Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 200 RS založila tradici sportovních modelů RS

Ondřej Lilling
Diskuze (2)
Poprvé se slavná písmena RS objevila u modelů 180 a 200 RS. Silnější exemplář se spoléhal na dvoulitrový motor o výkonu 163 koní.

Sportovní značku RS automobilka Škoda poprvé použila před více než čtyřiceti lety u vozů 180 a 200 RS. Výkonnější model vznikl ve dvou exemplářích, které se měly objevovat ve vyšších objemových třídách než byly tehdejší třináctistovky. Samotný vývoj započal v říjnu roku 1973 a trval jen osm měsíců.

Jako konstrukční základ posloužilo kupé 110 R, karoserie se ale dočkala četných úprav. Všimněte si rozšířené karoserie v oblasti blatníků a podběhů. Výrazně snížena byla střecha, ve srovnání se sériovým modelem je auto nižší o patnáct centimetrů. Střecha byla vyrobena z hliníku, stejně jako přední víko a další části vozu. Díky tomu hmotnost činila pouhých 805 kilogramů.

Slabší model s označením 180 RS vznikl v jediném exempláři a spoléhal se na osmnáctistovku. Model 200 RS poháněl dvoulitrový čtyřválec typu 720 s rozvodem OHC, který produkoval výkon 120 kW (163 koní) v 6000 otáčkách. Nejvyšší rychlost se lišila od zpřevodování, maximum dosahovalo hodnoty 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo méně než 7 sekund.

Zajímavostí je, že zpočátku se v autě nacházela převodovka od Tatry, později byla nahrazena převodovou skříní od Porsche. Jinak sériová přední náprava dostala prodloužená ramena a delší řídící tyč, zadní náprava s vlečenými rameny ale byla kompletně nová. A prý měla vynikající jízdní vlastnosti. Přední brzdy byly kotoučové značky Girling, vzadu se nacházely bubnové brzdy.

Poprvé se oba závodní stroje objevily na startu v červnu 1974 při Rally Škoda (dnes nese název Bohemia), kariéru ukončila změna sportovních řádů FIA. O to více si automobilka spravila chuť modelem 130 RS, který získal bezpočet domácích i zahraničních titulů.

Ondřej Lilling
Diskuze (2)
Avatar - lordlord
29. 12. 2018 17:25
.
jenže 130 závodila díky podvodu
Avatar - CHerokee
28. 12. 2018 13:34
Namlouvání si
Žádná tradice, škodovka dnes nic opravdu sportovnějšího a řidičtějšího nedělá. Není to značka o emocích. Je to masová produkce se zaměřením na velké kufry s použitím často starší koncernové techniky. Auta pro praktické účely a nenáročné řidiče.

Ani jedno kupátko, které by se blížilo, ani jeden hot hatche na úrovni. Je to š(Š)koda.