27.11. 2016 Martin Vaculík

Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb. Co všechno ve Škodovce upravili?

Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb. Co všechno ve Škodovce upravili?

Po jízdách s kodiaqem jsme si do noci povídali s Pavlem Rufertem o tom, zda vůz stojí na podvozku superbu, proč má tak velké převodovky a jak se popasuje s chystaným přísnějším měřením emisí.

Lidé si často pořizují SUV a čekají komfortní odpružení, které vyžehlí díry českých cest. V reálu ovšem zavěšení, pera a tlumiče bývají převzaty z osobních aut, vyšší je pouze karoserie, kvůli které pak vše musí být ještě přitvrzeno. To je případ třeba modelu Yeti, který sdílel podvozek s octavií. Jak je na tom kodiaq? Je to technicky vzato zvýšený superb, nebo je změn víc?

Platforma MQB byla ve srovnání se superbem v oblasti podlahy a přední části zvýšena. Upravená jsou přední ramena, zvýšené zdvihy odpružení a výrazně zesílená je i zadní náprava. Proti superbu má o 250 kg vyšší nosnost – to kvůli sedmimístnému uspořádání a až 2500 kg těžkému přívěsu. V neposlední řadě kodiaq má proti superbu podstatně větší kola.

Jasně, superb může mít maximálně devatenáctipalcové disky, kdežto kodiaq nabízí až populární dvacítky.

Důležitá pro komfort a světlou výšku auta je spíš celková velikost kol. Například osmnáctipalcová kola kodiaqu mají při šířce 235 mm profilové číslo 55. Tlumení nerovností tak pomáhá 129 mm vysoká bočnice. V případě superbu je u stejně velkých a širokých disků profilové číslo pneumatiky 45, což znamená výšku bočnice 106 mm – zhruba o dva a půl centimetru méně. I zásluhou velkých kol se můžeme pochlubit světlou výškou až 194 mm.

A můžu tím autem opravdu vjet do terénu? Tedy neutrhnu výfuk, kryt pod motorem či nespálím spojku?

Výfukové potrubí máme navržené tak, aby nikde nevyčnívalo pod vůz. Standardní kryt pod motorem samozřejmě není stavěn na to, aby unesl váhu auta. Pro častější návštěvy v terénu doporučujeme paket pro špatné cesty (stojí 5300 Kč – poznámka redakce), který kromě jiného obsahuje právě velmi odolný kryt pod motorem. Životnost spojky výrazně závisí na způsobu jízdy, ale třeba v případě automatických převodovek na trhu nenajdete moc aut, která by je měla tak výrazně předimenzované. I u motorizace 2.0 TSI s 320 newtonmetry používáme převodovku DQ500, která snáší až 600 N.m. Občasné ani pravidelnější výlety do terénu této převodovce určitě neublíží.

Předimenzovaná mechanika nás těší, v době úporného snižování hmotnosti a emisí CO2 však překvapuje. Co nová převodovka DQ381, která snese točivé momenty až do 420 N.m – nestačila by? Například Seat už u modelu Ateca uvádí právě toto ústrojí.

Pro benzinový dvoulitr by určitě stačila, ale jde o novou převodovku, která teprve nabíhá. Její budoucí nasazení ve vozech Škoda zatím nemohu komentovat.

Kodiaq smí táhnout až 2,5 tuny těžký brzděný vlek. Otázka stejná jako u jízdy v terénu – je schopen snášet to opakovaně?

Zatímco u jízdy v terénu hodně záleží na řidiči i na tom, co si pod tím pojmem vůbec představujete, s taháním vleku jsem si naprosto jistý, že na evropských silnicích vůz nedostanete do úzkých ani předčasně neopotřebíte. Naše interní testy jsou nesmírně tvrdé. Vůz musí zvládnout osmnáct po sobě jdoucích rozjezdů ve dvanáctistupňovém stoupání s maximální celkovou hmotností soupravy – tedy plně zatížený kodiaq s plně zatíženým vlekem. V reálných testech na Grossglockneru zase nesmí dojít nejen k tomu, že by se motor začal přehřívat, ale ani k automatickému odpojení klimatizace, což je běžná ochranná funkce motoru při nedostatečném chlazení. Plně naložený kodiaq musel zvládnout plně naložený vlek ve třicetistupňovém horku a řídkém vzduchu i s naplno puštěnou klimatizací. Jistě sami uznáte, že kdo táhne tak těžký vlek, nebude většinou zastavovat v nejprudším stoupání, a už vůbec se rozjíždět osmnáctkrát za sebou. A že tažné vozidlo většinou nebývá samo naloženo na doraz, tedy sedmi metráky. Pro jízdu s vlekem si vybíráme většinou spíš podstatně sjízdnější trasy než alpský horský průsmyk. Pro praktické tahání třeba podvalníku s jiným vozem je kodiaq výrazně předimenzovaný, stejně tak pro vlek s koňmi, což je dnes častý požadavek zákazníků.

