Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Citigo proti všem: Konkurence ve třídě mini

Ondřej Láník
Diskuze (372)
Na českém trhu prodej miniaut klesá, v Evropě to má být naopak. Segment nejmenších aut vítá nové modely a poroste. Jak si povede New Small Family?

Segment miniaut

Roky růstu lidových malých aut uvolnily na trhu prostor pro opravdu jednoduchá auta s minimálními vnějšími rozměry.

Přestože jen výjimečně jejich délka přesáhne 3,7 m, nabízejí standardní prostor pro dva dospělé vpředu a k tomu pojmou ještě dvě další osoby průměrného vzrůstu.

Karoserie bývají často pouze třídveřové, což souvisí s průměrným obsazením ve městech, které se blíží 1 osobě.

Na dlouhé cesty tato auta nejsou stavěná, ale většina z nich je bez velkých obtíží zvládne, aniž by se stala statickou překážkou v hustém dálničním provozu.

Doma jsou ale přeci jen ve městě a blízkém okolí. Zde vyniká výhoda malé karoserie, obvykle s dobrým výhledem a přehledností, potřebnou pro snadné parkování, otáčení nebo přejíždění z pruhu do pruhu.

Drtivá většina aut této velikosti se prodává s malými motory, jejichž zdvihový objem nepřekračuje 1,2 l a nejčastěji se blíží litrové hranice.

Turbodiesely se s ohledem na vyšší cenu a relativně malé kilometrické proběhy příliš často neuplatňují, přestože některé modely jimi mohou být vybaveny.

I benzinové motory ale dokáží lehká auta (pohotovostní hmotnost pod 900 kg je spíš pravidlem než výjimkou) pohánět se spotřebou pod 5 l/100 km.

Malí-velcí soupeři

Nejmenší segment, kdysi doména italských a francouzských automobilek, se už pár let chystá na renesanci. Rok 2011 by mohl být zlomový.

Lídr evropského trhu – italský Fiat – ukázal novou Pandu, které úspěšně sekunduje technicky příbuzná pětistovka, jejíž image okouzluje skoro stejně jako před několika desítkami let.

O slovo se už v minulých letech přihlásili Korejci. Kia i Hyundai úspěšně nabízejí svá miniauta a obě značky dnes mají modely, které dokáží soupeřit v designu, technice, praktičnosti i ceně s evropskými konkurenty. Nejnovějším přírůstkem je Kia Picanto, dobře zavedený je Hyundai i10.

Standardní strategii vstupu na nový trh zvolila skupina Volkswagen. Nejprve vyhodnotila příležitosti, prostudovala konkurenci a nyní se chystá zaútočit na trhu, který je na první pohled dokonale konkurenční a velmi dobře obsazený silnými hráči.

New Small Family – tedy Volkswagen Up!, Škoda Citigo, SEAT (prozatím beze jména) a jednou snad i luxusní mini od Audi – musí získat zcela nové zákazníky, protože přímého předchůdce podobných rozměrů v posledních letech ani jedna z těchto značek neprodávala.

Škoda Citigo a její konkurenti na Auto.cz
Citroën C1
Hyundai i10
Renault TWINGO
Suzuki Splash
Fiat PANDA
Chevrolet SPARK
Toyota AYGO
Škoda Citigo
Fiat 500
Kia PICANTO
Smart FORTWO
Volkswagen Up!
Ford KA
Peugeot 107
Suzuki ALTO -

Rozměry

      

Zůstat malým není pro moderní auto snadné. Tlak na alespoň mírný růst v každé generaci přichází ze strany bezpečnostních předpisů i zákazníků, kteří chtějí více místa uvnitř.

Protože délka je více-méně zafixovaná, roste vzdálenost mezi nápravami. Větší rozvor uvolňuje prostor pro posádku, ale současně pomáhá vylepšit jízdní vlastnosti. Základní půdorysné míry dnešních miniaut jsou podobné malým vozům ze začátku 90. let.

Karoserie jsou tužší, podvozky a jejich naladění propracovanější, ke standardu už patří velmi dobrá bezpečnostní výbava.

Komfort zpříjemňují standardní posilovače řízení, elektrická výbava, konektivita s telefony a hudebními přehrávači všeho druhu nebo dokonce integrované navigační systémy případně dostupnější příprava pro elegantní instalaci přenosných zařízení.

Následující tabulka dává představu, do jakého kolbiště se vydává Škoda Citigo. Z rychlé analýzy je zřejmé, že Citigo vyniká rozvorem a současně patří k nejširším v segmentu.

Vnější rozměry
Model Délka x šířka x výška [mm] Rozvor [mm]
Škoda Citigo 3563 x 1641 x 1478 2420
Citroën C1 3435 x 1630 x 1470 2340
Fiat 500 3546 x 1627 x 1488 2300
Fiat Panda 3650 x 1640 x 1550 -
Ford Ka 3620 x 1658 x 1505 2300
Hyundai i10 (5dv.) 3585 x 1595 x 1540 2380
Chevrolet Spark (5dv.) 3662 x 1597 x 1551 2375
Kia Picanto 3595 x 1595 x 1480 2385
Peugeot 107 3430 x 1630 x 1470 2340
Renault Twingo 3600 x 1654 x 1470 2367
Toyota Aygo 3415 x 1615 x 1465 2340
Smart ForTwo 2695 x 1559 x 1542 1870
Suzuki Alto (5dv.) 3500 x 1600 x 1470 2360
VW Fox 3823 x 1640 x 1545 2465

Prodej miniaut v Evropě

Následující tabulka ukazuje, jak se v minulých dvou letech prodávala miniauta v Evropě.

Na první pohled je zřejmé, že téměř všichni klíčoví hráči v roce 2010 meziročně ztráceli. Hned je ale zapotřebí dodat, že rok 2009 byl ve znamení vládních podpor prodeje aut v mnoha zemích Evropy, které se zdaleka nejvíce odrazily na odbytu nejlevnějších aut a modelů s nejnižší kombinovanou spotřebou. Srovnávací základna roku 2009 tedy není standardní, ale spíše uměle navýšená.

V následujících letech analytici předpovídají další růst segmentu mini. Proč? Zákazníci budou při rozhodování brát v úvahu daňové zvýhodnění, které na mnoha vyspělých trzích zlevňuje auta s nízkou normovanou spotřebou.

Spotřeba a nižší náklady na údržbu jednoduchých aut budou hrát při stále rostoucích cenách pohonných hmot neméně důležitou roli. Přestože laboratorní údaj spotřeby udávaný automobilkami neodpovídá téměř nikdy realitě, je absolutní hodnota reálné spotřeby paliva přeci jen nižší než u větších aut.

Lídrem trhu byl loni Fiat se dvěma silnými modely. Za pozornost stojí prodejní výkony stárnoucích kolínských trojčat (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo), ale i silná pozice Renaultu Twingo.

      

Miniauta - Prodej v Evropě
Model 2010 2009
Citroën C1 102 100 118 702
Fiat 500 165 454 179 241
Fiat Panda 236 323 299 992
Ford Ka 93 947 108 342
Hyundai i10 90 671 113 895
Chevrolet Spark 74 259 79 242
Kia Picanto 47 013 56 308
Peugeot 107 106 842 118 298
Renault Twingo 150 237 174 409
Suzuki Alto 45 223 43 413
Smart ForTwo 83 292 95 392
Toyota Aygo 83 113 103 252
VW Fox 31 251 34 724

Český trh miniaut: Střídavě oblačno

V roce 2010 bylo v této třídě mini zaregistrováno 5.975 nových aut. Oproti roku 2009 je tento výsledek horší o 453 jednotek, v procentním vyjádření o rovných -7 %.

Segment minivozů patří k těm nejmenším na českém trhu, hodně jeho zákazníků přechází mezi malé vozy, protože jejich ceny jsou jen nepatrně vyšší, problémy s parkováním nejsou u nás ani v největších městech zásadní a zájem zákazníků o co největší hodnotu získanou za vydané peníze převažuje nad výhodami plynoucími z používání miniaut.

S tím, jak vzroste potřeba vlastnictví druhého nebo třetího auta v rodině, lze očekávat taky větší zájem o minivozy. Silnou zákaznickou skupinou by se mohli stát senioři, jejich přepravní potřeby jsou v závěru aktivní řidičské dráhy omezené a miniauta je s rezervou plní.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Fiat PANDA 1531 1408 123 8,7% 25,6%
2. Hyundai i10 976 907 69 7,6% 16,3%
3. Chevrolet SPARK 851 1271 -420 -33,0% 14,2%
4. Kia PICANTO 536 644 -108 -16,8% 9,0%
5. Suzuki Splash 440 655 -215 -32,8% 7,4%
6. Citroën C1 405 358 47 13,1% 6,8%
7. Fiat 500 397 226 171 75,7% 6,6%
8. Peugeot 107 339 388 -49 -12,6% 5,7%
9. Renault TWINGO 139 162 -23 -14,2% 2,3%
10. Toyota AYGO 109 112 -3 -2,7% 1,8%
11. Mini 82 78 4 5,1% 1,4%
12. Smart FORTWO 63 63 0 0,0% 1,1%
13. Suzuki ALTO 54 0 54 0,9%
14. Ford KA 12 37 -25 -67,6% 0,2%
15. Subaru JUSTY 12 42 -30 -71,4% 0,2%
- Ostatní modely 29 77 -48 -62,3% 0,5%
- CELKEM 5975 6428 -453 -7,0% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (372)
Avatar - Katikakus
30. 9. 2011 15:37
Re: CITICUMA
Sousede, tohle byla jedna z nejlepsich shrnovacek, jake jsem tady kdy cetl... :yes:
30. 9. 2011 15:20
Re: VOŘEŠI TO POŘEŠÍ
Starej se o sebe, stačí přečíst tvoje příspěvky a takovéhle poznámce se můžu jenom zasmát.
30. 9. 2011 12:04
Re: VOŘEŠI TO POŘEŠÍ
Možná tě to překvapí, ale z brouka se mi taky chce blejt.....

Pokud se ptáš, co příneslo mini nového oproti původnímu, tak si ho laskavě prohlédni. Pokud jsi ho ciděl zdálky na ulici v Brně při procházce, potom můžeš tvrdit to, co tvrdíš. Kdyby sese v něm svezl, pak bys ten rozdíl pochopil. JInak, já bych klasické mini nechtěl, je na mně moc malé a jako spolujezdec jsme trpěl, ale skutečně si myslíš, že se od té úžasné nové pětistovky dočkáme obdoby clubmana, cabria nebo dokonce třeba SUVčka? To byla docela komedie....důležité taky je, kdo za tím projektem a tou fabrikou stál. BMW je trochu jiná liga než otrhanci z Turína.

Původní mini bylo zcela spartánské vozítko, nové mini je úplně jinde, stačí si porovnat třeba palubku. Taliáni to jenom oprali podle původního provedení....

Najednou mluvíš o 3 letech - nahoře, kde se to hodí házíte pojmy jako 3,5 až 4 roky. Nojo, co se taky v tomhle případě dá čekat.
30. 9. 2011 10:29
Re: Panda
Já a ztrapňovat?
To je tvoje parketa, já tu nevrdím, že má 500 skvělé jízdní vlastnosti. Projel jsem už pár aut a zjistil, že mnohé jsou jízdně daleko, daleko dále.
že ty osobně nemáš přehled, to je tvůj problém.
Panda vyhrává jen a pouze cenou. Kdyby stála 200, bude mít velký problém.
NSF je New Small Family, čiže Up!, Citigo a Mii. Znalosti nic moc, koukám. :-!
30. 9. 2011 08:17
Re: VOŘEŠI TO POŘEŠÍ
OT: To je masakr s tema holkama, co? Kdybych to cetl pred patnacti, dvaceti lety asi bych se smichem potrhal, ale ted... :yes: