2.1. 2019 Ondřej Lilling

Škoda Favorit 136 L/A sbíral závodní úspěchy i v Monte Carlu

Mladoboleslavský soutěžák dokázal skvěle navázat na úspěchy předchůdců s pohonem zadních kol. Ve své třídě několikrát zvítězil i na slavné Rallye Monte Carlo.

Závodní Škoda Favorit dokázala poměrně rychle navázat na úspěchy mladoboleslavských aut s pohonem zadních kol. Na první pohled sice hodně připomíná sériový vůz, přesto rozdílů není málo. Karoserie byla vyrobena ze slabšího plechu a tuhost auta zvyšoval certifikovaný bezpečnostní rám. Oproti sériovému provedení se na střeše objevila mechanicky ovládaná klapka pro přívod čerstvého vzduchu do interiéru.

Překvapivé je, že zasklení a polstrování dveří pocházelo z produkčního vozu, z interiéru ale zmizelo nadbytečné čalounění a pochopitelně i zadní sedáky, což v kombinaci s dalšími úpravami stlačilo hmotnost až na 750 kilogramů. Beze změn byla palubní deska, to ale neplatí pro palubní přístroje a přepínače. Ty se přemístily tak, aby byly v případě potřeby dosažitelné i pro spolujezdce.

Škoda Favorit Sedan: Test prototypu z roku 1986, vznikly jen dva exempláře

Motor byl typu OHV, zdvihový objem byl oproti sériovému agregátu zvětšený z původních 1289,4 na objem 1299,6 cm3. Nové byly ojnice, vačky a další součásti. Zpočátku agregát produkoval výkon 76 kW při 6500 otáčkách za minutu, s dvojitým karburátorem Pierburg se později výkon vyšplhal až na 88 kW při 7000 otáčkách. Také převodovka byla zpočátku pětistupňová a později ji nahradila šestistupňová skříň s přímými zuby. Maximální rychlost se v závislosti na zpřevodování pohybovala v rozmezí od 150 do 210 km/h.

Tovární zbarvení původně kombinovalo bílou karoserii s červenými a modrými pruhy, později šlo o šachovnici ve stejných barvách, v roce 1993 šachovnici vystřídalo vítězné V s červeným proužkem, které je dodnes symbolem vozů RS.

To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu

Největšího úspěchu dosáhl favorit na nejstarší a nejslavnější automobilové soutěži světa, Rallye Monte Carlo. Posádka Sibera a Gross dokázala vyhrát svoji třídu čtyřikrát v řadě, v roce 1994 vybojoval tovární tým celkové vítězství ve světovém poháru FIA Formule 2 pro vozy s motorem do 2000 cm3 a jednou poháněnou nápravou. Od roku 1995 nahradila Favorit modernější Felicia.

Rallye Dakar 2019







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 



Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Ceny favoritů letí vzhůru, mnohdy až ke stotisícovým…

To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu

Kromě rallye se Favorit objevoval i na závodních…

 



 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Davidová stahuje ztrátu, je jedenáctá

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Davidová stahuje…

ONLINE | Minulý týden překvapily třetím místem ve štafetě v Oberhofu. Jen šest dní po bronzovém úspěchu budou…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá velryba aneb Hon na leviatana

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá…

Komiksy jsou skvělé médium, kde mohou autoři s relativně malou produkcí dosáhnout nevídaných divů. Tak třeba…