si mel fajfku nacpanou travou.

2) nedotacivy smyk je resitelny za predpokladu, ze k nemu doslo vlivem prenaseni brzdnych nebo trakcnich sil. pokud vznikne tim, ze ja vul mam na predku sjete gumy, pricemz plachtim na volnobeh, tak uz mi nezbyva nez si rozbit hubu.

3) i male deti, co jezdi na kole, vedi, o co ostrejsi je brzdit predni brzdou nez zadni. takze az vas, experti z auto cz, nejaky chudak zazaluje, ze mu to nebrzdilo dostatecne, protoze mel na predku ty sjete a na zadku ty mene sjete (a ne naopak), tak se nedivte. za blbost se plati.

4) pneumatiky mezi predni a zadni napravou stridam tak, aby jejich ojizdeni bylo rovnomerne. nove obuti logicky kupuju vzdy kompletni. jen tatar zbrousi napred predni plaste a nahrazuje je po paru pneu odlisne znacky.
Rozbalit vlákno
13
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 21:09
Re: kam na tyhle experty chodite??
ad 4) experti Bridgestonu samozřejmě očekávají, že je vyměníš vždy v páru za pneumatiky STEJNÉ značky!

;-)

Jedině Bridgeston...
Avatar - white label
20. 9. 2016 21:10
Re: kam na tyhle experty chodite??
Avatar - white label
20. 9. 2016 21:13
Re: kam na tyhle experty chodite??
1) To netvrdí "experti" z a.cz, ale experti z Bridgestone.
2) To tvrzení se primárně vztahuje na specifickou situaci, tedy především pří jízdě na vyšší vrstvě vody nepřiměřenou rychlostí.
Ovšem zavádějící mi přijde to slovo "vždy".
20. 9. 2016 22:54
Re: kam na tyhle experty chodite??
tady to napsali a jeste jakoze na vlastni kuzi potvrdili experti z acz (konkertne fokt), proto se do nich trefuju... a take se trefuju proto, ze to neni prvni nesmysl, ktery tady uvadeji, a navic si myslim, ze tohle je velmi nebezpecny blud, ktery tu ctenarum podsouvaji, a to jeste rovnou v titulku clanku! pripomina mi to kdysi tu uverejnenou fotku policejni felicie s nasazenyma sneznyma retezama ... na zadni naprave!!

prave kdyz jedes v relativne vysoke vode, potrebujes predni pneu s vyrazne lepsim vzorkem, protoze zadni uz jedou v jejich brazde. v ni uz je treba pouze desetina puvodniho mnozstvi vody, kterou vytlacily pryc prave predni gumy.

proste to jsou nebetycne nesmysly, co panove ve spolupraci s tzv. experty z bridgestone tady naslintali, nezlob se na me, ale je to tak.
Avatar - eLzyx
21. 9. 2016 00:49
Re: kam na tyhle experty chodite??
sám jsem tuto situaci zažil, dálničních 210km/h tempomat, v zatáčce louže jako rybník, brzdy (rychlost cirka 170), srovnat volant a nic nedělat, doufat, že to přepluju a za zatáčkou se to chytne a vrátím se do svého pruhu. Povedlo se.
Předokolka, vepředu 8mm šípového vzorku(westlake), vzadu cirka 6mm podélných drážek (sportcontact2).
Ten za mnou neměl takové štěstí. Auto za pár milionů tam tenkrát odepsali.
Avatar - Bully_
21. 9. 2016 10:42
Re: kam na tyhle experty chodite??
Mel jsi stesti, ze jsi jel v aute s "blbovzdornou koncepci" a mel jsi spravne pneu na spravnych napravach.
Nestesti bylo naopak mezi sedackou a volantem, kdy si 1/ tak vysoka rychlost a navic s tempomatem na mokru rika o Darwinovu cenu a 2/ si o stejne oceneni rika i brzdeni pri aquaplaningu. Tahle situace se resi vyslapnutim spojky a az se kola znovu chyti podkladu, auto poslusne zatoci podle pokynu ridice volantem.
Avatar - eLzyx
21. 9. 2016 11:44
Re: kam na tyhle experty chodite??
auto již bylo "chytré" tj. s ESP, resp. DSTC (Volvo). Nebos myslel blbuvzdornou koncepcí předokolku? Stejně bych to projel s čímkoliv jiným.
ad rychlost a tempomat - až k té louži nenasvědčovalo nic o dešti, dálnice suchá. Brzdy jsem použil abych vypnul tempomat a co nejvíce snížil rychlost před louží, tzn. pouze na suchu. Pak už jen s vyšláplou spojkou (teď jsem si všiml, že mi to v předchozím příspěvku vypadlo)
Takže v reálu jediným pochybením byla trošku vyšší rychlost. Nicméně vtipné bylo, že ten za mnou by měl být na takové situace školený, přesto to rozsekal. A to měl 4x4. Ani tu rychlost nepřekročil, protože dle jakéhosi výkladu zákona mohl ...
Avatar - Bully_
21. 9. 2016 12:20
Re: kam na tyhle experty chodite??
Jasne ze jsem myslel "vsechno vpredu", pisu o koncepci auta. Kdyby se ti to same stalo s Lotusem nebo s 911kou, smotas se a opraskas o svodidla uz pri skoro polovicni rychlosti a neudelas s tim vubec nic.
Avatar - Ja Prvni 123
21. 9. 2016 21:04
Re: kam na tyhle experty chodite??
>:D

