Škoda Fabia 1.4 TDI Classic - úsporná ale drahá (08/2003)

Škoda Fabia 1.4 TDI Classic - úsporná ale drahá (08/2003)

 
 
30.7. 2003

Fabia nedávno dostala nejen nové zážehové tříválce 1.2 HTP (40 a 47 kW), ale také jeden tříválec vznětový. Během redakčního testu jsme vyzkoušeli Fabii s nejmenším motorem TDI v nabídce Škody Auto.

Fabia nedávno dostala nejen nové zážehové tříválce 1.2 HTP (40 a 47 kW), ale také jeden tříválec vznětový. Během redakčního testu jsme vyzkoušeli Fabii s nejmenším motorem TDI v nabídce Škody Auto.

Popis nejprodávanějšího automobilu na českém trhu by asi byl nošením dříví do lesa a tak se v textu zaměříme zejména na změny související s novou pohonnou jednotkou pod kapotou. Pokud by vás přesto zajímaly detaily konstrukce nebo naše další zkušenosti s Fabiemi, doporučujeme některý z mnoha dalších a popisných článků na našem serveru.

Zkratka TDI se stala v posledních letech synonymem pro úsporný a živý vznětový motor. Postupným rozšířením z dražších vozů koncernu VW (Audi 80, VW Passat) se dostal motor 1.9 TDI a jeho pokračovatelé do všech automobilů, kde byla zástavba takového agregátu žádoucí. Před několika lety se na svět prodral systém vstřikování common-rail, ale odpovědí techniků VW byla evoluce vysokotlakého přímého vstřiku označovaná souslovím pumpe-düse nebo česky čerpadlo-tryska. Dílčími úpravami u VW ze základního čtyřválce TDI získalo několik výkonových variant. Dieselová mánie, která postihla Evropu v posledních letech stimuluje výrobce ve všech třídách nabízet co trh žádá. Donedávna byla úloha "malého" dieselu většinou svěřena atmosférickým verzím nebo starším a méně výkonným turbodieselům. Malý moderní diesel bude brzy nutnou součástí nabídky každého výrobce malých vozů a tak u VW odebrali jeden válec z bloku jedna devítky TDI (objem jednoho válce je u 1,4 TDI i u 1,9 TDI shodný - 474 cm3), naopak přidali vyvažovací hřídel a tak vznikl tříválec 1.4 TDI, který našel své místo i ve Fabiích. Nízká spotřeba, vysoký točivý moment od nízkých otáček a relativně vysoká cena - to je klasické TDI - v případě tříválce se k dobru navíc počítá také úspora hmotnosti, která u malých a lehkých vozů hraje větší roli než u velkých sedanů. Fabia 1.4 TDI váží 1130 kg uveze 515 kg nákladu. Srovnávat můžeme s Fabií vybavenou nejmenším zážehovým tříválcem 1.2 HTP (40 kW), která má pohotovostní hmotnost 1055 kg a nebo s momentálně nejlevnějším a nejslabším dieselem pro Fabii 1.9 SDI (47 kW), který má hmotnost 1145 kg.

Motor 1.4 TDI PD má zdvihový objem 1422 cm3 a maximální výkon 55 kW při 4000 ot/min. Točivý moment má maximum 195 Nm při 2200 ot./ min což je velmi dobře srovnatelné s klasickým TDíčkem 1.9, který v 66 kilowattové verzi má největší moment jen o 15 Nm vyšší (210 Nm/1900 ot./min). Podíváme-li se na malý tříválec subjektivním okem, po nastartování se linou z nitra oplastovaného motoru neklidné výbuchy. Dunění proniká i do interiéru a v nejpoužívanějším pásmu od 1200-3500 ot/min je motor dost slyšet. Vytáčení až k maximálním otáčkám s sebou přinese sportovnější sound a vibrace již nejsou tak patrné. Již kolem 1500 ot./min může motor nabídnout 150 Nm momentu a při cca 1900 ot./min máte pod plynem 40 kW. V praxi je třeba při rozjezdu více přišlápnout plyn a na výrazný nástup maxima momentu je pak třeba si chvíli zvykat. Vibrace tříválce se v nízkých otáčkách přenášejí dokonce i do volantu (především při rozjezdu). V provozu lze dobře využívat otáčky motoru mezi 2000 a 4000, kdy má motor zajímavý zvuk i dostatek síly. Na čtyřtisícové hranici tah motoru rázně ustává, i když se podle otáčkoměru můžete dostat až na 4700 ot./min.