Překvapila nás dynamika motoru 1.4 TSI ACT. Máme pokušení jej soukromým majitelům doporučit místo 2.0 TDI, který musí mít drahé emisní systémy, jejichž dlouholetá spolehlivost je stále otázkou. Ovšem zároveň tušíme, že i benzinové motory brzy dostanou filtry pevných částic. Kdy to bude?

Další zpřísnění současné emisní normy Euro 6, zavedení nového, dynamičtějšího měřicího cyklu WLTP, který bude blíže zákaznickému provozu, vstoupí v platnost od září příštího roku pro nově homologovaná auta. My jsme všechny klíčové modely uvedli, či do té doby uvést stihneme. Stávající homologace mají roční přestupné období, tedy do září 2018. Většinu motorů upravíme na příští stupeň Euro 6 v průběhu roku 2018. Benzinové jednotky k tomuto datu skutečně dostanou filtry pevných částic.

Zavádění filtrů pevných částic u benzinových motorů má úskalí a přináší další vývojovou práci ve spolupráci s jejich dodavateli v oblasti optimalizace sycení katalyzátorů a především snížení nepříznivých protitlaků ve výfuku. Teplota spalin je u zážehových agregátů vyšší a částice odhořívají kontinuálně bez choulostivých aktivních regenerací.

A co měření emisí v reálném provozu RDE, které má cyklus WLTP povinně doplnit? Nebude to pro kodiaq úskalí?

Naopak, právě kodiaq je náš první model, který můžete na silnicích vídat ve zkušebním provozu jezdit s „batůžkem“, tedy s přídavným zařízením pro mobilní měření emisí. Zatím se výsledky těchto měření jen monitorují. Společně s WLTP, tedy pro stávající modely v roce 2018, přijde povinnost, aby reálné emise byly nanejvýš 2,1krát vyšší než v předepsaném cyklu na válcové zkušebně. V tom dle dosavadních zkušeností nevidíme velký problém. Skutečně náročný však bude až rok 2020, kdy budou muset reálné emise odpovídat 1:1 těm z válcové zkušebny, respektive s připočtením padesáti procent na toleranci měření.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Kodiaq prý není jen zvýšený superb.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 



Škoda Kodiaq RS prozrazuje další detaily. Dostane dvacetipalcová kola! Škoda Kodiaq RS prozrazuje další detaily. Dostane dvacetipalcová kola!

Sedmimístné SUV mladoboleslavské automobilky se v Paříži…

Škoda poodhaluje Kodiaq RS. Sportovní SUV dostane speciální přístrojový štít Škoda poodhaluje Kodiaq RS. Sportovní SUV dostane speciální přístrojový štít

Nejrychlejší sedmimístné SUV na Severní smyčce…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve vnitrobloku domů burcuje obyvatele ve čtyři ráno!

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve…

Chtěli byste se denně budit ve čtyři ráno? Zřejmě ne! Řada lidí, kteří bydlí v pražské Petrohradské ulici,…

 

iSport.cz

Souhrn EL: Trnava skolila Anderlecht! AC Milán s Chelsea braly výhru

Souhrn EL: Trnava skolila Anderlecht! AC Milán s…

Fotbalisté Dynama Kyjev vstoupili do "jablonecké" skupiny K Evropské ligy domácí remízou 2:2 s Astanou. Hosté…

Rennes - Jablonec 2:1. Bod byl blízko, rozhodla penalta v nastavení

Rennes - Jablonec 2:1. Bod byl blízko, rozhodla…

To je veliká škoda! Fotbalisté Jablonce sahali v úvodním utkání Evropské ligy na hřišti Rennes po bodu, ještě…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…