Škoda Octavia 2,0 TDI vs. Superb 1,9 TDI – rodinná hádka

Škoda Octavia 2,0 TDI vs. Superb 1,9 TDI – rodinná hádka

 
 

Srovnání dvou největších škodovek jsme tu ještě neměli. Zatímco starší octavia si se superbem neměla co říct, druhá generace octávky s ním soupeřit může...

Srovnání dvou největších škodovek jsme tu ještě neměli. Zatímco starší octavia si se superbem neměla co říct, druhá generace octávky s ním soupeřit může. Čtyřválcové turbodiesely, stejná výbava, podobná cena – budou si konkurovat? Částečně, rozdíly stále přetrvávají.

Dříve než škodovka uvedla na trh novou octavii, mezi superbem a starší octavii existovala zřetelná dělící čára, která jasně definovala mantinely obou vozů a nedovolovala jejich vzájemnou kanibalizaci na trhu. Málokterý zájemce o superb uvažoval nad koupí octavie s vidinou finanční úspory. Nedokážu si představit ani situaci, že by typický otec rodiny přemýšlel nad tím, jestli nasednout do superbu místo octavie a uvolnit z rodinné kasy dalších cca 200 tisíc navíc za podobně vybavený vůz.

Trošku jiný úhel pohledu mají firemní zákazníci, při výběru vozového parku zde hraje hlavní roli firemní struktura. Ve velkých firmách, kde existuje několik úrovní manažerských pozic, pravděpodobně nebude generální ředitel jezdit ve stejném autě jako manažeři s nižší šarží. Image vůdce je důležitá a pro tyto účely mladoboleslavská automobilka vyrábí superb, který byl oproti starší octavii nesrovnatelně důstojnějším, luxusnějším a dražším korábem. Nebyla to otázka užitné hodnoty, ale společenského postavení.

Mládí vpřed

Octavia první generace nedokázala nabídnout jediný trumf, který by ji dovoloval podívat se superbu do očí a přilákat jeho majitele, na to byla moc stará, neprostorná a fádní. Ovšem s příchodem druhé generace se situace změnila. Superb vedle nové octavie zestárnul a ztratil dřívější nedotknutelnost. Octavia číslo dvě dospěla ve všech směrech, je výrazně prostornější, kvalitnější a modernější. Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, octavia vyspěla „zevnitř“, na designu to není příliš znát. Z některých křivek můžeme paradoxně vyčíst optické přiblížení k suberbu, zvláště při pohledu na přední masku.

Zatímco Superb stojí na prodlouženém podvozku passatu, octavia sdílí platformu s golfem. Dříve byl mezi oběma vozy rozdíl více než jedné třídy, alespoň co se týče prostoru, místo na zadních sedadlech bylo největší slabinou starší octavie. Nyní se rozdíl zmenšil, s novou podvozkovou platformou (společnou pro Golf V a Octavii II) byly dříve kritizované problémy odstraněny, a tak dokáže octavia nabídnout dostatek prostoru ve všech směrech i při zachování objemného zavazadelníku předchozí generace.

Jak octavia, tak i superb nejsou plnohodnotnými zástupci tříd, které vzhledově reprezentují. Když na cestě vidíte octávku, tipli byste ji na střední třídu, ale znáte nějaké auto střední třídy se základním motorem obsahu 1.4? Do octavie se taky nemontuje žádný šestiválec, přitom vozy jako passat, mondeo nebo laguna ho mají. Podobně je na tom i superb, ten sice vypadá, jako by si to chtěl rozdat s pětkovým bavorákem, éčkovým mercedesem nebo ášestkou od Audi, bohužel mu chybí silnější motory.

Superb 2005: více za méně

Škodovka si zřejmě uvědomila ohrožené pozice superbu, úderem nového roku totiž přidala do svého vlajkového modelu nové prvky výbavy a snížila také cenu. Základní verzi 2.0 Classic nyní koupíte za 619.900 Kč, přitom dříve stála 689.900 Kč. Zlevnění je plošné, a tak ho můžeme vidět i u dalších typů výbav a motorizací. Už základní verze Classic nyní obsahuje 16palcová litá kola Orbit, automatickou klimatizaci Climatronic nebo vypínatelný airbag spolujezdce.

