Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia III: Jízdní dojmy s turbodieselem 1.4 TDI/77 kW

Jan Mička
Diskuze (54)
Celé včerejší odpoledne jsme přinášeli aktuální postřehy z první jízdy s třetí generací Škody Fabia, nyní je třeba dojmy zesumírovat. Vyzkoušel jsem zcela nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI o výkonu 77 kW.

Již po usednutí za volant příjemně překvapilo, jak je Fabia prostorná. Jistě, něco málo jsme si již v tomto ohledu řekli po utajené premiéře na pražském Strahově, nyní se však do útrob lidového auta usadili dva chlapi, každý s výškou okolo 190 centimetrů a hmotností přesahující jeden metrák. Centimetry k dobru jdou poznat především v příčném směru, kde jsme o prostor nouzi neměli, a nedocházelo k žádným osobním kontaktům. Vzadu je to pak sázka na jistotu – dva dospělí o podobné výšce se usadí úplně v pohodě.

Kolega Martin Frei v prvních předsériových dojmech vyzdvihoval pořádný kus práce na podvozku Fabie, což musíme do posledního detailu potvrdit. Nový vůz je výrazně pohodlnější než předchozí generace, šestnáctipalcová kola jsou ideální nejen z estetického, ale také komfortního hlediska, a když dojde na nerovnosti či výtluky, kterých mimochodem bylo na testovací trase okolo Lisabonu docela dost, uslyšíte jenom jemné ducnutí a ze strany podvozku, potažmo náprav, nepocítíte žádnou nejistotu. Dokonce ani v situacích, kdybychom čekali odskakování zádi, které některým ihned bleskne hlavou ve spojitosti se zadními vlečenými rameny, nezbylo než uznale pokývnout nad kusem dobře odvedené práce.

Motor vs. převodovka

Samotné srdce vozu, které plní přísnou emisní normu Euro 6, nelze hodnotit jinak než kladně. Hliníková konstrukce přehnaně nezatěžuje přední nápravu, a přestože je tříválcová kanonáda zvenčí na volnoběh znát, do kabiny žádné nepříjemné tóny nepronikají. Ba co víc, ani kolemjdoucí nemají po průjezdu takto vybavené Fabie mnoho indicií k tomu, aby poznali, o jaký motor se jedná.

Zároveň si musím také nasypat popel na hlavu za tvrzení, které jsem uvedl v online jízdních dojmech. Motor 1.4 TDI/77 kW totiž po překročení 1500 otáček nevystřelí, ale teprve se probouzí k životu. Pod touto hranicí se bohužel musíte smířit s turboefektem, který dokonale vymizí až těsně před 2000 min-1. Motor v prvních metrech po rozjezdu zabírá se značnou razancí, což připisujeme na konto spojky se záběrem v prvních centimetrech dráhy pedálu proti řidičovu chodidlu.

Škoda Fabia s tímto motorem stojí minimálně 356.900 Kč, protože se v základní výbavě nenabízí, nicméně řidiče si dokáže získat značnou kultivovaností a především nízkou spotřebou. Turbodiesel na dálnici při stotřicetikilometrové rychlosti nespotřebuje ani 5 litrů na sto kilometrů a točí jenom 2400 otáček, přičemž z tohoto spektra může plynulým zátahem pokračovat až ke 4000 min-1. Každá mince však má dvě strany, přičemž tou druhou je manuální pětistupňová převodovka. Na délku a přesnost drah si stěžovat nemůžeme, na zpřevodování však ano.

Jak jsme již uváděli dříve, velmi dlouhé zpřevodování má za vinu lehký nesoulad otáček motoru vůči rychlostním limitům. Ve městě toho motor na trojku moc nepředvede, a pokud podřadíte na dvojku, rázem máte vyšší otáčky a samozřejmě také hlučnost. Jeden příklad za všechny: rozdíl skoro 500 otáček mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm v rychlosti 80 km/h. Docela by nás zajímalo, jak by motor fungoval ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. V rámci vznětových motorů vám ji však Škodovka nabídne pouze ve specifikaci s výkonem 66 kW (příplatek činí 36.000 Kč).

