Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1,9 TDI Elegance

Škodu Fabii jsme již podrobně otestovali ve třech motorových variantách (, a ), proto se dnes zaměřím prakticky jen na popis vlastností motoru TDI ve spojení s Fabií. Přeplňovaný vznětový motor TDI je vybaven novou technologií vstřikování, který u VW...

Škodu Fabii jsme již podrobně otestovali ve třech motorových variantách ( 1,4/50 kW, 1,4 16V/74kW a 1,9 SDI), proto se dnes zaměřím prakticky jen na popis vlastností motoru TDI ve spojení s Fabií.

Přeplňovaný vznětový motor TDI je vybaven novou technologií vstřikování, který u VW nazvali "Pumpe-Düse" (v překladu "čerpadlo-tryska"). Pro majitele Fabie TDI je však hlavním efektem nového TDI motoru zvýšený výkon, točivý moment a stále pozoruhodně nízká spotřeba.

Naskýtá se otázka, zda je TDI-PD s výkonem 74 kW nástupcem úsporných motorů TDI s výkonem 66 kW nebo spíše 81 kW. Zde je odpověď poměrně jednoduchá. Motor TDI 74 kW svým výkonem a vitalitou jednoznačně odpovídá motoru TDI 81 kW. Rychle se vytáčí do vyšších otáček a je mimořádně pružný. Zrychlování i předjíždění je velmi pohodlné díky výtečnému zátahu, který je v dostatečné hodnotě k dispozici již od 1800 ot/min a nepolevuje až do 4000 ot/min. Určitým překvapením je však spotřeba. Ta se během testu pohybovala v průměru na velmi nízké hodnotě okolo 5,5 - 6 l/100 km, ale při živější jízdě například ve městě spotřeba vcelku rychle stoupá až na 8,5 l/100 km, což nebývalo například v Octavie s TDI 66 kW zvykem. Jak se tedy zdá je TDI 74 kW i nadále velmi úsporným motorem, ale přeci jen je nutné opatrněji pracovat s plynem. Charakteristika spotřeby je prostě více závislá na ovládání plynu, zvláště ve městě. Při jízdě mimo město a po dálnici se však spotřeba i při častém využívání výborného výkonu motoru dá udržet na špičkové úrovni okolo 6 l na 100 km.

Zvuk motoru je poměrně tvrdý (tvrdší než u TDI 66 kW v Octavii) a také jeho pronikání do interiéru je o něco zřetelnější než u Octávií s TDI motory. Přesto je úroveň hluku pronikajícího do interiéru od motoru na přijatelné úrovni. Zvláštností je syčení výfukových plynů u konce výfuku (jako by nebyl dostatečně dimenzován), které poměrně dobře slyší cestující na zadních sedadlech. Toto se projevuje v okamžiku, kdy je naplno stisknut plynový pedál a turbodmychadlo dopuje motor maximálním tlakem.

Výborné jízdní vlastnosti Fabie se nezdají být těžším motorem nijak ohroženy a také kotoučové brzdy na všech kolech plnily svou funkci během testu na jedničku.

Problémem Fabie TDI je však cena, která výrazně převyšuje cenu ostatních motorů a je dokonce o 10 tisíc dražší než "nejrychlejší" dvoulitrová verze s lepší sériovou výbavou. Ve verzi Comfort je cena 414 900, přičemž například šestnácitventilová čtrnáctistovka se stejným nejvyšším výkonem stojí o plných 35 tisíc méně. Popravdě řečeno však 1,4 16V na Fabii TDI v jízdních výkonech - především v pružnosti nemá. Nejvyšší rychlost (185 km/h) a zrychlení z klidu na 100 km/h (11,5 s) by mělo být stejné. Testovaná Fabia byla ve výbavě Elegance, což znamená další množství výbavy navíc (), ale cena již s několika prvky příplatkové výbavy překročila magickou půlmilionovou hranici. Ruku na srdce, za tuto cenu se přece kupují Octavie a to velmi dobře vybavené.

pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce

základní + ABS + EDS/ASR (+21.900,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), metalíza (+7.500,-)

Cena základní sestavy 414 900 Kč
Výbava základní sestavy pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce Kč
Cena testované sestavy 518 900 Kč
Výbava testované sestavy základní + ABS + EDS/ASR (+21.900,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), metalíza (+7.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1232 / 435
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano