27.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jak se nové Škodovky dostávají k zákazníkům? Je toho hodně, co musí zvládnout...

 

Vyrobit auto je věc jedna a přemístit jej na prodejnu a k zákazníkům záležitost jiná. Jak vlastně celý proces distribuce auta od jeho vyrobení až po dodání autorizovanému prodejci probíhá? A co vše přeprava nových aut obnáší?

Při svých cestách autem jste si jistě stačili všimnout kamiónů, které převážejí nová auta. Ty se dále distribuují po železnici, a pokud jde o zámořské trhy, pak nová vozidla putují ke koncovým prodejcům také lodí po moři. V případě tuzemské Škody a výrobních závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách odchází přibližně 55 procent vyrobených aut ze závodu ke koncovým místům prodeje vlakem po kolejích, zbytek jede kamionovou dopravou.

Vozy Škoda se ale vyrábějí i jinde ve světě, konkrétně v Bratislavě, v Rusku, Indii, Kazachstánu či Číně. Při distribuci na tamní trhy se využívá lodní doprava, k níž auta zpravidla dopravuje železnice.

Vlak je výhodnější

Železnice coby způsob přepravy nových aut od z výrobního závodu k prodejci sice převládá nad silniční dopravou, avšak nepříliš výrazně. „Cílem naší strategie je postupné zvyšování podílu železniční přepravy nad silniční. Je to ekologičtější, navíc velký počet kamionů dost zatěžuje naši dopravní infrastrukturu,“ říká k celé věci Miroslav Mazal, koordinátor plánování přeprav hotových vozů z oddělení Škotrans, které má distribuci nových škodovek na starosti.

Škoda do USA zatím nemíří, plán se odsouvá. Jaký to má důvod?

Při přepravě nových automobilů, ať už po železnici, nebo silnici, je velice důležité auta zajistit tak, aby se při transportu nepoškodila. Možná jste si všimli, že auta přepravovaná kamionem či vlakem jsou více či méně pokryta ochranným obalem. „Vozy jsou před tím, než opustí výrobní závod, chráněny transportní folií. A dále ochranou nárazníků, hran dveří či nástupního prostoru řidiče. Smyslem je minimalizovat riziko poškození vozidla při přepravě a skladování,“ říká Petr Hrbáček z oddělení Řízení kvality značky, centrum analýz.

Už se nevoskují

Použitím ochranné folie a dalších prvků se má zabránit působení vlivu okolního prostředí. Jde zejména o prach, na jaře pyl či průmyslový spad. V minulosti se za účelem ochrany na karoserii vozidla aplikovalo asi půl kilogramu konzervačního vosku. S ním však souvisely i problémy s jeho odstraňováním na prodejně. Šlo o relativně složitý proces, navíc odstraněný vosk v podobě vzniklého odpadu dost zatěžoval životní prostředí. Transportní ochranná folie se na automobily používá přibližně deset let. Konkrétně se lepí na přední kapotu, střechu a zadní část vozu.

Škoda stejně jako ostatní značky skupiny VW používá ochrannou folii vyrobenou z materiálu ze skupiny polyolefínů. Tyto folie jsou odolné vůči olejům, organickým rozpouštědlům či alkoholům. Na jedno auto, připravované k přepravě, připadne přibližně 5 až 7 m2 této folie. Předností folie je mimo jiné dobrá recyklovatelnost. Lze ji tudíž likvidovat jako plastový odpad, případně jako komunální odpad. Dle informací Škody Auto dokáže tato folie chránit automobil po dobu až 12 měsíců.

Některá auta ale při přepravě nechrání uvedená folie, ale mnohem dokonalejší takzvaný „full body cover“. Jedná se o jakési pouzdro vyrobené z netkaných textilií, které kryje celé auto. Jde o dražší řešení než ochrana výše zmíněnou folií, neboť se tento obal musí vyvíjet pro každé auto zvlášť. Důvodem jsou rozměry vozu, které musejí být brány v potaz. Proto se „full body cover“ používá téměř výhradně při přepravě drahých a luxusních automobilů.

Asi nejzranitelnější je přepravovaný automobil při nakládání, respektive vykládání na kamion či vagon vlaku. Tady jde zejména o poškození nárazníků či hran dveří. Rovněž je chráněný prostor řidiče, a to jak podlaha či přesněji její koberec, tak také sedadla. Ta jsou potažena flísovým potahem, který je ale na všech sedačkách už od jejich dodavatele. Naproti tomu krycí folie se na karoserii lepí až na samém konci výrobního cyklu.

Víte, že…

… práci na na vlečce v Kvasinách usnadňuje malá elektrická lokomotiva?

… že elektrická lokomotiva nefunguje pouze jako síla pro pohyb železničních vagonů, ale současně díky snímačům hlídá bezpečnost provozu při nakládce?

… načítání vozů, které opustí výrobní linku, má na starosti kamera napojená na počítačový systém?

… pro různé státy platí různá maximálně povolená celková výška kamionů?

Spolupracujeme s TipCars.com
Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry

Zmírnit extrémní pracovní nasazení Elona Muska se již…

Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací

Během pouhých čtyř let se může čínská letecká doprava…

Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Včera

Vehma International coby součást skupiny Magna na sebe v roce 1988 upozornila konceptem superluxusního SUV Torrero.




Blesk.cz

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to zapomenu,“ slíbil ženich (31) s Alzheimerem

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to…

Novomanželé Daniel a Jordan Bradburyovi si naplno užívají své líbánky, zvláště pak jednatřicetiletý Daniel si…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Osmiletý hnědák Theophlilos, kůň unikátního Dostihového klubu iSport-Váňa, se blýsknul ve třetí kvalifikaci na…

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav zničila Opavu 6:1

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav…

V 5. kole FORTUNA:LIGY přišli fotbalisté Slavie o svojí stoprocentní bilanci. Doma totiž podlehli Jablonci 0:2 a…

 

Reflex.cz

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně zahraničí byla označena za „provokaci evropských rozměrů“

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně…

Ruský prezident Vladimir Putin si v sobotu odpoledne zatančil s rakouskou ministryní zahraničí Karin Kneisslovou…

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému vládci. Co je džihád a proč ho islám nechápe jen jako násilí

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému…

Džihád – arabské slovo, jež ve spojení s islámem vyvolává v mnoha lidech hrůzu a odpor. Kritici islámu používají…