Diskuse

Škoda 110 L Rallye: Vypiplaná soutěžní specialitka byla skoro tak skvělá jako legenda

7.12.2017

Škoda 110 byla silnější variantou známé „stovky“. Její sportovní evoluce s přídomkem Rallye ale byla něco docela jiného.

 

  • 02 Reagovat !

    foto Auto-CZ

    Auto CZ 07.12.2017  21:48

    Porad jenom skoda

    Uz ani pindo to nechce zrat 8-s
    • 01 Reagovat !

      foto webpaja

      webpaja 08.12.2017  03:29

      « Re: Porad jenom skoda

      :yes:

      Už ani ten Pinďa to nežere ;-)
  • 00 Reagovat !

    foto wladyk

    wladyk 07.12.2017  22:45

    ramena

    Sváry na předním rameni jsou pěkná prasárna. To dělal nějaký učedník?
    • 00 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 08.12.2017  08:10

      « Re: ramena

      Svary by snad problém nebyly, spíše mě překvapuje že ta výztuha končí přesně tam kde se opírá pružina s tlumičem, tj. v nejvíc namáhaném místě. Ale možná je to zesílené hlavně kvůli tomu gumovému dorazu
      • 00 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 08.12.2017  11:46

        « Re: Re: ramena

        Spíš by mě zajímala zadní náprava. Byly tu zřejmě pořád výkyvné poloosy a ne trojúhelníková ramena se šikmými osami kývání. Ty měla až Š130RS a civilní pak poprvé až Garde. (T613 už je měla navržená v r.1968 a po zdlouhavém náběhu výroby s nimi jezdila velice fešně).
  • 40 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 08.12.2017  07:59

    vyrovnání setrvačných momentů

    Škoda že pan Dusil trochu víc nerozvedl svou teorii o motoru skloněném o 30 stupňů vpravo z důvodu vyrovnání setrvačných momentů vzniklých rotací klikového hřídele
    • 00 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 08.12.2017  11:32

      « Re: vyrovnání setrvačných momentů

      Motor skloněný vpravo měly i seriové 1000MB - Š130. Vždycky jsem si myslel, že to bylo především kvůli zmenšení jeho stavební výšky pod zadním víkem.

      Byla-li tím sledována i kompenzace reakčního momentu od momentu klikového hřídele (motor se točil vpravo, reakce byla vlevo a váha působila vpravo), pak to bylo určitě vyladěno na např. 90 km/h, kdy reakční síly od mototru na jeho uložení v karoserii ("nosy") byly nejmenší a rovnoměrné na obě strany, a tím se snižoval hluk motoru do karoserie (do kabiny).

      Podobná finta byla použita u Favoritu, kde byl motor sice svisle a s jeho váhou to nemělo proto co dělat, ale mezi ním a karoserií byla vzpěra, jejíž předpětí bylo vyladěno také na asi 90 km/h.

      Jinak s hlukem měly 1000MB - Š130 i tak nezměrné potíže. To se nedá srovnat s prvorepublikovými Tatrami i s jejich vzduchem chlazenými motory.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 08.12.2017  11:53

        « Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

        To bych řekl že je hodně velký nesmysl. Reakční moment působící proti momentu kliky je zachycen v pevném spojení motoru a převodovky a tento celek vyvolává reakční moment z hracího momentu kol, ovšem již v kolmém směru. V podélném směru se můžeme bavit snad o reakci na moment setrvačnosti kliky při změně otáček, ale ta změna probíhá oběma směry
        • 00 Reagovat !

          foto stary-kluk

          starý_kluk 08.12.2017  11:59

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Reakční moment motoru - vždyť tak píši - působí proti momentu daným váhou sklonění motoru:
          Motor se točí vpravo - reakční moment je vlevo a moment od váhy je vpravo.
          • 00 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 08.12.2017  13:08

            « Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

            No jestli správně čtu tak ty píšeš něco jiného, ty píšeš o kompenzaci hnacího momentu kliky sklonem motoru, což je nesmysl. Reakční moment motoru daný jeho skloněním nemá přece ve vztahu k uložení motoru nic společného s hnacím momentem motoru. Velikost hnacího momentu motoru od kliky se nijak neprojevuje v závěsech agregátu, nijak nemění jejich zatížení
            • 00 Reagovat !

              foto stary-kluk

              starý_kluk 08.12.2017  13:29

              « Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

              To se mýlíš. Přemýšej.
              Nakonec zkušenost je i očividná..
              • 00 Reagovat !

                foto kalousek

                kalousek 08.12.2017  13:41

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                Nemýlím se. Závěsy uložení hnacího agragátu NEZACHYCUJÍ reakci od momentu motoru, kterým motor působí na spojku a převodovku. Zachycují pouze při změně otáček krátkodobě reakci od momentů setrvačnosti kliky.

                Hnací agregát je soustava motor+převodovka
                • 00 Reagovat !

                  foto stary-kluk

                  starý_kluk 08.12.2017  14:08

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                  Přemýšlej - o co se asi reakce motoru opírá? Přijdeš si na to sám.
                  • 00 Reagovat !

                    foto kalousek

                    kalousek 08.12.2017  14:13

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                    Na to jsem přišel už dávno, reakce motoru se opírá přímo o převodovku. Konkrétně v místě pevného spojení motoru s převodovkou
                    • 00 Reagovat !

                      foto stary-kluk

                      starý_kluk 08.12.2017  14:15

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                      Tak přemýšlej dál.
                      • 01 Reagovat !

                        foto kalousek

                        kalousek 08.12.2017  14:16

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                        To klidně můžu ale na faktu který jsem ti už vysvětlil to nic nezmění. Motor působí přes spojku hnacím momentem na hřídel převodovky a převodovka reakcí na tento moment působí zpátky na motor přes přírubu spojující motor s převodovkou. Tím se hnací moment motoru plně vykompenzuje a na závěsy motoru už nemá žádný vliv.
                        To je holý fakt. Můžeme o něm diskutovat, můžeme s ním i nesouhlasit ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat :-)
                        • 00 Reagovat !

                          foto stary-kluk

                          starý_kluk 08.12.2017  14:42

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                          No jo, no. ... zastaví se ti ta reakce ve vzduchu? Kreslit nemůžu.
                          Zkus si to doma na svém autě. Otevři kapotu a ať Ti někdo šlape na plyn.
                          To je tak to poslední, co s tím můžeš dělat.:-).
                          • 00 Reagovat !

                            foto kalousek

                            kalousek 08.12.2017  15:06

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                            Já o voze, ty o koze. Opravdu jsi nepřehlédl co jsem už dvakrát zopakoval, a sice že závěsy motoru chytají akorát momenty setrvačnosti při změně otáček ? Takže ano, při roztáčení motoru na neutrál se závěsy samozřejmě trochu kroutí, ale kroutí se jen krátkodobě a na obě strany. Při přidání plynu na jednu stranu, při ubrání zase na opačnou a kroutí se jen po dobu změny otáček.
                            Nic to ale nemá společného s hnacím momentem kterým motor působí na hřídel převodovky, protože ten je plně kompenzován přes přírubu. Co je na tom proboha tak nepochopitelného ???
                            • 00 Reagovat !

                              foto stary-kluk

                              starý_kluk 08.12.2017  15:54

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                              Setrvačný moment M = J.(d omega / dt) má pro motor stejný projev jako M zátěže. Moment jako moment (Newtonův zákon). M reakční je tedy zrovna takový o obou.

                              Znovu tedy odkazuji na vtipnou vzpěru motoru Favorit.
                              • 00 Reagovat !

                                foto kalousek

                                kalousek 08.12.2017  16:12

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                Ne, mýlíš se. Setrvačný moment by měl pro motor stejný projev jako M zátěže pouze v případě, že by motor nebyl pevně spojen s touto zátěží tedy převodovkou. Například kdyby byl umístěn odděleně jako u transaxle.,
                                Ale pokud je motor pevně spojen s převodovkou, hnací moment do zátěže je kompezován jejím reakčním momentem přes přírubu. A v tom případě již zachytávají závěsy motoru pouze působící momenty setrvačnosti kliky apod. při změně rychlosti otáčení

                                A mýlíš se i se svým příkladem s Favoritem. Ta "vtipná" vzpěra tam skutečně byla, ale jejím úkolem nebylo kompenzovat moment samotného motoru jak se chybně domníváš, ale ve skutečnosti kompenzovala reakční moment celého pevně spojeného agregátu motor+převodovka,. Tento reakční moment je vyvolán hnacím momentem hnacích poloos působících na kola.
                                • 00 Reagovat !

                                  foto stary-kluk

                                  starý_kluk 08.12.2017  16:16

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                  Promiň, ale nesourodě si to pleteš - nezlob se. Tak to není.Už musím odejít. Promiň.
                                  • 00 Reagovat !

                                    foto kalousek

                                    kalousek 08.12.2017  16:18

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                    Naopak mám v tom zcela jasno. Zkus pozorně přečíst ještě jednou co píšu případně se podívej i jinam a pořádně si to promysli. Zjistíš že mám pravdu. V takhle jednoduchých věcech se opravdu nemýlím

                                    EDIT: a vysvětlím ti ještě i tu vtipnou vzpěru - pokud si dobře vzpomínám, motor s převodovkou favoritu byl uložen na dvou bočních silentblokách a v podélném směru (tedy proti překlopení dopředu nebo dozadu) zajišťovala jeho polohu tebou zmíněná "vtipná" vzpěra. Jednalo se však o obyčejnou vzpěru uchycenou mezi motorem a nápravnicí přes silentbloky a vtipné bylo akorát to, že na bočních závěsech byl celý agragát vyvážen tak (nebo spíše nevyvážen), aby mírně "přepadával" dopředu a aby ten klopný moment byl zhruba stejně velký jako opačně orientovaný hnací moment na poloosách při rychlosti 90 km/h po rovině.
                                    Takže bez zařazeného kvaltu se agregát o vzpěru mírně opíral ale kolem těch 90 kmh byl klopný moment agregátu v rovnováze s opačně působícím hnacím momentem kol. Tj součtový klopný moment byl téměř nulový a podpěra agregátu se odlehčila, což mělo za následek nižší hlučnost
                                    Určitě ale tohle řešení nekompenzovalo hnací moment samotného motoru
      • 00 Reagovat !

        foto Arese

        Arese 08.12.2017  23:48

        « Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

        Tak to rozhodně ne, ve Favoritu/Felicii byl motor 1.3 OHV uložen nikoliv svisle, ale taky skůoněný (směrem dopředu), ovšem jen o 20 stupňů. :-!
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 09.12.2017  08:02

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Ono je stejně celkem fuk jak moc je motor skloněný. Případný klopný moment je sice ovlivněn polohou těžiště motoru, ale stejně tak jej ovlivní i poloha upevnění celého agregátu. Prostě zálěží ve kterém konkrétním místě jej silentbloky podpírají
          • 00 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 11.12.2017  13:20

            « Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

            To je pravda - už dlouho je možné vidět, že se upevňují motory v jednom z bodů nad těžištěm motoru. A ten důvod je právě i ve vychytávkách toho o čem píši.

            PS: Vtipná vzpěra agregátu Favorit měla v klidu předpětí, které se při momentu motoru odpovídajícímu ustálené rychlosti 90 km/h vynulovalo. Jak už jsem psal.
        • 00 Reagovat !

          foto stary-kluk

          starý_kluk 09.12.2017  17:35

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Ano, omlouvám se - skloněný dopředu byl.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod palbou kritiky kvůli bezpečnosti

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod…

Mexická letecká společnost, jejíž letoun se zřítil v pátek u kubánské metropole Havany, čelila v posledních…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Real ztratil s Villarrealem, Torres se loučil dvěma góly

SESTŘIHY: Real ztratil s Villarrealem, Torres se…

Fotbalisté Realu Madrid zakončili španělskou ligu remízou 2:2 na hřišti Villarrealu, když v závěru neudrželi…

Dočkalova show v USA! Kritizovali ho jen hrdinové z Twitteru, řekl kouč

Dočkalova show v USA! Kritizovali ho jen hrdinové z…

Jakoby se vrátil do časů, kdy dirigoval sparťanská a reprezentační představení. Bořek Dočkal zažil v neděli ráno…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…