Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

 

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...

Favorit mnoho lidí považovalo za zastaralý už v době, kdy měl světovou premiéru. Je pravdou, že přišel pozdě a jeho hranaté tvary vyšly z módy velmi záhy, automobilový svět na konci 80. let minulého věku začal kulatit (a třeba Ford a Audi ještě mnohem dříve). Jenže v podmínkách centrálně řízené ekonomiky státu beztak šlo o vpravdě husarský kousek. Povedlo se jej dovést do sériové výroby – a to bylo hlavní.

Rychlý vývoj znamenal, že se mnohé dětské nemoci odstraňovaly až za pochodu a tehdejší kvalita, upřímně, nebyla příliš valná. První exempláře verze 136 L, které se k soukromým zákazníkům dostávaly počínaje zářím 1988, měly už z výroby drobné závady. Zdaleka nešlo jen o hnědé plasty na palubní desce, které se kroutily až časem, ale kupříkladu o nefunkční osvětlení zadní registrační značky. Původně navíc měly být vybaveny stěračem zadního okna, ale měl jej snad pouze stříbrný vůz na tehdejších propagačních materiálech. Zákazníci, kteří po něm toužili, si museli počkat na výbavu LS, případně dokoupit zvlášť a namontovat svépomocí.

Okřídlený šíp potěšil své fanoušky i historiky a aktuálně novou sadu firemních snímků přelomového modelu. Tím prostě byl a bez jakýchkoli diskusí. Samozřejmě pro exempláře Škodovka sáhla do firemního muzea a depozitářů. Zajímavý je hlavně stříbřitý prototyp hatchbacku 781 z roku 1985, který byl vyhotoven jako funkční vzorek luxusnějšího provedení. Dostal spodní části nárazníků v barvě karoserie, do toho předního, ještě nikoliv definitivního tvaru navíc hranaté mlhovky. Od pozdějších exemplářů jej odlišovaly i ozdobné nápisy Škoda na zadních sloupcích a unikátní kola. Interiér měl pak výrazně tvarovaná sedadla pokrytá kůží – včetně opěrek hlav.

Sedan i kupé

Bílý sedan 782 v říjnu 2013 krátce vyzkoušela i naše redakce, respektive sesterský Svět motorů. V letech 1985-1986 se zrodily minimálně dva, maximálně čtyři prototypy (a jedna karoserie navíc). 4,16 m dlouhé tříprostorové vozy s pohotovostní hmotností 890 kg a 350 l pro bagáž v kufru sice absolvovaly i náročné jízdní zkoušky, nicméně až k zákazníkům se nedostaly.

Tentýž osud potkal 3,83 m dlouhé kupé, ve skutečnosti spíše sportovnější třídveřový hatchback 783, postavený v jediném exempláři roku 1987 dle původní makety Bertone v měřítku 1:4. Dostal efektní bezrámová okna, výraznou vlnu na bocích a páčky místo vnějších klik v širokých dveřích. Sedan i kupé poháněl dobře známý zážehový čtyřválec OHV 1289 cm3/46 kW, efektněji působící verze byla o 40 kg lehčí a upalovala až stošedesátkou, tedy o 10 km/h rychleji. Obě varianty sdílely standardní podvozek s rozvorem 2,45 m.

Dlouhá dodávka

Čtvrtým zajímavým prototypem je bílá dodávka. Škoda sice uvádí v popisku, že jde o 786, nicméně dle nataženého rozvoru 3,1 m se jedná o 4715 mm dlouhou 788. Existovala i sanitní verze s původní přídí, vůz na fotce má ovšem modernější a také je datován rokem 1991. Zaujme prosklení nákladového prostoru včetně zvýšené zadní části střechy, prototyp sanity měl boky kompletně zaplechované, ale s prolisy pro případná okna, stejně jako dodávky 786 na standardním šasi.

Spolu s vývojovými kusy uvolnil výrobce i sadu snímků standardního zelenošedého hatchbacku 136 L ročníku 1988, který rovněž schraňuje v továrních sbírkách. Podobným, dokonce i ve stejné barvě mnozí z nás jezdili. Muzejní exemplář s původním hnědým interiérem (horní část palubní desky byla světlejší než spodní) je v excelentním stavu.

Akce v muzeu

Některé prototypy Škoda vystavuje od 18. září v muzeu. V úterý 26. září pak od 17:30 proběhne coby součást přednášek o historických milnících mladoboleslavské automobilky moderované setkání s předními osobnostmi, které stály u zrodu Favoritu. Vystoupí zejména šéf vývoje Petr Hrdlička, dlouholetý vedoucí prototypové dílny Stanislav Cinkl a Andrej Barčák, který v 80. letech velel prodeji osobních vozů Motokovu a spolu s Ing. Hrdličkou navazoval první zahraniční kontakty ohledně designu. Tito tři, ale i další hosté se podělí o své vzpomínky a zážitky. Část akce je neveřejná, redaktoři auto.cz však nebudou chybět. Vystavená auta si pořádně prohlédneme a své dojmy vám zprostředkujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec

Po několika měsících skončily spekulace o tom, kdo…

Babiš: Minimální mzda by neměla vzrůst o více než tisícovku Babiš: Minimální mzda by neměla vzrůst o více než tisícovku

Minimální mzda v Česku by se podle premiéra…

Sleva za bydlení. Jurečka chce udržet zaměstnance v malých obcích nižšími odvody Sleva za bydlení. Jurečka chce udržet zaměstnance v malých obcích nižšími odvody

Až pět set korun by měli na sociálním pojištění ušetřit…

Ministerstvo financí USA rozšíří protiruské sankce, dotknou se i firmy ze Slovenska Ministerstvo financí USA rozšíří protiruské sankce, dotknou se i firmy ze Slovenska

Americké ministerstvo financí dnes rozšířilo seznam firem…

 
Zdroj: Škoda Auto, Auta5P, archiv

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot... Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot...

Plně automatizované zařízení se využívalo již v minulosti…

Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl

Škoda Favorit loni oslavila třicet let od debutu. První…

 



 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Tomáš Plekanec po rozchodu s Vondráčkovou: Přiznal vztah se Šafářovou!

Tomáš Plekanec po rozchodu s Vondráčkovou: Přiznal…

Hokejista Tomáš Plekanec (35) vydal 15 dnů po rozchodu s Lucií Vondráčkovou (38) druhé prohlášení, kde přiznal,…

Fotky, které rvou člověku srdce: Hyena svázala fenku do kozelce a pohodila pod mostem, na smrt čekala čtyři dny

Fotky, které rvou člověku srdce: Hyena svázala fenku…

Otřesný případ lidského hyenismu v pondělí šokoval Slovensko. Neznámý člověk zde pod mostem pohodil fenku…

 

iSport.cz

Mladý hráč Ajaxu po roce v kómatu: Jeho bratr přinesl zprávy o pokroku

Mladý hráč Ajaxu po roce v kómatu: Jeho bratr…

Po dlouhé době nejistoty! Bratr mladého fotbalisty Abdelhaka Nouriho promluvil o tom, jaké dělá pokroky jeho…

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková: Žila jsem s dvojníkem?!

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková:…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…