Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda 1000 MB (1964-1969): Mladoboleslavský průkopník

„Embéčko“ znamenalo pro Škodovku přelom. Jednalo se o první skutečně velkosériový automobil s okřídleným šípem ve znaku i v rámci tehdejšího Československa a zároveň přechod od klasické koncepce k motorům vzadu.
Zpět na článek
22. 3. 2014 15:26
22. 3. 2014 16:30
22. 3. 2014 19:29
24. 3. 2014 14:42
22. 3. 2014 20:03
22. 3. 2014 20:04
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 23:42
24. 3. 2014 01:58
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
24. 3. 2014 10:20
24. 3. 2014 12:44
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 20:06
22. 3. 2014 20:15
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 20:50
22. 3. 2014 21:24
22. 3. 2014 22:58
23. 3. 2014 07:39
23. 3. 2014 12:13
23. 3. 2014 13:27
23. 3. 2014 16:25
22. 3. 2014 21:57
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 23:22
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 23:28
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 00:03
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 00:34
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 16:59
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 20:29
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 23:53
23. 3. 2014 02:22
23. 3. 2014 23:07
27. 3. 2014 00:14
Avatar - 3_diamanty
22. 3. 2014 14:49
gratulacia k vyrociu
velka gratulacia skode :yes: :yes: :yes:

1000 MB je krasne auto.... pre mna osobne asi druha najkrajsia skodovka po staruckej felicii kabriolete :yes:

boli to krasne dizajnove roky 60 roky v automobilizme a skoda bola uz v tom case na spici a v nicom nezaostavala za svetovou konkurenciou
:yes: :yes: :yes:
Rozbalit vlákno
0
22. 3. 2014 15:26
Pro redakci
Chápu, že Škoda 1000 MB patří jaksi k "rodinnému stříbru" naší vlasti. Záměrně nepíšu republiky, ta už je jiná.

Je jistě důstojné se významnému jubileu věnovat, i obsáhlejším uceleným materiálem, který by se fenoménu 1000 MB věnoval třeba i z několika pohledů, namátkou postavení ve světě tenkrát a nyní, porovnání s tehdejší konkurencí, stoupající cena zachovalých kusů a ojedinělých modelů, problémy a limity tehdejších výrobních možností a podobně.

To jistě každý rád uvítá i když není zrovna skalní fanda této značky.

Ale každý den vzpomínat plochými, nedynamickými, opakujícími se články [odkaz] na byť významné jubileum, mi přijde jen jako jakási povinnost - možná ke sponzorům - bez hlubšího průniku k jádru nabízené matérie.

I když zrovna tento článek, pod který uvádím svůj komentář, patří k těm nad čarou ponoru.
Rozbalit vlákno
0
22. 3. 2014 16:30
TISÍCKRÁT BRAVO
Naše překrásná garážová legenda si zaslouží nikoliv jeden či dva články, nýbrž článků... tisíc :yes: Avšak i tento jediný zaslouží upřímnou a zřetelnou pochvalu. Ano, toto je důstojné připomenutí legendy, toto je článek pro opravdové milovníky aut. Neboť jen ten, kdo zná svojí garážovou minulost, může budovat kvalitní garážovou budoucnost.

Stojím v pozoru, salutuji směrem k Mladé Boleslavi, dojatě, uznale, se vzpomínkou zasutou hluboko do duše, hluboko do srdce...