Trošku vyšší rychlost... 210 místo 130... chlapi vy jste teda fakt borci.

;-)
Avatar - DoubleSix
21. 9. 2016 09:49
Re: kam na tyhle experty chodite??
1) to není jen o vodě, ale i o sněhu, námraze, ... Ale ani ta přední kola ti za deště vysušenou stopu pro ta zadní neudělají.

2) stále si neuvědomuješ, že dostat přední nápravu do smyku je těžší, než tu zadní. Takže horší pneumatiky vzadu tě pošlou do smyku daleko a daleko dříve, než horší pneumatika vpředu.

3) máš náměry brzdných drah, které prokáží tvoje tvrzení, že o 3mm horší vzorek vpředu než vzadu prodlouží brzdnou dráhu o 3 metry? Ne? Tak prosím nešiř takovéto informace.

4) Tak toto je správně

Stále to tu všichni stavíte do situace, že máte 2 pneu se vzorkem 2mm a 2 pneu se vzorkem 12mm a jak to dáte na auto.
To, co Vám tady autor článku popisuje, je situace, kdy máte jeden vorek 8mm a druhý 10mm a rozhodujete se, co kam.
A v tomto případě ty Vaše argumenty jsou mimo.

Klidně se zeptejte testovacích řidičů ve Škodě, také Vám potvrdí, že lepší pneu dozadu
21. 9. 2016 10:12
Re: kam na tyhle experty chodite??
ad 1) Ano, sníh a led Ti přední kola "nevysuší" ale vodu Ti odvedou z 90-ti procent, na tom trvám. A brzdné síly přenášejí také v dramaticky větší míře než zadní. A i když zatáčkou plachtíš, tak větší odstředivé síly působí na přední kola, protože ty opisují větší oblouk - známe geometrii?

ad 2) Já si dobře uvědomuju, o čem mluvím. Zejména u předokolek je výskyt nedotáčivých smyků mnohem častější. Tvoje věta je nesmyslná od samého začátku. Jednak "horší" = více sjeté gumy za sucha horší nejsou a druhak za mokra platí to, co jsem napsal - zadní gumy oproti předním jedou "suchou" stopu.

ad 3) Jestli nejsi úplný hlupák, tak asi chápeš logiku sdělené informace ohledně brzdění. Máš snad opačnou informaci, že sjeté pneu vpředu zlepšují na mokru brzdný účinek auta jako celku? Ne? Tak prosím nezpochybňuj logická fakta.

To, co tady autor článku popisuje, je blbost. Lepší pneu dopředu.
Avatar - DoubleSix
21. 9. 2016 12:23
Re: kam na tyhle experty chodite??
1) My se nebavíme o odstředivé síle jako takové, ale o síle, kterou je schopná přenést pneumatika. A v tom je trochu rozdíl. Fyzice rozumíš, ne?

