Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia s najetými 1.265.581 km: Velké finále! Proč je v tak dobrém stavu?

Martin Vaculík
Diskuze (58)
V naší redakci dva týdny pobyla Škoda Fabia, která na českých cestách najela již 1.265.581 km a stále velmi dobře funguje. Nevěříte? Čtěte dále, vše vysvětlíme.

Jak výstižně píše Jindřich Topol ze společnosti AAA Auto ve svém komentáři dále, Škoda Fabia s více než dvěma sty tisíc na tachometru je už pro většinu Čechů příliš ojetá, nedůvěryhodná a musí se cenově podbízet. Právě představa, že od sto tisíc kilometrů výše se auto blíží k sešrotování, je živnou půdou celého stáčení tachometrů.

Pravidelně a rádi přinášíme důkazy, že u dobře vyrobeného a udržovaného dnešního auta to tak vůbec být nemusí. Například v čísle 48/2014 jsme otestovali a pak do šroubku rozebrali Škodu Octavia II 2.0 TDI s pěti sty tisíc na tachometru. V roce 2015 jsme zakoupili Dacii Logan s najetými 435.000 km, bez problémů s ní pár měsíců jezdili a v čísle 18/2016 přinesli opět kompletní „rozborku“. Mezitím ve Světě motorů 6/2016 vyšla reportáž o octavii z Třebíče, s níž sympatický majitel kovovýroby najel rovný milion. Všechny tyto vozy byly bezpečné, k provozu způsobilé a mohly sloužit dál. Na rozdíl od mnoha jiných ojetých aut, s nimiž se setkáváme a která jsou třeba velmi špatně opravená po nehodách – ale lidé si je koupí, neboť na tachometru vidí vysněných 65.000 km. Modrá fabia, která dle servisní dokumentace najela už 1.265.581 km, byla zatím rekordmanem.

Video se připravuje ...

Auta zestárnou nezájmem

O dnešních automobilkách se říká, že je jim úplně jedno, jak bude vůz fungovat za pár let. A že naopak čím víc závad, tím lépe, aspoň si zákazník koupí nový. Ale nebude to úplně pravda. Modrá Fabia 1.9 TDI-PD z roku 2005 totiž už pár měsíců patří právě Škodě Auto, respektive agentuře, která se jí stará o komunikaci s veřejností. Plán je půjčovat auto novinářům, aby viděli, kolik vozy Škoda vydrží a jak mohou fungovat, když jim v určitých kilometrech nepřestanete dopřávat servisní péči. Teď trochu předběhneme, ale sedí to i k našim poznatkům. Životnost pístů, válců, klikových hřídelí i jejich kluzných ložisek je na dnešních autech neskutečná. Dožívají proto, že majitelům při jistém stáří přestanou stát za nutné investice. Tedy většina dnešních motorů nezajde na to, že by byly bez tlaků jako starý Fiat Ritmo Diesel, ale že se přetrhne rozvodový řemen, který někdo nevyměnil proto, že bylo před dovolenou a pak se zas blížily Vánoce, a stejně bychom už radši měli nějaké nové auto. A ještě jedna odbočka – co je staré auto? Většinou takové, které už špatně svítí, občas do něj teče a jehož klimatizace buď nefunguje vůbec, nebo smrdí. Někteří v takovém voze už nechtějí ani vyměnit olej, neboť mají pocit, že se to prostě nevyplatí.

Vzorný majitel

Testovaná fabia měla štěstí, že investice do ní nikdo nikdy neporovnával se zbytkovou cenou. Provozovala ji spediční firma, která škodovku používala

jako doprovodné asistenční a inspekční vozidlo. Modrá fabia tak vozila řidiče, kterým skončil výkon kus za hranicemi a chtěli na víkend domů. Doprovázela i nadměrnou přepravu, vozila náhradní díly na autobusy a náklaďáky, které bylo možné opravit na cestě. Měl ji přidělenou jeden konkrétní řidič, který s sebou skoro pořád vozil psa. Bývalý majitel do médií mluvit nechce, a tak se o jeho motivacích udržovat kilometrového veterána můžeme jen dohadovat.

