27.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak se nové Škodovky dostávají k zákazníkům? Je toho hodně, co musí zvládnout...

 

Vyrobit auto je věc jedna a přemístit jej na prodejnu a k zákazníkům záležitost jiná. Jak vlastně celý proces distribuce auta od jeho vyrobení až po dodání autorizovanému prodejci probíhá? A co vše přeprava nových aut obnáší?

Při svých cestách autem jste si jistě stačili všimnout kamiónů, které převážejí nová auta. Ty se dále distribuují po železnici, a pokud jde o zámořské trhy, pak nová vozidla putují ke koncovým prodejcům také lodí po moři. V případě tuzemské Škody a výrobních závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách odchází přibližně 55 procent vyrobených aut ze závodu ke koncovým místům prodeje vlakem po kolejích, zbytek jede kamionovou dopravou.

Vozy Škoda se ale vyrábějí i jinde ve světě, konkrétně v Bratislavě, v Rusku, Indii, Kazachstánu či Číně. Při distribuci na tamní trhy se využívá lodní doprava, k níž auta zpravidla dopravuje železnice.

Vlak je výhodnější

Železnice coby způsob přepravy nových aut od z výrobního závodu k prodejci sice převládá nad silniční dopravou, avšak nepříliš výrazně. „Cílem naší strategie je postupné zvyšování podílu železniční přepravy nad silniční. Je to ekologičtější, navíc velký počet kamionů dost zatěžuje naši dopravní infrastrukturu,“ říká k celé věci Miroslav Mazal, koordinátor plánování přeprav hotových vozů z oddělení Škotrans, které má distribuci nových škodovek na starosti.

Škoda do USA zatím nemíří, plán se odsouvá. Jaký to má důvod?

Při přepravě nových automobilů, ať už po železnici, nebo silnici, je velice důležité auta zajistit tak, aby se při transportu nepoškodila. Možná jste si všimli, že auta přepravovaná kamionem či vlakem jsou více či méně pokryta ochranným obalem. „Vozy jsou před tím, než opustí výrobní závod, chráněny transportní folií. A dále ochranou nárazníků, hran dveří či nástupního prostoru řidiče. Smyslem je minimalizovat riziko poškození vozidla při přepravě a skladování,“ říká Petr Hrbáček z oddělení Řízení kvality značky, centrum analýz.

Už se nevoskují

Použitím ochranné folie a dalších prvků se má zabránit působení vlivu okolního prostředí. Jde zejména o prach, na jaře pyl či průmyslový spad. V minulosti se za účelem ochrany na karoserii vozidla aplikovalo asi půl kilogramu konzervačního vosku. S ním však souvisely i problémy s jeho odstraňováním na prodejně. Šlo o relativně složitý proces, navíc odstraněný vosk v podobě vzniklého odpadu dost zatěžoval životní prostředí. Transportní ochranná folie se na automobily používá přibližně deset let. Konkrétně se lepí na přední kapotu, střechu a zadní část vozu.

Škoda stejně jako ostatní značky skupiny VW používá ochrannou folii vyrobenou z materiálu ze skupiny polyolefínů. Tyto folie jsou odolné vůči olejům, organickým rozpouštědlům či alkoholům. Na jedno auto, připravované k přepravě, připadne přibližně 5 až 7 m2 této folie. Předností folie je mimo jiné dobrá recyklovatelnost. Lze ji tudíž likvidovat jako plastový odpad, případně jako komunální odpad. Dle informací Škody Auto dokáže tato folie chránit automobil po dobu až 12 měsíců.

Některá auta ale při přepravě nechrání uvedená folie, ale mnohem dokonalejší takzvaný „full body cover“. Jedná se o jakési pouzdro vyrobené z netkaných textilií, které kryje celé auto. Jde o dražší řešení než ochrana výše zmíněnou folií, neboť se tento obal musí vyvíjet pro každé auto zvlášť. Důvodem jsou rozměry vozu, které musejí být brány v potaz. Proto se „full body cover“ používá téměř výhradně při přepravě drahých a luxusních automobilů.

Asi nejzranitelnější je přepravovaný automobil při nakládání, respektive vykládání na kamion či vagon vlaku. Tady jde zejména o poškození nárazníků či hran dveří. Rovněž je chráněný prostor řidiče, a to jak podlaha či přesněji její koberec, tak také sedadla. Ta jsou potažena flísovým potahem, který je ale na všech sedačkách už od jejich dodavatele. Naproti tomu krycí folie se na karoserii lepí až na samém konci výrobního cyklu.

Víte, že…

… práci na na vlečce v Kvasinách usnadňuje malá elektrická lokomotiva?

… že elektrická lokomotiva nefunguje pouze jako síla pro pohyb železničních vagonů, ale současně díky snímačům hlídá bezpečnost provozu při nakládce?

… načítání vozů, které opustí výrobní linku, má na starosti kamera napojená na počítačový systém?

… pro různé státy platí různá maximálně povolená celková výška kamionů?

Spolupracujeme s TipCars.com
Bankou roku je Česká spořitelna Bankou roku je Česká spořitelna

Hlavní cenu Banka roku 2018 hlasováním poroty získala…

Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů Válka o klon bitcoinu již stála znepřátelené frakce miliony dolarů

Spory o směřování virtuální měny bitcoin cash vycházejí…

Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo Martin Tuček bude novým finančním ředitelem firmy Residomo

Finančním ředitelem firmy Residomo (dříve RPG Byty) se…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Tohle podivné Bentley je na prodej. Jeho základ byste jen těžko odhadovali

Dnes 18:49

Nabízené červené kupé se znaky Bentley postavila karosárna Hooper & Company. Jeho základem byl luxusní sedan Turbo R.




Blesk.cz

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný únos syna?

Epicentrum: Ustojí Andrej Babiš jako premiér údajný…

Přežije Andrej Babiš v roli premiéra? Kdo selhal ve vyšetřování údajného únosu jeho syna na Krym? Hosty dnešního…

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o Afghánistánu Zeman. Českou misi by posílil

„Jsme odsouzeni k tomu tam zůstat,“ tvrdí o…

Prezident Miloš Zeman se vyslovil pro posílení české vojenské přítomnosti v Afghánistánu. V asijské zemi se…

 

iSport.cz

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu mistrů vyhrát, řekl

Gulaš řídil postup Plzně: 4+1! Moc mě láká Ligu…

Tahle soutěž je jim prostě souzená. Hokejová Plzeň suverénně zvládla i druhé osmifinále v rámci Ligy mistrů,…

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč objímal sudího?

Van Dijk hrdinou díky papírku, pak dojal svět: Proč…

Takovou scénu na fotbale jen tak neuvidíte. Nizozemec Virgil van Dijk v Lize národů v Německu vyrovnal v závěru…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Karel Steigerwald: Miloš Zeman, úspěšný Číňan

Díky čínským aktivitám prezidenta, jejichž podstatou je hlavně poklonkování, vzrostla česko-čínská obchodní…

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…