Zajímavé je srovnání zpřevodování jednotlivých dieselů ve Fabiích. Každý ze čtyř dieselů má odlišné převodové poměry. Mění se nejen stálý převod, ale i dílčí páry ozubených kol jednotlivých rychlostí. Nejtěžší převody má přirozeně Fabia RS, nejlehčí pak Fabia 1.9 SDI, jejíž maximum momentu tvoří podstatnou část plochého průběhu momentu (mezi 1600 a 2800 ot./min), ale dosahuje jen hodnoty 125 Nm. Fabia 1.4 TDI má druhý nejlehčí převod a nad ní je o něco těžší zpřevodování motoru 1.9 TDI (74 kW).

Výrobce slibuje průměrnou spotřebu v kombinovaném režimu 4,5 l/100 km, mimo město při jízdě podle standardizovaného zkušebního cyklu potřebuje Fabia jen 4 litry nafty na 100 km. V praxi se spotřeba ve městě, při plném využívání potenciálu tříválce pohybuje mezi 5 a 6 litry, mimo město, při klidné jízdě jsme i my atakovali 4 litrovou hranici. Naše celková spotřeba během testu dosáhla výborné hodnoty 4,8 l/100 km a tříválec tak splnil očekávání.

Dobré jízdní výkony, nízká spotřeba a přijatelné provozní vlastnosti moderních dieselů jsou však vykoupeny vyšší pořizovací cenou. Stejně je tomu i u Fabie 1.4 TDI. Základní cena s nejprodávanější výbavou Classic je nastavena na 376.900,- Kč. Tedy o 20.000,- Kč výše než u atmosférického dieselu 1.9 SDI. Pro srovnání s větším 100 koňovým TDíčkem musíme do vyšších výbav, kde jsou v nabídce oba motory s cenovým rozdílem 40.000,- Kč.

Koupit benzín nebo diesel? Vyplatí se tankování nafty? Klasické otázky, které by si měl položit každý zájemce úsporné cestování s dieselem. Cena zážehového čtyřválce 1.4 16V se shodným výkonem 55 kW, ale menším točivým momentem, je o nezanedbatelných 50.000,- Kč nižší (326.900,- Kč), ale výkony jsou naopak o kousek lepší. Teoretická spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu nižší u dieselu o téměř 2 litry a předpokládáme, že v praxi bude tento rozdíl ještě větší. Přesto, pokud jste běžný český řidič (najedete 10 až 15 tisíc km ročně) a nenecháte se unést zázračně nízkou spotřebou, vyhraje tento souboj spíše zážehový čtyřválec. Za padesátitisícový cenový rozdíl už lze totiž koupit pěkně naditý balík nadstandardní výbavy resp. benzín na několik let dopředu.

Malý tříválec 1.4 TDI ve Fabii je úsporný motor, ale pokud chcete jezdit s nízkou spotřebou musíte si ji předplatit složením vyšší pořizovací ceny při nákupu automobilu. Na druhou stranu, jak známo, předplacené služby jsou u nás velmi populární...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 376 900 Kč Cena v testované výbavě: 425 600 Kč

Základní výbava:airbag řidiče, přitahovače předních bezpečnostních pásů,imobilizér,elektrohydraulický posilovač řízení,ovládání víka zavazadlového prostoru z místa řidiče,otáčkoměr,tónovaná skla,lakované nárazníky v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:ABS+MSR+ASR (+21.900,-), airbag spolujezdce (+7.500,-), boční airbagy (+8.900,-), rádio ŠKODA MS 202 s kazetovým přehrávačem (+5.300,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (+1.900,-), zadní sedadlo a opěradlo,dělené, sklopné (+3.200,-)

Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

Hlavní město plánuje koupit pozemky v Písnici za zhruba…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 195 / 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 515
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 






 
BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

Dnes 16:52

BMW nechává nahlédnout do vývoje a blízké budoucnosti svých značek. Hlavním lákadlem je nový digitální přístrojový panel spolu s novou generací informačního systému.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod se zeťákem herečky Šulcové

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod…

Každou chvíli si vyznávali lásku na sociálních sítích, ale loni to utichlo. Produkční a blogerka Ester…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sandra

Sandra "Medojed" Mašková v pořadu Fight!: Zápasení…

Je nejpopulárnější zápasnicí v Čechách. A není divu, rozhodně patří mezi největší osobnosti bojových sportů. A o…

 

Reflex.cz

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů není. Je to lež, která útočí na tradiční rodinu

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů…

Dva naprosto různé pohledy na fakt, že ženy mají tenčí výplatní pásky, přinese druhé vydání pořadu Proti Sobě…