Český trh v roce 2008 – celkové pořadí modelů: Nejprodávanějším je Škoda Fabia, skokanem roku Mazda 2
Fabií bylo nově zaregistrováno 28.103 kusů, její podíl se jako u jediného vozu dostal nad desetiprocentní hranici, činí 13,8 %. Druhá skončila Octavia s 19.838 kusy a třetí Roomster, kterých bylo nově zaregistrováno 6.501.
Čtvrtá příčka patří prvnímu dováženému vozu – obsadil ji Ford Fusion s 5.608 registracemi a je tak ukázkovým příkladem dobré práce s cenami produktu během celého životního cyklu. I v závěru kariéry dokázal Ford meziročně zvýšit prodej o 66 % (+2235 ks !)a přiblížit se nejvíce ze všech zahraničních vozů Roomsteru.
Šestá skončila Kia Cee'd (4.201), další mimořádně úspěšný model, jehož cena meziročně výrazně klesla. Automobilka se svými výrobky uspěla také u firemní klientely, což má nezanedbatelný podíl na úspěchu Cee'du.
Sedmým modelem pořadí je nejprodávanější dodávka – Ford Transit (3.559) – stálice nejen na českém trhu.
Následuje Peugeot 207, který zaostal za Transitem jen o 10 vozů, ale meziročně si polepšil o 1105 ks! Na malém Peugeotu je zajímavá určitá tržní nenápadnost. Zatímco většina konkurentů prosazuje politiku akčních modelů a transparentních slev, na stránkách Peugeotu najdete konfigurátor se základní cenou obvyklou spíše v nižší střední třídě a elektronická podoba ceníku na tom není o mnoho lépe. Zákazníci ale už zřejmě zjistili, že pro atraktivní cenovku musí přímo k prodejcům Peugeotu, kteří pomocí různých dočasných slev a zvýhodnění dokázali prodat více vozů 207 než Ford Focusů nebo Renault Thalií.
Na osmém a devátém místě jsou věční rivalové z nižší střední třídy, Golf a Focus (3.197 resp. 3019 vozů), první desítku uzavírá Renault Thalia s 2.706 kusy.
Mladoboleslavské automobilce sice patří první tři místa, všechny modely si ale meziročně pohoršily, Octavia dokonce takřka o patnáct procent (z 23.108 na 19.838 vozů). Zcela opačné výsledky zaznamenala nová generace Superbu, která se začala prodávat v červnu 2008. Nejenže porazila ve své kategorii Volkswagen Passat, ale v celoročním žebříčku jí patří čtrnácté místo, navíc meziročně si vlajková loď Škody polepšila o více než tři čtvrtiny. Ještě dodejme, že z Top 10 si kromě tří modelů s okřídleným šípem pohoršil oproti roku 2007 už jen Ford Focus, a to o 5,2 %. Prodalo se o 166 vozů méně, celkem 3.019.
Naopak největší zvýšení registrací zaznamenal meziročně Peugeot 308, 1150,6 %, jenže ten přišel na trh až na podzim roku 2007. Podobně je na tom i Hyundai i 30 (navýšení o 288,4 %). Za skokana roku tedy můžeme považovat Mazdu 2. Té samozřejmě pomohla generační výměna, kdy první provedení zaměřené spíše na praktičnost bylo nahrazeno stylovým autem. Současná dvojka jde navíc proti současnému trendu zvětšování rozměrů a zvyšování hmotnosti, což nejen čeští zákazníci oceňují. Výsledkem je nejen 37. místo v pořadí modelů, ale také meziroční zvýšení o 364,2 %.
Trojciferný nárůst zaznamenal ještě Hyundai Matrix, kterému pomohly výprodejové akce, ale i faceliftovaný model, který se u nás prodává od září 2008, se brzy vrátil k vyšším číslům registrací. Celkově si malé jihokorejské MPV polepšilo o 226,3 % (z 251 na 819) a těsně se tak vešlo do nejlepší padesátky.
Značka Hyundai ovšem obsazuje první příčky i v žebříčku, který již tak lichotivý není, a to v pořadí největších meziročních poklesů. Oproti roku 2007 razantně ztratilo SUV Santa Fe, takřka polovinu registrací (přesně 46,9 %, propad z 1.668 na 885 kusů). Dalším modelem je Accent s poklesem o 21,2 %, v roce 2008 se prodalo jen 1.317 vozů, o 354 méně než předloni. Více než dvacetiprocentní pád zaznamenal i Swift od Suzuki (817 oproti 1025 kusům), v celkovém pořadí mu pak patří nejspodnější příčka Top 50.
Na závěr ještě jedna statistika: mezi nejlepší se vešlo celkem osmnáct malých vozů, třináct modelů nižší střední třídy, osm dodávek všech kategorií, čtyři automobily střední třídy, tři terénní vozy, dvě malá MPV a dva minivozy. Registrace Dacie Logan byly tentokrát sloučeny i s verzí MCV.
