samozřejmě, že ne od místních pisálků.
Jaký to balzám po včerejších ubohých slintech Kolmana a Fokta.
Opravdu krásný vhled do historie, spousta nových informací, to je paráda. Takhle si člověk představuje, že to má být, když při neděli otevře web o autech.
A když napíšu že jo, budeš mi věřit? >:D Ne, ale vážně, nějaké znám, nevím jestli jsou všechny ale nějaké ano, plus nejsem Slovák ale Čech. Zatímco on je podle všeho Čech a nezná jedno z nejzajímavějších aut DOMÁCÍ automobilky. A to ještě té největší. To je přeci rozdíl ne?
Samosebou já bych to neřešil, ani to nemyslím nijak zle, jen jsem odpovídal na to co psal předtím Traveldrivovi že nemá předpokládat že každý Čech je fanda Škodovek.
Těžko říct, jestli se tatrou 77 inspirovali, ale vzhledem k tomu, že časově jde prakticky o souběh, rozdíl roku, a koncepčně se tou proudnicí ve škodovce bavili od r. 32, pak si nemyslím, že by T77 měla na vznik téhle škodovky nějaký zásadní vliv.
Předně je to vliv Jaraye, ale jakási inspirace v Tatře je velmi pravděpodobná - viz příspěvek "Aerodynamika". Motor vzadu byl tehdy mezi válkami zřejmě český fenomén - samozřejmě Tatra byla první - a měla geniální důvod (viz "Aerodynamika"). Tohle uspořádání s boxerem před zadní náravou je ovšem velmi progresivní - nakonec Porsche 911 za tím pokulhává pořád - a to je sporťák, kde o nějaká místa vzadu a nad hlavou vůbec nejde (a pozdější Boxter je jaksi pořád jakoby nesměle mimo).
Opět je tu vedle Tater 77,87,97 další projev českého předválečného fenoménu, který dovedl Jarayeovy aerodynamické představy dvou kapek (pontonu a kabiny) do esteticky pohledné podoby a s obrovským využitím obestavěného prostoru. A opět tu máme tehdy tak neobvyklou nízkou stavbu karoserie s platbormou (páteřovou) a napůl samonosnou, bez blatníků a schodu.
Narozdíl od Tater tady ovšem chybí dotváření úplavu za zádí vozu. Na pohled krásně uzavřená kapka kabiny je totiž kratší, než by bylo potřeba, a proudnice se od povrchu zádě mají snahu odtrhávat a kudrnatět. To vyřešili u Tatry p. Ledwinka a Uberlacker (s přehlas.U) vzduchem chlazeným motorem, a to tak, že v místě, kde by k odtrhutí docházelo, vtáhli vzduch za přispění ventilátoru chlazení motoru do motoru, aby ho o kousek dál "násilně" vypustily do zádě; zrušili tam podtlak a dotvořili umělým úplavem protáhlou kapku. Dynamické Cx tak bylo proti statickému (asi 0,32) menší (zřejmě znatelně pod 0,3).
Zde u Škody 935 je ovšem potřeba z pohledu rozložení váhy ocenit motor (boxer) před zadní nápravou s krásným a poměrně přístupným uložením.
Chápu, že jste článek nevymysleli ale o to víc mě štve, že zkopírujete chybu u zdroje (skoda-storyboard.cz) Auto co má lepší aerodynamiku než dnešní auta má podle Vás cx=0,37?