13.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot...

 

Plně automatizované zařízení se využívalo již v minulosti při testování prototypů nových vozidel. Jak to souvisí se Škodou Favorit?

Pod pojmem „autopilot“ si lidé zpravidla vybaví zařízení, které v té nejjednodušší formě používají dopravní letadla již od začátku 20. století. Postupně se tyto systémy zdokonalovaly, takže od 60. let již umožňovaly dopravním letadlům téměř samočinný režim přistání (za předpokladu dostatečné vertikální a horizontální dohlednosti).

V posledních letech se slovo „autopilot“ objevuje také v automobilech. A to zejména zásluhou společnosti Tesla, vyrábějící pokrokové elektromobily, které jako jedny z první automobilů vůbec nabízely určitý stupeň autonomity provozu, ukrývající se právě pod slovem „autopilot“. Že to nakonec nebylo tak žhavé, ukázala velmi medializovaná nehoda Tesly modelu S v severní Americe, která měla následnou soudní dohru.

Měl to těžké

Jak ale souvisí autopilot se Škodou Favorit? Vždyť se psala hluboká 80. léta, vývoj revolučního favoritu probíhal v mimořádně obtížných podmínkách. Času bylo málo, termíny na někdejší poměry doslova šibeniční. Navíc tehdejší subdodavatelé nejevili příliš ochotu cokoliv inovovat. Mnohdy vývojářům v čele s Petrem Hrdličkou nezbývalo nic jiného, než hledat pomoc „na západě“.

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Vzhledem k velmi krátkým termínům pro dokončení auta tak bylo třeba využít takzvaných urychlených zkoušek životnosti a odolnosti vozu, což bez použití výpočetní techniky a automatizace nebylo možné. Jak uvádí Jan Králík v knize V soukolí okřídleného šípu, při tehdejších požadavcích prostě nebylo možné rok jezdit s prototypem, než najede sto tisíc kilometrů. Navíc pouze jeden prototyp bylo zoufale málo. Ideální tehdy bylo mít prototypů tak 250, přičemž každý z nich by měl najet 250.000 kilometrů.

Ať to zkusí laboratoř

Nezbývalo tedy nic jiného, než využít tehdejší dostupnou testovací techniku a tedy skutečné jízdní zkoušky nahradit laboratorními. Šlo zejména o díly podvozku a samonosné karoserie, které se zkoušely na takzvaných hydropulzech. Jejich základem je hydraulický válec, kterých může být samozřejmě více.

Škoda tehdy za účelem testování favoritu použila čtrnáctiprvkovou hydropulzní jednotku. Každé kolo tak mohlo být namáháno ve třech rovinách. Zbývající dvě jednotky využila Škoda k testování poháněné nápravy, u níž se simulovala hnací a brzdná síla. Tímto se v zásadě podařilo navodit podobný stav namáhání podvozku jako při jízdních zkouškách.

Škoda Favorit slaví 30 let. Prohlédněte si unikátní snímky nejen z vývoje

Dle informací dostupných také v knize V soukolí okřídleného šípu, byl největším problém urychlených životnostních zkoušek získat skutečně závady, které vzniknou standardním provozem.

Pomohla jim Tatra i „autopilot“

Jen testování prototypu na hydropulzech by samozřejmě nestačilo. Muselo se reálně jezdit také na testovací dráze. Jediný tehdy použitelný polygon nebo chcete-li testovací dráhu, měli v Tatře v Kopřivnici. Kdysi vznikla v rámci testování a vývoje vozu Tatra 815.

Právě tady probíhaly jízdní zkoušky prototypu Škody Favorit. Celé testování bylo koncipováno s takzvaným koeficientem urychlení mezi 4 a 5,5. V praxi tak najetým skutečným 20.000 km odpovídalo přibližně 100.000 km v reálném provozu. Tehdy se údajně jezdilo ve třísměnném provozu. A to přesně podle stanoveného harmonogramu. To znamená občas zrychlit, občas zpomalit, ale také zastavit. Řidič se řídil podle značek na trati.

Jízdní testy favoritu ale neprobíhaly jen na uzavřené trati polygonu v Kopřivnici či posléze na veřejných silnicích, ale také na zkušebně. A právě tady se uplatnil „autopilot“. Nešlo však o to, že by auto samo jezdilo. To dnes nedokáže spolehlivě ani vývojový prototyp Audi A7, s nímž jsem před časem „jel“ v okolí mnichovského letiště rychlostí až 130 km/h. Šlo o robota, který favorit obsluhoval při jízdě na válcové zkušebně. Prostě plnil to, co by normálně obstarával člověk a sice „rozjezd“ s vytáčením motoru, „brzdění“, zastavení a opět „rozjezd“. Dle dostupných informací robota dodala společnost Schenck, která se automatizovanými stroji a průmyslovými roboty dodnes zabývá.

Spolupracujeme s TipCars.com
Místo vily po cestovateli Fričovi vyrůstají v Praze-Košířích luxusní byty Místo vily po cestovateli Fričovi vyrůstají v Praze-Košířích luxusní byty

Po letech soudní sporů odstartovala v pražské lokalitě…

Roční výluka brněnského nádraží začala. Zatím je bez dopadu na pravidelnost spojů Roční výluka brněnského nádraží začala. Zatím je bez dopadu na pravidelnost spojů

Výluka brněnského hlavního nádraží, která začala v…

Británie může jednostranně stáhnout rozhodnutí o brexitu, rozhodl Evropský soud Británie může jednostranně stáhnout rozhodnutí o brexitu, rozhodl Evropský soud

Soud Evropské unie potvrdil, že Velká Británie může…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu

Mezinárodní automobilová federace FIA vydala závěrečnou…

 



To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu To nejlepší ze škodováckého muzea: Favorit králem Nürburgringu

Kromě rallye se Favorit objevoval i na závodních…

To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu

Práce na novém škodováckém modelu s motorem vpředu a…

 



 
Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Dnes 08:00

Jawa na českém trhu nabízí motocykl s označením 350 OHC, který není její vlastní konstrukcí, ale díky řadě komponentů připomíná jeden z nejdůležitějších motocyklů značky.




Blesk.cz

Nemocný Pomeje a jeho žena Andrea: Plánovaný rozvod nejde zrušit!

Nemocný Pomeje a jeho žena Andrea: Plánovaný rozvod…

Andrea Pomeje (30) stále přehodnocuje svůj rozvod s nemocným Jiřím Pomeje (53)! Přítelkyně svalnatého Petra…

Žhavé Vánoce: Tipy na dárky, které si jednoduše zamilujete!

Žhavé Vánoce: Tipy na dárky, které si jednoduše zamilujete!

Vánoce, Vánoce přicházejí, zpívejme přátelé… Ano, opět je to tady! Doba obdarovávání, zdobení stromečků, věšení…

 

iSport.cz

Kaše zářil proti New Jersey. Rittich byl skoro perfektní, Neuvirth střídán

Kaše zářil proti New Jersey. Rittich byl skoro…

SOUHRN | Ondřej Kaše přispěl v NHL gólem a dvěma přihrávkami k výhře Anaheimu 6:5 po nájezdech nad New Jersey a…

Ščasný ven? Logická reakce, nespokojenost narůstá, řekl trenér

Ščasný ven? Logická reakce, nespokojenost narůstá,…

Nespokojenost fanoušků Sparty narůstá a žádají změny. Během utkání s Teplicemi (0:1) Letnou mockrát dunělo…

 

Reflex.cz

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako sexy modelky, ale jsou to i tvrdé bojovnice

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako…

Stát Izrael patří mezi několik málo států světa, kde je vojenská služba povinná i pro ženy. A že se mnohdy jedná…

Ve bývalé NDR prý mizely děti nepřátel komunistického režimu. Rodiče jich hledají stovky

Ve bývalé NDR prý mizely děti nepřátel…

Když Karin Ranischové v roce 1975 v nemocnici řekli, že její dvouletý syn náhle zemřel, nechtěla tomu uvěřit. A…