Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Autodesign na Auto.cz: Škoda XPV Jakuba Zagara

Projektem Škoda XPV se snažím skloubit přednosti víceúčelových a klasických automobilů a spolu s ekologickým pohonem vytvořit vizi ladného vícefunkčního auta s velkou variabilitou.
Zpět na článek
18. 10. 2008 10:20
neregistrovaný "tlanger"
21. 10. 2008 00:13
neregistrovaný "butchitta"
18. 10. 2008 15:45
neregistrovaný "yaroukh"
19. 10. 2008 02:37
neregistrovaný "yaroukh"
18. 10. 2008 11:04
18. 10. 2008 11:12
21. 10. 2008 00:15
neregistrovaný "butchitta"
18. 10. 2008 11:31
neregistrovaný "Mig21"
18. 10. 2008 17:53
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
21. 10. 2008 00:19
neregistrovaný "butchitta"
18. 10. 2008 17:36
21. 10. 2008 00:35
neregistrovaný "butchitta"
18. 10. 2008 19:11
neregistrovaný "qashqai68"
21. 10. 2008 00:01
neregistrovaný "butchitta"
18. 10. 2008 21:26
21. 10. 2008 00:50
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 21:17
neregistrovaný "tlanger"
18. 10. 2008 10:20
Vzhled OK, ale nedostatky by se našly.
Vzhledově se mi auto líbí, ale jako dlouholetý uživatel Renaultu Espace vidím na tomto konceptu několik nedostatků:
- auto je příliš nízké, což bude vadit jak dlouhým postavám, tak změnšuje využitelnost pro přepravu nákladů (výška uvnitř).
- zcela rovná podlaha odzadu až k pedálům je super nápad (Espace ji má rovnou jen po přední sedadla), neboť umožňuje uložit náklad na místa všech sedaček (kromě řidičovy, samozřejmě). Autor si ovšem nějak neuvědomil, že je-li podlaha vysoká (aby ukryla pohonný systém), je potřeba o jeho tloušťku umístit sedadla výše, jinak si cestující nemá kam dát nohy. Na fotkách je vidět, že cestující sedí těsně u podlahy - a nohy pak mají nepřirozeně vysoko.
- středový tunel je sice elegantní, ale naprosto se nehodí pro variabilní auto typu MPV. Jednou z výhod MPV je, že se cestující z předního sedadla může dostat až k zadním sedačkám, aniž by u toho vystoupil z auta. Středový tunel tomu překáží.
- přední okno protažené dopředu vypadá velmi efektně, ale asi bude mít problémy při crash testech (zranění cestujících úlomky skla)

Ale jinak se mi auto velmi líbí a z konceptů, dosud uveřejněných na auto.cz se mi líbí nejvíc.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:13
Re: Vzhled OK, ale nedostatky by se našly.
Děkuju za zhodnocení, ve spoustě věcí máte naprostou pravdu. Když to rozeberu postupně:

ad1) auto je určitě o dost nižší než současná mpv, využívá jinou konstrukci, ale není také tak jednostranně zaměřené. Nechtěl jsem vytvořit další MPV, ale něco mezi sportovním kombi a užitkovým vozem - samozřejmě, že si bere jak pozitiva, tak negativa obou, ale v jádru jsem měl v úmyslu udělat někde tu zlatou (podle mého názoru) střední cestu a zkusit ji vyladit...
ad2) rovnou podlahu už jsem zkoušel v jiných svých návrzích předtím a myslím, že ten nápad má určitě budoucnost, speciálně u MPV a obdobných vozů. Je fakt, že to zase limituje výšku sedadel, ale i tady jsem se sklonil zase ke kompromisu sportovní vs užitkové jízdy - sedí se relativně nízko podlaze v relaxační poloze (něco jako křeslo).
ad3) interiér jsem bohužel nedotáhnul tak, jak jsem chtěl:( Nebudu se kroutit, termín odevzdání se blížil a jelikož jsem se v zadání ani neměl zabývat designem interiéru, nakonec jsem skončil v tomhle stadiu. Palubní desku jsem měl promyšlenou a je mi docela líto, že jsem ji nestačil dodělat do finální podoby...
ad4) crash testy jsem opravdu moc neřešil, sázel jsem na aktivní bezpečnostní prvky.