Střední výbava Comfort se může standardně pochlubit bi-xenonovými světlomety, stabilizačním systémem ESP u všech motorů, hlavovými airbagy, parkovacím asistentem nebo vyhřívaním předních sedadel. V nejvyšší výbavě Elegance si teď navíc můžete užívat CD měniče v zavazadlovém prostoru nebo multifunkční kožený volant (s ovládáním rádia a tempomatu). Dnes budeme porovnávat jeden z nejžádanějších motorů, a to naftový čtyřválec 1.9 TDI s výkonem 96 kW. Rovnocenným soupeřem budiž modernější jednotka 2.0 TDI v Octavii (103 kW). Zatím hodnotíme poměr výbava/cena, k jízdním vlastnostem se dostaneme o kus dále.

Stejná výbava, stejná cena

Cena Škody Superb Elegance 1.9 TDI 96 kW je 854.900 Kč, původně stál totožný model rovný milion(!). Tohle vypadá jako velmi slušná nabídka. Ve výbavě nalezneme čtyři airbagy, ABS + ASR, 17palcová kola, okna, zrcátka i sedadla v elektrice, bi-xenonové světlomety, automatickou klimatizaci, multifunkční volant s tempomatem, rádio s CD přehrávačem a měničem nebo interiér s prvky kůže a malý kožený paket (volant, ruční brzda, řadicí páka).

Octavia stojí v Elegance s motorem 2.0 TDI necelých 650.000 Kč. Oproti superbu samozřejmě nedisponuje tak bohatou výbavou, ale na druhou stranu má duální klimatizaci, kterou si do superbu nemůžete ani připlatit. Pokud si do octavie přikoupíte podobnou výbavu, jakou má v Elegance superb, kalkulačka vám ukáže částku cca 800.000 Kč. To dělá rozdíl 50 tisíc ve prospěch Octavie.

Pokud však oželíte nálepku Elegance a sáhnete u superbu po střední výbavě Comfort (pouze 16palc. kola, bez kůže, CD atd.) která má ovšem již v základu xenony, stabilizační systém, hlavové airbagy nebo parkovací asistent, cena se takřka srovná a záležet už bude pouze na tom, jestli prahnete po luxusní prostorné limuzíně, kterou už ale stačil ohlodat zub času, nebo upřednostníte modernější, sportovnější, ale menší octavii.

Design pro každého

Co se týče vzhledu, octavia za superbem v ničem nezaostává, ba naopak. Díky stejné šířce působí opticky mohutněji – hlavně zepředu – octavia je samozřejmě kratší. Zatímco superb je klasickou limuzínou s odděleným zavazadlovým prostorem, octavia je mohutný liftback. Když se na obě auta podíváme z profilu, vynikne koncepce každého z nich. Superb má dlouhatánský profil, díky němuž nabízí královský vnitřní prostor. Octavia má o více jak 20 cm kratší rozvor, ale nabízí větší zavazadlový prostor (560 litrů oproti 462 l v superbu).

Pokud by na Zem přistál člověk z jiné planety, na cestě by si octavii se superbem určitě spletl, design ctí velmi podobné křivky. Octavia působí díky vyšší zádi o mnoho sportovněji, oproti superbu vypadá jako atlet připravený ke startu, zatímco superb je klasická limuzína. Za volantem octavie nejlépe vynikne třicátník s mladou rodinou, zatímco do superbu se nejlépe hodí padesátník v kravatě. Všichni ostatní se musí rozhodnout na základě osobního vkusu, společenského postavení a praktičnosti. Superb sice nabízí více vnitřního prostoru, ale octavia má větší a přístupnější kufr, proto je variabilnější a jako vůz do rodiny doporučujeme právě ji.

Vnitřní prostor

Jak už jsme řekli, starší octavii bylo právem vytýkáno, že nabízí málo vnitřního prostoru. Kdo z vás v ní někdy seděl (určitě téměř každý), budete souhlasit s tím, že cestovat hodiny na zadních sedadlech nebylo právě to, po čem bychom ve snu tajně toužili. Člověk tam seděl skoro nehybně, bez možnosti protáhnout nohy. Cílem konstruktérů bylo tento nedostatek odstranit, což se víceméně povedlo. Pocit na zadních sedadel je vzdušnější a daleko příjemnější, zkrátka o mnoho lepší.

