Škoda 130 RS A5 typ 738 (1977-1978): Okruhový speciál vypadal brutálně a jel až 250 km/h

 

Škoda 738 vycházela ze slavné závodní stotřicítky RS. Sloužila hlavně jako pojízdná laboratoř pro ověření funkčnosti techniky a aerodynamiky.

Škoda 738 nebyla primárně nástupcem proslulé 130 RS s interním kódem 735, i když také závodila. Od značně rozšířeného kupátka s obřím křídlem na zádi by nikdo ani nic jiného než nasazení v boji o vavříny neočekával, že? Konstrukční základ v autě, které je dnes považováno za okruhovou i rallyeovou legendu, je patrný na první pohled. Potažmo v sériové 110 R, chcete-li.

Testování motorů

Typ 738, jinak též 130 RS A5 byl postaven v jediném exempláři s ohledem na benevolentní předpisy dané skupiny. Zpočátku se v zádi objevil zážehový čtyřválec OHC objemu 1771 cm3 (parametry 87 x 74,5 mm). Podle všeho se jednalo o motor 7200, který používal speciál 180 RS. Při kompresním poměru 11:1 nabízel výkon 113 kW (154 k) v 6250 otáčkách, následně se dále ladil až ke 170 koním (125 kW). Pětistupňová přímo řazená převodovka pocházela z prvních 130 RS, ty musely záhy přejít z homologačních důvodů na čtyřstupňovou.

Později auto poháněl menší motor o objemu 1550 cm3, ale se 140 kW (190 k). Zkoušel se v ní i vývojový celohliníkový dvoulitrový (1997 cm3, průměr 87 x 84 mm) čtyřválec se šestnácti ventily a vstřikováním Bendix, který původně poháněl spider typu 733, ten dával 132 kW (180 k) v 7000 otáčkách. Další jednotkou v zádi byla prototypová 737 z pera Ing. Musala. Opět se čtyřventilovou technikou, rozvodem DOHC, objemem 1589 cm3 a výkonem 140 kW (190 k)/8500 min-1.

Široké boky a křídlo

Chladič vody zmizel z přídě, díky tomu se mohla radikálně snížit. Dva se nacházely za dveřmi v zadních blatnících, proto se boky tolik rozšířily. Modifikovaný podvozek využíval tlumičů Koni a čtveřice kotoučových brzd Girling, dostala je tedy i zadní náprava. Výfukové potrubí s pořádně dlouhou koncovkou čnělo ze zádi směrem do strany, tlumič nebyl potřeba a pravidla ho ani nevyžadovala... Dělená elektronová kola byla obuta do nízkoprofilových pneumatik Goodyear.

Karoserie měla několik variant, zkoušela se celkem trojice předních spoilerů v závislosti na povrchu trati, celá přední část byla jinak odnímatelná a pod ní se nacházela palivová nádrž. Již v úvodu zmíněné křídlo na víku motoru netrůnilo jen tak pro parádu. I přes drsné úpravy 738 používala zcela sériové osvětlení. Vážila pouhých 710 kg, ocelové plechy nahradil hliník a laminát, klasické sklo kromě čelního pak plexi. Kokpit byl pochopitelně doslova „oholený na kost“ s jedinou závodní sedačkou a ochrannou klecí. Zběsilá škodovka se dokázala podle použitých převodů rozjet až na 250 km/h... Díky muší hmotnosti nebylo divu.

Vývoj vozu probíhal v letech 1977-1978. Aerodynamika se testovala na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště, firemní dobový snímek představuje vůz s připevněnými vlákny (tzv. „bavlnkami“), která ukazovala proudění vzduchu. Byl pořízen při 160 km/h.

V Mostě

738 debutovala poměrně nečekaně v mezinárodním závodě 20. sprna 1978 v Mostě, tedy ještě na původním silničním okruhu u nádraží. Tovární jezdec, veterán Jaroslav Bobek, si vedl zdatně. V kvalifikačním tréninku byl čtvrtý nejrychlejší, v závodě se držel třetí, nicméně mu vystavila stopku porucha mazání. Soupeři mu byly kromě domácích spiderů hlavně „placky“ Lola T290 západoněmeckých jezdců Dietera Schulze a Paula Risse. Klání se započítávalo i do mistrovství Československa a Poháru míru a přátelství, takže nemohli chybět Slováci a závodníci z NDR. Po mosteckém debutu se zúčastnil ještě několika dalších podniků včetně závodu do vrchu Záskalí 1979, kde jej pilotoval Oldřich Horsák.

Vzácný automobil, který vypadá skutečně agresivně, vlastní mladoboleslavská Škodovka, je k vidění v továrním muzeu. Nástupcem 130 RS na závodních tratích i v malosériové produkci se měl nakonec stát typ 739, ale změna regulí FIA jeho další vývoj ukončila.

Foto: Škoda Auto

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB! Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB!

Čtyři měsíce po volbách máme provizorní vládu, která sice…

Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

 
Zdroj: foltyn.cz Autokaleidoskop, SM

Štítky Škoda Sportovní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 






 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Včera

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Česko sevře drsný mráz, ohrozí mnoho lidí: Víte, jak se připravit na minusové teploty?

Česko sevře drsný mráz, ohrozí mnoho lidí: Víte, jak…

Do Česka se ženou silné mrazy. O víkendu by měly teploty klesat až k minus 17 stupňům a mrazivé počasí bude…

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva fanoušky nepotěší

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva…

Jen kvůli fanouškům se Karel Gott (78) snažil vyzrát nad těžkou chřipkou co nejdřív, aby mohl v sobotu vystoupit…

 

iSport.cz

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a nahrávkou

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a…

SOUHRN | Tři zápasy stačily Tomáši Hykovi k tomu, aby vstřelil svůj první gól v NHL. Nováčkovi týmu Las Vegas…

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká má další zlato, hokejisté hrají o bronz

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká má další zlato,…

Ester Ledecká je dvojnásobnou olympijskou vítězkou. Po zlatu v super-G vyhrála i obří slalom na snowboardu. Ve…

 

Reflex.cz

Oscarový režisér a herec Jiří Menzel slaví 80. narozeniny. Na plátno převedl poetiku Hrabala i Svěráka

Oscarový režisér a herec Jiří Menzel slaví 80.…

Laskavá poetika, vlídný humor i osobitý režisérský přístup k filmovým scénářům a knižním předlohám učinily…

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…