Diskuse

Škoda 110 L Rallye: Vypiplaná soutěžní specialitka byla skoro tak skvělá jako legenda

7.12.2017

Škoda 110 byla silnější variantou známé „stovky“. Její sportovní evoluce s přídomkem Rallye ale byla něco docela jiného.

 

  • 02 Reagovat !

    foto Auto-CZ

    Auto CZ 07.12.  21:48

    Porad jenom skoda

    Uz ani pindo to nechce zrat 8-s
    • 01 Reagovat !

      foto webpaja

      webpaja 08.12.  03:29

      « Re: Porad jenom skoda

      :yes:

      Už ani ten Pinďa to nežere ;-)
  • 00 Reagovat !

    foto wladyk

    wladyk 07.12.  22:45

    ramena

    Sváry na předním rameni jsou pěkná prasárna. To dělal nějaký učedník?
    • 00 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 08.12.  08:10

      « Re: ramena

      Svary by snad problém nebyly, spíše mě překvapuje že ta výztuha končí přesně tam kde se opírá pružina s tlumičem, tj. v nejvíc namáhaném místě. Ale možná je to zesílené hlavně kvůli tomu gumovému dorazu
      • 00 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 08.12.  11:46

        « Re: Re: ramena

        Spíš by mě zajímala zadní náprava. Byly tu zřejmě pořád výkyvné poloosy a ne trojúhelníková ramena se šikmými osami kývání. Ty měla až Š130RS a civilní pak poprvé až Garde. (T613 už je měla navržená v r.1968 a po zdlouhavém náběhu výroby s nimi jezdila velice fešně).
  • 40 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 08.12.  07:59

    vyrovnání setrvačných momentů

    Škoda že pan Dusil trochu víc nerozvedl svou teorii o motoru skloněném o 30 stupňů vpravo z důvodu vyrovnání setrvačných momentů vzniklých rotací klikového hřídele
    • 00 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 08.12.  11:32

      « Re: vyrovnání setrvačných momentů

      Motor skloněný vpravo měly i seriové 1000MB - Š130. Vždycky jsem si myslel, že to bylo především kvůli zmenšení jeho stavební výšky pod zadním víkem.

      Byla-li tím sledována i kompenzace reakčního momentu od momentu klikového hřídele (motor se točil vpravo, reakce byla vlevo a váha působila vpravo), pak to bylo určitě vyladěno na např. 90 km/h, kdy reakční síly od mototru na jeho uložení v karoserii ("nosy") byly nejmenší a rovnoměrné na obě strany, a tím se snižoval hluk motoru do karoserie (do kabiny).

      Podobná finta byla použita u Favoritu, kde byl motor sice svisle a s jeho váhou to nemělo proto co dělat, ale mezi ním a karoserií byla vzpěra, jejíž předpětí bylo vyladěno také na asi 90 km/h.

      Jinak s hlukem měly 1000MB - Š130 i tak nezměrné potíže. To se nedá srovnat s prvorepublikovými Tatrami i s jejich vzduchem chlazenými motory.
      • 00 Reagovat !

        foto kalousek

        kalousek 08.12.  11:53

        « Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

        To bych řekl že je hodně velký nesmysl. Reakční moment působící proti momentu kliky je zachycen v pevném spojení motoru a převodovky a tento celek vyvolává reakční moment z hracího momentu kol, ovšem již v kolmém směru. V podélném směru se můžeme bavit snad o reakci na moment setrvačnosti kliky při změně otáček, ale ta změna probíhá oběma směry
        • 00 Reagovat !

          foto stary-kluk

          starý_kluk 08.12.  11:59

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Reakční moment motoru - vždyť tak píši - působí proti momentu daným váhou sklonění motoru:
          Motor se točí vpravo - reakční moment je vlevo a moment od váhy je vpravo.
          • 00 Reagovat !