Kromě běžné údržby ve třicetitisícových intervalech to sem tam byly i pořádně drahé opravy. Původní hlava válců dosloužila v 1.215.000 kilometrech – ojetá vačka, opotřebená zdvihátka a vyviklané vstřikovací jednotky. Nejrozumnějším řešením při takto celkovém opotřebení byla průmyslově repasovaná hlava válců, kterou servisy Škody nabízejí pod číslem 038103267AX za 46.881 Kč. S pomocným materiálem, prací a servisní prohlídkou se taková oprava vyšplhala na 60.000 Kč. Většina majitelů i mnohem méně ojetých aut by si v tu chvíli řekla, že přece nemá cenu dávat do fabie násobek její aktuální ceny. Vůz by buď prodali na náhradní díly, nebo – a to bohužel častěji – se vady pokusili zatajit (či vyměnit třeba jen jedno skutečně už děravé zdvihátko) a natlačit jej do bazaru.

Servisní historie

Najeté kilometry prokazuje dvojice zcela popsaných servisních knížek a elektronická databáze ELSA. V systému SAGA, kam se zapisují záruční opravy, není žádný záznam. Byť už za první dva roky auto najelo 250.000 km, nebylo na něm co reklamovat. Výpis servisní historie má patnáct stran a vesměs čítá pravidelnou údržbu každých 30.000 km, mnoho testů tlumičů a kontrol geometrie. Vybíráme neplánované události a větší opravy.

Servisní historie
1/2007 89.836 km opravy po drobné nehodě (pravý přední světlomet, kapota, nárazník + lakování)
3/2007 105.571 km výměna rozvodů
5/2007 122.761 km oprava po nehodě (přední + zadní dveře, oprava prahu a blatníku + lakování)
12/2007 165.300 km kontrola + vyčištění ventilu EGR (občas svítila kontrolka motoru)
2/2008 174.740 km oprava zámku levých předních dveří
6/2008 246.360 km výměna rozvodů
1/2010 382.483 km výměna rozvodů
6/2010 421.384 km výměna předních ložisek kol
9/2010 464.005 km výměna ložisek zadních kol
10/2010 473.726 km výměna xenonových výbojek
11/2010 499.576 km výměna světlometu po drobné nehodě, oprava nárazníku
12/2010 500.180 km výměna zámku levých zadních dveří
1/2011 525.125 km výměna rozvodů, oprava uložení akumulátoru, kontrola řídicí tyče (oprava) a převodky řízení, oprava elektroinstalace poškozené zvěří
3/2011 540.385 km oprava úniku chladicí kapaliny: výměna hadice chladicího okruhu poškozené zvěří
3/2011 549.707 km výměna žhavicích svíček
5/2011 576.228 km výměna termospínače ventilátoru a spínače brzdových světel
7/2011 604.414 km oprava spínače stahování pravého zadního okna, výměna těsnění pod hlavou
9/2011 616.574 km výměna spojovací hadice turbodmychadla, čistění ložisek kol
12/2011 653.193 km výměna rozvodů, výměna lanka ruční brzdy
1/2012 672.615 km vyčištění a oprava mechanismu stěračů, výměna pojistek
2/2012 682.028 km výměna pravé xenonové výbojky
2/2012 695.425 km oprava po nehodě, výměna: chladič, světlomet, kryt předního nárazníku, kryty mlhových světlometů, silentblok motoru + lakování
3/2012 703.245 km slabší dobíjení, preventivní výměna alternátoru
6/2012 744.980 km čistění senzoru ABS (+ oprava elektroinstalace k němu)
8/2012 782.150 km oprava po drobné nehodě, maska chladiče, xenonová výbojka
2/2013 860.910 km výměna rozvodů, lůžko stabilizátoru, oprava zadních zámků
3/2013 868.254 km výměna EGR
4/2013 898.716 km výměna lůžka převodovky, převodovky (výměnný díl), hadice vývěvy a spojovací hadice turbodmychadla, výměna spojkové lamely, ložiska a přítlačného kotouče
7/2013 939.650 km výměna xenonových výbojek
10/2013 949.358 km vyčištění a oprava mechanismu stahování pravého zadního okna, výměna spojovací hadice chladiče, vrtule větráku topení a hřídele větráku, objednána nová servisní knížka
12/2013 991.507 km výměna rozvodů, kryty mlhových světel, oprava zámku kufru
3/2014 1.000.033 km výměna turbodmychadla (výměnný díl), broušení sedel ventilů, těsnění pod hlavou válců
7/2014 1.071.000 km výměna ložiska spojky, přítlačného kotouče a obložení
8/2014 1.082.012 km výměna těsnění pod hlavou válců a rozvodů
10/2014 1.198.100 km výměna xenonové výbojky
1/2015 1.215.005 km výměna hlavy válců (výměnný díl) + tlakové hadice turbodmychadla
5/2015 1.218.225 km poškození olejové vany nehodou, klepání motoru – výměna vany, výměna zdvihátek ventilů, výměna klikového hřídele, ojnic a ložisek, výměna rozvodů. Prodej vozu původním majitelem, zakoupen Škodou Auto pro prezentační účely
3/2016 1.251.328 km komplexní prohlídka a čištění, výměna/oprava spouštěcího mechanismu levého a pravého předního okna, drobné opravy laku a rozleštění, montáž 12V zásuvky.

Jede jako z praku

Důvod, proč někdo fabii tak dopřával, nás napadá hned na prvních kilometrech jízdy. Další takové auto už od té doby nevzniklo. Motor 1.9 TDI-PD Euro 3 s kódem AXR měl z výroby výkon 74 kW a točivý moment 240 N.m. Fabia první generace s ním byla raketa. Malá kola roztáčel jak bič káču, na dvojku, trojku či čtyřku dokázal vůz úplně katapultovat vpřed. Jasně, je to zásluha krátkých převodů (při 130 km/h točí na pětku 2500 ot./min) a při delším zrychlení silná benzinová auta fabii předstihnou, ale když se ve městě potřebujete rychle zařadit do pruhu, je zrychlení třeba z 30 na 50 km/h otázkou doslova vteřiny a ani šestiválcové BMW vás nedokáže v souboji o mezeru v koloně předstihnout.

Zatímco common rail pozdějších motorů 1.6 TDI (ve fabii od roku 2010) začne po sešlápnutí plynu nejdřív tvořit tlak v zásobníku, vyhynulé jednotky čerpadlo- tryska dokázaly dát plnou dávku třeba hned při příštím zdvihu, když měl motor dost roztočené turbodmychadlo. Milionová fabia jede snad ještě lépe, než si pamatujeme z testů nových aut, opravdu nás baví. Žádné její další provedení už netáhlo lépe, současný tříválec 1.4 TDI samozřejmě také ne. Jestli má nějakou slabinu, jsou to brzdy. Znalci dieselů teď vyskakují: „Vývěva, určitě vývěva.“ A míří správně. Vznětový motor, který nemá škrticí klapku, dělá podtlak pro posilovač brzd vývěvou. A když je vývěva utahaná, podtlaku je málo. Nejen pro brzdy, ale třeba i pro naklápění lopatek turbodmychadla – takže pak na autě zlobí všechno možné. Bývá to častým důvodem, proč si někdo řekne, že už je to starý krám, do nějž nemá cenu investovat. Servis Autonova Brno, kam vůz celou dobu jezdil (mimochodem stejný, z nějž vzešla rozebraná půlmilionová octavia), má na dnešní dobu nečekané tendence opravovat auta, takže vývěvu minimálně jednou vyměnil. Fabia brzdila málo proto, že velmi dynamický motor 1.9 TDI-PD má ještě stejně malé přední kotouče (256 mm) jako třeba benzinová čtrnáctistovka s 44 kilowatty. Větší brzdy 288 mm mají až verze 2.0 MPI/85 kW a RS/96 kW.

Vtipná historka na závěr

Ani milion a čtvrt najetých kilometrů nezvládl smazat pocit kvality: měkčené plasty, žádné vrzání, absolutní tuhost karoserie a tlumiče, v nichž při přejezdu nerovností jen tak tlumeně syknou ventilky. Klimatizace chladí jak zamlada a díky pravidelným dezinfekcím ani nezapáchá. A po setmění jasně září xenony. Výbojková světla si do fabie objednalo jen velmi málo zákazníků (standardně je mělo pouze provedení RS) a v dalších generacích je výrobce už nenabídl vůbec. Je pravda, že nebyla nejkvalitnější – jejich plastové paraboly se časem tavily a přestávaly správně směřovat světlo na vozovku. Na testovaném voze však byly po menších nehodách xenony měněny, stejně tak několikrát dostaly nové výbojky. Takže svítily opravdu perfektně.

Aby bylo vzpomínání na dobu, kdy se v automobilovém průmyslu nemuselo tolik šetřit, ještě intenzivnější, měl testovaný vůz i navigaci. Ta jediná svým způsobem podlehla zubu času – aktuální mapové podklady na CD už výrobce nenabízí. Jako rádio však stále nebyla špatná, byť jsme museli vyřešit menší zádrhel. Tyto staré navigace ještě nejsou spojeny se sítí vozidla, ale chráněny bezpečnostním kódem. Po každé ztrátě napájení (tedy nejen demontáži z vozidla, ale i třeba vybití akumulátoru) je potřeba zadat bezpečnostní kód. A s ním souvisí asi nejvtipnější historka, která fabii za celých 1.265.581 km postihla.