Nejprodávanější automobily na českém trhu za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-12/2008 | 1-12/2007 | [ks] | [%] | 1-12/2008 |
1. | Škoda FABIA | 28103 | 31977 | -3874 | -12,1% | 13,8% |
2. | Škoda OCTAVIA | 19838 | 23108 | -3270 | -14,2% | 9,7% |
3. | Škoda ROOMSTER | 6501 | 7134 | -633 | -8,9% | 3,2% |
4. | Ford FUSION | 5608 | 3373 | 2235 | 66,3% | 2,8% |
5. | Kia CEE´D | 4201 | 2667 | 1534 | 57,5% | 2,1% |
6. | Ford TRANSIT | 3559 | 3211 | 348 | 10,8% | 1,7% |
7. | Peugeot 207 | 3549 | 2444 | 1105 | 45,2% | 1,7% |
8. | Volkswagen GOLF | 3197 | 2560 | 637 | 24,9% | 1,6% |
9. | Ford FOCUS | 3019 | 3185 | -166 | -5,2% | 1,5% |
10. | Renault THALIA | 2706 | 2321 | 385 | 16,6% | 1,3% |
11. | Citroën BERLINGO | 2698 | 3021 | -323 | -10,7% | 1,3% |
12. | Volkswagen POLO | 2686 | 1536 | 1150 | 74,9% | 1,3% |
13. | Toyota YARIS | 2673 | 2558 | 115 | 4,5% | 1,3% |
14. | Škoda SUPERB | 2482 | 1406 | 1076 | 76,5% | 1,2% |
15. | Renault MEGANE | 2454 | 2476 | -22 | -0,9% | 1,2% |
16. | Renault CLIO | 2425 | 1871 | 554 | 29,6% | 1,2% |
17. | Volkswagen PASSAT | 2376 | 2784 | -408 | -14,7% | 1,2% |
18. | Dacia LOGAN | 2304 | 1910 | 394 | 20,6% | 1,1% |
19. | Citroën C3 | 2172 | 1571 | 601 | 38,3% | 1,1% |
20. | Hyundai GETZ | 1935 | 2301 | -366 | -15,9% | 1,0% |
21. | Volkswagen TRANSPORTER | 1871 | 2184 | -313 | -14,3% | 0,9% |
22. | Opel ASTRA | 1722 | 1731 | -9 | -0,5% | 0,8% |
23. | Citroën C4 | 1718 | 1701 | 17 | 1,0% | 0,8% |
24. | Chevrolet AVEO | 1716 | 935 | 781 | 83,5% | 0,8% |
25. | Suzuki SX4 | 1705 | 1179 | 526 | 44,6% | 0,8% |
26. | Chevrolet SPARK | 1685 | 1327 | 358 | 27,0% | 0,8% |
27. | Opel CORSA | 1682 | 2028 | -346 | -17,1% | 0,8% |
28. | Ford FIESTA | 1655 | 1899 | -244 | -12,8% | 0,8% |
29. | Ford MONDEO | 1488 | 1079 | 409 | 37,9% | 0,7% |
30. | Renault KANGOO | 1467 | 1330 | 137 | 10,3% | 0,7% |
31. | Fiat PUNTO | 1424 | 1565 | -141 | -9,0% | 0,7% |
32. | Hyundai i 30 | 1402 | 361 | 1041 | 288,4% | 0,7% |
33. | Volkswagen CADDY | 1381 | 1390 | -9 | -0,6% | 0,7% |
34. | Renault TRAFIC | 1348 | 1214 | 134 | 11,0% | 0,7% |
35. | Hyundai ACCENT | 1317 | 1671 | -354 | -21,2% | 0,6% |
36. | Mercedes-Benz SPRINTER | 1296 | 1250 | 46 | 3,7% | 0,6% |
37. | Mazda 2 | 1207 | 260 | 947 | 364,2% | 0,6% |
38. | Peugeot PARTNER | 1182 | 1429 | -247 | -17,3% | 0,6% |
39. | Toyota AURIS | 1174 | 674 | 500 | 74,2% | 0,6% |
40. | Honda CIVIC | 1170 | 1381 | -211 | -15,3% | 0,6% |
41. | Fiat PANDA | 1143 | 1300 | -157 | -12,1% | 0,6% |
42. | Honda CR-V | 1121 | 988 | 133 | 13,5% | 0,6% |
43. | Peugeot 308 | 1088 | 87 | 1001 | 1150,6% | 0,5% |
44. | Seat IBIZA | 1054 | 842 | 212 | 25,2% | 0,5% |
45. | Audi A4 | 1004 | 609 | 395 | 64,9% | 0,5% |
46. | Hyundai SANTAFE | 885 | 1668 | -783 | -46,9% | 0,4% |
47. | Kia RIO | 839 | 603 | 236 | 39,1% | 0,4% |
48. | BMW X 5 | 827 | 585 | 242 | 41,4% | 0,4% |
49. | Hyundai MATRIX | 819 | 251 | 568 | 226,3% | 0,4% |
50. | Suzuki SWIFT | 817 | 1025 | -208 | -20,3% | 0,4% |