Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Electric: Trolejbusy s bateriemi pro Hradec Králové

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Společnost Škoda Electric dodá do Hradce Králové trolejbusy, které budou navíc vybaveny bateriovým pohonem pro jízdu mimo trolejové vedení.

Do služeb dopravního podniku v Hradci Králové zamíří z plzeňské firmy celkem devět vozidel Škoda 30 Tr. Hodnota zakázky je zhruba 120 milionů korun.

Radek Kapr, obchodní ředitel společnosti Škoda Electric, k tomu uvedl, že nové trolejbusy mají být do Hradce Králové dodány během léta příštího roku a díky bateriím budou sloužit i v těch částech města, kde není zavedeno trolejové vedení.

První tři trolejbusy budou určeny pro provoz MHD na sídliště Plachta a zbývajících šest pro provoz MHD na Moravském předměstí.

Trolejbus Škoda 30 Tr je plně nízkopodlažní vozidlo s celkovou délkou 12.180 mm, šířkou 2550 mm, výškou 3400 mm a celkovou pohotovostní hmotností 10.800 kg, k jehož pohonu slouží elektromotor o výkonu 160 kW. Maximální rychlost vozidla s maximální kapacitou až 104 cestujících je 65 km/h.

Společnost Škoda Electric nabízí tyto trolejbusy ve verzích schopných jízdy mimo trolejové vedení vybavených vedle baterií i superkapacitory nebo pomocným diesel generátorem o výkonu do 100 kW.

Takzvané parciální trolejbusy, tedy ty s pomocným pohonem na trakční baterii, jsou na trhu v současné době žádaným zbožím. Škoda Electric svým zákazníkům dodala již více než šedesát takových vozidel. Ty tak vozí cestující například v Maďarsku, Španělsku, Itálii nebo Švédsku. V tuzemsku slouží třeba v Plzni, Českých Budějovicích či Zlíně.

Škoda Electric je úspěšná i na poli elektromobility. Na konci září podepsala kontrakt na dodávku jedenácti nových elektrobusů do Českých Budějovic. Od března letošního roku navíc slouží v systému hromadné dopravy hned deset vozidel stejného typu v severomoravském Třinci, v tomto případě elektrobusy provozuje společnost Arriva Morava. Jeden pilotní elektrobus dodala Škoda Electric letos také společnosti ARRIVA Nové Zámky na Slovensko.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
24. 10. 2017 14:14
Re: 9 vozidel za 120 000 000
U spotřební elektroniky nejde primárně o cenu chemie. I ty dnes laciné články byly dříve drahé a uchytily se. Problémem je, že se preferují malé rozměry a nízká hmotnost (kde ty bezpečnější chemie s dlouhou životností typicky nezáří; a výrobci si tak ani nenechávají část kapacity v záloze, aby prodloužili životnost; kolikrát uživateli ani nedají vhodný nástroj, aby se k baterii mohl chovat šetrněji). A pak je problematické využití. Někdo nemá ani ponětí, jak se k baterii chovat, někomu to za to stojí a klidně ji bude každý rok měnit (ale tohle u elektromobilu nebude jiné).

Automobilky si mohou dovolit tak dlouhé záruky i s celkem obyčejnou chemií, protože se takhle nechovají (jsou ochotny přijmout větší, těžší baterii, použít "méně hustou" chemii, rezervují si kapacitu).
Avatar - Bubáq
24. 10. 2017 11:18
Re: Bratislava
Jestli to nebude tímto: [odkaz]
SOR :'-(
Avatar - LEGOPARK
24. 10. 2017 10:30
Bratislava
Zaujimave, ze nespomeniete Bratislavu, kde ich jazdi niekolko (este aj na ilustracnom obrazku je voz urceny pre Bratislavu) a ktora je zaroven jednym z najvacsich odberatelov spolocnosti SOR.
24. 10. 2017 09:58
Re: 9 vozidel za 120 000 000
kde jsi prisel na hovadinu ze baterie stoji milion a bude je treba po 8 letech menit za ten milion? tyhle bludy sis rano vycucal z prstu na leve noze kdys ses probudil?

ale kdys teda pujdem po tvejch cislech, tak pred 8 lety, coz byl rok 2009, tak stal 100kWh pack lifepo baterek cca 1.2 milionu a lion baterii asi 1.8 milionu, dnes stoji stejny pack 100kWh lifepo cca 400 tisic a lionek asi 650 tisic, co myslis, kolik budou takove baterypacky stat za dalsich 8 let? podle tebe urcite aspon milion vid >:D podle me ale v te dobe tyhle technologie davno budou na ustupu a jejich cena bude smesna, v radu desitek az stovek tisic korun za 100kWh pack ;-) a zivotnost tech abterii bude urcite vetsi nez tech tvejch 8 let, 8 let na to davaj vyrobci celekm bezne zaruku ;-) neni to totiz srackova chemie do spotrebni elektroniky za par centu ;-)
24. 10. 2017 08:38
9 vozidel za 120 000 000
9 vozidel za 120 000 000.
Tam ty baterie za více než 1 000 000 nejsou tak zásadní položka, jako u Škodovek aut.
Pro mě je tedy problém dávat každých 8 let za baterky 1 000 000 .

Ale tady je vidět, že bateriový provoz zvládne kde kdo.