Škoda Fabia Combi a Roomster Greenline: Nově s motorem 1,2 TDI (55 kW)
Škoda Auto představila krátce po zahájení výroby modernizovaných modelových řad Fabia a Roomster nové provedení řady Greenline. Nabídka malých úsporných vozů bude od června 2010 zahrnovat modely Fabia Combi Greenline II a Roomster Greenline II.
Nové Greenliny mají upravený vzhled v duchu faceliftu výchozích modelů, ale prodělaly především technické změny, vedoucí k dalšímu snížení spotřeby a emisí škodlivin. Pod kapotou je nový motor se systémem vysokotlakého přímého vstřikování common rail 1,2 TDI CR DPF (55 kW), systém Start-Stop, rekuperace brzdné energie, či ukazatel doporučení zařazení rychlostního stupně na displeji Maxi DOT.
Jednou z největších technických změn druhé generace verze Greenline je nový tříválcový přeplňovaný naftový motor 1,2 TDI CR DPF (55 kW). S ním nabízí Fabia Combi spotřebu 3,4 l/100 km a emise CO2 pouhých 89 g/km. Roomster Greenline zvládá kombinovaný cyklus se spotřebou 4,2 l/100 km, resp. produkcí 109 g CO2 na 1 km. Nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější především v oblasti oxidů dusíku a pevných částic.
Základní cena modelu Fabia Combi Greenline II činí 366.900,- Kč. Výbava Greenline má vše co Classic, ale obsahuje navíc řadu položek, které úroveň výbavy přibližují k Ambiente. Ke standardu patří mj. ESP, tempomat nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Dosud nejlevnější naftová Fabia Combi 1,6 TDI (55 kW) Classic se prodává za 329.900,- Kč, pokud bychom dorovnali výbavu na úroveň Greenline, výjde úsporné kombi jako levnější varianta.
Poprvé u vozů značky Škoda bude do řady Greenline II integrován systém Start/Stop. Jeho přínos se nejvíce projevuje při jízdě hustým městským provozem. Systém se zapíná automaticky po nastartování motoru. Pokud řidič po určité době jízdy vozidlo zastaví, zařadí neutrál a uvolní spojkový pedál, motor se sám vypne. Jakmile řidič sešlápne spojku, motor znovu okamžitě naskočí. Tímto způsobem lze podle výrobce ušetřit v kombinovaném režimu 0,2 až 0,4 l/100 km, v městském provozu pak 0,3 až 0,9 l paliva na 100 km.
Rekuperace brzdné energie je dalším novým prvkem řady Greenline II. Efektivní využití pohybové energie vozu k dobíjení akumulátoru tvoří jednoduchý systém, který pomáhá šetřit palivo průběžně, po malých dávkách. Při akceleraci vozidla zatěžuje alternátor spalovací motor méně díky sníženému odběru výkonu. Naopak při zpomalování je dobíjení akumulátoru intenzivnější.
Mezi další opatření zvyšující hospodárnost provozu patří funkce doporučení zařazení rychlostního stupně, snížení a aerodynamické zakrytí podvozku a v neposlední řadě použití pneumatik s nízkým valivým odporem.
Modely Fabia Combi Greenline II a Roomster Greenline II lze od června 2010 objednat u všech obchodníků Škoda v ČR.