U superbu bych tuto otázku vůbec neřešil, když se dozadu posadíte, připadáte si jako král. Sedadla jsou oproti octavii pohodlnější a před sebou máte tolik místa, že by si před vás kleknul i leštič bot. To jsem trošku přehnal, ale pravda je taková, že si můžete dát klidně nohu přes nohu, když před vámi nebude sedět dvoumetrový dlouhán. A pokud ano, pořád se budete cítit volně a svobodně. V oblasti ramen jsou na tom oba vozy velmi podobně, jejich šířka je shodná.

Podobné je to i vpředu, superb má širší sedadla, ne tak mohutnou palubku, řidič se v něm zákonitě musí cítit pohodlněji. Octavie působí jako klec, má masivní sloupky, menší okna a mohutnou středovou konzoli, oproti staršímu modelu působí mnohem bezpečněji. Na druhou stranu se do ni hůře nastupuje, vstupní otvory jsou u superbu nesrovnatelně větší, hlavně pak vzadu. Zpracování interiéru je lepší u octavie, materiály jsou kvalitnější, ovládání preciznější, všechno je zkrátka modernější. Superb je v těchto ohledech o generaci zpět. Interiér je extraktem starší octávky a passatu, který už taky nepatří k nejmladším, důkazem je například volant, který má v nové octavii větší tloušťku a modernější tvar.

Řadíme a řídíme

Stejný rozdíl je i v řízení a řazení, octavia je v tomto ohledu přesnější, superb je v obou hlediscích spíše průměrný. Octavia působí sportovněji i při rozjezdu, a to díky citlivější odezvě na plyn. Zatímco octavia vás při plném plynu zaboří do užších a tvrdších sedaček a promasíruje záda, měkká křesla superbu pocit zrychlení trošku zmírní. Když jsme však na velké ploše zkoušeli několikrát vedle sebe akcelerovat z 0 – 100 km/h, nikdo nevyhrál, i když je superb o něco těžší a „papírově“ by Octavia měla vyhrát o celou sekundu. Oproti octavii má jen pětistupňovou převodovku, vzhledem k chybějící šestce nabízí upravený průběh točivého momentu a dlouhé převody.

Může vám být celkem jedno, jaká rychlost je zařazená, superb s motorem 1.9 TDI 96 kW se k životu probouzí už od nejnižších otáček. Oproti modernějšímu čtyřválci 2.0 TDI (103 kW) v octavii má diesel v superbu hladší chod, octavia je trošku syrovější. Motor superbu má příjemnější zvuk a je i lépe odhlučněn. Spotřeba superbu je nepatrně vyšší, což je dáno vyšší hmotností, na menší spotřebě octavie se podílí i šestistupňová převodovka. S octavií budete při klidném stylu jezdit za šest litrů nafty, superb si vezme zhruba o litr navíc.

Měkký vs. mrštný

Stejně jak vypadá superb a octavia na parkovišti, podobné je to i na cestě. Jízda v superbu je měkká, plavná a díky dlouhému rozvoru stabilní, doménou největší škodovky je dálnice. Octavia je s novou platformou z Audi A3 a Golfu sportovnější, díky nezávislému zavěšení zadní nápravy si budete vychutnávat každou zatáčku a ani při vyhýbacím manévru se podvozek octavie nezalekne. Superb je v začátkách méně komunikativní a karoserie se trošku kroutí, superb na druhou stranu lépe zvládá díry.

Velké rozdíly plynou z jízdy po městě, o 23 centimetrů kratší octavia se při průjezdu městskými uličkami mnohem lépe ovládá. Delší karoserii superbu budete proklínat při parkování, ostatně vůz s rozměry vyšší střední třídy není tím pravým dopravním prostředkem do města.