Fabia dospěla

Vedle vnitřní prostornosti však vidíme největší posun v jízdních vlastnostech vozu. Takové nastavení podvozku, s jakým Fabia III přichází, totiž může být vzorem nejen pro konkurenci, ale také pro některé vozy vyšších tříd. Jízda je příjemně houpavá a komfortní, zároveň se však není třeba obávat horší odezvy v zatáčkách. Jistě, Fabia je stále vozem s výškou 1467 milimetrů a pochopitelně se v oblouku dokáže naklonit, auto však pevně zakleká na přední kola a neuhne ani o píď. Na jednu stranu je to stabilizací, která nezasahuje příliš brzy, ale hlavně systémem XDS+, který má za úkol v zatáčce přibrzďovat vnitřní přední kolo. Jeho práce je znatelná, spolehlivá a bez negativního dopadu koncepce s motorem vpředu a hnanými předními koly.

Vůz zkrátka působí velmi stabilně a než by se hrnul po tečně ze zatáčky ven, raději předvede lehce přetáčivé tendence. Velmi dobrou práci nakonec odvádí také řízení s elektromechanickým posilovačem řízení, které je ve srovnání s předchozí generací Fabie minimálně o třídu dál.

Právě kvůli dlouhému zpřevodování si ale celkově mnoho zábavy neužijete a než byste pilovali moment, kdy a v jaké zatáčce správně přeřadit, raději zvolníte a budete se těšit velmi nízkou spotřebou. S tím také souvisí určení vozu s turbodieselem 1.4 TDI – spíše vyhoví mimo město a hlavně pak na dálnici. Pohodlná sedadla a houpavý podvozek navíc zaručí, že vaše záda nepřijdou k úhoně ani na velmi dlouhých trasách.

Závěr

Závěrem prvních dojmů se ještě vrátíme do interiéru, kde přece jenom něco vadilo – navigace, která využívá služeb systému MirrorLink. On sice příplatek 7.500 Kč (výbava Style, pro Ambition je o 4.000 korun dražší) vypadá lákavě, mobilnímu telefonu však po restartu motoru občas chvíli trvá, než převede navigační data do multimediálního systému, tu a tam mu vypadne signál a navíc přijdete o jedinou zdířku USB, do které byste si obvykle připojili flash disk s oblíbenou hudbou.

Prostřednictvím řady aplikací sice můžete poslouchat internetová rádia, záleží však také na dostupné síti – LTE systém zvládá spolehlivě, se 3G však má problém. Osobně nejsem příznivcem tohoto řešení (využívají jej také kolínská trojčata) a raději bych ve voze uvítal zabudovaný modul GPS, to bychom se však s příplatkem dostali někam jinam.


Průběžně aktualizováno:

19:35 - S turbomotorem 1.2 TSI na přední nápravě působí Fabia III o poznání lehčím dojmem než s turbodieselem 1.4 TDI. Ani slabšímu provedení TSI se nevyhnulo delší zpřevodování pětistupňové přímo řazené převodovky. Tenhle vůz je podle nás takový Pan univerzál: vyhovuje totiž jak městskému, tak dálničnímu, ale i sportovnějšímu stylu jízdy. Překvapivě hlučnost vycházející od zadní nápravy se subjektivně zdá být o něco vyšší než v případě předchozího 1.4 TDI. A jak již bylo dnes dopoledne avizováno, další a mnohem zevrubnější postřehy z jízdy s turbomotorem 1.2 TSI pro vás připraví redaktor Tomáš Dusil.

19:20 - S kolegy ze Světa motorů si střídáme auta a zbytek dnešní testovací trasy směrem do hotelu absolvujeme se slabším čtyřválcem 1.2 TSI o výkonu 66 kilowattů. Od tohoto motoru si automobilka slibuje nejvíce.

skoda fabia jizdnidojmy pariz2014 skoda fabia jizdnidojmy pariz2014

18:52 - Dálnici jsme již opustili a nyní máme za sebou přibližně patnáct kilometrů klikatých portugalských okresek s poměrně hrubým povrchem. Překvapuje, s jakou lehkostí se Fabia III v zatáčkách pohybuje a přestože má vpředu pod kapotou těžší turbodiesel, vykazuje spíše lehce přetáčivé tendence. Přední nápravě dost pomáhá vyspělý systém XDS+, který v zatáčce přibrzďuje vnitřní kolo. Překvapilo množství informací, které šofér dostává od řízení, to je vybaveno elektromechanickým posilovačem.

18:38 - Zajímavost - při zapnutí ukazatele směru se ztlumí denní svícení na straně, kam zatáčíme. Tuhle záležitost používají také vozy Audi.

18:27 - Narážíme na drobný nedostatek v připojení. Pokud si spojíte mobilní telefon s multimediálním systémem, abyste mohli používat navigaci, přijdete o zdířku pro připojení flash disku. Anebo třeba pro poslech hudby.