BRAVO ŠKODA, BRAVO ČLÁNEK :yes: :-!
Rozbalit vlákno
2
22. 3. 2014 17:32
Re: TISÍCKRÁT BRAVO
Ano,jsem také hluboce dojat,už se těším na články o dalších legendách,kterými jsou bezesporu moskvič,žigulík,warťas a legenda všech legend -trabant.
22. 3. 2014 18:11
Re: TISÍCKRÁT BRAVO
[odkaz] [odkaz]
22. 3. 2014 17:28
V téhle "legendě" jsem jel v r.89
na koncert Running Wild a věru nebylo to příjemné svezení,takže mě toto výročí nijak zvlášť nevzrušuje,legendy si představuju trochu jinak. :no: :-!
Rozbalit vlákno
0
Avatar - wladyk
22. 3. 2014 19:29
1100 MBG
V článku není zmínka o sedanu 1100 MBG. Soused ho měl a proto vím, že existoval.
Rozbalit vlákno
1
24. 3. 2014 14:42
Re: 1100 MBG
Nic, co se jmenovalo Škoda 1100 MBG, AZNP klientům bohužel nikdy nenabízely. Nevylučuji, že motor 1,1 l se dvěma karburátory měla Hauglandova závodní 1100 MB z Brna 1968, ale konkrétní údaje k autu se mi sehnat nepodařilo. Nicméně neexistenci 1100 MBG mi potvrdil i pan Lukáš Nachtmann, šéf archivu Škoda Auto.
22. 3. 2014 20:03
Pekné fotky.
Najkrajšia je táto s 1000 MB v protismere....ten rozmazaný pás vľavo vyzerá, akoby tie autá vrátane autobusu šialenou rýchlosťou cúvali, lebo vodičku v okne neofukuje ani vánok...
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 20:04
.
Legrační automobil, ale na víc jsme neměli. V rámci limitů uspokojivé :-)
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Ronault.
23. 3. 2014 23:42
Re: .
Ty jsi poslední dobou taky sotva uspokojivý.
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
24. 3. 2014 01:58
Re: .
Mentálně se osvobozuji, stojí to za to.
Avatar - Ronault.
24. 3. 2014 10:20
Re: .
Ano, říká se tomu de-mentalizace.
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
24. 3. 2014 12:44
Re: .
Proč ne? Svět je sranda... nelze jej brát vážně. Jak pravil klasik, ze života stejně nevyvázneme živí :-)
Avatar - Zetti
22. 3. 2014 20:06
legenda pche...
Když čtu tyhle články, přepadne mi apetit si koupit takovouto legendu. Pak se kouknu po inzeratech a narazim ve stejnem roce na Mercedes 190, 220, nemluvim o rackovi, nebo Citroen DS, Porsche, nebo Volhu 21, byť kopii amerického GM. A to se nezmiňuju o legendárních amerikách z doby Elvise Preslyho. Proti těm autům bylo 1000 malých bolestí lacinou parodií na další bolševický produkt. Tedy není co obdivovat, v tomto případě byl jednooký se šedým zákalem ve východním bloku králem. Aspoň do doby, než se objevily žigulíky v licenci Fiatu
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 20:15
Re: legenda pche...
Příteli, trefa do černého. Stačí překročit československý rybníček a hned je nabídka radostí bohatší.
Avatar - Otrava
23. 3. 2014 01:32
Re: legenda pche...
Jenže ty jmenované modely nebyly nejlevnější... a srovnávat je lze třeba s Tatrou 603 a ta je podle mě také krásný kus.
Brouk, 2CV, ba i takové 4CV jsou bez debat legendy automobilového průmyslu a přesto nešlo ani o luxusní, ani o kdovíjak nádherná (ač někdo může polemizovat) a už vůbec ne bezchybná auta.
23. 3. 2014 16:34
Re: legenda pche...
Presne. Porovnavat mozeme porovnatelne auta. V tom case Simca1000, NSU Prinz, alebo Renault 8 a im podobne. Pokrokovy bol ten hlinikovy blok motora, zbytok auta asi standard na tu dobu. Samozrejme je rozdiel porovnavat rok 1964, ked zacala seriova vyroba a rok 1969, ked koncila. Inac to bolo velmi priestranne auto, len tie bubnove brzdy a jednookruhovy brzdovy system uz nestacili beznemu bezpecnostnemu stabdardu. myslim, ze R8 mal kotucove brzdy na vsetkych styroch kolesach.

Co sa tyka takeho Mercedesu, alebo Citroenu DS, alebo aj amerik, tym naozaj perfektne se***vala osemvalcova Tatra 603. Vo francuzskom dobovom motoristickom casopise bol porovnavaci test dvoch futuristickych aut. Citroen DS a Tatra 603. Interne si robila Tatra porovnavaci test s Mercedesom a Chevroletom Corvair, ktory mal tiez motor vzadu.
22. 3. 2014 20:50
1000MB
Byla to jedna z nejhezčích škodovek - samozřejmě na svou dobu.