2) Tady jsem se špatně vyjádřil. Zadní náprava ztratí advezi mnohem snadněji jak ta přední.

3) Já jsem někde mluvil o mokru? Já se ptám, jetli máš náměry, které potvrdí, že sjetá pneumatika brzdí výrazně hůře? O mokru nepadlo žádné slovo.

To, co tvrdíš je blbost, lepší pneu vždy dozadu ;-) A je jedno, kde máš motor a jakou máš hnanou nápravu ;-)
Avatar - white label
21. 9. 2016 11:12
Re: kam na tyhle experty chodite??
K tomu závěru (předposlední odstavec) bych měl docela zásadní výhradu, už v nadpisu se doslova píše "sjeté pneumatiky", a to pneumatiky s 8mm vzorkem určitě nejsou, 8mm mívají spíš pneumatiky nové/zánovní.
20. 9. 2016 21:18
Zjednodušil bych to
Test pěknej, ale zjednodušil bych to: máte výrazně nestejnoměrně sjeté pneumatiky? Jste *. Máte je úplně sjeté? Jste *. Dáváte to do servisu a nestaráte se? Jste * (a servisák taky). Vždycky mě fascinuje, kolik prachů jsou lidi schopný narvat do auta, aby to svítilo modře, repráky byly slyšet až do vedlejší vesnice, pouštělo to televizi na displayi, stráví hodiny hledáním té nejlepší směsi do ostřikovačů, diskutují nad čipem +10 kW atp, ale pak vymejšlí, jak jezdit na sjetejch pneumatikách...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ja Prvni 123
20. 9. 2016 21:30
Re: Zjednodušil bych to
asi tak.

A což teprve rádio ovládané hlasem!
Úplná bomba...
20. 9. 2016 23:01
Re: Zjednodušil bych to
... ale tebou popisovana krevni skupina jezdi na sjetych (rozumej zavodnich ;-) ) pneumatikach zamerne >:-[]
20. 9. 2016 23:10
50 na 50
Jako oni v tom testu zase takový kraviny neplácají. Ono je to prostě 50 na 50.

Že ten tlak v pneu je nejdůležitější, to je prostě pravda a podhuštěná guma je prostě průšvih. Protože té pneu strašně podhuštění ubírá životnost. Více se namáhá běhoun, kordy, kostra, patka, ale hlavně se více přehřívá a tím víc vysychá. Takže rozhodně podhuštěná guma ubere pneumatice nejvíc životnosti. Osobně doporučuju dát vždycky o něco víc desetin tlaku, než udává výrobce, speciálně u koncernových aut, kde výrobce u naftového dvoulitru píše na zadek 2,0 je prostě nesmysl. ta pneu se žmoulá v zatáčkách a na krajích se pilovatí a pak tolik nedrží. Takže rozhodně je lepší, tak dát tak o 0,2,0,3 desetiny víc, než udává výrobce. Pneu rozhodně nebude přehuštěná a zachová si delší životnost.

S tím lepším vzorkem na zadek je to fakt 50 na 50. ona je to prostě taková z nouze ctnost. Když budete mít vzadu gumy s malým vzorkem, tak ten zadek, který je lehčí, nebude mít na mokru takovou stabilitu v zatáčkách. Paradoxně, ať je to jak chce, tak ten zadek potřebuje mít vyšší vzorek kvůli zachování stability. Když vlítnete předním kolem do hluboký louže, tak to kolo se začne zbržďovat a ten zadek Vás najednou začne tlačit dopředu a když tam bude malý vzorek, tak se ten zadek prostě utrhne. Dneska tenhle efekt dost zachytí ty elektronický serepetičky a auto vystabilizují, ale i tak u těžších aut ta elektronika nechytí všechno. No a když je ten vzorek vzadu vyšší a tedy líp odvede vodu, tak se tam zachová jízdní stabilita. Stejně tak na mokru v zatáčkách. Když Vám ulítne na mokru předek, ten zadek to při dobrém vzorku dokáže vytáhnout a nedovolí takové utrhnutí. Samozřejmě, když to v panice někdo zahamtne, tak je to v háji, gumy negumy, ale své opodstatnění to má.

