27.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak se nové Škodovky dostávají k zákazníkům? Je toho hodně, co musí zvládnout...

 

Vyrobit auto je věc jedna a přemístit jej na prodejnu a k zákazníkům záležitost jiná. Jak vlastně celý proces distribuce auta od jeho vyrobení až po dodání autorizovanému prodejci probíhá? A co vše přeprava nových aut obnáší?

Při svých cestách autem jste si jistě stačili všimnout kamiónů, které převážejí nová auta. Ty se dále distribuují po železnici, a pokud jde o zámořské trhy, pak nová vozidla putují ke koncovým prodejcům také lodí po moři. V případě tuzemské Škody a výrobních závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách odchází přibližně 55 procent vyrobených aut ze závodu ke koncovým místům prodeje vlakem po kolejích, zbytek jede kamionovou dopravou.

Vozy Škoda se ale vyrábějí i jinde ve světě, konkrétně v Bratislavě, v Rusku, Indii, Kazachstánu či Číně. Při distribuci na tamní trhy se využívá lodní doprava, k níž auta zpravidla dopravuje železnice.

Vlak je výhodnější

Železnice coby způsob přepravy nových aut od z výrobního závodu k prodejci sice převládá nad silniční dopravou, avšak nepříliš výrazně. „Cílem naší strategie je postupné zvyšování podílu železniční přepravy nad silniční. Je to ekologičtější, navíc velký počet kamionů dost zatěžuje naši dopravní infrastrukturu,“ říká k celé věci Miroslav Mazal, koordinátor plánování přeprav hotových vozů z oddělení Škotrans, které má distribuci nových škodovek na starosti.

Škoda do USA zatím nemíří, plán se odsouvá. Jaký to má důvod?

Při přepravě nových automobilů, ať už po železnici, nebo silnici, je velice důležité auta zajistit tak, aby se při transportu nepoškodila. Možná jste si všimli, že auta přepravovaná kamionem či vlakem jsou více či méně pokryta ochranným obalem. „Vozy jsou před tím, než opustí výrobní závod, chráněny transportní folií. A dále ochranou nárazníků, hran dveří či nástupního prostoru řidiče. Smyslem je minimalizovat riziko poškození vozidla při přepravě a skladování,“ říká Petr Hrbáček z oddělení Řízení kvality značky, centrum analýz.

Už se nevoskují

Použitím ochranné folie a dalších prvků se má zabránit působení vlivu okolního prostředí. Jde zejména o prach, na jaře pyl či průmyslový spad. V minulosti se za účelem ochrany na karoserii vozidla aplikovalo asi půl kilogramu konzervačního vosku. S ním však souvisely i problémy s jeho odstraňováním na prodejně. Šlo o relativně složitý proces, navíc odstraněný vosk v podobě vzniklého odpadu dost zatěžoval životní prostředí. Transportní ochranná folie se na automobily používá přibližně deset let. Konkrétně se lepí na přední kapotu, střechu a zadní část vozu.

Škoda stejně jako ostatní značky skupiny VW používá ochrannou folii vyrobenou z materiálu ze skupiny polyolefínů. Tyto folie jsou odolné vůči olejům, organickým rozpouštědlům či alkoholům. Na jedno auto, připravované k přepravě, připadne přibližně 5 až 7 m2 této folie. Předností folie je mimo jiné dobrá recyklovatelnost. Lze ji tudíž likvidovat jako plastový odpad, případně jako komunální odpad. Dle informací Škody Auto dokáže tato folie chránit automobil po dobu až 12 měsíců.

Některá auta ale při přepravě nechrání uvedená folie, ale mnohem dokonalejší takzvaný „full body cover“. Jedná se o jakési pouzdro vyrobené z netkaných textilií, které kryje celé auto. Jde o dražší řešení než ochrana výše zmíněnou folií, neboť se tento obal musí vyvíjet pro každé auto zvlášť. Důvodem jsou rozměry vozu, které musejí být brány v potaz. Proto se „full body cover“ používá téměř výhradně při přepravě drahých a luxusních automobilů.

Asi nejzranitelnější je přepravovaný automobil při nakládání, respektive vykládání na kamion či vagon vlaku. Tady jde zejména o poškození nárazníků či hran dveří. Rovněž je chráněný prostor řidiče, a to jak podlaha či přesněji její koberec, tak také sedadla. Ta jsou potažena flísovým potahem, který je ale na všech sedačkách už od jejich dodavatele. Naproti tomu krycí folie se na karoserii lepí až na samém konci výrobního cyklu.

Víte, že…

… práci na na vlečce v Kvasinách usnadňuje malá elektrická lokomotiva?

… že elektrická lokomotiva nefunguje pouze jako síla pro pohyb železničních vagonů, ale současně díky snímačům hlídá bezpečnost provozu při nakládce?

… načítání vozů, které opustí výrobní linku, má na starosti kamera napojená na počítačový systém?

… pro různé státy platí různá maximálně povolená celková výška kamionů?

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD jde do referenda výrazně rozdělená ČSSD jde do referenda výrazně rozdělená

Část krajských buněk je k dojednaným koaličním dohodám…

J&T převzala vedení i v některých dceřiných firmách CEFC J&T převzala vedení i v některých dceřiných firmách CEFC

Skupina J&T převzala vedení také v některých…

Glosa Jana Vávry: Královská banalita Glosa Jana Vávry: Královská banalita

Zaručeným receptem na globální mediální pozornost je…

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Nedělní prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Dnes 08:00

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.




Blesk.cz

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná slova táty Aničky (†18), která před smrtí napsala vzkaz na rozloučenou

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná…

Stovky motorek a roj lampionů štěstí vyprovodily v sobotu osmnáctiletou bojovnici Aničku ze Žamberka na její…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne ukazuje prohnilost spořádané dánské rodiny

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne…

Tým Kamily Zlatuškové, někdejší kreativní producentky České televize a proděkanky FAMU, vybudoval letos na…

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém. Zůstane mu jen Faltýnek?

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém.…

Když před pěti lety Andrej Babiš mířil do prvních voleb s hnutím ANO, stavěl svou image z velké části na známých…