27.11. 2016 Martin Vaculík

Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb. Co všechno ve Škodovce upravili?

Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb. Co všechno ve Škodovce upravili?

Po jízdách s kodiaqem jsme si do noci povídali s Pavlem Rufertem o tom, zda vůz stojí na podvozku superbu, proč má tak velké převodovky a jak se popasuje s chystaným přísnějším měřením emisí.

Lidé si často pořizují SUV a čekají komfortní odpružení, které vyžehlí díry českých cest. V reálu ovšem zavěšení, pera a tlumiče bývají převzaty z osobních aut, vyšší je pouze karoserie, kvůli které pak vše musí být ještě přitvrzeno. To je případ třeba modelu Yeti, který sdílel podvozek s octavií. Jak je na tom kodiaq? Je to technicky vzato zvýšený superb, nebo je změn víc?

Platforma MQB byla ve srovnání se superbem v oblasti podlahy a přední části zvýšena. Upravená jsou přední ramena, zvýšené zdvihy odpružení a výrazně zesílená je i zadní náprava. Proti superbu má o 250 kg vyšší nosnost – to kvůli sedmimístnému uspořádání a až 2500 kg těžkému přívěsu. V neposlední řadě kodiaq má proti superbu podstatně větší kola.

Jasně, superb může mít maximálně devatenáctipalcové disky, kdežto kodiaq nabízí až populární dvacítky.

Důležitá pro komfort a světlou výšku auta je spíš celková velikost kol. Například osmnáctipalcová kola kodiaqu mají při šířce 235 mm profilové číslo 55. Tlumení nerovností tak pomáhá 129 mm vysoká bočnice. V případě superbu je u stejně velkých a širokých disků profilové číslo pneumatiky 45, což znamená výšku bočnice 106 mm – zhruba o dva a půl centimetru méně. I zásluhou velkých kol se můžeme pochlubit světlou výškou až 194 mm.

A můžu tím autem opravdu vjet do terénu? Tedy neutrhnu výfuk, kryt pod motorem či nespálím spojku?

Výfukové potrubí máme navržené tak, aby nikde nevyčnívalo pod vůz. Standardní kryt pod motorem samozřejmě není stavěn na to, aby unesl váhu auta. Pro častější návštěvy v terénu doporučujeme paket pro špatné cesty (stojí 5300 Kč – poznámka redakce), který kromě jiného obsahuje právě velmi odolný kryt pod motorem. Životnost spojky výrazně závisí na způsobu jízdy, ale třeba v případě automatických převodovek na trhu nenajdete moc aut, která by je měla tak výrazně předimenzované. I u motorizace 2.0 TSI s 320 newtonmetry používáme převodovku DQ500, která snáší až 600 N.m. Občasné ani pravidelnější výlety do terénu této převodovce určitě neublíží.

Předimenzovaná mechanika nás těší, v době úporného snižování hmotnosti a emisí CO2 však překvapuje. Co nová převodovka DQ381, která snese točivé momenty až do 420 N.m – nestačila by? Například Seat už u modelu Ateca uvádí právě toto ústrojí.

Pro benzinový dvoulitr by určitě stačila, ale jde o novou převodovku, která teprve nabíhá. Její budoucí nasazení ve vozech Škoda zatím nemohu komentovat.

Kodiaq smí táhnout až 2,5 tuny těžký brzděný vlek. Otázka stejná jako u jízdy v terénu – je schopen snášet to opakovaně?

Zatímco u jízdy v terénu hodně záleží na řidiči i na tom, co si pod tím pojmem vůbec představujete, s taháním vleku jsem si naprosto jistý, že na evropských silnicích vůz nedostanete do úzkých ani předčasně neopotřebíte. Naše interní testy jsou nesmírně tvrdé. Vůz musí zvládnout osmnáct po sobě jdoucích rozjezdů ve dvanáctistupňovém stoupání s maximální celkovou hmotností soupravy – tedy plně zatížený kodiaq s plně zatíženým vlekem. V reálných testech na Grossglockneru zase nesmí dojít nejen k tomu, že by se motor začal přehřívat, ale ani k automatickému odpojení klimatizace, což je běžná ochranná funkce motoru při nedostatečném chlazení. Plně naložený kodiaq musel zvládnout plně naložený vlek ve třicetistupňovém horku a řídkém vzduchu i s naplno puštěnou klimatizací. Jistě sami uznáte, že kdo táhne tak těžký vlek, nebude většinou zastavovat v nejprudším stoupání, a už vůbec se rozjíždět osmnáctkrát za sebou. A že tažné vozidlo většinou nebývá samo naloženo na doraz, tedy sedmi metráky. Pro jízdu s vlekem si vybíráme většinou spíš podstatně sjízdnější trasy než alpský horský průsmyk. Pro praktické tahání třeba podvalníku s jiným vozem je kodiaq výrazně předimenzovaný, stejně tak pro vlek s koňmi, což je dnes častý požadavek zákazníků.

Překvapila nás dynamika motoru 1.4 TSI ACT. Máme pokušení jej soukromým majitelům doporučit místo 2.0 TDI, který musí mít drahé emisní systémy, jejichž dlouholetá spolehlivost je stále otázkou. Ovšem zároveň tušíme, že i benzinové motory brzy dostanou filtry pevných částic. Kdy to bude?

Další zpřísnění současné emisní normy Euro 6, zavedení nového, dynamičtějšího měřicího cyklu WLTP, který bude blíže zákaznickému provozu, vstoupí v platnost od září příštího roku pro nově homologovaná auta. My jsme všechny klíčové modely uvedli, či do té doby uvést stihneme. Stávající homologace mají roční přestupné období, tedy do září 2018. Většinu motorů upravíme na příští stupeň Euro 6 v průběhu roku 2018. Benzinové jednotky k tomuto datu skutečně dostanou filtry pevných částic.

Zavádění filtrů pevných částic u benzinových motorů má úskalí a přináší další vývojovou práci ve spolupráci s jejich dodavateli v oblasti optimalizace sycení katalyzátorů a především snížení nepříznivých protitlaků ve výfuku. Teplota spalin je u zážehových agregátů vyšší a částice odhořívají kontinuálně bez choulostivých aktivních regenerací.

A co měření emisí v reálném provozu RDE, které má cyklus WLTP povinně doplnit? Nebude to pro kodiaq úskalí?

Naopak, právě kodiaq je náš první model, který můžete na silnicích vídat ve zkušebním provozu jezdit s „batůžkem“, tedy s přídavným zařízením pro mobilní měření emisí. Zatím se výsledky těchto měření jen monitorují. Společně s WLTP, tedy pro stávající modely v roce 2018, přijde povinnost, aby reálné emise byly nanejvýš 2,1krát vyšší než v předepsaném cyklu na válcové zkušebně. V tom dle dosavadních zkušeností nevidíme velký problém. Skutečně náročný však bude až rok 2020, kdy budou muset reálné emise odpovídat 1:1 těm z válcové zkušebny, respektive s připočtením padesáti procent na toleranci měření.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš oznámí jména ministrů již brzy Babiš oznámí jména ministrů již brzy

 Premiér Andrej Babiš (ANO) chce jména kandidátů do vlády…

Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop Autoprůmysl má za sebou rekordní rok, už ale naráží na svůj strop

Loni zažil český automobilový průmysl rekordní rok, letos…

Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varuje Zemědělský svaz Osekání evropských dotací pro farmáře bude mít fatální dopad, varuje Zemědělský svaz

Ke kritice návrhu zemědělského rozpočtu Evropské unie se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 



Škoda Kodiaq RS má rekord na Severní smyčce Nürburgringu! A prozradila svůj výkon Škoda Kodiaq RS má rekord na Severní smyčce Nürburgringu! A prozradila svůj výkon

Při rekordní jízdě se sedmimístným SUV poháněným naftovým…

Škoda prozrazuje podrobnosti o jízdě Kodiaqu RS na Nürburgringu. Neřídil ho jen tak někdo! Škoda prozrazuje podrobnosti o jízdě Kodiaqu RS na Nürburgringu. Neřídil ho jen tak někdo!

Příprava ostrého Kodiaqu RS se chýlí ke svému konci, což…

 



 
Zavzpomínejte si na nejstarší kousek historie značky Seat. Že vám něco připomíná?

Zavzpomínejte si na nejstarší kousek historie značky Seat. Že vám něco připomíná?

Dnes 18:50

Španělská automobilka je tu s námi takřka sedm desítek let, během kterých vyprodukovala celou řadu modelů. Ty první možná neznáte, ale jistě vám budou povědomé...




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až si na něj sáhnu!

Super bitva Vémola vs. Kincl se blíží: Těším se, až…

Jen několik dnů zbývá do obří události bojových sportů, 28. června pražskou O2 Arenu znovu rozduní MMA.…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…