Škoda připomíná třicetiny Favoritu výstavou prototypů a jejich novými fotkami

 

Mladoboleslavská automobilka kulaté výročí svého přelomového modelu důkladně oslavuje. Důkazem je nejen nová sada firemních fotografií...

Favorit mnoho lidí považovalo za zastaralý už v době, kdy měl světovou premiéru. Je pravdou, že přišel pozdě a jeho hranaté tvary vyšly z módy velmi záhy, automobilový svět na konci 80. let minulého věku začal kulatit (a třeba Ford a Audi ještě mnohem dříve). Jenže v podmínkách centrálně řízené ekonomiky státu beztak šlo o vpravdě husarský kousek. Povedlo se jej dovést do sériové výroby – a to bylo hlavní.

Rychlý vývoj znamenal, že se mnohé dětské nemoci odstraňovaly až za pochodu a tehdejší kvalita, upřímně, nebyla příliš valná. První exempláře verze 136 L, které se k soukromým zákazníkům dostávaly počínaje zářím 1988, měly už z výroby drobné závady. Zdaleka nešlo jen o hnědé plasty na palubní desce, které se kroutily až časem, ale kupříkladu o nefunkční osvětlení zadní registrační značky. Původně navíc měly být vybaveny stěračem zadního okna, ale měl jej snad pouze stříbrný vůz na tehdejších propagačních materiálech. Zákazníci, kteří po něm toužili, si museli počkat na výbavu LS, případně dokoupit zvlášť a namontovat svépomocí.

Okřídlený šíp potěšil své fanoušky i historiky a aktuálně novou sadu firemních snímků přelomového modelu. Tím prostě byl a bez jakýchkoli diskusí. Samozřejmě pro exempláře Škodovka sáhla do firemního muzea a depozitářů. Zajímavý je hlavně stříbřitý prototyp hatchbacku 781 z roku 1985, který byl vyhotoven jako funkční vzorek luxusnějšího provedení. Dostal spodní části nárazníků v barvě karoserie, do toho předního, ještě nikoliv definitivního tvaru navíc hranaté mlhovky. Od pozdějších exemplářů jej odlišovaly i ozdobné nápisy Škoda na zadních sloupcích a unikátní kola. Interiér měl pak výrazně tvarovaná sedadla pokrytá kůží – včetně opěrek hlav.

Sedan i kupé

Bílý sedan 782 v říjnu 2013 krátce vyzkoušela i naše redakce, respektive sesterský Svět motorů. V letech 1985-1986 se zrodily minimálně dva, maximálně čtyři prototypy (a jedna karoserie navíc). 4,16 m dlouhé tříprostorové vozy s pohotovostní hmotností 890 kg a 350 l pro bagáž v kufru sice absolvovaly i náročné jízdní zkoušky, nicméně až k zákazníkům se nedostaly.

Tentýž osud potkal 3,83 m dlouhé kupé, ve skutečnosti spíše sportovnější třídveřový hatchback 783, postavený v jediném exempláři roku 1987 dle původní makety Bertone v měřítku 1:4. Dostal efektní bezrámová okna, výraznou vlnu na bocích a páčky místo vnějších klik v širokých dveřích. Sedan i kupé poháněl dobře známý zážehový čtyřválec OHV 1289 cm3/46 kW, efektněji působící verze byla o 40 kg lehčí a upalovala až stošedesátkou, tedy o 10 km/h rychleji. Obě varianty sdílely standardní podvozek s rozvorem 2,45 m.

Dlouhá dodávka

Čtvrtým zajímavým prototypem je bílá dodávka. Škoda sice uvádí v popisku, že jde o 786, nicméně dle nataženého rozvoru 3,1 m se jedná o 4715 mm dlouhou 788. Existovala i sanitní verze s původní přídí, vůz na fotce má ovšem modernější a také je datován rokem 1991. Zaujme prosklení nákladového prostoru včetně zvýšené zadní části střechy, prototyp sanity měl boky kompletně zaplechované, ale s prolisy pro případná okna, stejně jako dodávky 786 na standardním šasi.

Spolu s vývojovými kusy uvolnil výrobce i sadu snímků standardního zelenošedého hatchbacku 136 L ročníku 1988, který rovněž schraňuje v továrních sbírkách. Podobným, dokonce i ve stejné barvě mnozí z nás jezdili. Muzejní exemplář s původním hnědým interiérem (horní část palubní desky byla světlejší než spodní) je v excelentním stavu.

Akce v muzeu

Některé prototypy Škoda vystavuje od 18. září v muzeu. V úterý 26. září pak od 17:30 proběhne coby součást přednášek o historických milnících mladoboleslavské automobilky moderované setkání s předními osobnostmi, které stály u zrodu Favoritu. Vystoupí zejména šéf vývoje Petr Hrdlička, dlouholetý vedoucí prototypové dílny Stanislav Cinkl a Andrej Barčák, který v 80. letech velel prodeji osobních vozů Motokovu a spolu s Ing. Hrdličkou navazoval první zahraniční kontakty ohledně designu. Tito tři, ale i další hosté se podělí o své vzpomínky a zážitky. Část akce je neveřejná, redaktoři auto.cz však nebudou chybět. Vystavená auta si pořádně prohlédneme a své dojmy vám zprostředkujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Prouzy: Brexit aneb pro vlastní moc uděláme cokoli Komentář Tomáše Prouzy: Brexit aneb pro vlastní moc uděláme cokoli

Britští lídři bojují hlavně o vlastní přežití. Bez ohledu…

Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje Saúdové jsou pod tlakem, Jemenu svítá naděje

Rijád, klíčový účastník konfliktu, čelí po vraždě…

 
Zdroj: Škoda Auto, Auta5P, archiv

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 



To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu

Kromě rallye se Favorit objevoval i na závodních…

To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu

Práce na novém škodováckém modelu s motorem vpředu a…

 



 
Lexus UX vstupuje na český trh. Pro lákavé ceny musíte spěchat!

Lexus UX vstupuje na český trh. Pro lákavé ceny musíte spěchat!

Dnes 15:50

Nejmenší SUV od Lexusu vstupuje na český trh s hodně lákavými cenami. Až však zaváděcí akční nabídka skončí, i tak bude levnější než prémiová konkurence.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová se žene potřetí k oltáři: Svatba s jejím hokejistou!

Vlaďka Erbová se žene potřetí k oltáři: Svatba s…

Modelka Vlaďka Erbová (37) věří, že do třetice všeho dobrého i zlého, a plánuje se svým partnerem, hokejistou…

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás bije! Kvůli majetku...

Vyděšení manželé: Koho jsme to vychovali? Syn nás…

Dům plný nenávisti! Jak přiznávají manželé Stanislav (80) a Jana (75) Svitákovi, nedokážou  pochopit, koho to…

 

iSport.cz

Sparta loví na severu, vyhlédla si švédského reprezentanta Karlssona

Sparta loví na severu, vyhlédla si švédského…

Výrazně posílit pravou stranu, to jeden z cílů, který si pro zimní přestávku stanovilo vedení Sparty. A podle…

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak odešel z lavičky!

Hapal prohrál a řeší Weisse. Nedostal šanci, tak…

Má za sebou první sraz u slovenského národního týmu, a hned aby řešil náladovost svých hráčů. Lavičku, které…

 

Reflex.cz

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou pro bezpečnostní orgány těžší práce než bývali sovětští agenti

Hrozí další útok? Islamistické skupiny v Evropě jsou…

Jsou to již tři roky, kdy ve Francii provedlo komando islamistů rozsáhlé koordinované útoky, při kterých zemřelo…

Babiš to komunistům po dvou hodinách vysvětlil. Vedení KSČM se rozhodlo, že ve sněmovně vládu podrží

Babiš to komunistům po dvou hodinách vysvětlil.…

Širší vedení KSČM na dnešním jednání doporučilo poslaneckému klubu strany, aby se v pátek postavil proti návrhu…