4.9. 2014 Martin Frei

Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy

 

Vnitřní prostor nové generace Škody Fabia splnil očekávání, kultivovaná a komfortní jízda je vysoce předčila. Automobil jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí německého Wernberku.

Oficiálně se nová malá Škodovka představí za necelý měsíc na pařížském autosalonu (konkrétně 2. října), kde budou také zveřejněny základní ceny. Výrobce jí však přikládá velkou důležitost a tak již v předstihu sezval omezenou skupinku novinářů z několika zemí na ochutnávkové svezení v posledních předsériových exemplářích.

Částečné maskování Škody Fabia III stále kryje detaily předních a zadních světel, jinak už ale vidíme šest exemplářů Fabie v plné kráse včetně nových barev. Kromě modrošedé, v níž se poprvé ukázala na oficiálním snímku, a klasické bílé nechybí ani ostře jasná zeleň, nám je nejbližší půvabně decentní vínová.

V důstojné společnosti bavorského hradu Wernberg vyniká jednoduchý a čistý design bez zbytečných příkras soustředěný na podstatu věci, jak to k Fabii odjakživa patří. Máme příjemný pocit, že tentokrát se designéři původní myšlence dokázali přiblížit více než v odcházející druhé generaci.

Jozef Kabaň: Nová Škoda Fabia, to budou takové Vánoce v létě (+video)

Teprve na podrobném workshopu Jozef Kabaň vysvětluje emocionalitu a expresivnost, na kterou nás lákal již dlouho dopředu: k patnácti odstínům laku se volitelně přidávají čtyři různé barevné kombinace exteriérových paketů. Kromě střechy a zrcátek můžou odlišnou barvou zazářit také kola, podobně jako třeba v nedávné edici Fabia Monte Carlo.

Kabina je pocitově větší

Pro dvanáctičlennou skupinu je k dispozici šest vozů, ve kterých se během šedesátikilometrové trasy postupně vystřídáme. S rakouským členem poroty evropského auta roku Gerhardem Nöhrerem nasedáme do zeleného 1.2 TSI/66 kW s pětirychlostní převodovkou. Zatímco se kolona rovná k odjezdu, Nöhrer z pravého sedadla zkoumá prostor kolem nás a uznale pokyvuje hlavou.

Přestože je Nöhrer pěkný čahoun, ani pod panoramatickou střechou se nemusí krčit, daleko nižší ukotvení sedadel je rozhodně znát. Rychle se také shodujeme na dojmu ze šířky. Důvěrná blízkost řidiče a spolujezdce sice zůstává, na sedadlech vzdálenějších ode dveří a sloupků ale získáváme robustnější pocit z celého auta – od okolního provozu nás dělí větší prostor.

Přeplňovaná dvanáctistovka táhne pružně a tiše, pro běžnou jízdu je to absolutně vyhovující motor. Průjezd historickým městečkem potvrzuje, že ani pětikvalt jeho praktickou použitelnost nesnižuje a po výjezdu na dálnici vrčení motoru zcela zaniká pod šumem kol a proudicího vzduchu. Je ale cítit, že ho elektronika drží celkem zkrátka. Nástup zespoda je příjemně pevný, ale směrem vzhůru slábne a nad 4000 ot./min už se žádná gradace nekoná.

Rozměry a hmotnosti
  Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Délka3 992 mm -8 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Rozvor náprav2 470 mm +8 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Zavazadlový prostor330 l+30 l

Podvozek nabízí nečekaný komfort

Daleko zajímavější je sledovat chování podvozku. Rapid a Octavia III se alespoň zpočátku vydaly ostře sportovní cestou, bude se jich Fabia držet? Nebude! Krátký zadní převis, nižší těžiště a širší rozchod – to všechno jsou předpoklady k přirozené stabilitě, které tým Martina Hrdličky využil k měkce komfortnímu naladění, jaké už dlouho žádná Škodovka neměla.

Na šestnáctipalcových kolech Fabia ladně pluje po drobných vlnkách bavorských okresek, na kanálech se s tlumeným žuchnutím plynule zhoupne. Žádné rázy, žádný stres. Zavěšení kompenzuje všechny působící síly s klidem a vyrovnaností, karoserie se nese spojitě a v zatáčkách přirozeně přenáší váhu. Přesné a citlivé řízení dává řidiči dostatek jistoty, navíc jsou všechny verze vybaveny preventivním přibrzďováním vnitřních kol XDS+, které má za úkol jemné korekce ještě před ztrátou přilnavosti.

Na sjezdu z dálnice schválně najíždíme co nejrychleji na spáru v oblouku – Fabia se drží a neuskakuje. Dobrá práce! S Nöhrerem přemýšlíme, jestli vůbec automobilu něco chybí do jízdního komfortu Volkswagenu Polo. A nacházíme jenom jeden detail – na hrubším povrchu do kabiny hlasitěji proniká odvalování zadních kol.

1.2 TSI/66 kW vyhovuje nejvíce

Střídáme auta a Nöhrer usedá za volant litrového tříválce s výkonem 55 kW. Motor běží velmi kultivovaně a bez vibrací, na plyn reaguje ochotně a tipujeme, že pro klidnou jízdu v příměstském provozu bude stačit. Naše kolona se ale řítí stovkou po silnici první třídy stále členitějším terénem a my máme co dělat, abychom nezdržovali ostatní.