            foto kalousek

            kalousek 08.12.  13:08

            « Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

            No jestli správně čtu tak ty píšeš něco jiného, ty píšeš o kompenzaci hnacího momentu kliky sklonem motoru, což je nesmysl. Reakční moment motoru daný jeho skloněním nemá přece ve vztahu k uložení motoru nic společného s hnacím momentem motoru. Velikost hnacího momentu motoru od kliky se nijak neprojevuje v závěsech agregátu, nijak nemění jejich zatížení
            • 00 Reagovat !

              foto stary-kluk

              starý_kluk 08.12.  13:29

              « Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

              To se mýlíš. Přemýšej.
              Nakonec zkušenost je i očividná..
              • 00 Reagovat !

                foto kalousek

                kalousek 08.12.  13:41

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                Nemýlím se. Závěsy uložení hnacího agragátu NEZACHYCUJÍ reakci od momentu motoru, kterým motor působí na spojku a převodovku. Zachycují pouze při změně otáček krátkodobě reakci od momentů setrvačnosti kliky.

                Hnací agregát je soustava motor+převodovka
                • 00 Reagovat !

                  foto stary-kluk

                  starý_kluk 08.12.  14:08

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                  Přemýšlej - o co se asi reakce motoru opírá? Přijdeš si na to sám.
                  • 00 Reagovat !

                    foto kalousek

                    kalousek 08.12.  14:13

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                    Na to jsem přišel už dávno, reakce motoru se opírá přímo o převodovku. Konkrétně v místě pevného spojení motoru s převodovkou
                    • 00 Reagovat !

                      foto stary-kluk

                      starý_kluk 08.12.  14:15

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                      Tak přemýšlej dál.
                      • 01 Reagovat !

                        foto kalousek

                        kalousek 08.12.  14:16

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                        To klidně můžu ale na faktu který jsem ti už vysvětlil to nic nezmění. Motor působí přes spojku hnacím momentem na hřídel převodovky a převodovka reakcí na tento moment působí zpátky na motor přes přírubu spojující motor s převodovkou. Tím se hnací moment motoru plně vykompenzuje a na závěsy motoru už nemá žádný vliv.
                        To je holý fakt. Můžeme o něm diskutovat, můžeme s ním i nesouhlasit ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat :-)
                        • 00 Reagovat !

                          foto stary-kluk

                          starý_kluk 08.12.  14:42

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                          No jo, no. ... zastaví se ti ta reakce ve vzduchu? Kreslit nemůžu.
                          Zkus si to doma na svém autě. Otevři kapotu a ať Ti někdo šlape na plyn.
                          To je tak to poslední, co s tím můžeš dělat.:-).
                          • 00 Reagovat !

                            foto kalousek

                            kalousek 08.12.  15:06

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                            Já o voze, ty o koze. Opravdu jsi nepřehlédl co jsem už dvakrát zopakoval, a sice že závěsy motoru chytají akorát momenty setrvačnosti při změně otáček ? Takže ano, při roztáčení motoru na neutrál se závěsy samozřejmě trochu kroutí, ale kroutí se jen krátkodobě a na obě strany. Při přidání plynu na jednu stranu, při ubrání zase na opačnou a kroutí se jen po dobu změny otáček.
                            Nic to ale nemá společného s hnacím momentem kterým motor působí na hřídel převodovky, protože ten je plně kompenzován přes přírubu. Co je na tom proboha tak nepochopitelného ???
                            • 00 Reagovat !

                              foto stary-kluk

                              starý_kluk 08.12.  15:54

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                              Setrvačný moment M = J.(d omega / dt) má pro motor stejný projev jako M zátěže. Moment jako moment (Newtonův zákon). M reakční je tedy zrovna takový o obou.

                              Znovu tedy odkazuji na vtipnou vzpěru motoru Favorit.
                              • 00 Reagovat !