Jeden smutný primát jí ale nikdo nevezme - tvořila začátek doby, pro mou generaci velice smutné, výroby škodovek z motorem vzadu. Děs a hrůza.
Rozbalit vlákno
0
22. 3. 2014 21:24
HISTORIE
Koukám, že se tu dnes sešla vskutku zajímavá diskusní komunita, jeden tu mává arogantně rackem od mercedesu, druhému připadá embéčko směšné, do to někdo cpe elvisovské ameriky, no je to bžunda... :-)

Vedle těchto silně podměrečných až slepých názorů, je potřeba objektivně napsat, že předmětná škodovka byla vlastně v éře komunismu poslední, která dokázala ve své době udržet krok s evropskou konkurencí, a to ve všem, přičemž ten krok nejen udržela, ale v mnohých směrech hrála dokonce i prim. Osobně bych vyzdvihl design, který ve své třídě v podstatě neměl konkurenci - takovou porci elegance nedokázal do svého produktu vtělit v dané době snad nikdo. Vizuálním konkurentem nebyl dokonce ani tříprostorový Fiat 124 (vůz roku 1967), který kupodivu s odkazem na zemi původu postrádal pověstný italský šmrnc, v komlexu vzato to však byl výborný vůz. Zlom přišel však záhy, a to s nájezdem revolučního renaultu 16, právě ten předznamenal v posledních letech šesté dekády design pro sedmdesátá léta až po dnešek ve třídě kompakt resp. subkompakt.

V dané době, to jest kolem roku 1967 byla tedy škoda 1000 MB jedním z nejkrásnějších aut své třídy, produkovaných na evropském kontinentu. Koneckonců nás jezdce může hřát i to, že výkonově taktéž nijak nezaostávala. Skutečnost, že jsme ovšem své síly nemohli měřit se západními sousedy naživo na silnicích (a dokonale rozsekat v kdejakém dlouhém táhlém nějakého toho forda anglii) je jiná, pro nás navíc velmi trpká a bolestná kapitola.

BRAVO ŠKODA 1000 MB :yes: :-!
Rozbalit vlákno
8
Avatar - šmoula nešika
22. 3. 2014 22:10
Re: HISTORIE
Ale jo, jen mi neříkej, že bys za éry mistra Giorgetta Giugiara u mistra Bertoneho a pár let poté nenašel hezčího auta dnešních tříd B a C...
22. 3. 2014 22:58
Re: HISTORIE
Jistě, zejména pár let poté :-) Jenže dnes tu píšeme o letech 65 - 69, o fiatu 124, o fordu anglia, o renaultu dauphine, o citroenu ami 6 apod.
Avatar - Zetti
23. 3. 2014 07:39
Re: HISTORIE
nikdo nemava rackem, tvoje posedlost koncernem je az legracni. Jako kluka mi fascinoval napriklad Renault 8, ktery na tom byl konstrukcne podobne jako skoda strep. A Citroen ID - DS, který se vyráběl snad před rokem 1960, mmch tady jich jezdilo docela dost. Nikdy jsem v tom nejel, ale oci jsem na nem mohl nechat. Predlouha kapota, kde pred chladicem skoro lezelo rezervni kolo, jednoramenny volant, svetla co se nataceji do zatacky, hydraulicke perovani, bezramovy bocni okna. O zadnim blatniku prisroubovanem na kastli jednim sroubem ani nemluvim. Na svou dobu pecka. Konstrukcne i designem, kde byla tenkrat skodovka....

Nejsem magor do zadne znacky, auta si vybiram podle vlastnosti. Malokdy jsem mel dve stejne znacky po sobe, i kdyz spis tihnu k japonskym znackam.

Skodovka pro mne neni auto, octavii vyrabi stejnou uz 20 let v neprilis zmenene podobe, z elegantni felicie udelali fabii designove srovnatelnou s hrbatym psem z let 76-88. Skodovka auta vyrabela za prvni republiky a pak nic. Posledni moje skodovka se zadnim nahonem byla S100, tu jsem si sam v osmdesatych letech stavel a vim o jejim kazdym sroubku. Predtim jsem mel Felici a 1202STW. To melo ale ekonomicky duvody, ne ze by si vybiral. Kdybych si vybiral, koupil bych si tenkrat escorta,