Nöhrer v kopci podřazuje na trojku, žene otáčkoměr do červeného pole a pronáší cosi nesrozumitelného temným štýrským dialektem. Na vysvětlenou vyplázne jazyk a funí jako pes… Jako základní motor je určitě dostatečný, pocit uživatele ale jistě ovlivní srovnání s dosavadním 1.2 HTP. Nový 1.0 MPI je modernější a úspornější agregát, ale přece jenom má o 20 % nižší točivý moment. Dynamika levnější varianty seškrcené na 44 kW bude jistě na samé hranici – zástupci Škody nám potvrdili, že pro snížení vykazovaných emisí CO2 má právě tato verze delší převody, stejně jako v Citigo.

Na další zastávce se do našich rukou dostává nejsilnější varianta turbodieselu 1.4 TDI. Tady o točivý moment nouze rozhodně není, pro schopnost zrychlovat je ale třeba překonat 1500 ot./min, od nichž se síla rozvíjí mohutně. Potíž je v tom, že manuál má i tady jenom pět rychlostí a nejvyšší z nich má při 130 km/h točit pouze 2400 ot./min. Všechny jsou proto mimořádně dlouhé a skoky mezi nimi veliké. V obci trojku skoro nezařadíme a jestli dvojka permanentně vytočená na 2500 ot./min něco ušetří, to nás bude při podrobnějším testování velmi zajímat. Každopádně mimo město to turbodiesel umí pěkně rozbalit, a když jsme viděli, jak proháněl ostatní vozy v koloně, nemáme o jeho schopnosti strach. Navíc přestože je těžší, nepřipravuje Fabii o pohodové naladění podvozku.

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Achtung, baby!

Na poslední etapě nás čeká 1.2 TSI v silnější verzi 81 kW, tedy se šestistupňovou převodovkou. Zjevně ukolébán poklidným charakterem slabší varianty dává Nöhrer hned na výjezdu plný plyn, načež auto vyletí jako čert. Achtung, baby! Kratší rychlosti spolu s povytaženým knotem v řídicí jednotce dělají z tohohle TSI docela jiný zážitek, té proměně se nestačíme divit. Svezení točitými silničkami zpátky k Wernberku má šťávu, živý motor stále ponouká k nezbednostem a ani měkce naladěný podvozek z toho nepropadá nervozitě. Takovou Fabii bychom brali nejvíc, bude ale jistě z těch dražších.

První bleskové setkání se třetí generací bylo více než povzbudivé. Omezená dynamika základního atmosférického motoru a zpřevodování turbodieselu představují zjevný kompromis mezi cenou a vykazovanými emisemi CO2, jakému dnes v Evropě neunikne žádné malé auto. Ve vnitřním prostoru ale Fabia III udělala velký krok správným směrem a splňuje naprosto všechno, co lze od malého vozu očekávat.

Příval moderní atraktivní techniky, ke které se Škoda Auto v rámci koncernu dostane, nebyl ani v této cenově citlivé třídě nijak omezen. Nejvíce ovšem oceňujeme komfort jízdy a její celkovou harmonii, se kterou česká novinka nejspíše nadělá vrásky mnoha konkurentům.


Co jsme se ještě dozvěděli na workshopu:

  • Hmotnost klesla podle verze o 40 až 65 kg. Vedle lehčích agregátů to ovlivňuje zejména karoserie s vyšším podílem vysokopevnostních ocelí včetně částí lisovaných za tepla. Jejich podíl se zvýšil na 14,4 procent, tedy dvojnásobně.

  • Fabia je první Škodovkou využívající komunikační protokol Mirrorlink. Navigační systém převezme z vašeho telefonu, vlastní modul GPS ani mapy automobil nemá. Telefon musí splňovat požadavky MirrorLink 1.1, seznam takových telefonů najdeme na www.mirrorlink.com.

  • Navigace zatím není dostupná pro přístroje značky Apple, která prosazuje vlastní platformu CarPlay, o dalším postupu výrobci jednají. Samotné telefonování a přehrávání hudby z přístrojů iPhone tím ale omezeno není.

  • Škoda Fabia III: První oficiální fotografie celého vozu (+kombi)

    Spolupracujeme s TipCars.com
    Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu

    Bylo by zajímavé vědět, který z notoricky známých citátů…

    Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny

    Rakouská skupina Vienna Insurance Group (VIG) spojí své…

    Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí

    Slovinského výrobce pistolí a cvičné munice Arex ovládne…

    Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom

    Trh malých solárních elektráren letos vykázal trojnásobný…

     
     

    Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy







    Doporučujeme
    Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

    Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

    Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

    České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

     

    AutoRevue
    Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

    Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

    Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

    Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

     






     
    Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

    Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

    Dnes 08:00

    Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.




    Blesk.cz

    Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

    Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

    Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

    Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

    Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

    Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

     

    iSport.cz

    Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

    Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

    Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

    SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

    SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

    Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

     

    Reflex.cz

    Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

    Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

    Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

    Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

    Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

    Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…