Do octavie po práci naložíte rodinu a bez problémů můžete kroužit po městě, vůz potom přistavíte před supermarketem, naložíte do něj týdenní nákup a na klikatých okreskách nasadíte dynamické tempo, abyste byli co nejdřív u televize. To samé zvládne samozřejmě i superb a dokonce i daleko pohodlněji, stejně jako vás octavia dopraví i na druhou stranu Evropy, ale každé z těchto aut splňuje určité představy lépe.

Vyber si

Výsledek závisí na vašem osobním vkusu a povaze, buď zvolíte velkou luxusní a o něco dražší limuzínu, kterou můžete mít i s šestiválcem, televizním tunerem či ledničkou, nebo si vyberete modernější, kompaktnější a sportovnější liftback s cenou evropského hatchbacku. Rozhodnutí je na vás.

Info: Několik samostatných testů nové Octavie i Superbu najdete v přehledu všech testů Auto.cz.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největším investorem v USA je Británie, Čína se nevešla do první desítky Největším investorem v USA je Británie, Čína se nevešla do první desítky

Zatímco menší státy jako Španělsko, Irsko a Nizozemsko…

Pilného úřad jedná o prodeji slovinských papíren Vipap Pilného úřad jedná o prodeji slovinských papíren Vipap

Ministerstvo financí jedná se dvěma zájemci o prodeji…

Úřad kvůli azbestu zastavil demoliční řízení developera JRD Úřad kvůli azbestu zastavil demoliční řízení developera JRD

Plánovanému developerskému projektu společnosti JRD…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 2.0 TDIŠkoda Superb 1.9 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 2
Zdvihový objem (ccm): 19681896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 400096 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750285 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.610.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.5 / 5.57.7 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350460 / -
Objem nádrže (l):5562
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1390 / 6601465 / 585
Rozměr pneu:205/55 R16225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 45724803
b) šířka (mm): 17691765
c) výška (mm): 14681469
d) rozvor (mm): 25782803
e) rozchod vpředu (mm): 15391515
f) rozchod vzadu (mm): 15281515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 910710 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930
k) šířka vpředu (mm): 14401490
l) šířka vzadu (mm): 14301460
délka sedáku vpředu (mm): 520520
délka sedáku vzadu (mm): 500500
výška opěradla vpředu (mm): 620600
výška opěradla vzadu (mm): 620600
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Škoda Octavia 2.0 TDI Škoda Superb 1.9 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 8
Odkládací plochy: 9 8
Dojem z řízení: 9 8
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 6 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7 8
Tah v nižších otáčkách: 10 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 8
Spotřeba: 10 9
Odstupňování převodovky: 9 8
Snadnost řazení: 9 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8
Účinnost brzd: 9 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50 8,04
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 






 
Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Dnes 14:58

Mercedes-Benz letos na evropském trhu jasně vládne luxusním značkám. Jasně patrné to bylo i minulý měsíc, kdy dokonce skončil třetí v celkovém pořadí všech značek!




Blesk.cz

Z komunitní zahrady je feťácké doupě: Praha 2 Na Smetance plánuje sportoviště

Z komunitní zahrady je feťácké doupě: Praha 2 Na…

Místo komunitní zahrady v ulici Na Smetance v Praze 2 je zde nyní „feťácké“ doupě. Tam, kde ještě letos byl…

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

 

iSport.cz

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

Barcelona soptí! Kdyby Dembélé nedělal patičky, je zdravý, řekl kouč

Barcelona soptí! Kdyby Dembélé nedělal patičky, je…

Neštěstí, náhoda, ale třeba i karma za zradu Dortmundu. Zranění nejdražší posily v historii Barcelony Ousmaneho…

 

Reflex.cz

V Babišových drůbežárnách jsem nevydržela ani tři týdny, politici selhali, říká novinářka Uhlová

V Babišových drůbežárnách jsem nevydržela ani tři…

Novinářka Saša Uhlová půl roku pracovala v pěti různých zaměstnáních. Spojovalo je jedno: náročné podmínky a…

Legendární česká oštěpařka Dana Zátopková dnes slaví 95. narozeniny

Legendární česká oštěpařka Dana Zátopková dnes slaví…

Ve čtvrtek 24. července 1952 obletěla sportovní svět senzační (a z dnešního pohledu tak trochu i „pohádková“)…