Škoda: Jak se testovala nová auta v roce 1982? (video)

Škoda: Jak se testovala nová auta v roce 1982? (video)

 

Mladoboleslavská automobilka má za sebou dlouhou historii a i v nedávné minulosti bylo třeba své výrobky náležitě propagovat.

Ať byla doba jakákoli, psala se například první polovina 80. let a v bývalém Československu jsme stále budovali reálný socialismus, nebo se na jeho budování teprve připravovali. Škodovky se už tehdy vyvážely do čtyřicítky zemí světa – včetně těch západních. Pravda, tehdejší řada 105/120 nebyla výkřikem posledních poznatků v technice a její koncepce vše vzadu byla pro masovou produkci beznadějně zastaralá.

Jenže, tehdejší výrobky mladoboleslavské továrny měly i spoustu fanoušků, kteří dokázali přehlédnout mnoho záporů a vyzdvihli nemnoho kladů. Mezi ně patřila i dumpingová cena - vždyť Škoda Estelle (tak se v Británii říkalo řadě 105/120) byla levnější než vpravdě archaický Citroën 2CV! Ano, naše auta kupovali buď zarytí příznivci značky, nebo ti, kteří měli hlouběji do kapsy a chtěli nový vůz. A bylo na tom snad něco špatně? Navíc měli výhodu v široké nabídce příplatkového příslušenství, o kterém se nám Čechům mohlo jen zdát.

Na britském trhu byly škodovky velmi populární, a tak není divu, že u nás natočený dokument byl opatřen kvůli propagaci komentářem v angličtině. V úvodu nechybí historické okénko, ale pak se přeneseme do tehdejší žhavé současnosti: roku 1982. Testům se i navzdory vrozeným konstrukčním chybám auta věnovala patřičná pozornost. Škodováci se snažili přes všechny těžkosti, které jim přinášela centrálně řízená ekonomika, vyvinout alespoň trochu konkurenceschopný vůz. A že jim funkcionáři s patřičnou stranickou legitimací házeli pod nohy ne klacky, nýbrž klády... Největší modernizace řady 105/120 - model M - měla navíc teprve přijít. Například oproti sérii 100/110 byl ale učiněn značný pokrok v oblasti bezpečnosti - hundrtky měly totiž ještě palivovou nádrž umístěnou vpředu.

Dokument ukazuje statické testy motorů, zavěšení, bariérové zkoušky kupé Garde/Rapid, i konečné testy celých vozů včetně (pravda, ne zrovna příkladných) jízdních vlastností. Automobilka se pochopitelně chlubila i svou účastí na autosalonech. Nejzajímavější je zřejmě konec první poloviny takřka desetiminutového filmu. Tam se mluví o vývoji nového modelu a kamera spočine - ano, na jednom z prvních prototypů řady 781. Exemplář má ještě hranaté tvary z domácího vývoje, se kterými Bertone neměl nic společného.

Z dnešního pohledu, kdy špioni fotí tajně maskované vozy až skoro do oficiálního představení, se jedná o velmi zajímavý krok. Pozdější předsériové funkční vzorky 781 včetně sedanu ale už s kamufláží jezdily. Historii řady Favorit se budeme na auto.cz věnovat podrobněji, příští rok v srpnu uplyne 25 let od jejího oficiálního představení na MSV v Brně.

Video

Škoda 105/120/130 (1976-1990) – Nenáviděná i milovaná

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 

Štítky Škoda Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Škoda: Jak se testovala nová auta v roce…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…