Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto: Ve Vrchlabí se vyrábí vozy už 100 let

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Škoda Auto si o víkendu připomněla 100 let od založení Vrchlabského pobočného závodu. V září loňského roku přitom slavila jubileum miliontého vozu vyrobeného ve vrchlabském závodě od spojení s Volkswagenem roku 1991.

„Závod ve Vrchlabí navazuje na historii firmy Petera a synové, továrna na vozy a anglické sedlářství, založenou v roce 1864 Ignácem Theodorem Peterou. Už v roce 1908 tu vznikla první automobilová karoserie,“ uvedl Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto. Po roce 1920 se závod už plně specializoval na výrobu automobilových karoserií. V letech 1930-35 dosáhla firma největšího rozkvětu výrobou kabrioletů vlastní konstrukce, stavěných na podvozcích Škoda, Tatra, Walter, ale i firem německých, italských, anglických a amerických.

„Za 2. světové války byl závod přebudován a v tomto období byly objekty rozšířeny v podstatě do současné rozlohy,“ doplnil Lukáš Nachtmann. Po 2. světové válce bylo ustaveno krátce družstvo SEVKAR (Severočeská karosárna). V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k AZNP Mladá Boleslav. V této době byla také v závodě poprvé zavedena linková výroba. Prvními vyráběným modelem byla Škoda 1101. V roce 1952 byla zahájena výroba vozů Škoda 1200 s celokovovou karoserií, narozdíl od předchozích typů s dřevěným rámem.

Počínaje rokem 1954 vznikl samostatný Automobilový závod Vrchlabí, k němuž byl připojen i závod Karosa v Chlumci nad Cidlinou. V roce 1955 byla v závodě zahájena výroba nového typu vozu Škoda 1201. Již v roce 1958 byl vrchlabský závod znovu přičleněn k AZNP Mladá Boleslav.

V následujících letech se Vrchlabí orientovalo na výrobu lehkých užitkových variant osobních automobilů Škoda a později menší série nejlépe vybavených automobilů Škoda. V šedesátých letech následoval ve výrobě typ Škoda 1202, dále Škoda 1203 a rozložené vozy Pick up pro Turecko. V této době byla také vybudována lisovna a probíhala rozsáhlá rekonstrukce většiny výrobních provozů. „V polovině 70. let začala úzká spolupráce s podnikem v Mladé Boleslavi při ověřování výroby vozu Škoda 120 a výrobě luxusnějších verzí tohoto typu. Luxusnější verze stávajících modelů se přitom vyrábí ve Vrchlabí dodnes,“ dodal Lukáš Nachtmann ze Škoda Auto.

Koncem roku 1981 byl vyroben poslední vůz Škoda 1203 a tím byla ukončena etapa výroby užitkových vozů ve Vrchlabí, která trvala téměř nepřetržitě od roku 1946. V roce 1987 byla jako v prvním závodě podniku zahájena ověřovací výroba vozu Škoda Favorit a v roce 1990 Škoda Forman. Se zahájením výroby Favorita souvisí modernizace montážní linky i dalších výrobních provozů.

V roce 1991 se stala Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a Vrchlabí zůstalo jedním z výrobních závodů Škoda, automobilová a.s. V této době se ve Vrchlabí vyráběly akční modely vozů Favorit a Forman a od září 1994 vozy Škoda Felicia, později přibyla Felicia Pick up a Fun.

V současné době závod zabezpečuje výrobu vozů Škoda Octavia Tour a Škoda Octavia.

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Avatar - Special-line
1. 6. 2009 23:17
Re: co napsat....
Ano je to tak. Lepší příklad socialistické výroby snad neexistuje. Kritická slova naprosto v pohodě sršely každým rokem z tehdejší Světa Motorů. Takže Škoda 1203 měla 11 výjimek z vyhlášky FMD č. 41/1984 sb., jednalo se mj. o hluk, nosnost zvedáku(!), zadní vyhřívané sklo atd. A k tomu to dílenský zpracování. Jednou o otm vyšel článek. Zbrusu nová 1203: netěsný brzdový systém, tekoucí tlumiče, špatně slícované plechy podlahy, takže tam byly díry(!), nezakrytá elektrika vevnitř, špatný lak, zrcátko drželo jen na 1 šroubu, atd. Aspoň to zpracování mohli hlídat když nové vozidlo bylo v nedohlednu. Prototyp samozřejmě byl ale na ten samozřejmě nedošlo.
Z internetových diskuzí mi tenhle názor by výtýkán že kvůli tomu že protoyp zkonstruovali Slováci se přes Čechy nedostal do výroby jen proto že ho konstruovali na Slovensku. Jen tohle tam nejt nemohlo. Celá republika si uvědomovala že je potřeba nástupce a tohle mi přijde jako dost bezvýznamný důvod, muselo tam bejt ještě něco víc.
Jsem příliš mladý na to abych to hodnotil, ale stačí mi přečíst pár dobovejch časposů, pár knížek, kouknout co bylo v tý době na Západě a vím že komunisti akorát hodně kecali co všechno kde bude a nakonec bylo z většiny prd ať už by to bylo sebevíc k užitku. A když už to teda rozjeli a postavili BAZ, tak z těch plánů co se tam bude vyrábět se tam akorát montovaly kupátka v nic moc kvalitě oproti Kvasinám a zadní nápravy + další drobnější díly. Nepřímo i kvůli tomu se prý stopl projekt Škoda 720 i když zase nikdy nebyl ve všem jen 1 důvod. Navíc i sám Petr Hrdlička, duchovní otec Favoritu si stěžoval že v BAZu stojí fabrika za miliony, že tam jsou lisy který stojí a oni nestíhaj vyrábět Favority i když je u nás chtěli lidi jako diví a i v zahraničí byla poptávka celkem slušná.
Avatar - Special-line
1. 6. 2009 16:38
Re: co napsat....
Doufám že jsem správně pochopil tvůj příspěvek. Na téma diskutéři a Škoda jsem se rozepisoval už kolikrát. Škoda je automobilka jako kterákoliv jiná a má i své mouchy a ne jen pár, ale to jde napsat normálně a ne že musím přečíst 20 výblitků abych si přečetl 1 normální, slušný, racionální příspěvek. Taková ta čecháčkovská vlastnost kterou nesnáším.
Avatar - Special-line
1. 6. 2009 10:57
Re: co napsat....
Ano máme dlouhou a bohatou tradici v automobilovém průmyslu. Škoda že to minulej režim dotáhl tam kam to dotáhl.
Avatar - marek.g
1. 6. 2009 09:04
co napsat....
snad jen :yes: