Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008 – celkové pořadí modelů: Nejprodávanějším je Škoda Fabia, skokanem roku Mazda 2

Aleš Dragoun
Diskuze (237)
Nejprodávanějším automobilem na českém trhu byla v roce 2008 Škoda Fabia. Domácí automobilka obsadila všechny stupně vítězů.

Fabií bylo nově zaregistrováno 28.103 kusů, její podíl se jako u jediného vozu dostal nad desetiprocentní hranici, činí 13,8 %. Druhá skončila Octavia s 19.838 kusy a třetí Roomster, kterých bylo nově zaregistrováno 6.501.

Čtvrtá příčka patří prvnímu dováženému vozu – obsadil ji Ford Fusion s 5.608 registracemi a je tak ukázkovým příkladem dobré práce s cenami produktu během celého životního cyklu. I v závěru kariéry dokázal Ford meziročně zvýšit prodej o 66 % (+2235 ks !)a přiblížit se nejvíce ze všech zahraničních vozů Roomsteru.

Šestá skončila Kia Cee'd (4.201), další mimořádně úspěšný model, jehož cena meziročně výrazně klesla. Automobilka se svými výrobky uspěla také u firemní klientely, což má nezanedbatelný podíl na úspěchu Cee'du.

Sedmým modelem pořadí je nejprodávanější dodávka – Ford Transit (3.559) – stálice nejen na českém trhu.

Následuje Peugeot 207, který zaostal za Transitem jen o 10 vozů, ale meziročně si polepšil o 1105 ks! Na malém Peugeotu je zajímavá určitá tržní nenápadnost. Zatímco většina konkurentů prosazuje politiku akčních modelů a transparentních slev, na stránkách Peugeotu najdete konfigurátor se základní cenou obvyklou spíše v nižší střední třídě a elektronická podoba ceníku na tom není o mnoho lépe. Zákazníci ale už zřejmě zjistili, že pro atraktivní cenovku musí přímo k prodejcům Peugeotu, kteří pomocí různých dočasných slev a zvýhodnění dokázali prodat více vozů 207 než Ford Focusů nebo Renault Thalií.

Na osmém a devátém místě jsou věční rivalové z nižší střední třídy, Golf a Focus (3.197 resp. 3019 vozů), první desítku uzavírá Renault Thalia s 2.706 kusy.

Mladoboleslavské automobilce sice patří první tři místa, všechny modely si ale meziročně pohoršily, Octavia dokonce takřka o patnáct procent (z 23.108 na 19.838 vozů). Zcela opačné výsledky zaznamenala nová generace Superbu, která se začala prodávat v červnu 2008. Nejenže porazila ve své kategorii Volkswagen Passat, ale v celoročním žebříčku jí patří čtrnácté místo, navíc meziročně si vlajková loď Škody polepšila o více než tři čtvrtiny. Ještě dodejme, že z Top 10 si kromě tří modelů s okřídleným šípem pohoršil oproti roku 2007 už jen Ford Focus, a to o 5,2 %. Prodalo se o 166 vozů méně, celkem 3.019.

Naopak největší zvýšení registrací zaznamenal meziročně Peugeot 308, 1150,6 %, jenže ten přišel na trh až na podzim roku 2007. Podobně je na tom i Hyundai i 30 (navýšení o 288,4 %). Za skokana roku tedy můžeme považovat Mazdu 2. Té samozřejmě pomohla generační výměna, kdy první provedení zaměřené spíše na praktičnost bylo nahrazeno stylovým autem. Současná dvojka jde navíc proti současnému trendu zvětšování rozměrů a zvyšování hmotnosti, což nejen čeští zákazníci oceňují. Výsledkem je nejen 37. místo v pořadí modelů, ale také meziroční zvýšení o 364,2 %.

Trojciferný nárůst zaznamenal ještě Hyundai Matrix, kterému pomohly výprodejové akce, ale i faceliftovaný model, který se u nás prodává od září 2008, se brzy vrátil k vyšším číslům registrací. Celkově si malé jihokorejské MPV polepšilo o 226,3 % (z 251 na 819) a těsně se tak vešlo do nejlepší padesátky.

Značka Hyundai ovšem obsazuje první příčky i v žebříčku, který již tak lichotivý není, a to v pořadí největších meziročních poklesů. Oproti roku 2007 razantně ztratilo SUV Santa Fe, takřka polovinu registrací (přesně 46,9 %, propad z 1.668 na 885 kusů). Dalším modelem je Accent s poklesem o 21,2 %, v roce 2008 se prodalo jen 1.317 vozů, o 354 méně než předloni. Více než dvacetiprocentní pád zaznamenal i Swift od Suzuki (817 oproti 1025 kusům), v celkovém pořadí mu pak patří nejspodnější příčka Top 50.

Na závěr ještě jedna statistika: mezi nejlepší se vešlo celkem osmnáct malých vozů, třináct modelů nižší střední třídy, osm dodávek všech kategorií, čtyři automobily střední třídy, tři terénní vozy, dvě malá MPV a dva minivozy. Registrace Dacie Logan byly tentokrát sloučeny i s verzí MCV.