Horší ovšem je, že tohle se dá realizovat, pokud nejsou rozdíly ve vzorku nějak velké, protože pokud má někdo ve předu 2 mm a vzadu 6, tak to zase neubrzdí dopředu a při plynulé jízdě v zatáčkách bez uklouznutí na mokru ty 2 mm vepředu toho moc neodvedou. Takže fakt je to 50 na 50.

V zimě bych to ale viděl jasně na lepší gumy vepředu kvůli záběru a popravdě řečeno, ať je to jak chce, tak když se Vám to na sněhu nebo na letu utrhne předek, tak prostě jdete ze zatáčky ven v přímce a přece jen vyšší vzorek má lepší šanci, že se zakousne a chytí stopu. Takže v zimě bych to s těmi lepšími pneu vzadu viděl hodně skepticky.
Ale dost záleží taky na autě, rozměru pneu....a řidičovi.

Jiné je to u zadokolek, tam vždycky lepší vzadu je jasná věc. Tam to ale ani jinak udělat nejde.
Rozbalit vlákno
11
20. 9. 2016 23:26
Re: 50 na 50
vyssi vzorek na zdanich pneu nic neresi - vodu z drahy ti odvedly uz ty predni. stejne je to pro zadokolky, zejmena s elektronickymi serepetickami.

z hlediska brzdeni potrebujes vzdy lepsi vzorek vpredu (pokud pripustime ten stav, ze mas dva pary rozdilnych pneu).

= lepsi gumy vzdy na predek. pocasi se musis prizpusobit (mas papiry, tak snad vis, co delas), ale brzdit na plne pecky cas od casu nahodile potrebuje kazdy.
21. 9. 2016 07:45
Re: 50 na 50
kuny: plný souhlas. Je vtipné jak eksperti od Bridgestone mají proslov že nízký vzorek prodlužuje brzdnou dráhu a pak řeknou že ten nízký vzorek patří rozhodně dopředu. Haha

Mimochdem na odborníky z Bridgetone mám svůj názor od doby co jsem na obytňáka koupil jejich gumy a s tím autem nešlo prakticky jezdit, ztratilo úplně směrovou stabilitu. V Bridgestone se mi vysmáli, takže gumy šly do kontejneru a ve firmě jsme zakázal jednou provždy používat pneu Bridgestone.
21. 9. 2016 10:18
Re: 50 na 50
Tak já s Bridgestony nemám žádné špatné nebo dobré zkušenosti (na svých autech jsem je už dlouho neměl), spíš si myslím, že jsi měl nějakou "zmrvenou" skladovku a osobně se domnívám, že drtivá většina mainstreamové produkce v gumách dává v reálu hodně podobné výsledky.

Trochu se bojím módního trendu pneu s nízkým valivým odporem, to jde často ruku v ruce s nízkou přilnavostí a třeba první Michelin Energy Saver to byl úplný zabiják. To na suchu nehorázně klouzalo (měl jsem to tehdy na nějakém autě z půjčovny a bylo to hrůza).

Mě by hlavně zajímalo (když už se dělají testy na pneu), jaké budou mít výsledky, když na nich napřed sjedou třeba 30% vzorku a pak je porovnají. Zejména u zimáků by mě to zajímalo.
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:07
Re: 50 na 50
evidentne tady mame tu cest s expertem.

Az budes zatacet, jsem zvedavy jak zadni naprava pojede v tech tvych suchych kolejich... Jsem zvedavy az ti foukne vitr do *... Sem zvedavy az te nekdo stouchne do *.. Jsem zvedavy az pribrzdis v zatacce.

Ja vlastne na to ani nejsem zvedavy.... Vidam to prakticky kazdou zimu..... Experti
21. 9. 2016 21:08
Re: 50 na 50
Já neříkám, že nemáš pravdu, sám čteš, že jsem proto mít lepší na předku. Ono už z hlediska toho, že ten předek se ti rychleji sjede.

Já taky zákazníkům montuju vždy lepší na předek, o tom nepochybuj. V případě bavoráků na zadek. O tom bavoráku nepochybuj. Obzvlášť když je v xdrive. To mám ověřený letitým zkoušením se spoustou "pilotů", kteří už zkoušeli ledacos. Bavorák musí vždycky mít lepší na zadku.

Ale to, že by Ti odvedli vodu z dráhy přední pneu a zadní se vezou ve stopě, to jako sorry, to je ale takový nesmysl, že nevěřím, že jsi to napsal zrovna Ty....Ten vodní film, je takový živel, že to, že ho rozrazí přední guma nemá na zadní pneu vůbec žádný vliv. Pusť si někdy ty vysokorychlostní kamery od nokianu. Tam to je přesně vidět, jak se ta voda chová před a za pneu. Za tou pneumatikou, je tý vody pořád stejně.
22. 9. 2016 07:00
Re: 50 na 50
michalpneu: ty jsi ještě nikdy nejel autem za deště ? Nebo sis nikdy nevšiml jak douho zůstává zřetelná "sušší" stopa po pneumatikách auta co jelo před tebou ? Ta stopa vydrží klidně několik set metrů než se opět zalije vodou.
22. 9. 2016 18:56
Re: 50 na 50
přesně tak... Každý si snad dovede představit, jak vypadá ta stopa 2,5-3 metru za předním kolem (kde zhruba se nachází to zadní), když se i v hustém lijáku na silnici viditelně udrží "vysušené" stopy desítky metrů.

Prosté pozorování.

na Michalapneu:
Chápu, že na bávo dáváš lepší dozadu, protože je tam ta hnaná náprava více sjíždí a jde tu celkově o životnost, ale jinak na brzdění na vodě a i celkovou ovladatelnost na vodě prostě potřebuješ mít hlubší vzorek vpředu.
20. 9. 2016 23:33
Re: 50 na 50
Co se týče huštění, i koncernová auta mají na dvířkách hrdla nádrže nálepku s několika hodnotami huštění podle převažující míry zatížení vozu a podílu dálničního provozu. :-!
Avatar - Zetti
21. 9. 2016 07:54
Re: 50 na 50
Ja uz hustim o 0,5 vic protoze Brigestone S001 se mi sjizdeji furt jako podhusteny, tedy na okrajich vic nez uprostred a stejne vpredu i vzadu. Uz si je asi priste nekoupim, ani neni kde se zeptat. Vyrobce dal na rafek 8Jx18 pneumatiku 225/40 R18 a me prijde ze ta guma je uzsi a ze se deformuje. Bud je S001 smejd, nebo se to blbe husti, nebo je spatny rozmer pneumatiky na rafku. Poradi kdo?
21. 9. 2016 08:07
Re: 50 na 50
Nekupuj Bridgestone. Já už je taky nekupuju
21. 9. 2016 21:08
Re: 50 na 50
Akorát, že ty hodnoty, co tam píšou, jsou nesmyslný.
Avatar - KANKUNEN
21. 9. 2016 07:01
kuny 23:26 má na 100% pravdu
Přední gumy vodu rozrazí a zadní se vezou už jen po mokrém. Navíc předek se rychleji sjíždí, takže pro ideální stav je třeba nasazovat lepší gumy dopředu.
Rozbalit vlákno
13
Avatar - Dinar
21. 9. 2016 07:47
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Moje logika říká, lepší gumy na hnanou nápravu. ;-)
22. 9. 2016 17:33
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
No jo, ale co u čtyřkolky ?? 8-s
21. 9. 2016 07:51
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Kankunen: přesně !
21. 9. 2016 09:47
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Ano !!
Předek musí být řiditelný kam až to jde - hranici je nutné držet co nejvýš.
Když se odlepí zadek, řidič může korigovat předkem, ale když se odlepí předek?

PS: V zatáčce jedou ve vodní vrtvě stejně i zadní kola.
21. 9. 2016 10:24
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
ad PS: Nikoliv, i na poměrně prudkých zatáčkách zadní kola z výrazné většiny šíře kopírují stopu těch předních, při otáčení na parkovišti se snad smyku vyvaruješ :-)
Avatar - KANKUNEN
21. 9. 2016 10:33
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
kuny opět správně. V prudkých zatáčkách, kde zadní kola nekopírují přední se už jede tak pomalu, že vodu rozrazí i balón bez vzorku.
21. 9. 2016 11:14
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
přesně.
21. 9. 2016 11:29
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
ad PS: Upřesnili jste, dobře.