Je to vsechno skoda strep, za tim si stojim
Avatar - šmoula nešika
23. 3. 2014 16:48
Re: HISTORIE
Samozřejmě jde o to, jestli se bavíme jen o lidových vozítkách, nebo v potaz bereme i luxusnější konkurenci. A o vkusu. Pro mě byl přelom designu malých dostupných aut do sedmdesátek až VW Golf.
23. 3. 2014 12:13
Re: HISTORIE
To auto mohlo fungovat, ale muselo by prijit minimalne o pet let drive. V dobe uvedeni uz proste byla zastarala.
23. 3. 2014 13:27
Re: HISTORIE
Ano, to by bylo něco, někde kolem roku 1960 by to byl absolutní klenot. Tohle platí i o Favoritovi, ten kdyby vyjel v roce 1983, Evropě by bývala spadla brada... on ho koneckonců Bertone na tuhle cca dobu i připravil...
23. 3. 2014 16:25
Re: HISTORIE
Ono tech pet let v podstate plati pro kazdou komunistickou skodovku. Kdyby tisicovka vyjela v devetapadesatem, tak by misto ni prisla stovka a mohla se alespon pokusit bojovat s beckovym kadettem, peugeotem 204 atd. V sedmdesatem by se potom uzovka aspon designem (castecne odvozenym z uzasneho prototypu 720) trefila do smeru soudobych audin atd. atd., ale pokud v Boleslavi usilovne rysovali stovku a na zapade uz sjizdel jednickovy escort, tak skodovka proste nemela sanci byt brana vazne.
Avatar - šmoula nešika
23. 3. 2014 16:43
Re: HISTORIE
To si nemyslím. Jak byl vybrán designér, šlo to nebývale rychle. Stálo to předtím. Na to nelze Favorit vymlouvat. A pak to kdyby... Kdyby byla AR 164 představena o 4 roky dříve než Favorit a 5r E34, prodalo by se jí více než BMW? Ne, stejně jako Škoda neměla ani Alfa v té době prodejní síť (což je ve srovnání se Škodou trochu smutné) na to prodávat globálně (přestože měla nějakou dobu zázemí i v USA) ve velkém i doma sebeúspěšnější model.
22. 3. 2014 21:48
Chce to střízlivý pohled
Na 1000 MB se tady sešla pozoruhodná šíře názorů, od nekritického nadšení až po přezíravé odszuzování. Domnívám se, že pravda je někde uprostřed. Pro objektivní pohled si ale musíme hlavně uvědomit některá fakta:
1) Teprve embéčko zajistilo skutečně masovou motorizaci naší země a tuto historickou zásluhu mi nikdo nemůže upřít
2) Jednalo se o lidový vůz litrové kategorie. Že bylo vzhledem k tehdejší mizerné kupní síle obyvatelstva pro běžného Čechoslováka těžko cenově dostupné, není chyba automobilky, ale tehdejšího velmi nevýkonného a neefektivního plánovitého hospořářství
3) Jakékoliv srovnávání Š1000 MB s tehdejší západní produkcí (natož vyšších tříd) je bezpředmětné, protože 99 % tehdejšího obyvatelstva ČSSR se k ní nedostala, a to ani tehdy, pokud by nějakým zázrakem výrazně zbohatla
4) Koncepce "vše vzadu" byla ve 2. polovině 50. a ještě počátkem 60. let v Evropě opravdu považována za moderní, ale na Západě se to pak velmi rychle změnilo a nastoupila opačná koncepce "vše vpředu". Že se tomu nepružný komunistický systém nedokázal přizpůsobit další čtvrtstoletí byla fatální chyba, která pak Škodovky velmi znevýhodňovala vůči konkurenci a Čechoslovákům tuto koncepci navěky zprotivila. Náprava v podobě Favoritu přišla opravdu hodinu po dvanácté, ale přišla.
5) Doufám, že se tady většina diskutérů shodne alespoň na tom, že Š 1000 MB bylo krásné auto s nepopíratelným šarmem.
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 21:57
Národní otázka...
... doufám, že se to celé nezvrtne v situaci, že budeme muset jaksi programově milovat české produkty :-) Včetně piva (jehož aktuálnost vypršela někdy ve středověku), kuchyně (tučné, těžké a příšerně nezdravé) nebo Švejka, který vytrvale mrzačí charakter středoevropanů.
Rozbalit vlákno
12
22. 3. 2014 22:53
Re: Národní otázka...
Často mi při četbě tvých příspěvků napadá, že tě ten Hašek snad musel dobře znát...
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 23:22
Re: Národní otázka...
Ani ne, nejsem ani anarchista, ani socialista. K bohémskému stylu života mám také daleko a pivo mi nechutná... ne, s Haškem mě nespojuje nic. Ale mrzí mě, že jeho Švejk mrzačí prostor střední Evropy.
22. 3. 2014 23:25
Re: Národní otázka...
Nikoliv, že bys snad dosahoval bohémské geniality geniálního Haška, nýbrž právě ten Švejk mě napadá při četbě tvých příspěvků. Odtud tedy nit asociace...
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
22. 3. 2014 23:28
Re: Národní otázka...
"bohémská genialita geniálního Haška"... každý z nás si představuje genialitu jinak. Švejk je poplatný počátku minulého století a s minulým stoletím také končí, stejně jako spousta dalších věcí. Svět se trvale mění, jen některé jeho prvky zůstávají stejné (a přitom by se mohly svobodně nadechnout)... je načase skoncovat se starým myšlením.
22. 3. 2014 23:50
Re: Národní otázka...
Není důležité, co si kdo z nás dvou představuje, důležitá je v diskusním kontextu skutečnost, že Hašek byl geniálním spisovatelem - viděl, věděl, uměl zobecnit a uměl napsat. A když tak čtu ten tvůj projev, úplně tě vidím, jak jedeš na vypůjčeném invalidním vozíku k odvodu, v rukách berle a na světové strany křičíš - je načase skoncovat se starým myšlením >:D ;-)

Jinak, abych to vrátil k té genialitě, totiž jde o to, že v každém z nás, a tedy aktuálně též v tobě, je veliký, opravdu veliký kus toho Švejka. Já ho v tobě zde na diskusích vídávám zcela zřetelně. A to je moc fajn. Humor je totiž kořením... garáže ;-) :yes:
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 00:03
Re: Národní otázka...
S tím humorem jednoznačně souhlasím - hodně věcí, které bereme jako samozřejmé, jsou ve skutečnosti docela obyčejné mezilidské dohody, které lze (při troše dobré vůle) změnit. A když ne, humor pokryje všechno :-)

Ono, když člověk bude chvíli nerušeně ventilovat své nevědomí, může být jeho obsahem překvapeno nejen okolí, ale i on sám... a jak říkával Slavomil Hubálek, život je sranda :-)
23. 3. 2014 00:06
Re: Národní otázka...
No vidíš, že to jde :-) ;-)
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 00:34
Re: Národní otázka...
To se ví, nevědomí ventiluji často a rád. Možná až příliš často >:D ;-)
Avatar - šmoula nešika
23. 3. 2014 16:06
Re: Národní otázka...
Mmm, ani ne. Ale divím se, že jsi zapomněl na Semtex... ;-)
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 16:59
Re: Národní otázka...
Z českých vynálezů ctím silonky, díky nimž se radost submisivních obdivovatelů dámských nožek stupňuje do čarokrásných výšin :-)
Avatar - šmoula nešika
23. 3. 2014 17:08
Re: Národní otázka...
No pozor, ty byly zrovna v reklamě na pivo... :-)
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
23. 3. 2014 20:29
Re: Národní otázka...
To je sice fakt, ale pivo a foot fetish moc nejdou k sobě... :-)
Avatar - HitmanPB
22. 3. 2014 23:53
Š 1000
Model vážne čerpajúci z Porsche 911 - predné partie - znalci predveďte sa :-)

Tak, ako sa kopírovali piesne, kopíroval sa aj dizajn - na počkanie - ale to nechajme stranou.

Š 1000 bola, je, aj bude megahviezdou svojej doby :yes: :yes: :yes:
Rozbalit vlákno
4
23. 3. 2014 02:22
Re: Š 1000
Neeeeeeeee, Bugatti Veyron kopírovali.

Tos upad teda.
Avatar - HitmanPB
23. 3. 2014 23:07
Re: Š 1000
Veyron ? dobrý matroš...

[odkaz]

[odkaz]

Porsche si môže dovoliť ostrú klinovitú časť medzi reflektormi, Š1000 potrebuje kufor a preto je tam hrb.
Keď si uvedomíš, že Porsche nepotrebuje vpredu kufor a Š1000 ho potrebuje a Porsche potrebuje aerodynamickejší tvar predku a tým pádom si dokáže zredukovať prednú líniu medzi svetlometmi kvoli obtekaniu vzduchu - tak prídeš zákonite k tomu, že je to - ako hovoríš - Veyron. Ešte porovnaj bočné linky svetlometov - a zasa uvidíš - presne ako tvrdíš - Veyron.

Ja viem, že tým Veyronom si to chcel zextremizovať a je to blbosť, ale inšpirácia prednej časti ála P911 tam jednoducho je. Amen.
Avatar - šmoula nešika
24. 3. 2014 19:46
Re: Š 1000
Řekl bych, že to od pitryse byla ironie na adresu tvého 911...