Nejprodávanější automobily na českém trhu za rok 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-12/20081-12/2007[ks][%]1-12/2008
1.Škoda FABIA2810331977-3874-12,1%13,8%
2.Škoda OCTAVIA1983823108-3270-14,2%9,7%
3.Škoda ROOMSTER65017134-633-8,9%3,2%
4.Ford FUSION56083373223566,3%2,8%
5.Kia CEE´D42012667153457,5%2,1%
6.Ford TRANSIT3559321134810,8%1,7%
7.Peugeot 20735492444110545,2%1,7%
8.Volkswagen GOLF3197256063724,9%1,6%
9.Ford FOCUS30193185-166-5,2%1,5%
10.Renault THALIA2706232138516,6%1,3%
11.Citroën BERLINGO26983021-323-10,7%1,3%
12.Volkswagen POLO26861536115074,9%1,3%
13.Toyota YARIS267325581154,5%1,3%
14.Škoda SUPERB24821406107676,5%1,2%
15.Renault MEGANE24542476-22-0,9%1,2%
16.Renault CLIO2425187155429,6%1,2%
17.Volkswagen PASSAT23762784-408-14,7%1,2%
18.Dacia LOGAN2304191039420,6%1,1%
19.Citroën C32172157160138,3%1,1%
20.Hyundai GETZ19352301-366-15,9%1,0%
21.Volkswagen TRANSPORTER18712184-313-14,3%0,9%
22.Opel ASTRA17221731-9-0,5%0,8%
23.Citroën C417181701171,0%0,8%
24.Chevrolet AVEO171693578183,5%0,8%
25.Suzuki SX41705117952644,6%0,8%
26.Chevrolet SPARK1685132735827,0%0,8%
27.Opel CORSA16822028-346-17,1%0,8%
28.Ford FIESTA16551899-244-12,8%0,8%
29.Ford MONDEO1488107940937,9%0,7%
30.Renault KANGOO1467133013710,3%0,7%
31.Fiat PUNTO14241565-141-9,0%0,7%
32.Hyundai i 3014023611041288,4%0,7%
33.Volkswagen CADDY13811390-9-0,6%0,7%
34.Renault TRAFIC1348121413411,0%0,7%
35.Hyundai ACCENT13171671-354-21,2%0,6%
36.Mercedes-Benz SPRINTER12961250463,7%0,6%
37.Mazda 21207260947364,2%0,6%
38.Peugeot PARTNER11821429-247-17,3%0,6%
39.Toyota AURIS117467450074,2%0,6%
40.Honda CIVIC11701381-211-15,3%0,6%
41.Fiat PANDA11431300-157-12,1%0,6%
42.Honda CR-V112198813313,5%0,6%
43.Peugeot 30810888710011150,6%0,5%
44.Seat IBIZA105484221225,2%0,5%
45.Audi A4100460939564,9%0,5%
46.Hyundai SANTAFE8851668-783-46,9%0,4%
47.Kia RIO83960323639,1%0,4%
48.BMW X 582758524241,4%0,4%
49.Hyundai MATRIX819251568226,3%0,4%
50.Suzuki SWIFT8171025-208-20,3%0,4%

Aleš Dragoun
Diskuze (237)
10. 2. 2009 23:43
Re: Tak je to prémie či co?
No ja nevim, na jakem principu pracuje X-drive u BMW (i kdyz by asi nebyl problem se podivat na netu, jestli nezapomenu, zitra si to najdu), ale o quattru jsem proste za dobu par let ziskal velmi dobre dojmy, jelikoz v kazdem testu je tento system u Audi velmi chvalen. Mozna je to tim, ze Audi jsou prave predokolky a quattro proti tomu asi musi byt vyrazny posun v jizdnich vlastnostech (tim nechci rict, ze by Audi mely spatne predokolky - ano, uznavam, jeste donedavna Audi mezi auta, ktera vynikaji jizdou, nepatrila.. ale i to se meni a treba o A4 jsem cetl, ze v ramci predokolek stredni tridy patri k tomu nejlepsimu - jen tesne za Mondeo, M6.. v dobe toho testu jeste nebyla Insignia, takze nevim, jak by to dopadlo tam). Audi se ale hodne snazi a myslim, ze nereknu blbost, kdyz reknu, ze se hodne lepsi. Ano, musi se jeste vychytat mouchy, casto je kritizovano ne uplne citlive rizeni (ale zase to pry neni zadna katastrofa). Ale tak nikdo neni dokonaly a verim, ze nepotrva dlouho a Audi i tyto veci "vychyta". Naopak, komfortem jizdy patri Audi ke spicce tridy (opet soudim dle toho, co ctu) - A4, A6, to jsou pry hotove "zehlicky" silnic. Takze abych se dostal k tomu, co chci - ano, Audi je znevyhodneno vyuzitim pohonu predni napravy, tudiz nedosahuje takovych jizdnich vlastnosti jako jeho zadokolkovi (premiovi) konkurenti. Ovsem bylo by podle me az prilis nefer jej kvuli tomuto vylucovat z premioveho klubu (navic kdyz vezmeme v potaz, ze velkou cast prodeju tvori modely s quattrem). Komfortem, technologiemi (sem bych zaradil i motory) a i tou "luxusnosti"(ktera jiste pro premie je dulezita - myslim tim hlavne peclivost, s jakou jsou zpracovavany i detaily, interier,...) se radi po bok BMW, MB,... A at to nevypada, ze jsem nejaky Audi-egoista, to same si myslim i o Volvu (tam je ale potreba jeste ty motory trochu polepsit, preci jen nektere uz nejsou nejmladsi a konkurence umi vic, ale take uz se na tom pracuje). Jeste bych mozna dodal jednu vec (ale neni z moji hlavy, je to Dinarova myslenka) - Audi se profiluje jako premiova automobilka a lide to evidentne berou, o cemz svedci jeji prodejni uspechy. Kdyby se nepremiova automobilka profilovala jako premiova (take by podle toho nasazovala ceny), mela by opravdu takovy uspech? Mozna reknes, ze to neni o tom, co si mysli vetsina lidi, ale min. ten marketing Audi musi byt velmi slusny - a i to premiova automobilka potrebuje, ne? :-)