Určitě vám moc děkuju za konstruktivní přípomínky, člověk by vždycky rád, aby to bylo bez chyb, ale škola je škola:))
Avatar - Ada je zase tady
18. 10. 2008 10:24
Otresna hruza
Tohle se snad ani neda rozdychat. :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
6
18. 10. 2008 14:46
Re: Otresna hruza
Tak navrhni lepší
neregistrovaný "yaroukh"
18. 10. 2008 15:45
Re: Otresna hruza
S Adou nesouhlasim, ale to, co jsi napsal, je totálně mimo. :no:
Avatar - Blue Sun
18. 10. 2008 17:37
Re: Otresna hruza
Proč mimo? V podstatě má pravdu. Ada umí pouze kritizovat, ale nikdy nic konstruktivního nepřinesl ani do diskusí.
neregistrovaný "yaroukh"
19. 10. 2008 02:37
Re: Otresna hruza
Prdlajs má pravdu. Schopnosti kritizujícího o ničem nevypovídají. Odpovídat na kritiku čehokoli "udělej lepší" je naprostá hloupost.
21. 10. 2008 21:20
Re: Otresna hruza
Prečo? Na bezduchú kritiku bezduchá odpoveď. Vecný názor a názor "toto stojí za h..." je trošku rozdiel. A vypovedá niečo o ak nie o schopnostiach, tak minimálne o istej úrovni kritika...
18. 10. 2008 21:27
Re: Otresna hruza
Človeče, tvoje príspevky tu rozdýchavame permanentne...
18. 10. 2008 10:32
Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
Tak tady ji mame, kdo videl nazivo MiTo asi pritaka, ze nova predni svetla funguji vizualne celkem dobre. Tudiz i montaz na vetsi sestru vypada nadejne ;-)

[odkaz]
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Zdenda
18. 10. 2008 10:56
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
Vypadá pěkně. :yes:
18. 10. 2008 14:44
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
souhlasim :yes:
Avatar - Blue Sun
18. 10. 2008 17:38
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
To už jsou finální fotky? Nebo jen nějaká studie?
18. 10. 2008 18:28
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
Z textu to nevyplyva, ale jsou velmi blizko obrazkum z jarniho Quatroruotte a rekl bych, ze se toho moc nezmeni ;-)
18. 10. 2008 21:12
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
Ajaj, nějak přechází Alfa k raubířské roztomilosti. Možná je to blbý úhel pohledu, ale takhle to nevypadá nic moc...
Avatar - delphino
19. 10. 2008 12:04
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
u těchle menších aut to je fajn design, ale u větších bych preferoval jen evoluci toho stávajícího... třeba brera, 159 by s tímhle designem utrpěli.
21. 10. 2008 21:18
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
MiTo parkuje odnedávna pred našou firmou, s čiernou metalízou a koženým interiérom vo svetlo-hnedej vyzerá neobyčajne dobre. Výrazne lepšie ako na fotkách.
18. 10. 2008 11:04
žádnej
fakt dobrej vkus
Rozbalit vlákno
0
Avatar - VDC
18. 10. 2008 11:12
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:15
Re: no...
Nesnažil jsem se dělat showroom car, těch je dneska už víc než dost. Spíš jsem se zaměřil na čistý design s propracovaným obsahem, byla to mnohem větší výzva...
neregistrovaný "Mig21"
18. 10. 2008 11:31
Avantime
Zepředu mi to hodně připomíná Renault Avantime, ale celkově mi to přijde slušný...
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
18. 10. 2008 17:53
Re: Avantime
Myslí navázání čelního skla na kapotu?
Mě to možná trochu připadlo při pohledu na profil, konkrétněji přední část
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:19
Re: Avantime
Zajímavé přirovnání, to navázání čelního skla na "kapotu" se nabízelo z důvodu použití skateboardové platformy. V reálných vodíkových konceptech GM byl exteriér až zbytečně málo progresivní, tak jsem to risknul;)
18. 10. 2008 14:48
Není to špatný
Nevypadá to zle ppár drobností změnit a bylo by to dobré vozidlo :yes:
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Blue Sun
18. 10. 2008 17:36
:-)
Taky jsem si jednu dobu hrál s designem, takže vím, jak těžké je vůbec něco vytvořit a ještě těžší je sebrat odvahu a prezentovat svůj výtvor. Proto i přes nedostatky patří autorovi poklona.
Ale co mně osobně se nelíbí:
- kola, kola a zase kola. Design je věcí názoru, ale rozměry, to je hrůza. Pokud uvažuji tohle auto v rozměru klasických MPV, budou to nejméně dvacítky, spíš větší. Uvažoval jsi i o tom, jak bude návrh vypadat s dnes běžnými sedmnáctkami či šestnáctkami?
- malá prosklená plocha. MPV není BVP, je to auto pro rodinu a lidi chtějí mít především výhled. Zvláště děti.
- odkaz Š 1203. Nevím, kde je, ale já tam razdvatrosku nevidím nikde... Spíš natažený Joyster.
- skateboardová deska je dobrý nápad, ale když srovnám výšku auta s potřebou použití plošiny obsahující články a nádrže, vychází mi vnitřní výška někde na úrovni nízkého sportovního sedanu. Praktičnost MPV se tím vytrácí zcela do ztracena.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:35
Re: :-)
Díky za příspěvek i podporu;) K vašim připomínkám:

