Škoda Octavia Classic 1.6 MPI - důstojný základ

Škoda Octavia Classic 1.6 MPI - důstojný základ

 
 
1.8. 2005 Libor Zezulka

Mise splněna. V průběhu čtrnácti měsíců se v redakci Auto.cz jedenáctkrát vystřídala octavia v provedení liftback i kombi, octavia s chudší i manažerskou výbavou, octavia s benzínovými i naftovými motory a octavia s automatickou i manuální převodovkou.

Mise splněna. V průběhu čtrnácti měsíců se v redakci Auto.cz jedenáctkrát vystřídala octavia v provedení liftback i kombi, octavia s chudší i manažerskou výbavou, octavia s benzínovými i naftovými motory a octavia s automatickou i manuální převodovkou. (nedostalo se pouze na dvouspojkovou převodovku DSG). Zkrátka a dobře jsme vyzkoušeli téměř všechny varianty, které můžete v České republice koupit. Přehled všech testů najdete zde.

K doplnění mozaiky testů dosud scházela varianta s léty prověřenou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 75 kW a výbavou Classic, která přijde v provedení liftback na 459.900 Kč a kombi na 499.900 Kč a také základní 1.4 Classic. Přestože zvláště Škoda Auto v základních modelech příplatkovou výbavou nešetří (dodatečně vybavený základ mnohdy stojí jmění), tentokrát se udržela na uzdě.

Díky tomu jsme mohli konečně vyzkoušet octavii, v níž kolonka příplatkové výbavy nepřevyšuje položkami kolonku s výbavou základní a kterou na českých vozovkách potkáte velmi často.

Důstojná i v základu

Na pouť napříč Škodou Octavia jsme společně vyrazili tolikrát, že si nepochybně pamatujete každý záhyb palubní desky a rozmístění ovládacích prvků. Tentokrát ovšem nezněla otázka, jak ztvárněný či ergonomický interiér je, ale jak vypadá v nízko nákladovém provedení. Nuže, vypadá stále velmi dobře.

obrázek [280 x 310] To znamená, že pominete-li ozdobné lišty i barevné kombinace a zaměříte se kupříkladu na kvalitu plastů a zpracování, budete si připadat v základní octavii stejně dobře jako v modelu překypujícím elektronikou a drahými doplňky. Všechny pochybovače bude možná nejlépe odkázat do nejbližšího autosalonu Škody, ale přesto si neodpustím vysvětlení.

Přestože v základní výbavě Classic nepomůže s otevíráním oken ani nastavením zrcátek elektřina, přestože přihrádka na vrcholu palubní desky postrádá kryt, přestože vnitřní kliky dveří nespatřily chrom a po ozdobných lištách není ani památky, přesto všechno se budete uvnitř octavie cítit důstojně. Stále budete mít pocit, že sedíte v kvalitním voze za půl milionu korun.

Jiná otázka je, kolik muziky za oněch 500.000 Kč dostanete. Upřímně řečeno žádnou symfonii nečekejte. O bezpečnost se v Mladé Boleslavi postarali docela dobře. Čtveřice airbagů, ABS s MBA, EBV, MSR a ASR na zajištění pasivní i aktivní bezpečnosti stačí. Dále se však výčet výbavy rychle ztenčuje. Získáte centrální zamykání, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a plnohodnotnou rezervu.

Za vše ostatní musíte připlácet. Kupříkladu testovaný model dostal navíc autorádio Stream s CD přehrávačem za 11.000 Kč, elektrické otevírání předních oken za 7.000 Kč či například klimatizaci Climatic za 34.100 Kč. Když se při konfiguraci trochu rozšoupnete, klidně utratíte ne 50.000, ale 100.000 Kč navíc a ze základního modelu vyrobíte luxusnější, ale pěkně drahou hračku.

obrázek [450 x 310]

Pro testované provedení kombi platí výhoda obrovského zavazadlového prostoru se základním objemem 580 litrů, který můžete i bez kouzelné hůlky Harryho Pottera proměnit na stěhovák s objemem 1620 litrů, jenž bez problémů spolkne dětský kočárek, jednu velkou a jednu středně velkou sportovní tašku a další náklad. Sklopení sedadel bohužel zanechá na podlaze schod, takže případné přespání na dovolené bude poněkud nepohodlné.

Čiperný důchodce

Zážehovou šestnáctistovku s výkonem 75 kW zřejmě netřeba představovat. Motor dobře znají majitelé starších koncernových automobilů z nižší střední třídy, ať už předchozí octavie, čtvrté generace Volkswagenu Golf, Seatu Leon či Audi A3. Jednotka s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec mnohokrát dokázala své kvality a i přes svůj důchodový věk dokázala prorazit do nových generací zmíněných modelů a nabídnout slušnou sílu v kombinaci s přijatelnou spotřebou.

Jelikož jsme benzínovou 1.6 MPI v nové generaci octavie už testovali, bylo pro nás druhé setkání utvrzením prvně nabytých dojmů. Značně syrový motor s najetými 2.000 km se bohužel nestihl probudit (z vlastních zkušeností i zkušeností kolegů mohu potvrdit, že ideální výsledky z hlediska výkonu i spotřeby podává jednotka nejdříve po 7.000 – 10.000 ujetých kilometrech), a tak octavia ztrácela tam, kde starší generace s tímtéž motorem neměla problémy.

Těžko nazvat Octavii Combi s 1.6 MPI lenochem, ale určitě ne sprinterem. Jakmile se jednotka zajede, lze ovšem očekávat, že se dynamické vlastnosti, ale také spotřeba citelně zlepší. Chování motoru, co se nástupu výkonu a točivého momentu týče, zůstávají s plynoucími léty nezměněny.

V nízkých otáčkách, zvláště v tomto nezaběhnutém stavu, se agregátu samozřejmě příliš pracovat nechce, maximum výkonu položené v 5600 otáčkách nicméně naznačuje, že ve vyšších sférách tomu bude obráceně. Přišlápnutím plynového pedálu otáčky rychle letí nahoru a auto nabírá sílu. Opět ne takovou, jakou poskytuje v zajetém stavu, ale přesto se Octavia Combi odlepí z místa poměrně svižně.

Držet motor v otáčkách znamená získat potřebnou sílu pro předjíždění a například jízdu v plně naloženém stavu do kopce. Přesto počítejte s tím, že pětičlenná posádka a kufr plný zavazadel dává šestnáctistovce hodně zabrat a představuje úkol, se kterým se vypořádává se značnými obtížemi.

obrázek [280 x 322] V městském provozu si naopak motor libuje, ve městě potěší kultivovaností, za hranicemi města dostatečnou dynamikou (později) a příznivou spotřebou. Jelikož se Octavia Combi 1.6 MPI na rychlé přesuny většinou nepořizuje, mohu vám slíbit kombinovanou spotřebu okolo 7,5 litru, s lehkou nohou na plynu není problém dosáhnout oficiálně udávané spotřeby 7.2 – 7.4 litru.

Ve městě spotřeba alespoň na počátku „životní dráhy motoru“ klidně přesáhne 10 litrů. Zbývá zmínit poslední, ale výraznou vlastnost motoru, respektive celého vozu, a to odhlučnění. V porovnání se starší generací octavie, stejný pokrok můžete pozorovat také u Golfu či A3, se odhlučnění zlepšilo o třídu. V nízký otáčkách jednotka není skoro slyšet a tento stav přetrvává s přibývajícími otáčkami mnohem déle, než u předchůdce.

Až do 4500 otáček zůstává uvnitř příjemné ticho, nad 5000 otáček hlučnost vzrůstá a kolem 6000 si už motor pořádně zakřičí. Každopádně pořád méně, než v předchozí generaci. Jízdu s novou octavií jsme vykreslili již mnohokrát dostatečně barvitě, takže se omezím pouze na několik postřehů. V první řadě musím znovu vyzvednout přesné a citlivé řízení (v rámci segmentu) s ideálně naladěným posilovačem, který poskytuje dobrou zpětnou vazbu.

Základní 15palcová kola (s příplatkovými litými koly) zlepšují komfort a podporují podvozek v ladném překování nerovností, ale v zatáčkách na jistotě nepřidají. Přesto pokud se nebudete pohybovat na hranicí limitu vozu, k čemuž motor rozhodně nevyzývá, nebudete si na jízdní vlastnosti stěžovat.

Jediné křivé slovo nemohu říci na adresu pětistupňové manuální převodovky, jejíž hladký a přesný chod zpříjemňuje jízdu stejně jako vědomí, že Škoda Octavia výborně brzdí. Když se ohlédnu nejen za tímto, ale také dalšími deseti testy, musím před novou octavií smeknout. Obstála ve všech provedeních, ukázala, že se umí chovat sportovně i čistě prakticky a ekonomicky. Svého předchůdce nejenže předběhla o několik délek, ale nastavila laťku natolik vysoko, že se další generaci o pět či šest let později bude kvalitu současného modelu těžko překonávat.

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Classic 1.6 MPI

Cena v základní výbavě: 499 900 Kč Cena v testované výbavě: 570 300 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, boční airbagy vpředu, ABS+MBA+EBV+MSR+ASR, centrální zamykání, elektromechanický posilovač řízení, rezervní kolo ocelové, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru

Výbava testovaného vozu:klimatizace Climatic s automatickou regulací (+34.100,-), elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), elektrické ovládání oken vpředu (+7.000,-), autorádio Stream s CD přehrávačem (+11.000,-), indikátor vnější teploty (+900,-), kola Helios z lehkých slitin (+13.400,-)

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď OBRAZEM: Čínské námořnictvo testovalo přestavěnou sovětskou letadlovou loď

Čtyřiašedesát ponorek, dvacet šest torpédoborců a víc jak…

Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů Nábytkářství roste navzdory nedostatku truhlářů

Českému nábytkářskému průmyslu se dlouhodobě daří, loni…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Classic 1.6 MPI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1595
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 6 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 660
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia Classic 1.6 MPI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 






 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke druhé trofeji

Napětí v Barceloně. Chce odvolat kouče, co míří ke…

V Barceloně se byť jediné škobrtnutí těžce nevyplácí. Své o tom ví Ernesto Valverde. Španělský kouč s hvězdným…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…