Chtel bych se zeptat - ty mas nejakou osobni (delsi) zkusenost s nejakym novejsim Audi? :-)
10. 2. 2009 16:47
Re: Tak je to prémie či co?
I kdybys vsechny modely Audi s prednim pohonem nepovazoval za premiove, nemas duvod nepovazovat za premiove modely Audi s pohonem Quatro (jeste bys mohl namitat vuci Haldexu u modelu s prince ulozenym motorem, ale u Torsenu nevim, co bys chtel namitat.. kdyby ti totiz ani 4-kolka nesedela k premii, jak bys potom mohl za premii brat modely s pohonem 4x4 tech znacek, ktere ty uvadis jako premiove.. ale mam dojem, ze ty to myslis torsku jinak). A tezko to muzes tvrdit jako nejaky dany fakt. Ja osobne beru Volvo a Audi jako premii, ktera je naprosto rovna BMW, MB a tem dalsim, nechci to tu uz ted rozepisovat. Technologicky jsou na tom tyto dve znacky naprosto rovny konkurenci (dle meho samozrejme premiove), mirou luxusu a komfortu jsou dokonce, rekl bych, na spici z tech beznych premiovek (sem nepatri jiz zminene Bentley, RR,..), jizdnimi vlastnostmi patri tedy spise na konec, i kdyz take to neni u vsech modelu stejne. Audi i Volvo se svymi jizdnimi vlastnostmi velmi lepsi, coz potvrzuji nejen testy v motoristickych magazinech a serverech, ale treba i testy zdejsich diskuteru - viz. Dinaruv test BMW 335i vs. Audi S4. ;-)
9. 2. 2009 22:46
Re: Tak je to prémie či co?
Jak se tak koukam na vycet tech znacek (neberu vubec v potaz Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin a koneckoncu rekl bych, i to Maserati - tak to vubec neberu v potaz, to jsou znacky uplne jine kategorie nez BMW, MB, Audi, Lexus, Infiniti, Volvo,.. aspon tedy dle meho nazoru urcite), tak opet podle pojmu technika soudis jen pohon zadnich kol. Proto tam u tebe nevidim ani Audi, ani Volvo. Ale kdyz opustime ty predsudky o nutnosti zadniho pohonu, tak dojdeme k tomu (aspon tedy ja jsem o tom presvedcen), ze Volvo a Audi se technicky svym premiovym konkurentum - BMW, MB, Lexus, Infiniti, Jaguar - vyrovnaji. Kazdy samozrejme ale vynika v necem jinem. Ovsem to nic nemeni na tom, ze si kazdy z nich zaslouzi titul premiove automobilky. ;-) To jest muj nazor.
Avatar - Hammunasakra
5. 2. 2009 23:20
Re: Milý kyle!
"Dohrabat se" k WRX STi (no k Z370 též) se mi jako VELMi "pěkné" zdá :yes:
Já tedy bez hi-fi řídit NEumím (se přiznávám), ale uznávám že "důležité" to jinak moc NEní ... to jest pravda :-)
PS: Co si kdo o mně myslí ... je mi celkem "jedno/fuk" (stejně mi na nové auto "nepřispějí", že).
TAKÉ je mi (pro mne) Ferrari California (zatím) "v nedohlednu", ale "zaujala mne!" (víc než bych čekala) .. :yes:
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
5. 2. 2009 22:52
Re: Milý kyle!
Pojem "prémiovost" je samozřejmě trochu NEsmysl, ale faktem zůstává, že audi se některými "věcmi" docela DOST "prohřešuje" "dobrým mravům" (nepsaným, ale "dodržovaným" pravidlům) ..
PS: Ferrari podvozky a motory věru "prémiovka" je, ale ještě před pár lety (dnes je to VÝRAZNĚ "lepší") interiérem a rádiem za pár tisíc spíše ... Ale stejně mám na Ferrari California "zálusk" ;-)