17:49 - Máme čas rozkoukat se po interiéru. Je tmavý, dekorační lišta na přístrojové desce v designu broušené oceli však vypadá skvěle. Specifikem jsou sportovní přední sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Pokud bychom vůz neznali, klidně bychom na ně přidali logo RS.

16:37 - Najeli jsme na dálnici, tady je soužití s turbodieselem 1.4 TDI rázem úplně jiná káva. Při ustálené rychlosti 130 km/h tenhle naftový tříválec točí 2400/min a průměrná spotřeba padá pod 5 litrů na 100 km, což je velmi dobrá hodnota. Pochvalujeme si také příkladné odhlučnění kabiny, vždyť zvuk motoru není na dálnici skoro vůbec slyšet.

16:28 - Po městě není jízda s 1.4 TDI nikterak jednoduchá, protože při rychlosti 50 km/h se turbodiesel na třetí zařazený stupeň poněkud dusí. Je lepší tedy jezdit na dvojku, trojka totiž dostává smysl až od nějakých 60 km/h.

16:12 - Dochází nám baterka v mobilním telefonu, který potřebujeme dobít přes přípojku USB. Ale protože ta je v autě jenom jedna, nezbývá než odpojit druhý mobilní telefon, který přes rozhraní MirrorLink posílá data do multimediálního systému. Dále tedy jedeme pouze podle displeje mobilního telefonu s navigací.

15:17 - Zástupci Škodovky nám právě dali do vozu dva mobilní telefony. Jeden ovládá navigaci a druhý funkci SmartGate, která přenáší jízdní data přímo na displej telefonu. Trochu zamrzí, že se navádění navigace nezobrazuje v palubním počítači.

14:30 - Čeká nás oběd, konečně si auto blíže poohlédneme. Pokračovat budeme se stejným vozem.

14:12 - Vznětový tříválec 1.4 TDI je až překvapivě kultivovaný, jenom pracuje pouze s pětistupňovou převodovkou, která má dlouhý čtvrtý a pátý stupeň. Pětku řadíme až ve 100 km/h, vůz ale nad 1500 otáček vyráží skutečně razantně.

skoda fabia jizdnidojmy pariz2014 skoda fabia jizdnidojmy pariz2014

13:48 - Máme klíče a vyrážíme! Nastavení správné pozice k řízení je otázkou minuty, s navigací už to ale tak lehké není. Fabia totiž nemá vlastní GPS modul a využívá systému MirrorLink. Sžíváme se rychle a vyrážíme vstříc první zastávce.

11:30 – Po třech a půl hodinách letu charterem z Prahy jsme konečně přistáli v Lisabonu. Někteří kolegové se na letišti slétli k příslušnému stolečku s klíči od připravených vozů jako supi na kořist. My však v klidu a spořádaně čekáme ve frontě, pro nás je totiž již dopředu vyblokovaná zelená Fabia s černou střechou a turbodieselem 1.4 TDI…


O nové generaci Škody Fabia toho již bylo napsáno spousta. Kromě hrstky novinářů, mezi kterými nechyběl ani kolega Martin Frei z časopisu Svět motorů, jsme se však v tomhle voze dosud nesvezli, a dokonce i tenkrát se ještě jednalo o předsériové vozy s lehkým maskováním.

Nyní jsme se však dočkali - v okolí Lisabonu proháníme hatchback s přeplňovaným vznětovým tříválcem 1.4 TDI o výkonu 77 kW, který představuje samotný vrchol motorové nabídky. V záloze máme slíbené dojmy Martina Vaculíka s litrovými tříválci, na ty si počkejte do 16:00, jakož i následně na postřehy redaktora Tomáše Dusila, který pro vás testuje patrně nejžádanější provedení - čtyřválcový turbomotor 1.2 TSI s 66 kilowatty.

Naše čiré, nezkreslené a spontánní dojmy s novou Fabií a konkrétně verzí 1.4 TDI budeme v průběhu dnešního odpoledne pravidelně doplňovat, a to až do večerních hodin. Jenom upozorňuji, že v Portugalsku je časový posun, máme tedy o hodinu méně než v České republice...

Sledujte nás ONLINE!

