Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...

Favorit mnoho lidí považovalo za zastaralý už v době, kdy měl světovou premiéru. Je pravdou, že přišel pozdě a jeho hranaté tvary vyšly z módy velmi záhy, automobilový svět na konci 80. let minulého věku začal kulatit (a třeba Ford a Audi ještě mnohem dříve). Jenže v podmínkách centrálně řízené ekonomiky státu beztak šlo o vpravdě husarský kousek. Povedlo se jej dovést do sériové výroby – a to bylo hlavní.

Rychlý vývoj znamenal, že se mnohé dětské nemoci odstraňovaly až za pochodu a tehdejší kvalita, upřímně, nebyla příliš valná. První exempláře verze 136 L, které se k soukromým zákazníkům dostávaly počínaje zářím 1988, měly už z výroby drobné závady. Zdaleka nešlo jen o hnědé plasty na palubní desce, které se kroutily až časem, ale kupříkladu o nefunkční osvětlení zadní registrační značky. Původně navíc měly být vybaveny stěračem zadního okna, ale měl jej snad pouze stříbrný vůz na tehdejších propagačních materiálech. Zákazníci, kteří po něm toužili, si museli počkat na výbavu LS, případně dokoupit zvlášť a namontovat svépomocí.

Okřídlený šíp potěšil své fanoušky i historiky a aktuálně novou sadu firemních snímků přelomového modelu. Tím prostě byl a bez jakýchkoli diskusí. Samozřejmě pro exempláře Škodovka sáhla do firemního muzea a depozitářů. Zajímavý je hlavně stříbřitý prototyp hatchbacku 781 z roku 1985, který byl vyhotoven jako funkční vzorek luxusnějšího provedení. Dostal spodní části nárazníků v barvě karoserie, do toho předního, ještě nikoliv definitivního tvaru navíc hranaté mlhovky. Od pozdějších exemplářů jej odlišovaly i ozdobné nápisy Škoda na zadních sloupcích a unikátní kola. Interiér měl pak výrazně tvarovaná sedadla pokrytá kůží – včetně opěrek hlav.

Sedan i kupé

Bílý sedan 782 v říjnu 2013 krátce vyzkoušela i naše redakce, respektive sesterský Svět motorů. V letech 1985-1986 se zrodily minimálně dva, maximálně čtyři prototypy (a jedna karoserie navíc). 4,16 m dlouhé tříprostorové vozy s pohotovostní hmotností 890 kg a 350 l pro bagáž v kufru sice absolvovaly i náročné jízdní zkoušky, nicméně až k zákazníkům se nedostaly.

Tentýž osud potkal 3,83 m dlouhé kupé, ve skutečnosti spíše sportovnější třídveřový hatchback 783, postavený v jediném exempláři roku 1987 dle původní makety Bertone v měřítku 1:4. Dostal efektní bezrámová okna, výraznou vlnu na bocích a páčky místo vnějších klik v širokých dveřích. Sedan i kupé poháněl dobře známý zážehový čtyřválec OHV 1289 cm3/46 kW, efektněji působící verze byla o 40 kg lehčí a upalovala až stošedesátkou, tedy o 10 km/h rychleji. Obě varianty sdílely standardní podvozek s rozvorem 2,45 m.

Dlouhá dodávka

Čtvrtým zajímavým prototypem je bílá dodávka. Škoda sice uvádí v popisku, že jde o 786, nicméně dle nataženého rozvoru 3,1 m se jedná o 4715 mm dlouhou 788. Existovala i sanitní verze s původní přídí, vůz na fotce má ovšem modernější a také je datován rokem 1991. Zaujme prosklení nákladového prostoru včetně zvýšené zadní části střechy, prototyp sanity měl boky kompletně zaplechované, ale s prolisy pro případná okna, stejně jako dodávky 786 na standardním šasi.

Spolu s vývojovými kusy uvolnil výrobce i sadu snímků standardního zelenošedého hatchbacku 136 L ročníku 1988, který rovněž schraňuje v továrních sbírkách. Podobným, dokonce i ve stejné barvě mnozí z nás jezdili. Muzejní exemplář s původním hnědým interiérem (horní část palubní desky byla světlejší než spodní) je v excelentním stavu.

Akce v muzeu

Některé prototypy Škoda vystavuje od 18. září v muzeu. V úterý 26. září pak od 17:30 proběhne coby součást přednášek o historických milnících mladoboleslavské automobilky moderované setkání s předními osobnostmi, které stály u zrodu Favoritu. Vystoupí zejména šéf vývoje Petr Hrdlička, dlouholetý vedoucí prototypové dílny Stanislav Cinkl a Andrej Barčák, který v 80. letech velel prodeji osobních vozů Motokovu a spolu s Ing. Hrdličkou navazoval první zahraniční kontakty ohledně designu. Tito tři, ale i další hosté se podělí o své vzpomínky a zážitky. Část akce je neveřejná, redaktoři auto.cz však nebudou chybět. Vystavená auta si pořádně prohlédneme a své dojmy vám zprostředkujeme.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - KubikCv
22. 9. 2017 22:53
Re: Pořád mu to sluší!
Přesně :yes: Favorit byl větší alternativou tehdejšího Pola. Ale ve srovnání s tím,co se vyrábělo před ním to byl obrovský skok vpřed,bohužel i s moderní konstrukcí zdědil kvalitu zpracování a odfláknutou montáž. To se zlepšilo stejně jako u Seatu až se vstupem koncernu. Nechválil bych jen motor,ale i uložení agregátu,výkonné topení a licenční brzdy Girling. A taky jednoduchost servisních úkonů
22. 9. 2017 14:52
Tunajšie články...
...sú jak ožužlané bonbóny. Furt to isté a stále viac bez chuti...
Avatar - Stejsn
22. 9. 2017 14:39
Re: Pořád mu to sluší!
Favorit (1987) je ve všech parametrech srovnatelný s o dekádu staším Fiatem Ritmo. Částečně z něj i vychází nejen tvarem, ale i některými věcmi v interiéru (zejména rozmístěním ovladačů), prostě Bertone se zas tak moc nenadřel. Favorit vyjel v době, kdy už na trhu byl Fiat Tipo, Peugeot 205 se vyráběl už 5 let a dvojkový Golf byl za půlkou své produkční doby. Na svou dobu to už bylo zastaralé auto plné konstrukčních kompromisů, na poměry socialistického bloku a vůbec v kontextu doby se ale musí uznat, že to byl slušný počin. A co se dá i dnes pochválit je fakt povedený motor.
Avatar - Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
22. 9. 2017 08:07
Re: Cigánská Verbež v Práglu !!
Další přivandrovalá Cigánská Verbež [odkaz] dělá podvody [odkaz] a ostudu Český zemi a díře smradlavý Práglu !!
Dělejte s tím už něco !! [odkaz]
>:-[]
>:-[] >:-[]
>:-[] >:-[] >:-[]
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] :yes:
Avatar - KubikCv
22. 9. 2017 02:21
Re: Pořád mu to sluší!
tak to jsi asi s Fakírem nezkusil slalom,nebo rychlou změnu směru >:D