Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda Forman: Favorit kombi vznikl i díky policii, vzpomíná konstruktér

Dnes třiaosmdesátiletý automobilový konstruktér Petr Hrdlička dostal od československé vlády v březnu 1983 nelehký úkol.
Zpět na článek
15. 9. 2017 13:25
15. 9. 2017 13:25
.....
.......
Rozbalit vlákno
0
Avatar - rokyta.p
15. 9. 2017 13:28
To bejvávaly (na koleji) časy
Třeba blok motoru udělal pěkně jj :yes:
Rozbalit vlákno
35
15. 9. 2017 13:59
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
vydelavat na auto v kategorii "maly auto" přes 3 roky (aniz bych utratil za cokoliv jiného) bych opravdu nechtel
byly to blby casy a nejen kvůli tem autum
15. 9. 2017 14:05
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Netrep, ty vieš o tých časoch prd.
Avatar - white label
15. 9. 2017 15:21
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Nějaký protiargument k tomu co napsal?
Samozřejmě, že to v byly "blbý časy" a nejen k vůli těm autům.
Každá totalita je v principu horší, než demokracie.
16. 9. 2017 00:06
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Presvedčil ma o tom nie raz. Neboli to blbšie časy ako teraz. Boli iné. V mnohom horšie, ale aj lepšie. Píše o niečom, o čom nemá šajn, pretože to tak píšu iní. To je celé.
15. 9. 2017 14:20
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Ty já mám dojem, že je to klasifikovaný jako nižší střední třída ne kategorie malých aut.
15. 9. 2017 14:33
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Ne ne, podle tehdejších délkových tříd byl Favorit úmyslně postaven alkorát mezi tzv. malá auta (3,7m) a nižší stř.třídu (4,0m) a to s délkou 3,85m.

Na svou délku byl nebývale prostorný. Na autosalonu v Ženevě v r.1990, kdy jsem měl poprvé možnost si auta, o nichž jsem si zálibně četl v Jozífově Automobilu, osahat. Do Favoritu jsem si sedl jako do posledního a žasnul jsem, jak strčil do kapsy i auta o skoro 2 třídy větší (vedle stál třeba Peugeot 405)- i vzadu!!

Další jeho velkou předností byly vynikající jízdní vlastnosti.

Ing. Petr Hrdlička byl a je obrovská osobnost. Dovedl z mála vykřesat hodně, a to za malé peníze a za krátký (šibeniční) čas.
15. 9. 2017 20:42
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Ten tvoj nekritický obdiv k starým škodovkám >:D

405 mala širší aj dlhší interiér.
Favorit mal mizerné jazdné vlastnosti, nemal vpredu stabilizátor, pri vyhýbacom manévri sa nebezpečne nakláňal. Iba ako by sme ho porovnali so 105/120, tak bol lepší
15. 9. 2017 21:13
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
no tak favorit samozrejme pricny stabilizator ma.
16. 9. 2017 00:18
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Favorit stabilizátor nikdy neměl. ;-)
18. 9. 2017 06:05
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Vepredu ho nema. Dodelali ho az do Felicie a to jeste ne do vsech. Vzadu samozrejme ano, torzni naprava jinak udelat nejde (ale taky se dodatecne vyztuzovala pri VW faceliftu)
18. 9. 2017 10:46
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Neměl ho ani vzadu, právě proto že to byla torzka...
18. 9. 2017 11:51
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Ano, vzadu ho neměl a kupodivu ho měla krátká Felicie. Myslím, že zásahy Němců do podstaty Favoritu byly ke škodě.
18. 9. 2017 12:02
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Zadni stabilizator mely i Favority po faceliftu. Daval se kvuli potlaceni nedotacivosti - proto se na Formany ani dlouhe feldy nedaval, ty byly diky tezsimu zadku trochu neitralnejsi. Byl to ale jen dodatecny stabilizator, ktery pry zpevnoval napravu jen o nejakych 10%, funkci hlavniho plnila torzka sama o sobe.
18. 9. 2017 15:42
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Favorit seriově nikdy stabilizátor neměl, lhostejno který. Pravdou je že ten zadní si tam pak hodně majitelů dodělalo, protože modely 93 a dál měli už nápravu shodnou s felicií a ty 2 díry tam byly připravený (stačilo tedy koupit stabilizátor, 2x příchytné trojúhelníkové desky a 2x šrouby).
18. 9. 2017 11:57
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Torzka z principu finguje zaroven jako stabilizator. Pokud ma propruzit jen jedno kolo, musi se pricka zkroutit a tomu samozrejme klade odpor. U faceliftu se udelal jeste dodatecny stabilizator - montoval se primo na napravu rovnobezne s prickou.
18. 9. 2017 12:15
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Funguje i nefunguje tak docela. Zkrutná příčka má vedle příčné torzní stabilizace ještě úkol příčné tuhosti ramen obou kol. Záleží tedy i na jejím profilu - tedy zpravidla na jakémsi "U". Vzhledem k tady níže popsané vypiplané funkci pasivního přiřizování zadní nápravy Favoritu, nebyl přídavný tyčový příčný zkrutný stabilizátor k prospěchu. Přiřizování zadku krásně eliminovalo případnou nedotáčivost vozu bez tahu motoru.a kór v tahu. Najezdil jsem s Favoritem / Formanem i Feliciemi několik tisíck kilometrů (i po dost klikatých silničkách) a to měl opravdu Favorit na Felcií navrch.
18. 9. 2017 12:52
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Pririzovani umi zaridit i silentbloky. Staci trochu vymlete a naprava ridi jak splasena i se stabilizatorem, to je zas moje zkusenost :-)
Proti zkrutu ramen kolem vertikalni osy pomahaji plechove trojuhelniky v rozich napravy. Na sportovnich vozech se zvetsovaly, aby naprava tolik neridila. Ten dodatecny stabilizator je tam dodelany tak, ze ji zpevnuje nejvice proti naklaneni.

Jinak pricka u favorita a felicie je ciste trubka, nejake profilovani tam chybi
18. 9. 2017 13:23
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Přizování silent bloky dělal třeba Peugeot - jejich tvarováním, ale nebylo plynulé a až nebezpečné. U Favoritu je to dělané plynulou změnou postavení kola s propérováním - tj. postavením kola vůči klice, a tím jejímu středu kývání. Čili geometrií. Funguje to parádně.
18. 9. 2017 15:44
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
No dyť to právě píšu že favorit neměl stabilizátor právě proto že tam byla torzka. Dodělat se tam dal, ale z fabriky to tak nikdy nejezdilo, ani po faceliftu.
15. 9. 2017 22:32
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
On písal o priestornosti, nie o jazdných vlastnostiach ;) . A mimochodom v tom má pravdu ...
16. 9. 2017 00:27
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Ale psal, jako že to byla další velká výhoda...
18. 9. 2017 11:58
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Favorit se na všech rallye umísťoval mezi daleko silnějšími vozy a čtyřpohonovkami !! Nad jeho jízdními vlastnostmi žasla tenkrát celá západní konkurence. Dostal se mi do ruky takový test západoevropských motorostckých novinářů i techniků z automobilek na Nurburgringu, kdy po projetí všichni vystupovali s vykulenýma očima - doslova tam byla věta: "To jsme nečekali, to bude třeba Ford Fiesta ještě 10 let dohánět."

Např. ve Škodovce vyzkoušeli 10 nastavení zadní klikové nápravy s cílem hledání nejlepšího kompromisu mezi nakláněním vozu a pasivním přiřizováním zadní nápravy. V tak šibeničním čase, který na to všechno měli !!!

Je to krásný příklad, jak může mít jednoduchý a vtipný konstrukční prvek, jako je kliková zadní náprava s torzní příčkou vynikající vlasntnosti, když se to umí, narozdíl od komplikovaného víceprvkového zavěšení, když se to neumí.
16. 9. 2017 00:26
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Kdepak, byl to kompakt i podle tehdejších měřítek, třídu neurčuje jeden rozměr (a už vůbec nikdy ne délka která je pro každou karosářskou verzi jiná), většina porovnání se vedla s golfem mk2.
Každopádně využitelnost obestavěného prostoru byla vskutku výborná (byť třeba na úkor bezpečnosti), a prostřední člen Hrdličkovic klanu si právem zasloužil nesmazatelné místo v historii.
Avatar - holden2
15. 9. 2017 15:02
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
nevim jak je u tebe dlouhy rok ale 28 nasobek je dva roky a ctyri mesice. nicmene za najem si dal 300 misto dnesnich 10tis a za vodu par haliru oproti dnesni stokorune. neobhajuju dobu minulou ale kouknul jsem se a v roce 88 jsem mel prumerny cisty vydelek 6610 kcs v delnicke profesi.
15. 9. 2017 15:15
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
To jsi měl nějak moc, to je stejné jak mít dnes tak 45 tisíc.
Avatar - holden2
15. 9. 2017 19:27
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
rekl bych ze dnes by to bylo mnohem vice. tyhle penize se daly vydelat, ale bylo to jen diky tomu ze jsme pracovali v tzv. podilove mzde. o tri roky drive jsem hakoval taky za trojku
16. 9. 2017 00:29
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Je to moc, na dnešní poměry tak 70000,-
Avatar - white label
15. 9. 2017 15:15
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Podstatné je, kolik byl tehdy "dělnický" průměr, a ten tak vysoký nebyl.
Avatar - holden2
15. 9. 2017 19:33
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
ja ten prumer delal. moje manzelka brala 1800 jako laborantka
15. 9. 2017 15:47
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
prumer v 1988 rozhodne nebyl 3 litry na ruku, mozna tak hrubého
ty tvoje 6.6 cistyho na ruku ti mohla zavidet většina rodin, tolik dohromady dala máloktera rodina, mozna nejaka ta zaslouzila ....
co to je najem ? ;-)

