reklama


4.9. 2014 Martin Frei

Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy

 

Vnitřní prostor nové generace Škody Fabia splnil očekávání, kultivovaná a komfortní jízda je vysoce předčila. Automobil jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí německého Wernberku.

Oficiálně se nová malá Škodovka představí za necelý měsíc na pařížském autosalonu (konkrétně 2. října), kde budou také zveřejněny základní ceny. Výrobce jí však přikládá velkou důležitost a tak již v předstihu sezval omezenou skupinku novinářů z několika zemí na ochutnávkové svezení v posledních předsériových exemplářích.

Částečné maskování Škody Fabia III stále kryje detaily předních a zadních světel, jinak už ale vidíme šest exemplářů Fabie v plné kráse včetně nových barev. Kromě modrošedé, v níž se poprvé ukázala na oficiálním snímku, a klasické bílé nechybí ani ostře jasná zeleň, nám je nejbližší půvabně decentní vínová.

V důstojné společnosti bavorského hradu Wernberg vyniká jednoduchý a čistý design bez zbytečných příkras soustředěný na podstatu věci, jak to k Fabii odjakživa patří. Máme příjemný pocit, že tentokrát se designéři původní myšlence dokázali přiblížit více než v odcházející druhé generaci.

Jozef Kabaň: Nová Škoda Fabia, to budou takové Vánoce v létě (+video)

Teprve na podrobném workshopu Jozef Kabaň vysvětluje emocionalitu a expresivnost, na kterou nás lákal již dlouho dopředu: k patnácti odstínům laku se volitelně přidávají čtyři různé barevné kombinace exteriérových paketů. Kromě střechy a zrcátek můžou odlišnou barvou zazářit také kola, podobně jako třeba v nedávné edici Fabia Monte Carlo.

Kabina je pocitově větší

Pro dvanáctičlennou skupinu je k dispozici šest vozů, ve kterých se během šedesátikilometrové trasy postupně vystřídáme. S rakouským členem poroty evropského auta roku Gerhardem Nöhrerem nasedáme do zeleného 1.2 TSI/66 kW s pětirychlostní převodovkou. Zatímco se kolona rovná k odjezdu, Nöhrer z pravého sedadla zkoumá prostor kolem nás a uznale pokyvuje hlavou.

Přestože je Nöhrer pěkný čahoun, ani pod panoramatickou střechou se nemusí krčit, daleko nižší ukotvení sedadel je rozhodně znát. Rychle se také shodujeme na dojmu ze šířky. Důvěrná blízkost řidiče a spolujezdce sice zůstává, na sedadlech vzdálenějších ode dveří a sloupků ale získáváme robustnější pocit z celého auta – od okolního provozu nás dělí větší prostor.

Přeplňovaná dvanáctistovka táhne pružně a tiše, pro běžnou jízdu je to absolutně vyhovující motor. Průjezd historickým městečkem potvrzuje, že ani pětikvalt jeho praktickou použitelnost nesnižuje a po výjezdu na dálnici vrčení motoru zcela zaniká pod šumem kol a proudicího vzduchu. Je ale cítit, že ho elektronika drží celkem zkrátka. Nástup zespoda je příjemně pevný, ale směrem vzhůru slábne a nad 4000 ot./min už se žádná gradace nekoná.

Rozměry a hmotnosti
  Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Délka3 992 mm -8 mm
Šířka1 732 mm +90 mm
Výška1 467 mm -31 mm
Rozvor náprav2 470 mm +8 mm
Rozchod kol vpředu1 463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1 457 mm +31 mm
Pohotovostní hmotnost od 980 kg -40 kg
Zavazadlový prostor330 l+30 l

Podvozek nabízí nečekaný komfort

Daleko zajímavější je sledovat chování podvozku. Rapid a Octavia III se alespoň zpočátku vydaly ostře sportovní cestou, bude se jich Fabia držet? Nebude! Krátký zadní převis, nižší těžiště a širší rozchod – to všechno jsou předpoklady k přirozené stabilitě, které tým Martina Hrdličky využil k měkce komfortnímu naladění, jaké už dlouho žádná Škodovka neměla.

Na šestnáctipalcových kolech Fabia ladně pluje po drobných vlnkách bavorských okresek, na kanálech se s tlumeným žuchnutím plynule zhoupne. Žádné rázy, žádný stres. Zavěšení kompenzuje všechny působící síly s klidem a vyrovnaností, karoserie se nese spojitě a v zatáčkách přirozeně přenáší váhu. Přesné a citlivé řízení dává řidiči dostatek jistoty, navíc jsou všechny verze vybaveny preventivním přibrzďováním vnitřních kol XDS+, které má za úkol jemné korekce ještě před ztrátou přilnavosti.

Na sjezdu z dálnice schválně najíždíme co nejrychleji na spáru v oblouku – Fabia se drží a neuskakuje. Dobrá práce! S Nöhrerem přemýšlíme, jestli vůbec automobilu něco chybí do jízdního komfortu Volkswagenu Polo. A nacházíme jenom jeden detail – na hrubším povrchu do kabiny hlasitěji proniká odvalování zadních kol.

1.2 TSI/66 kW vyhovuje nejvíce

Střídáme auta a Nöhrer usedá za volant litrového tříválce s výkonem 55 kW. Motor běží velmi kultivovaně a bez vibrací, na plyn reaguje ochotně a tipujeme, že pro klidnou jízdu v příměstském provozu bude stačit. Naše kolona se ale řítí stovkou po silnici první třídy stále členitějším terénem a my máme co dělat, abychom nezdržovali ostatní.

Nöhrer v kopci podřazuje na trojku, žene otáčkoměr do červeného pole a pronáší cosi nesrozumitelného temným štýrským dialektem. Na vysvětlenou vyplázne jazyk a funí jako pes… Jako základní motor je určitě dostatečný, pocit uživatele ale jistě ovlivní srovnání s dosavadním 1.2 HTP. Nový 1.0 MPI je modernější a úspornější agregát, ale přece jenom má o 20 % nižší točivý moment. Dynamika levnější varianty seškrcené na 44 kW bude jistě na samé hranici – zástupci Škody nám potvrdili, že pro snížení vykazovaných emisí CO2 má právě tato verze delší převody, stejně jako v Citigo.

Na další zastávce se do našich rukou dostává nejsilnější varianta turbodieselu 1.4 TDI. Tady o točivý moment nouze rozhodně není, pro schopnost zrychlovat je ale třeba překonat 1500 ot./min, od nichž se síla rozvíjí mohutně. Potíž je v tom, že manuál má i tady jenom pět rychlostí a nejvyšší z nich má při 130 km/h točit pouze 2400 ot./min. Všechny jsou proto mimořádně dlouhé a skoky mezi nimi veliké. V obci trojku skoro nezařadíme a jestli dvojka permanentně vytočená na 2500 ot./min něco ušetří, to nás bude při podrobnějším testování velmi zajímat. Každopádně mimo město to turbodiesel umí pěkně rozbalit, a když jsme viděli, jak proháněl ostatní vozy v koloně, nemáme o jeho schopnosti strach. Navíc přestože je těžší, nepřipravuje Fabii o pohodové naladění podvozku.

Škoda Fabia III - Zážehové motory
Motor1.0 MPI1.0 MPI1.2 TSI1.2 TSI
Válce/ventily3/123/124/164/16
Největší výkon [kW]44 55 66 81
Točivý moment [N.m]95 95 160 175
Převodovka5 MT5 MT5 MT6 MT (7 DSG)
Emise CO2 [g/km]106 108 107 110

Škoda Fabia III - Vznětové motory
Motor1.4 TDI Greenline1.4 TDI1.4 TDI
Válce/ventily3/123/123/12
Největší výkon [kW]55 66 77
Točivý moment [N.m]210 230 250
Převodovka5 MT5 MT (7 DSG)5 MT
Emise CO2 [g/km]82 88 90

Achtung, baby!

Na poslední etapě nás čeká 1.2 TSI v silnější verzi 81 kW, tedy se šestistupňovou převodovkou. Zjevně ukolébán poklidným charakterem slabší varianty dává Nöhrer hned na výjezdu plný plyn, načež auto vyletí jako čert. Achtung, baby! Kratší rychlosti spolu s povytaženým knotem v řídicí jednotce dělají z tohohle TSI docela jiný zážitek, té proměně se nestačíme divit. Svezení točitými silničkami zpátky k Wernberku má šťávu, živý motor stále ponouká k nezbednostem a ani měkce naladěný podvozek z toho nepropadá nervozitě. Takovou Fabii bychom brali nejvíc, bude ale jistě z těch dražších.

První bleskové setkání se třetí generací bylo více než povzbudivé. Omezená dynamika základního atmosférického motoru a zpřevodování turbodieselu představují zjevný kompromis mezi cenou a vykazovanými emisemi CO2, jakému dnes v Evropě neunikne žádné malé auto. Ve vnitřním prostoru ale Fabia III udělala velký krok správným směrem a splňuje naprosto všechno, co lze od malého vozu očekávat.

Příval moderní atraktivní techniky, ke které se Škoda Auto v rámci koncernu dostane, nebyl ani v této cenově citlivé třídě nijak omezen. Nejvíce ovšem oceňujeme komfort jízdy a její celkovou harmonii, se kterou česká novinka nejspíše nadělá vrásky mnoha konkurentům.


Co jsme se ještě dozvěděli na workshopu:

  • Hmotnost klesla podle verze o 40 až 65 kg. Vedle lehčích agregátů to ovlivňuje zejména karoserie s vyšším podílem vysokopevnostních ocelí včetně částí lisovaných za tepla. Jejich podíl se zvýšil na 14,4 procent, tedy dvojnásobně.

  • Fabia je první Škodovkou využívající komunikační protokol Mirrorlink. Navigační systém převezme z vašeho telefonu, vlastní modul GPS ani mapy automobil nemá. Telefon musí splňovat požadavky MirrorLink 1.1, seznam takových telefonů najdeme na www.mirrorlink.com.

  • Navigace zatím není dostupná pro přístroje značky Apple, která prosazuje vlastní platformu CarPlay, o dalším postupu výrobci jednají. Samotné telefonování a přehrávání hudby z přístrojů iPhone tím ale omezeno není.

  • Škoda Fabia III: První oficiální fotografie celého vozu (+kombi)

    Rallye Dakar 2017
    Spolupracujeme s TipCars.com
    Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

    Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

    Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

    Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

    Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

    Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

    Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

    Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

     
     

    Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia III: Předsériové jízdní dojmy



    reklama


    reklama


    Doporučujeme
    Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

    Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

    Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

    Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

     

    AutoRevue
    Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

    Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

    Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

    Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

     




    Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo! Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo!

    Norský soutěžák se znovu posadí za volant Škodovky, s…

    Racing 21 po Pražském Rally Sprintu: Stupně vítězů, to je paráda! (+video) Racing 21 po Pražském Rally Sprintu: Stupně vítězů, to je paráda! (+video)

    Klokočka Škoda Czech National Team skončil ve své první…

     



     
    Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

    Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

    Včera

    Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




    Blesk.cz

    Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

    Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

    Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

    Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

    Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

    Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

     

    iSport.cz

    Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

    Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

    Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

    Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

    Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

    Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

     

    Reflex.cz

    Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

    Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

    Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

    Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

    Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

    Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

     
     
    reklama