Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

 

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...

Favorit mnoho lidí považovalo za zastaralý už v době, kdy měl světovou premiéru. Je pravdou, že přišel pozdě a jeho hranaté tvary vyšly z módy velmi záhy, automobilový svět na konci 80. let minulého věku začal kulatit (a třeba Ford a Audi ještě mnohem dříve). Jenže v podmínkách centrálně řízené ekonomiky státu beztak šlo o vpravdě husarský kousek. Povedlo se jej dovést do sériové výroby – a to bylo hlavní.

Rychlý vývoj znamenal, že se mnohé dětské nemoci odstraňovaly až za pochodu a tehdejší kvalita, upřímně, nebyla příliš valná. První exempláře verze 136 L, které se k soukromým zákazníkům dostávaly počínaje zářím 1988, měly už z výroby drobné závady. Zdaleka nešlo jen o hnědé plasty na palubní desce, které se kroutily až časem, ale kupříkladu o nefunkční osvětlení zadní registrační značky. Původně navíc měly být vybaveny stěračem zadního okna, ale měl jej snad pouze stříbrný vůz na tehdejších propagačních materiálech. Zákazníci, kteří po něm toužili, si museli počkat na výbavu LS, případně dokoupit zvlášť a namontovat svépomocí.

Okřídlený šíp potěšil své fanoušky i historiky a aktuálně novou sadu firemních snímků přelomového modelu. Tím prostě byl a bez jakýchkoli diskusí. Samozřejmě pro exempláře Škodovka sáhla do firemního muzea a depozitářů. Zajímavý je hlavně stříbřitý prototyp hatchbacku 781 z roku 1985, který byl vyhotoven jako funkční vzorek luxusnějšího provedení. Dostal spodní části nárazníků v barvě karoserie, do toho předního, ještě nikoliv definitivního tvaru navíc hranaté mlhovky. Od pozdějších exemplářů jej odlišovaly i ozdobné nápisy Škoda na zadních sloupcích a unikátní kola. Interiér měl pak výrazně tvarovaná sedadla pokrytá kůží – včetně opěrek hlav.

Sedan i kupé

Bílý sedan 782 v říjnu 2013 krátce vyzkoušela i naše redakce, respektive sesterský Svět motorů. V letech 1985-1986 se zrodily minimálně dva, maximálně čtyři prototypy (a jedna karoserie navíc). 4,16 m dlouhé tříprostorové vozy s pohotovostní hmotností 890 kg a 350 l pro bagáž v kufru sice absolvovaly i náročné jízdní zkoušky, nicméně až k zákazníkům se nedostaly.

Tentýž osud potkal 3,83 m dlouhé kupé, ve skutečnosti spíše sportovnější třídveřový hatchback 783, postavený v jediném exempláři roku 1987 dle původní makety Bertone v měřítku 1:4. Dostal efektní bezrámová okna, výraznou vlnu na bocích a páčky místo vnějších klik v širokých dveřích. Sedan i kupé poháněl dobře známý zážehový čtyřválec OHV 1289 cm3/46 kW, efektněji působící verze byla o 40 kg lehčí a upalovala až stošedesátkou, tedy o 10 km/h rychleji. Obě varianty sdílely standardní podvozek s rozvorem 2,45 m.

Dlouhá dodávka

Čtvrtým zajímavým prototypem je bílá dodávka. Škoda sice uvádí v popisku, že jde o 786, nicméně dle nataženého rozvoru 3,1 m se jedná o 4715 mm dlouhou 788. Existovala i sanitní verze s původní přídí, vůz na fotce má ovšem modernější a také je datován rokem 1991. Zaujme prosklení nákladového prostoru včetně zvýšené zadní části střechy, prototyp sanity měl boky kompletně zaplechované, ale s prolisy pro případná okna, stejně jako dodávky 786 na standardním šasi.

Spolu s vývojovými kusy uvolnil výrobce i sadu snímků standardního zelenošedého hatchbacku 136 L ročníku 1988, který rovněž schraňuje v továrních sbírkách. Podobným, dokonce i ve stejné barvě mnozí z nás jezdili. Muzejní exemplář s původním hnědým interiérem (horní část palubní desky byla světlejší než spodní) je v excelentním stavu.

Akce v muzeu

Některé prototypy Škoda vystavuje od 18. září v muzeu. V úterý 26. září pak od 17:30 proběhne coby součást přednášek o historických milnících mladoboleslavské automobilky moderované setkání s předními osobnostmi, které stály u zrodu Favoritu. Vystoupí zejména šéf vývoje Petr Hrdlička, dlouholetý vedoucí prototypové dílny Stanislav Cinkl a Andrej Barčák, který v 80. letech velel prodeji osobních vozů Motokovu a spolu s Ing. Hrdličkou navazoval první zahraniční kontakty ohledně designu. Tito tři, ale i další hosté se podělí o své vzpomínky a zážitky. Část akce je neveřejná, redaktoři auto.cz však nebudou chybět. Vystavená auta si pořádně prohlédneme a své dojmy vám zprostředkujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 
Zdroj: Škoda Auto, Auta5P, archiv

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme je s tvůrci auta! 8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme je s tvůrci auta!

O Škodě Favorit byly popsány stohy papírů, přesto si…

Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního? Tuhle Škodu Favorit na silnici neuvidíte. Co je na ní zvláštního?

Stříbrně lakovaný Favorit aktuálně vystavený v…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2, United poprvé padli

SESTŘIHY: Arsenal s Čechem vyhrál na Evertonu 5:2,…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v sezoně prohráli. V devátém kole anglické ligy podlehli 1:2 na hřišti…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…