Ještě: záleží i na šíři běhounu pneu zadních kol. Je-li běhoun uzší, je větší jeho část u zadních kol na samostatné stopě. Výtlak vody z něho je tu však snazší, než u širšího, ale ten zase více zůstává na vyjeté stopě od předního kola. U uzšího tedy hrozí spíše aquaplanning a u širšího přechodné "pokřivení" tvaru kordu pneu z nestejné přilnavosti, což může také vést ke ztrátě stopy. Přechod je většinou náhlý - až vystřelení vozu mimo vozovku.
21. 9. 2016 20:46
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
ale tak jako to uz sem motas to procento supersportu ala porsche 911, apod., ktere ma proste predni a zadni kola jinych rozmeru. tam uz zase vubec nepripada v uvahu prohazovani pneu mezi napravami a cela tato diskuze je pak v principu nadbytecna.

samozrejme, ze uzsi kolo snaze odvadi vodu, sirsi zase obvykle lepe zvlada prenos sil na silnici, ale to uz je zase trochu jina kapitola.
21. 9. 2016 22:45
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Tak to není.
21. 9. 2016 21:14
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Přední gumy vodu rozrazí a zadní se vezou už jen po mokrém.

sorry, ale tohle teda fakt není pravda....ty zadní jedou pořád po stejný vodě. Ty si to hlavně pleteš s rozrážením sněhu. Voda a sníh se chovají úplně jinak.
Avatar - KANKUNEN
22. 9. 2016 06:23
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
Vezmi si holínky a skoč do kaluže a podívej co ta voda udělá. Není ani problém projet kaluž v koleji, kterou před tebou udělalo jiné auto.
22. 9. 2016 07:03
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
michal: Ale kdepak, přední kola vodu skutečně rozrážejí
21. 9. 2016 09:52
Poznámka ke zmiňovanému huštění pneu v servisech.
Tam vám nahustí pneu na předepsaný tlak - při cca 20°C. Teplotu venku nekorigují. Zvláště v zimě je to špatně.
Rozbalit vlákno
1
22. 9. 2016 07:17
Re: Poznámka ke zmiňovanému huštění pneu v servisech.
Naštěstí se to nepatrně kompenzuje tím, že foukají nezatížené pneu. Po zatížení vahou auta se tlak o cca 0,1 baru zvýší. Ale souhlasím, moc to nepomůže
21. 9. 2016 10:00
Blabol...
"...nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra..."

Podla mna je ovela jednoduchsie zvladnut smyk na zadnej naprave (vyskusal som oba druhy smyku na cvicisku autoklubu). Navyse ak ma clovek na prednej najprave viac opotrebovane pneumatiky, len tazko ho "vytiahnu" z nedotaciveho smyku a vratia predok naspat do zakruty. Ale ok, povedzme ze je to vec nazoru.

S cim ale absolutne nesuhlasim je tvrdenie ze viac opotrebovane pneumatiky maju byt na prednej naprave. To je skratka blbost ako hrom, a hned to "rozostrielam" na kusy:

1. brzdenie
Cim viac ojazdena pneumatika, tym horsie vlastnosti (adac/oamtc robil aj testy starsich/ojazdenych pneumatik). A to sa tyka brzdenia. No a kedze pri intenzivnom brzdeni sa vaha prenasa na prednu cast auta, tak predna naprava robi tak 60-80% brzdneho ucinku. Ak dam horsie pneumatiky dopredu, logicky zhorsim aj brzdenie a predlzim brzdnu drahu!

2. aquaplanning
Ked predna naprava nabehne na vrstvu vody, musi odviest vodu spod behuna drazkami do stran. Cim viac ojeta pneumatika, tym mensia vyska dezenu, a tym horsia schopnost odviest spod pneumatiky vodu! Zadne kolesa uz idu v "kolaji" ktore zanechali tie predne. A ak auto ide rychlejsie, do stopy za prednymi kolesami ani nestihne zase natiect voda, kym tadial prejdu kolesa zadnej napravy.

