7.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Juko: Superškoda pro závody do vrchu!

 

Škoda Rapid kupé s motorem uprostřed? Tak nějak by se dal stručně charakterizovat závodní speciál z roku 1990 pojmenovaný Juko. Vznikl pro závody do vrchu, ale vyhrál vůbec někdy nějaký?

Jak bývalo kdysi v české kotlině obvyklé, závodníci ve snaze vyhrávat často předváděli až neuvěřitelné kreace svých závodních aut. Mnohdy byla technika těchto vozů tak dobře zvládnutá, že by se za ni nemusela stydět ani mateřská továrna. Do této kategorie patří jednoznačně nedávno popisovaný vůz Tatra Eccora Sport V8. A také Škoda Juko.

Zezadu dopředu, ale jen trochu

U zrodu stroje Škoda Juko stál slovenský automobilový závodník Julo Konček. Ten, stejně jako mnozí jiní závodil v 80. letech v někdejším Československu na vozech Škoda. Zpočátku jen málo upravených, později ale již výrazně. Vrcholem jeho snažení se stala právě Škoda Juko. Ta byla revoluční v celé řadě ohledů. Největší změnou oproti výchozí škodovce, s níž Konček závodil v 80. letech, bylo přesunutí motoru z prostoru za zadní poháněnou nápravou před ní. Převodovka se naopak nacházela za ní, což bylo a je u koncepce s motorem uprostřed podélně obvyklé. Výrazný „bodykit“ karoserie zůstal, respektive byl ještě dále rozšířen.

Tatra Ecorra Sport V8: Proč nejrychlejší české auto nezlomilo rychlostní rekord?

Motor pohánějící Juko, byl zážehový dvoulitrový čtyřválec, a to z důvodu účasti vozu v závodech do vrchu ve skupině A5. Technicky údajně vycházel z agregátů pro tovární závodní škodovky 180 RS a 200 RS. V některých pramenech je také uváděno, že byl spřízněný s motorem Škody 720, což byl prototyp velmi moderního vozu s klasickým uspořádáním pohonu, který se však do výroby nikdy nedostal.

Bez medaile

Známé tvary vozů Škoda s motorem vzadu připomíná Juko pouze vzdáleně svojí přední částí. Od sloupků B však Konček se svým týmem mechaniků auto kompletně přepracoval. Přístup k hnacímu řetězci byl možný po vyklopení celé zadní části dopředu. Tím tvůrci zabezpečili velmi dobrý přístup k pohonu, což u závodního auta není rozhodně zbytečným luxusem.

Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Julo Konček byl v osmdesátých letech považován za vcelku úspěšného závodníka. Třeba v roce 1987 v závodech na Dobšinském kopci získal skvělé třetí místo v absolutním pořadí. Jinak se běžně umísťoval do „desítky“. S Jukem závodil do roku 1993, avšak na medailové umístění s ním bohužel nedosáhl.

Vrátí se jí lesk?

Po roce 1993 je osud Juka tak trochu obestřený tajemstvím. Auto měnilo své majitele a stárlo. Ti ve snaze jej udržet zasahovali stále více do jeho techniky a vzhledu, což mu ale spíše ublížilo, než že by jej povzneslo.

V současné době by se Škoda Juko měla nacházet u automobilové renovátorské firmy Renovace veteránů. Ovšem když jsme zavítali na její internetové stránky, o Škodě Juko tam není ani zmínka. A to jak v sekci pojednávající o rozpracovaných projektech, tak i v části, kde jsou ukázána již hotová auta. Mezi nimi najdete také další závodní perlu automobilky Škoda, a sice repliku kupé Rapid H. Ale o něm třeba zase někdy příště.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď, manželka strachy utekla!

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď,…

Kdysi poklidné bydlení v domku z konce 50. let v Nenačovicích se pro pana Františka Zbuzka (75) s manželkou…

 

iSport.cz

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil nejpovedenější večer

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil…

Basketbalisté Washingtonu otáčeli ve druhém poločase zápas NBA na palubovce Indiany, ale Pacers nakonec podlehli…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel. Dostal diplom a na Hradě se chlastalo až do rána

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel.…

Odvěká otázka, kdo chlastal víc, jestli Miloš Zeman, nebo Václav Havel, byla konečně vyřešena. Nezávislý tým…