                                foto kalousek

                                kalousek 08.12.  16:12

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                Ne, mýlíš se. Setrvačný moment by měl pro motor stejný projev jako M zátěže pouze v případě, že by motor nebyl pevně spojen s touto zátěží tedy převodovkou. Například kdyby byl umístěn odděleně jako u transaxle.,
                                Ale pokud je motor pevně spojen s převodovkou, hnací moment do zátěže je kompezován jejím reakčním momentem přes přírubu. A v tom případě již zachytávají závěsy motoru pouze působící momenty setrvačnosti kliky apod. při změně rychlosti otáčení

                                A mýlíš se i se svým příkladem s Favoritem. Ta "vtipná" vzpěra tam skutečně byla, ale jejím úkolem nebylo kompenzovat moment samotného motoru jak se chybně domníváš, ale ve skutečnosti kompenzovala reakční moment celého pevně spojeného agregátu motor+převodovka,. Tento reakční moment je vyvolán hnacím momentem hnacích poloos působících na kola.
                                • 00 Reagovat !

                                  foto stary-kluk

                                  starý_kluk 08.12.  16:16

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                  Promiň, ale nesourodě si to pleteš - nezlob se. Tak to není.Už musím odejít. Promiň.
                                  • 00 Reagovat !

                                    foto kalousek

                                    kalousek 08.12.  16:18

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

                                    Naopak mám v tom zcela jasno. Zkus pozorně přečíst ještě jednou co píšu případně se podívej i jinam a pořádně si to promysli. Zjistíš že mám pravdu. V takhle jednoduchých věcech se opravdu nemýlím

                                    EDIT: a vysvětlím ti ještě i tu vtipnou vzpěru - pokud si dobře vzpomínám, motor s převodovkou favoritu byl uložen na dvou bočních silentblokách a v podélném směru (tedy proti překlopení dopředu nebo dozadu) zajišťovala jeho polohu tebou zmíněná "vtipná" vzpěra. Jednalo se však o obyčejnou vzpěru uchycenou mezi motorem a nápravnicí přes silentbloky a vtipné bylo akorát to, že na bočních závěsech byl celý agragát vyvážen tak (nebo spíše nevyvážen), aby mírně "přepadával" dopředu a aby ten klopný moment byl zhruba stejně velký jako opačně orientovaný hnací moment na poloosách při rychlosti 90 km/h po rovině.
                                    Takže bez zařazeného kvaltu se agregát o vzpěru mírně opíral ale kolem těch 90 kmh byl klopný moment agregátu v rovnováze s opačně působícím hnacím momentem kol. Tj součtový klopný moment byl téměř nulový a podpěra agregátu se odlehčila, což mělo za následek nižší hlučnost
                                    Určitě ale tohle řešení nekompenzovalo hnací moment samotného motoru
      • 00 Reagovat !

        foto Arese

        Arese 08.12.  23:48

        « Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

        Tak to rozhodně ne, ve Favoritu/Felicii byl motor 1.3 OHV uložen nikoliv svisle, ale taky skůoněný (směrem dopředu), ovšem jen o 20 stupňů. :-!
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 09.12.  08:02

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Ono je stejně celkem fuk jak moc je motor skloněný. Případný klopný moment je sice ovlivněn polohou těžiště motoru, ale stejně tak jej ovlivní i poloha upevnění celého agregátu. Prostě zálěží ve kterém konkrétním místě jej silentbloky podpírají
          • 00 Reagovat !

            foto stary-kluk

            starý_kluk 11.12.  13:20

            « Re: Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

            To je pravda - už dlouho je možné vidět, že se upevňují motory v jednom z bodů nad těžištěm motoru. A ten důvod je právě i ve vychytávkách toho o čem píši.

            PS: Vtipná vzpěra agregátu Favorit měla v klidu předpětí, které se při momentu motoru odpovídajícímu ustálené rychlosti 90 km/h vynulovalo. Jak už jsem psal.
        • 00 Reagovat !

          foto stary-kluk

          starý_kluk 09.12.  17:35

          « Re: Re: Re: vyrovnání setrvačných momentů

          Ano, omlouvám se - skloněný dopředu byl.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…