Jak se nové Škodovky dostávají k zákazníkům? Je toho hodně, co musí zvládnout...
Při svých cestách autem jste si jistě stačili všimnout kamiónů, které převážejí nová auta. Ty se dále distribuují po železnici, a pokud jde o zámořské trhy, pak nová vozidla putují ke koncovým prodejcům také lodí po moři. V případě tuzemské Škody a výrobních závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách odchází přibližně 55 procent vyrobených aut ze závodu ke koncovým místům prodeje vlakem po kolejích, zbytek jede kamionovou dopravou.
Vozy Škoda se ale vyrábějí i jinde ve světě, konkrétně v Bratislavě, v Rusku, Indii, Kazachstánu či Číně. Při distribuci na tamní trhy se využívá lodní doprava, k níž auta zpravidla dopravuje železnice.
Vlak je výhodnější
Železnice coby způsob přepravy nových aut od z výrobního závodu k prodejci sice převládá nad silniční dopravou, avšak nepříliš výrazně. „Cílem naší strategie je postupné zvyšování podílu železniční přepravy nad silniční. Je to ekologičtější, navíc velký počet kamionů dost zatěžuje naši dopravní infrastrukturu,“ říká k celé věci Miroslav Mazal, koordinátor plánování přeprav hotových vozů z oddělení Škotrans, které má distribuci nových škodovek na starosti.
Při přepravě nových automobilů, ať už po železnici, nebo silnici, je velice důležité auta zajistit tak, aby se při transportu nepoškodila. Možná jste si všimli, že auta přepravovaná kamionem či vlakem jsou více či méně pokryta ochranným obalem. „Vozy jsou před tím, než opustí výrobní závod, chráněny transportní folií. A dále ochranou nárazníků, hran dveří či nástupního prostoru řidiče. Smyslem je minimalizovat riziko poškození vozidla při přepravě a skladování,“ říká Petr Hrbáček z oddělení Řízení kvality značky, centrum analýz.
Už se nevoskují
Použitím ochranné folie a dalších prvků se má zabránit působení vlivu okolního prostředí. Jde zejména o prach, na jaře pyl či průmyslový spad. V minulosti se za účelem ochrany na karoserii vozidla aplikovalo asi půl kilogramu konzervačního vosku. S ním však souvisely i problémy s jeho odstraňováním na prodejně. Šlo o relativně složitý proces, navíc odstraněný vosk v podobě vzniklého odpadu dost zatěžoval životní prostředí. Transportní ochranná folie se na automobily používá přibližně deset let. Konkrétně se lepí na přední kapotu, střechu a zadní část vozu.
Škoda stejně jako ostatní značky skupiny VW používá ochrannou folii vyrobenou z materiálu ze skupiny polyolefínů. Tyto folie jsou odolné vůči olejům, organickým rozpouštědlům či alkoholům. Na jedno auto, připravované k přepravě, připadne přibližně 5 až 7 m2 této folie. Předností folie je mimo jiné dobrá recyklovatelnost. Lze ji tudíž likvidovat jako plastový odpad, případně jako komunální odpad. Dle informací Škody Auto dokáže tato folie chránit automobil po dobu až 12 měsíců.
Některá auta ale při přepravě nechrání uvedená folie, ale mnohem dokonalejší takzvaný „full body cover“. Jedná se o jakési pouzdro vyrobené z netkaných textilií, které kryje celé auto. Jde o dražší řešení než ochrana výše zmíněnou folií, neboť se tento obal musí vyvíjet pro každé auto zvlášť. Důvodem jsou rozměry vozu, které musejí být brány v potaz. Proto se „full body cover“ používá téměř výhradně při přepravě drahých a luxusních automobilů.
Asi nejzranitelnější je přepravovaný automobil při nakládání, respektive vykládání na kamion či vagon vlaku. Tady jde zejména o poškození nárazníků či hran dveří. Rovněž je chráněný prostor řidiče, a to jak podlaha či přesněji její koberec, tak také sedadla. Ta jsou potažena flísovým potahem, který je ale na všech sedačkách už od jejich dodavatele. Naproti tomu krycí folie se na karoserii lepí až na samém konci výrobního cyklu.
Víte, že…
… práci na na vlečce v Kvasinách usnadňuje malá elektrická lokomotiva?
… že elektrická lokomotiva nefunguje pouze jako síla pro pohyb železničních vagonů, ale současně díky snímačům hlídá bezpečnost provozu při nakládce?
… načítání vozů, které opustí výrobní linku, má na starosti kamera napojená na počítačový systém?
… pro různé státy platí různá maximálně povolená celková výška kamionů?