Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

 

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...

Favorit mnoho lidí považovalo za zastaralý už v době, kdy měl světovou premiéru. Je pravdou, že přišel pozdě a jeho hranaté tvary vyšly z módy velmi záhy, automobilový svět na konci 80. let minulého věku začal kulatit (a třeba Ford a Audi ještě mnohem dříve). Jenže v podmínkách centrálně řízené ekonomiky státu beztak šlo o vpravdě husarský kousek. Povedlo se jej dovést do sériové výroby – a to bylo hlavní.

Rychlý vývoj znamenal, že se mnohé dětské nemoci odstraňovaly až za pochodu a tehdejší kvalita, upřímně, nebyla příliš valná. První exempláře verze 136 L, které se k soukromým zákazníkům dostávaly počínaje zářím 1988, měly už z výroby drobné závady. Zdaleka nešlo jen o hnědé plasty na palubní desce, které se kroutily až časem, ale kupříkladu o nefunkční osvětlení zadní registrační značky. Původně navíc měly být vybaveny stěračem zadního okna, ale měl jej snad pouze stříbrný vůz na tehdejších propagačních materiálech. Zákazníci, kteří po něm toužili, si museli počkat na výbavu LS, případně dokoupit zvlášť a namontovat svépomocí.

Okřídlený šíp potěšil své fanoušky i historiky a aktuálně novou sadu firemních snímků přelomového modelu. Tím prostě byl a bez jakýchkoli diskusí. Samozřejmě pro exempláře Škodovka sáhla do firemního muzea a depozitářů. Zajímavý je hlavně stříbřitý prototyp hatchbacku 781 z roku 1985, který byl vyhotoven jako funkční vzorek luxusnějšího provedení. Dostal spodní části nárazníků v barvě karoserie, do toho předního, ještě nikoliv definitivního tvaru navíc hranaté mlhovky. Od pozdějších exemplářů jej odlišovaly i ozdobné nápisy Škoda na zadních sloupcích a unikátní kola. Interiér měl pak výrazně tvarovaná sedadla pokrytá kůží – včetně opěrek hlav.

Sedan i kupé

Bílý sedan 782 v říjnu 2013 krátce vyzkoušela i naše redakce, respektive sesterský Svět motorů. V letech 1985-1986 se zrodily minimálně dva, maximálně čtyři prototypy (a jedna karoserie navíc). 4,16 m dlouhé tříprostorové vozy s pohotovostní hmotností 890 kg a 350 l pro bagáž v kufru sice absolvovaly i náročné jízdní zkoušky, nicméně až k zákazníkům se nedostaly.

Tentýž osud potkal 3,83 m dlouhé kupé, ve skutečnosti spíše sportovnější třídveřový hatchback 783, postavený v jediném exempláři roku 1987 dle původní makety Bertone v měřítku 1:4. Dostal efektní bezrámová okna, výraznou vlnu na bocích a páčky místo vnějších klik v širokých dveřích. Sedan i kupé poháněl dobře známý zážehový čtyřválec OHV 1289 cm3/46 kW, efektněji působící verze byla o 40 kg lehčí a upalovala až stošedesátkou, tedy o 10 km/h rychleji. Obě varianty sdílely standardní podvozek s rozvorem 2,45 m.

Dlouhá dodávka

Čtvrtým zajímavým prototypem je bílá dodávka. Škoda sice uvádí v popisku, že jde o 786, nicméně dle nataženého rozvoru 3,1 m se jedná o 4715 mm dlouhou 788. Existovala i sanitní verze s původní přídí, vůz na fotce má ovšem modernější a také je datován rokem 1991. Zaujme prosklení nákladového prostoru včetně zvýšené zadní části střechy, prototyp sanity měl boky kompletně zaplechované, ale s prolisy pro případná okna, stejně jako dodávky 786 na standardním šasi.

Spolu s vývojovými kusy uvolnil výrobce i sadu snímků standardního zelenošedého hatchbacku 136 L ročníku 1988, který rovněž schraňuje v továrních sbírkách. Podobným, dokonce i ve stejné barvě mnozí z nás jezdili. Muzejní exemplář s původním hnědým interiérem (horní část palubní desky byla světlejší než spodní) je v excelentním stavu.

Akce v muzeu

Některé prototypy Škoda vystavuje od 18. září v muzeu. V úterý 26. září pak od 17:30 proběhne coby součást přednášek o historických milnících mladoboleslavské automobilky moderované setkání s předními osobnostmi, které stály u zrodu Favoritu. Vystoupí zejména šéf vývoje Petr Hrdlička, dlouholetý vedoucí prototypové dílny Stanislav Cinkl a Andrej Barčák, který v 80. letech velel prodeji osobních vozů Motokovu a spolu s Ing. Hrdličkou navazoval první zahraniční kontakty ohledně designu. Tito tři, ale i další hosté se podělí o své vzpomínky a zážitky. Část akce je neveřejná, redaktoři auto.cz však nebudou chybět. Vystavená auta si pořádně prohlédneme a své dojmy vám zprostředkujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Minimalismus i v daních? Evropská komise vyšetřuje Nizozemce kvůli IKEA Minimalismus i v daních? Evropská komise vyšetřuje Nizozemce kvůli IKEA

Evropská komise zahájila hloubkovou prověrku přístupu…

Zdeněk Blahuta končí v čele lékového ústavu Zdeněk Blahuta končí v čele lékového ústavu

Ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Zdeněk…

Glosa Martina Čabana: EET napodruhé Glosa Martina Čabana: EET napodruhé

Ústavní soudci mají veliké štěstí, že o EET nestihli…

Šlechtová se zaměří na vybavení pro vojáky, jejich platy i nábor nových sil do armády Šlechtová se zaměří na vybavení pro vojáky, jejich platy i nábor nových sil do armády

Výstroj vojáků a technické vybavení armády budou jednou z…

 
Zdroj: Škoda Auto, Auta5P, archiv

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 






 
Nový Volkswagen T-Cross poprvé zachycen. Co nabídne chystané Polo SUV?

Nový Volkswagen T-Cross poprvé zachycen. Co nabídne chystané Polo SUV?

Dnes 14:50

Německá značka Volkswagen mohutně expanduje v oblasti SUV. Po letos uvedeném T-Rocu přijde ještě menší model, T-Cross.




Blesk.cz

Krásná Jana zemřela v mercedesu hokejisty: Pohřeb bez slavných přátel

Krásná Jana zemřela v mercedesu hokejisty: Pohřeb…

Rodina a nejbližší se s krásnou olomouckou kosmetičkou Janou D. (†28), která předminulý týden zahynula při…

Náhlá smrt kytaristy Blue Effectu Miloše Svobody: Vondráčková promluvila o emigraci a životě s tanečnicí

Náhlá smrt kytaristy Blue Effectu Miloše Svobody:…

V neděli ráno zemřel kytarista a zpěvák kapely Blue Effect Miloš Svoboda (†70)! Do hudebního nebe se dostal…

 

iSport.cz

Žádné symboly. Tak by měl vypadat dres ruských hokejistů na ZOH

Žádné symboly. Tak by měl vypadat dres ruských…

Řešilo se to hodně, poslední dva týdny téměř neustále. Ruští sportovci budou moci na olympijských hrách…

Kozel se zastal Šilhavého: Ve Slavii se problém vždy hodí na trenéra

Kozel se zastal Šilhavého: Ve Slavii se problém vždy…

Nechybělo mnoho a Luboš Kozel se stal loni v září po vyhazovu Dušana Uhrina mladšího novým trenérem Slavie.…

 

Reflex.cz

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna, která si pohrávala s drogami a s Rolling Stones

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna,…

Exkluzívní blondýna, o níž se říkalo, že je šestým členem britské skupiny Rolling Stones. Přitom na nic nehrála…

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho Trump. Vtipná parodie je hitem internetu

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho…

Parodické video na amerického prezidenta i Kevina McCallistera z kultovních snímků Sám doma se šíří po českém…