3. sneh
Tipujem ze tak 70% osobnych aut je dnes s prednym pohonom, takze z hladiska zaberu je dolezitejsia predna naprava. Opat, cim viac ojazdena pneumatika, tym mensi dezen, a tym horsie zaberove vlastnosti. A zase je to prave predna naprava, ktora sa musi popasovat s vrstvou snehu. Zadne kolesa idu uz po stope, v ktorej bol sneh utlaceny prednymi kolesami.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - twistedTSD
21. 9. 2016 19:42
Re: Blabol...
Když jsem si před půl rokem hledal info ohledně použití páru starších pneu (nakonec jsem je nepoužil), většinou bylo doporučováno přesně to, co je řečeno v článku. Dle mého názoru to smysl dává, protože pro průměrného (ne)řidiče, který při přetáčivém smyku zděšeně vykulí oči a dupne na brzdy, je to asi nejmenší zlo. Diskutovat se o tom možná dá v případě, že máš chování svého auta na limitu/za limitem zmáknuté, jinak mi ale obecně přijde jednodušší popasovat se s lehkým uklouznutím předku než zadkem letícím do hodin.
22. 9. 2016 07:05
Re: Blabol...
A co třeba brzdná dráha v přímém směru, na té nezáleží ?
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:13
Re: Blabol...
ucel je takovy, ze je mnohem bezpecnejsi se srazit celne (auta jsou an to konstruovane), nez jako Experti bokem....

Korekce jdou pri rizeni vzdy delat. Ale to tak kdyz jede 30kmh a siroko daleko nikdo. Vetsinou kdyz jedes rychle a dojde k nedotacivemu nebo hur pretacvemu smyku, NIC nestihnes v provozu udelat....

Ale zase "experti" ..... Takze filtrujte ty rady a odborne kecy radoby expertu a umelcu s volantem.... Ono kazda zima je jich plny prikop...

Z hlediska obecne bezpecnosti, je lepsi davat zdravejsi gumu na zadni napravu... neni to ovsem dogma. Nybrz doporuceni a takove auto se skutecne lepe ovlada.... to Experti co takto nejezdi samozrejme nevi

jejich ja si myslim je nejhorsi JED a NAKAZA diskuznich for.
21. 9. 2016 12:41
co je to za báchorky?
"při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly" - to se mi ani nechce věřit, to je snad proti fyzikálním zákonům vzhledem k tomu, že 1) přední náprava je obvykle více zatížená (větší odstředivá síla kvůli větší váze a především při brzdění) 2) ovládání kol jde přes přední nápravu. Pokud jsou hodně sjeté, tak přilnavost i ovladatelnost jde dolů? To by popíralo: "Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy." Tj. experti chtěji říci, že brzdná dráha se výrazne prodloužuje, pouze když je sjetá pneumatika na zadní nápravě a pokud jsou sjeté pneumatiky vepředu, tak to nemá téměř vliv????
Rozbalit vlákno
4
21. 9. 2016 12:48
Re: co je to za báchorky?
Panáčci od Bridgestone si nevidí na špičku nosu
21. 9. 2016 18:04
Re: co je to za báchorky?
v prvni rade je treba rici, ze interpretaci toho, co skutecne u bridgestonu rekli, zaridil autor clanku. ten je za tyto bludy primarne zodpovedny. jinak sjeta guma asi nebude problem na suchu, tam muze byt klidne i lepsi nez nova, ne? tohle je patrne zejmena u mekkych zimaku, ze cim vice je sjedu, tim lepsi jsou na suchu ;-). tedy v te zaplave nesourodych a zavadejicich informaci se vytraci nejaka smysluplna informace, kdy jsme na suchu, na mokrem povrchu nebo snad uz temer v kaluzi a ten nejvetsi killer (sjete pneu dopredu) soupnul rovnou do nadpisu. a jen zopakuju, ze za tento stav muze autor clanku.
Avatar - Iv8
22. 9. 2016 07:19
Re: co je to za báchorky?
Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy. Která pneumatika má 30mm vzorek ? >:D
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:15
Re: co je to za báchorky?
zadní náprava je to co drží směr a udává stabilitu.... to je ta fyzika