Škoda Fabia III - Ceny a motory
Motor 1.0 MPI 1.0 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TDI 1.4 TDI
Válce/ventily 3/12 3/12 4/16 4/16 3/12 3/12
Převodovka 5M 5M 5M 6M/7A 5M/7A 5M
Největší výkon [kW] 44 55 66 81 66 77
Točivý moment [N.m] 95 95 160 175 230 250
Emise CO2 [g/km] 106 108 107 110 88 90
Cena Active [Kč] 234.900 252.900 268.900 322.900
Cena Ambition [Kč] 251.900 266.900 282.900 296.900 (322.900) 336.900 (372.900) 356.900
Cena Style [Kč] 289.900 305.900 319.900 (355.900) 359.900 (395.900) 379.900
Jan Mička
Diskuze (54)
19. 10. 2014 00:08
Re: Připojení telefonu
Dobrej fígl. Díky za radu :yes:
18. 10. 2014 20:49
Re: při 50km/h
Jasne ze by to na 4ku netocilo 2000, ale myslim ze nejakych 1500 je pro turbodiesel uplne ok. Na brutalni akceleraci by to nebylo, ale na rovne silnici bez vetsiho provozu snad jo. Proste na trojku tam tech 50 dostanes, lupnes tam 4ku a nechas prevalovat. Myslim, ze to neni nikterak prehnany pozadavek. Aby auto jezdilo po meste na dvojku mi prijde absurdni. Mozna tak u tristupnoveho automatu, jinak by jednicka a dvojka musely byt strasne dlouhe. Kolik to vubec toci na tu dvojku pri padesati?
18. 10. 2014 15:28
Re: rozpaky
Njn, vysluzila modelka rano po prepitej prehyrenej noci.
17. 10. 2014 11:29
Re: při 50km/h
Ale i na tu čtyřku by to bylo takové všelijaké. Abys mohl ve městě jezdit bez problémů a vykrývat některá zpomalování (pod 50) bez toho, aniž bys musel jak blbec furt podřazovat, potřebuješ při 50 km/h tak 1800-2000 otáček. Což by znamenalo, že by to auto na čtyřku jelo maximálně nějakých 100-110 km/h, což je takové... divné. To by tam pak musel být brutální přeskok na pětku, aby to bylo na dálnici použitelné a neřvalo to. S pětikvaltem u dieselu je jasný městský převod trojka. Čtyřka je úplně stejný nesmysl jako dvojka (minimálně pokud je tam pětikvalt).

Malý diesel prostě dole netáhne a potřebuje městský převod tak, aby jej měl někde kolem 2000 otáček nebo kousek pod. A pokud mu z tohohle uděláš čtverku, tak se prostě zase bude debilně chovat nahoře ve vyšších rychlostech - čtyřka vytáhne jen lehce přes 100 a pětka bude jako dělat co? Zamysli se trochu. Při 130km/h má pětka točit kolik? 3000? Řekněme že ano, tzn. při 100km/h 2300 otáček. Takže při řazení např. při 70km/h ze čtyři na pět bys šel z 2800 otáček (4.st) na 1600 otáček (5.st). To je prostě blbost. A pokud bys tu čtyřku udělal těžší (aby ten přeskok nebyl tak obrovský) tak jsi zas tam, kde jsi dneska (ten samý problém, který má dneska trojka).

Ten pětikvalt se dá rozumněji nastavit, ale za nic na světě to nelze udělat tak, aby při pětikvaltu dal město v pohodě na čtyřku a zároveň se choval rozumně i ve vyšších rychlostech. To se prostě nedá.
Avatar - lamal
17. 10. 2014 10:52
Re: Objektivne jazdne dojmy
Ano pisal som im :-)

Ja viem, ze sa tu bavime zbytocne, lebo obaja pozname potencial medii, navyse ide o najdolezitejsie udaje, pretoze prve dojmy a prve testy su najsledovanejsie.

Kolko zakaznikov a predvadzacich jazd bude takych kde sa rozlisi a oceni mnozstvo informacii v riadeni a pretacave chovanie ? Prax je ina, po kratkej jazde sa vratia do showroomu a podpise sa objednavka a majitel az pocas dlheho uzivania /mozno/ zisti ci mu v tej alebo onej situacii nieco ako riadenie alebo jazdne vlastnosti pomohlo.

A o tom to je, masam staci precitat clanok ako je nova Fabia s vybehovou technikou koncernu uzasna a je to, v praxi pri predvadzacej jazde im bude stacit ten komfort na nerovnostiach. Pri tom cim viacej dany zakaznik ma nacitane na tomto webe tym viac bude nabudeny, lebo vie, ze riadenie plne informacii spojene so spickovym komfortom a pretacavym chovanim na limite ma snad len par zastupcov premie + tie ostatne veci o nebyvalom priestore aj napriek fyzickym proporciam atd..

Mimochodom nic proti Fabii, podla prvych vizualnych dojmov sa i mne pozdava.