Nebyla ještě u prvního řidiče, což byl evidentně profesionál. Povedla se francouzskému zastoupení značky Škoda, které mělo fabii na pár měsíců zapůjčenou před námi. Že prý ji bude nabízet novinářům k testování. Bohužel žádný takový žurnalista, který by místo machrování s voňavými novými vozy chtěl psát něco o výdrži ojetin, zřejmě ve Francii nežije. Modrý kousek tak velmi dlouho stál, při čemž se vybila baterie. Po oživení auta bylo potřeba zadat do rádia kód. Byť v palubní dokumentaci vozidla byl, Francouzům se jeho zadání nějak nepovedlo s odůvodněním, že displej nereaguje na dotyky (navigace z počátku tisíciletí samozřejmě ještě dotyková není). Když pak zjistili, jak se navigace ovládá, zase ztratili lístek s kódem. Na základě čísla uvedeného na zadní straně rádia a čísla VIN karoserie vám bezpečnostní kód po ověření, že rádio do daného auta patří a není kradené, řekne každý značkový servis. To zbylo až na nás a zvládli jsme to během deseti minut po telefonu. Takže fabia hraje, svítí, klimatizuje a jede jako vystřelená z praku s průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km. Než jsme zamířili na zvedák do servisu, říkali jsme si, že by s ní člověk mohl jezdit klidně napořád a po ničem novějším netoužit.

Naše vlastní zjištění: Opotřebená, ale jede normálně

Poradíme vám jedno velmi dostupné vodítko, na jehož základě dokáže stav ojetého 1.9 TDI-PD zhodnotit i laik. Je to spotřeba zahřátého motoru na volnoběh zobrazovaná palubním počítačem. Normální hodnota při vypnutých spotřebičích (klimatizace) byla u nového motoru 0,5 až 0,6 l/h. Při opotřebených válcích, kde část tlaku pronikne pod píst, musí řídicí jednotka přidávat palivo, aby udržela volnoběh konstantní. Spotřeba tak roste. U testovaného vozu už byla litr na 100 km. Na rovnoměrně sníženou kompresi nám seděl i další poznatek, že vůz už méně brzdil motorem. Výkonné vstřikování čerpadlo- trysky s tlakem až 2050 barů však rozpráší naftu tak dobře, že i při nižší kompresi bez problémů hoří – při studeném startu se o to postarají žhavicí svíčky. Automechanici teď nadskakují, že vysokou spotřebu může způsobovat též špatně udělaná výměna rozvodů, konkrétně synchronizace vačkové s klikovou hřídelí. Ano, tuto hodnotu jsme diagnostikou ověřili a byla v pořádku. Změřili jsme též korekční množství vstřikovačů a porovnali skutečnou hmotnost nasávaného vzduchu i tlak přeplňování s udávanými hodnotami. Výsledky byly v pořádku. Verdikt? Motor má po 1.265.581 km již opotřebené válce, ale zatím to zvládá dohánět tak, že se to projevuje jen na spotřebě. Na výkonu ne.

Překvapil nás stav oleje, který byl ve vozidle 14.250 km. Kapková zkouška ukazovala na zcela normální stav, kde by majitel olej již mohl vyměnit preventivně, ale bezpodmínečně nutné to zatím není. Aditiva v oleji rozpouštějí saze stále dobře, nejsou přítomny voda ani palivo. Na to, že auto najíždělo na jednu olejovou náplň vždy 30.000 km a v motoru by mělo být hodně starých kalů, velmi pěkný výsledek. Čemu za něj vděčíme? Výměně hlavy, s níž dost starých nečistot odešlo, nedávné demontáži a čistění vany při výměně přidřené klikové hřídele, ale také kvalitním olejům. Servis, kam vůz jezdil, postupně vystřídal značky Aral, Shell a Castrol. Nechceme říci, že tyto nejdražší oleje jsou lepší než maziva levnější. Ale je u nich jistota, že opravdu plní, co mají. Že v obalu s výkonnostní normou VW není něco zcela jiného. Padělané a ošizené oleje v maloobchodních baleních jsou jistě příčinou, proč se v praxi tak často liší stav aut soukromých motoristů od vozů firemních servisovaných ve velkých opravnách, které berou sudové mazivo.