voda byla mozna zadarmo, ale kdybys pro jednoduchos sezral 10 kurat mesine, prislo te to na 1/10 tehdejšího prumernyho hrubého platu, dnes 2%, to samy benzin, za tehdejších 100litru jsi dal 30% hrubého prumeru, dnes 10%.
takze ano, voda byla zadarmo, ale dohomady sis nemoh poridit zdaleko tolik co dnes ...
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Srovnávat ta období se jen na základě platu nedá. Tenkrát jsem byl mladý a nouzí jsem netrpěl, i když jsem vydělával pod 3000 Kč hrubého. Zase jsem si ale nemohl dopřát auto s dieselem pod kapotou. :no:
15. 9. 2017 16:21
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
jj, a po celonocni parbe sem rano normalne fungoval, ne jako dnes ze se 2 dny bimbam a davam dohromady, a s holkama to bylo taky takovy jednodussi ...
tuhle zkušenost ale měli i naší tatove a dědove a casem snad budou mit i naší synove a vnukove, jestli to teda nezakážou ...
Avatar - Emel
15. 9. 2017 16:57
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Někde jsem viděl tabulku... jo, tady:
[odkaz]

6700 byla průměrná hrubá mzda vedoucích pracovníků v peněžnictví a pojišťovnictví.
Avatar - Jenik3
15. 9. 2017 17:01
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
6600 Kcs cistyho v roce 1988 bylo hodne moc. To brali zdatni stachanovci, kteri rubali uhli. I kdybys mel trojku cistyho, tak jsi byl nad CS prumerem.
Souhlasim, ze najem bytu byl kolem 300 Kcs. Benzin Super 96 stal kolem 9 Kcs a Nanuk byl za 2 Kcs - ceny pevne a identicke od Ase po Michalovce.
16. 9. 2017 00:28
Re: To bejvávaly (na koleji) časy
Tomu nevěřím. Jedině za předpokladu 150 hodin přesčasů...
Avatar - Jenik3
15. 9. 2017 14:54
jo, to byly casy
Spoustu soudruhu se drzelo hesla "kdo nic neudela, nic nezkazi". Zejmena pak nevyvijet neco noveho a jeste na tom spolupracovat s kapitalistickym zapadem, ale jakmile prisla sance vyjet na zapad, tak to byly vsichni nejlepsi odbornici.
Fujtajbl tenhle socialismus a planovane hospodarstvi.
Rozbalit vlákno
4
15. 9. 2017 14:58
Re: jo, to byly casy
Favorit se vyvíjel v době, kdy ÚV KSČ nařídil inovaci všeho. A pak to zase muselo být hned a za málo. Jinak kdo ví, jestli by se vůbec narodil. Jeho plošina pana Kindla existovala již asi 10 let.
15. 9. 2017 15:56
Re: jo, to byly casy
takhle to fungovalo i ve vyvoji a ve firme, kam sem nastoupil po skole
ten kdo nic nevymyslel, byl bezproblemovej, na nas, co se nam dařilo protlacovat něco nového do vyroby byly porad nejaky stiznosti, protože porad nejaky novoty a kdo se to z tech delnasu ma ucit, a proc porad něco nového vymejslet, když se ta věc vyrabi uz 10 roku a porad ji ještě někdo chce a vůbec, proc zivit hordu nejakych vyvojaru, kteří jen ujidaj ze spolecnyho talire a vlastne nic nevyrabeji ...
nakonec se vyvoj rozprchnul a firma zivori, resp rozprodava zbytky svých nemovitosti ...
Avatar - Jenik3
15. 9. 2017 16:53
Re: jo, to byly casy
pekne a vystizne receno
18. 9. 2017 14:30
Re: jo, to byly casy
... a ze smutné (obvyklé) zlušenosti
Avatar - 3_diamanty
16. 9. 2017 07:53
dnes keby karoq
pouzil na testovanie len 7 prototypov ako favo tak by z neho vznikla iba nejaka nepojazdna skatula s mnostvom chyb a zadrhelov... sanka dole pred tym ako sa kedysi robili auta pritom zdaleka nemali konstrukteri take moznosti ako dnes... neskutocne
Rozbalit vlákno
0
22. 9. 2017 18:45
Dodnes cistotu designu
Favorita obdivuji. To auto ma svuj jedinecny styl a ten italsky smrnc z nej doslova odkapava. Vzdavam hold vsem, kteri se na jeho vyvoji podileli. Dodnes si jeden z prvnich kusu jen tak pro radost hyckam...

[odkaz]
Rozbalit vlákno
0