ad1) Tuhle reakci jsem trochu čekal a beru to, protože je jasné, že každý představovaný koncept je z hlediska prezentace to the best of - čili ten nejvyšperkovanější typ. A kola nejsou vyjímkou, je úplně jasné, že s patnáctipalcovými koly by to auto vypadalo hodně neproporčně. Ale vemte si třeba VW Touareg a min. velikost jeho ráfků - zkrátka, kompromisy jsou v tomhle případě zbytečné, protože se nejedná o low-budget car.
Ale já jsem ke kolům stejně přistupoval jinak. Technicky je popisovat nemá smysl, ale jde řádově o to, že vnitřek kola je důmyslně navržen i po konstrukční stránce, a velikost levné plastové puklice je opravdu 20 palců. Pokud byste chtěl vědět víc, klidně se prohlídněte inkrimonovanou část mé diplomky na adrese [odkaz]%20-%20skoda%… />
ad2) Málo prosklené plochy myslíte v bocích? Protože jinak je to auto prosklené až až (střecha je taky prosklená), právě jsem hodně narážel na výtky profesionálů, že se tím auto neskutečně prodraží (proto jsem měl v diplomce ještě mnohem levnější řešení). Navíc z důvodů jisté křehkosti kvůli chybějícímu B sloupku jsem potřeboval auto na určitých místech "zmasivnit":)

ad3) Stejné prvky se Š1203 nehledejte, Škoda má nastavenou novou design strategii a té jsem dával přednost:) Myslel jsem to spíše tak, že v portfoliu škodovky typ podobný 1203 chybí.

ad4) Máte pravdu, odpovídal jsem výše. Kompromis je občas až moc kruté řešení...

Jinak, děkuju za kvalitní připomínky!
neregistrovaný "qashqai68"
18. 10. 2008 19:11
Otázka
Jakube mohu Váš naprosto úchvatný projekt zveřejnit na CDCC(car design caffe club)? Pokud ano, děkuji a pokud by jste měl zájem o další spolupráci, budeme se těšit. Rádi bychom o tak schopných mladých českých designérech otevřeli zvláštní rubriku.
S pozdravem
Ing. Vlastimil Habarta
CDCC
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:01
Re: Otázka
Dobrý večer,
děkuju a určitě budu za zveřejnění rád:) Pokud byste chtěl nějaké speciální podklady, napište mi prosím na pracovní email (je na mém webu www.zag-art.cz).
S pozdravem Kuba Zagar
18. 10. 2008 21:26
Tak aj tak
Z určitých pohľadov úžasná štúdia, z iných bez zmyslu. Určite sa dá, z praktického hľadiska, súhlasiť s pripomienkami tlangera v prvom príspevku. Úprimne som sa zasmial nad snahou autora prezentovať takýto voz ako nástupcu, či odkaz 1203. Zrejme mu rozdiel medzi čiste pracovným vozom a MPV pripadá minimálny. Preto sa tiež snaží spájať do jedného auta rozdielne účely použitia, čo môže v praxi len ťažko fungovať. Podobne nezmyselne mi znie úvaha o použití v teréne.
Je jasné, že v popredí je dizajn. Technika sa popri ňom iba "vezie", zmienky o nej sú čiste hypotetické, a nie celkom reálne. Napríklad spomínaná pevnosť karosérie bez B stĺpika v spojení so skateboardovou platformou - prinajmenšom diskutabilné tvrdenie.