V servisu: Původní výfuk, ale díra v podlaze

Na zvedák umístil a spodek vozu nám proklepl mechanik servisu Auto Jarov. Stav spodku auta byl od pohledu nečekaně dobrý, někde zásluhou pravidelné péče (uchycení nádrže, silentbloky předních ramen), jinde díky vrozené kvalitě. Druhým případem je původní výfukové potrubí. Originální škodovácké výfuky z počátku tisíciletí jsou na dnešní poměry neuvěřitelně kvalitní a vydrží totéž co výfuky Eberspächer kultovních vozů Mercedes-Benz W 124 či Audi 100/A6 (C4).

Světlé zítřky vozu bohužel kazí koroze. Ta viditelná okem, třeba ve spojích předních blatníků s prahy, by ještě byla řešitelná – byť lepší by byla bývala prevence. Stačilo každý rok pořádně vymýt prostor za plastovými výplněmi předních blatníků, kde se drží bláto. Díra v podlaze se však už bude opravovat těžko. Zamrzí, že prapůvod jejího vzniku je ve špatně umístěném zvedáku, který jako první podlahu promáčkl a poškodil protikorozní ochranu. Neřešením, kde se má jaké auto zvedat, jsou proslulé třeba pneuservisy.

Video se připravuje ...

Na emisích: Prošli jsme!

Emise nám taktéž změřili ve společnosti Auto Jarov. A prošli jsme, byť s odřenýma ušima. Od doby, co se nepřipočítává koeficient 0,5, to mají

motory TDI-PD těžké. Ten ve fabii se musí vejít do 0,80 m-1. Zkušený emisní technik Tomáš Průžek nám novým on-line systémem, který neumožňuje motor nikterak šetřit, naměřil 0,76.

Výkon motoru: Je dokonce načipovaná

Nakonec jsme v servisu Auto Jarov absolvovali i měření výkonu na čerstvě zkalibrované válcové zkušebně. Naměřenými hodnotami se vysvětlovaly dojmy z jízdy, kde fabia v nájezdech na dálnici záhadně uháněla i papírově mnohem silnějším autům. Místo udávaných 77 kW a 240 N.m totiž má celých 90,9 kW a hlavně 322 N.m. S podezřením na chiptuning míříme za Petrem Šímou do Třebotova u Prahy, který se úpravám automobilů věnuje léta. Načítá náš software, porovnává jej s originálním a hned ukazuje upravené mapy vstřiku a plnicího tlaku. Ano, tohle auto je načipované. A zřejmě už velmi dlouho, neboť v řídicí jednotce svítí jako celkový stav kilometrů hodnota 891.369.

„V dobách systému EDC 15 se chiptuning dělal výměnami předem nahraných jednotek. Někdo tak pravděpodobně použil jednotku z auta, které mělo natočený nějaký obvyklý počet kilometrů. Řekněme, že tam upravená data budou posledních 700.000 km,“ vysvětluje Zdeněk Janda z firmy Cimbu autosport, s nímž jsme zajímavé poznatky také konzultovali. Autor upraveného softwaru (který si pojmenoval 7459, tedy o číslo vyšší než původní sériový) není znám. Může se nám ozvat a bude pochválen před nastoupenou jednotkou, neboť opravdu citelně zvýšil výkon, a přitom nezhoršil kouřivost ani životnost auta.

Video se připravuje ...
Martin Vaculík
Diskuze (58)
25. 1. 2019 09:55
Re: technicky zajímavé, ekonomicky nesmyslné
[odkaz] dá se přes to vzít i auto na splátky jako pujcky?
9. 7. 2017 17:41
Fabie jsou prima
na svoji Fabii nedám dopustit, díly jsou levné a je to auto styl hodně muziky za málo peněz. Sice to není elegán, ale spíš takový pracant. Na svoji první Fabii jsem si půjčil u [odkaz] splatil a teď pomalu šetřím na novější model.
20. 6. 2017 23:05
Fabia
Tuhle fábku jsem měl krásných 11 let před půl rokem jsem jí dal do autobazaru na prodej a pořizoval místo ní jedničkovou octávku. Bylo to parádní vozítko kdybych jí měl ve verzi kombi rozhodně by k prodeji nešla,ale musel jsem pořídit větší vůz i tak jsem s výběrem spokojen. Tyhle jedničkové verze jsou opravdu povedené. :yes:
20. 6. 2017 17:37
taky mám fabku
Hele taky mi od nich fabka lítá a jsem na 600 tisc, taky už jsem provedl x krát rozvody, výměnů hlavy válců atp.. ale drží, sice jsem koupil uplně první generaci, kde si musíte koupit svoje vlastní rádio >:D ale držák jak prase
20. 6. 2017 09:05
Re: Fobie
Celá palubní deska(vrchní část (jako u i u mercedesu), částečně obložení dveří. Co si tak pamatuju.