Škoda Auto nebude ve Vrchlabí vyrábět mikro auto Up!
K projektu malého vozu se upínaly naděje zaměstnanců vrchlabského závodu Škody Auto. Sériová výroba malého a levného vozu pro ně měla zajistit práci na řadu let dopředu. Znamenalo by to také modernizaci podniku a mnohamilionové investice do technologií. Také proto s rozhodnutím koncernu nesouhlasí odbory.
"Zaměstnanci firmy Škoda, zejména ve Vrchlabí, splnili všechny své úkoly, aby projekt malého vozu získali. Byli flexibilní, mají vysokou produktivitu práce a nabídli značný technický um i příznivé mzdové podmínky. Koncern ale svůj slib nesplnil," řekl listu předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
Koncernové představenstvo zdůvodnilo nepřidělení výroby do Vrchlabí rozhodnutím české vlády nepřijmout v nejbližší době evropskou měnu euro. Kvůli výkyvu kursu koruny vůči euru a dolaru by podle manažerů Volkswagenu byly další investice v Česku nehospodárné. "Bereme to jako fakt a nic jiného nám nezbývá. Pro závod ve Vrchlabí se tím nic nemění,"řekl dnes ČTK mluvčí automobilky Jaroslav Černý.
Městu Vrchlabí hrozí, že v případě zastavení investic do tamního závodu Škody Auto přijdou vniveč jeho milionové výdaje související s projektem velké modernizace závodu. ČTK to dnes řekl vrchlabský starosta Jan Sobotka. Region by se podle něj nemusel dočkat ani stomilionových investic státu a kraje do oprav silnic, které jsou na investici Škody navázány.
Podle náměstka hradeckého hejtmana Helmuta Dohnálka vrchlabský závod pouze přišel o výrobu určitého modelu a záměr miliardových investic do modernizace závodu prý nepadl. "Není důvod k panice. Škoda má pro vrchlabský závod v záloze jiné modely a alternativy výroby," řekl Dohnálek. Dodal, že vládní usnesení o podpoře regionů se závody automobilky v objemu 1,4 miliardy korun stále platí a kraj na přípravě svých investic dál pracuje.
Platnost vládní podpory potvrdila i Škoda Auto. "Memorandum mezi Škodou Auto a českou vládou ohledně podpory infrastruktury v okolí našich závodů nebylo navázáno na jeden konkrétní projekt," uvedla automobilka.
Podle starosty Sobotky město již například kvůli investici Škody přijalo nový územní plán a vykoupilo pozemky pro nový fotbalový stadion, protože ten starý má ustoupit výstavbě automobilky. "V rámci zóny pro Škodu se řešila i protipovodňová opatření a chystaly se projekty logistických parků v okruhu 30 kilometrů od Vrchlabí. Automobilce jsme se snažili co nejvíce vyjít vstříc," řekl Sobotka. Investice z veřejných peněz do rozpadajících se silnic měla podle Sobotky výrazně pomoci celému regionu, zejména v oblasti podpory cestovního ruchu.
Záměr modernizace vrchlabského závodu Škoda Auto oznámila loni v září s tím, že z něj chce vytvořit plnohodnotný závod pro výrobu a montáž aut. Spuštění investic podmiňovala souhlasem mateřského koncernu Volkswagen. Podle studie EIA k rozšíření závodu by měla kapacita montáže ve Vrchlabí vzrůst ze 400 na 1000 vozů denně. Počet zaměstnanců by se měl zvýšit až dvojnásobně na 3000 lidí. Tyto plány však automobilka zveřejnila ještě před krizí, která v posledních měsících postihla celý automobilový průmysl. Firma kvůli tomu naplánovala několik odstávek výroby. Dá se proto předpokládat, že recese rozšiřování kapacity ve Vrchlabí minimálně zpomalí.