Za nápad, čo sa týka dizajnu, rozhodne za 1. Bolo by celkom príjemné stretnúť takýto skvost na ceste. Výnimočne čisté a premyslené tvary. Čo mi na nich ale chýba, je proklamovaná príslušnosť k značke. Na túto karosériu možno prilepiť akýkoľvek emblém, rovnako dobre to môže byť aj Hyundai alebo Mercedes.

Z praktickej stránky je chvályhodná snaha o ekologický pohon, a tiež o všestrannosť použitia auta, aj o pokrokovú konštrukciu. V tomto smere sú ale vedomosti (alebo použité vedomosti) autora skôr iba hypotetické. K tak prepracovanému modelu by svedčal aj prepracovaný a trošku reálnejší technický základ.

Suma-sumárum, ide tu najmä o dizajn, a za ten, ako som spomínal, patrí autorovi pochvala, teda za 1. :yes:
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "butchitta"
21. 10. 2008 00:50
Re: Tak aj tak
Děkuju za komentář. Konstrukce vs design byla v tomto případě opravdu více než hypotetická. Celý vůz jsem konzultoval na různých katedrách strojního inženýrství, ale určitě bych za to řešení nestrčil ruku do ohně. Chtěl jsem tím jenom zdůraznit, že jsem se zabýval nejenom designem, ale hrozně mě lákalo to všechno navrhnout alespoň teoreticky funkční.

Jinak, propojení aktivit vozu bylo mým zadáním - i v názvu jsem schválně použil XPV = x-purpose-vehicle. Je mi jasné, že kompromis nebude nikdy ani v jedné kategorii nejlepší, ale domnívám se, že skloubením více aktivit vozu vznikne právě potřebná svoboda řidiče bez omezení. To byl můj cíl.

Design jsem se snažil držet v co nejčistších liniích, odkaz značky Škoda jsem chtěl vytvořit ale především tvarově, napadlo mě totiž odklonit se od grafických řešení (dáte na mřížku značku a hotovo) a vycházet pouze z čistě tvarových odlišností. Proto tak netradiční maska - čistá, ale v dnešní změti podobných masek nepřehlédnutelná.

Ekologický pohon jsem zkonstruoval ze studií především GM, které jsou podle mě nejdál. Diplomové práci předcházela seminárka, kde jsem velmi detailně vysvětlil veškeré poznatky o ekologických pohonech, které jsem později použil v konstrukci podvozkové platformy. Opět, čistě hepotetické to určitě není, spoustu konceptů už podobné systémy používá, ale je jasné, že ode mě nikdo zkonstruovat skateboardovou platformu chtít nebude:) Ale jak jsem psal výše, jedním z cílů právě bylo navrhnout vůz v návaznosti na novátorské konstrukční řešení.

Ale díky za ohodnocení a připomínky, bez toho by design ani nebyl designem a já jsem upřímně rád, že vyvolávám alespoň několik názorových táborů:)
21. 10. 2008 21:17
Re: Tak aj tak
Ak sa podarí, časom tu chcem prezentovať tiež svoj návrh (s podobnou "skateboardovou", ale čiste elektrickou platformou), budem rád, ak sa na oplátku dočkám zase Tvojho komentára. Želám hodne úspechov. ;-) :yes: