Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda Auto bude vyrábět převodovku MQ100 pro New Small Family

Závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi získal v koncernovém výběrovém řízení zakázku na výrobu nových převodovek pro rodinu nových koncernových miniautomobilů.
Zpět na článek
20. 5. 2009 10:35
20. 5. 2009 22:59
21. 5. 2009 06:40
21. 5. 2009 09:53
21. 5. 2009 10:48
21. 5. 2009 21:39
21. 5. 2009 23:07
21. 5. 2009 21:38
21. 5. 2009 22:52
20. 5. 2009 10:35
Ach jo,
takže vzhledem k tomu že nová převodovka bude dimenzovaná na max. 120Nm, její životnost asi nebude žádný zázrak. Ale hlavně že se ušetří a následně se vydělá i na generálkách těchto poddimenzovaných převodovek. Nebo to možná je bráno tak, že k mizernému tříválci HTP se mizerná převodovka bude líp hodit >:D
Co se týká vzhledu nového VW UP, jsem celkem zvědavý jak bude vypadat a jestli vůbec bude mít alespoň některé rysy společné se studíí zde na fotkách. Vzhledem k přesunu motoru zezadu dopředu o tom ale silně pochybuju...
Rozbalit vlákno
10
20. 5. 2009 22:59
Re: Ach jo,
Jaký má vliv maximální kroutící moment 120Nm na životnost? V článku se přece nezmiňují s jakými motory bude převodovka spojena. Životnost bude stejná jako u MQ200, která je zrovna tak spojována s motory daných výkonů.

Schopnost přenést daný Mk je vždy s danou bezpečností. Převodovka se při 125Nm nerozsype. Naopak manuální převodovky jsou jedna z mála věcí, které vydrží věky, to dříve zrezne auto, než se rozpadne převodovka.
Používat u slabších motorů vhodněji dimenzovanou převodovku je výhodnější. Převodovka váží méně, hřídele a ozubená kola mají menší setrvačnost, díky tomu je mechanismus řazení mnohem méně namáhán. Účinnost hnacího ústrojí bude vyšší, tedy ve výsledku nižší spotřeba vozu.
21. 5. 2009 06:40
Re: Ach jo,
Asi tak. Ešte by som dodal, že prevodovka je určená pre použitie do 120Nm. Konštrukčne je dimenzovaná o bezpečný kúsok vyššie...
21. 5. 2009 09:53
Re: Ach jo,
No jasně. Kilometrová výdrž bude vždy stejná, je jedno zda to bude MQ120 či MQ350.
21. 5. 2009 10:19
Re: Ach jo,
No když to říkáte, uvidíme jak to bude v praxi. Třeba u trojčat z Kolína museli u dieselu uměle snížit točivý moment, jinak by se ty malé převodovky co tam dávají rozsypaly ;-\ Taky si myslím že tahle nová převodovka je typickým příkladem "cutting costs", kdy se sestaví věc která ještě jakž takž za ideálních podmínek vydrží, ale pokud někdo v jakémkoliv směru přetěžuje, jde slaběji dimenzovaná součástka rychle do kopru. Jako příklad by se dal ještě uvést třeba novej Nissan GT-R, kde převodovka nevydrží výkon motoru a ten musí být při akceleraci omezován stabilizačním systémem, jinak dojde k destrukci, viz. [odkaz]
21. 5. 2009 10:48
Re: Ach jo,
Snižování momentu je v případě trojčat z důvodu, že manuální převodovka je beztak původně navrhována pro malé benzinové motory koncernu PSA. A koncern nemá možnost sáhnout po jiné. Vývoj nové je zbytečný, tak se udělají opatření jako je toto.
V případě GTR se není moc čemu divit, točivý moment skoro 600Nm, který tam pošleš při ostrém startu, je pro převodovku obrovská zátěž. Pokud to někdo praktikuje pravidelně, musí to mít nějaké následky. Těžko říci, zda je chyba vyloženě v konstrukci převodovky či v softwaru, který řídí celý proces při launch controlu. Pak se dostává převodovka do stavu, pro který nebyla navrhována.
21. 5. 2009 21:39
Re: Ach jo,
Soráč ale ty si asi poriadna naivka.
Podľa teba servisy zívajú prázdnotou veď automobilky všetko konštruujú perfektne s poriadnou rezervou >:D
21. 5. 2009 23:07
Re: Ach jo,
To, že se bude nová převodovka jmenovat MQ120, znamená, že jmenovitý moment, který je převodovka schopná přenášet je 120Nm. Ovšem maximální může být třeba 200Nm.
Ono jedna věc je převodovku správně dimenzovat, což je práce konstruktéra. Ale její životnost ovlivňují a další kroky, které vedou k její fyzické realizaci. Je to technologie výroby. Všechny komponenty musí splňovat požadavky, které konstruktér předepsal (tj.materiálové vlastnosti, tolerance, montáž atd.). Dále musí převodovku někdo smontovat. Tím se vnášejí další a další chyby. A nakonec posledním faktorem, který ovlivňuje životnost je sám uživatel.
21. 5. 2009 21:38
Re: Ach jo,
Tak manuálna prevodovka vydrží veky? Ako ktorá >:D
Myslím že poruchovosť prevodoviek ja zhruba rovnaká ako u iných súčiastok.
Ak sa doteraz používali prevodovky konštruované pre vyššie zaťaženie, tak nasadenie týchto nových, ktoré len tesne presahujú v praxi dosahované zaťaženie určite ich životnosť a spoľahlicosť zníži.
21. 5. 2009 22:52
Re: Ach jo,
Jako kterýkoliv jiných součástek? A kolik převodovek ti vlastně odešlo, že se tak často porouchávají?
To, že převodovka přestane těsnit a uniká z ní olej, nebo se maximálně unaví táhla řazení, to je celkem běžná porucha. Ale, že bys u převodovky musel měnit ložiska, hřídele, ozubená kola, synchronizaci, řadící vidlice? To asi dost těžko.
Jak říkám, běžné manuální převodovky vydrží s přehledem 250tis km (běžná životnost dnes navrhovaných vozů). Ale po takové porci km se dříve rozpadne auto, než přestane fungovat převodovka.
22. 5. 2009 10:17
Re: Ach jo,
Po 250 tisících se dnešní auta nerozpadnou ani zdaleka, tohle platilo tak u starých Škodovek 120. Dneska máš na bazarech i menší auta stočený z víc jak 300 tisíc na 120 a lidi je vesele kupují. A potom se strašně diví že u tak málo jetýho auta musí kupovat třeba tu novou převodovku...