Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1,8 20V Turbo

Tomáš Zajíček
Diskuze (137)

Po nedávném prvním testu Octavie Combi s motorem 1,9 TDi (66 kW), jsme konečně dostali do rukou na čtrnáct dní i nejsilnější provedení s výkonem 110 kW.

O Octaviích jsem toho již napsal více než dost (viz minulé testy Octavií), takže vám dnes představím především motor 1,8 Turbo.

Pohonná jednotka (viz foto) vychází z doposud nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce 1,8 20V (92 kW). Vysokého výkonu motoru 110 kW z poměrně malého objemu (1781 cm3) je dosaženo přeplňováním výfukovým dmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Důležité je však to, že oproti nepřeplňované verzi výrazně stoupl nejvyšší točivý moment. Jeho hodnota 210 N.m (1,8 20V - 170 N.m/4200 otáček) vrcholí již při 1750 otáčkách a neklesá až do 4600 otáček! Jde o rozmezí otáček, které je použito při 99% běžně "svižné" jízdy.

Popravdě řečeno, díky přeplňování, se z nepříliš zdařilého motoru s vyšší spotřebou a váhavým tahem z nižších otáček, stal rázem sportovec s vynikajícími vlastnostmi. Octavia s tímto motorem přímo dychtí po zrychlení. Avizovaného zrychlení z klidu na 100 km/h za 9 sekund se nám sice nepodařilo dosáhnout, ale i ta půlsekunda navíc nedělá z Octavie lenocha.

Co si však u tohoto motoru budou budoucí majitelé majitelé pochvalovat nejvíce je jeho vynikající pružnost. Přibližně od devatenáctiset otáček motor dokáže "zatáhnout" a bez nutnosti podřazení umožňuje s velkým zrychlením na čtverku i pětku předjíždět. Pozoruhodné je též zrychlování automobilu. Na dálnici, lze i v rychlostech okolo 160 km/h lze citelně zrychlovat. Vždyť nejvyšší "papírová" rychlost Octavie je 216 km/h.

A co spotřeba? Běžně se dá s Octavií 1,8 Turbo jezdit za 9-10 litrů naturalu na 100 km. Velký výkonový potenciál motoru a zároveň poměrně těžký stálý převod, však umožňují dosáhnout i extrémních výchylek ve spotřebě. Na krátkém cca desetikilometrovém zatáčkovitém úseku s neustálým využíváním nejvyššího výkonu vozu se spotřeba pohybovala okolo šestnácti litrů na 100 km. Naopak při "rozumné", ne však pomalé, meziměstské jízdě spotřeba poklesla až na 7(!) l/100 km.

Hluk motoru je dobře izolován a v prakticky celém rozsahu otáček nijak neruší jízdu. Zdá se, že je ze všech motorů dodávaných do Octavie nejtišší. Tento můj pocit je zřejmě také umocněn tím, že motor díky velkému točivému momentu není nutno příliš vytáčet. Pokud otáčky motoru přeci jen překročí hranici pěti tisíc otáček, k uším řidiče doléhá tlumený, "zdravý" kovový zvuk.

Jízdní vlastnosti Octavií jako takových jsou velmi dobré, ale u testované nejsilnější verze, by zřejmě použití tužších tlumičů pérování prospělo. I při pouhé akceleraci dochází k výraznému podélnému naklánění vozu.

Naopak brzdová soustava zaslouží absolutorium. Účinek brzd "v krizi" je okamžitý a maximálním účinkem. ABS spíná prakticky ihned a účinně zabraňuje nebezpečnému vybočení vozu z přímého směru. Velmi překvapivé, pro mě, bylo zjištění, že kotouče brzd ve předu jsou oproti "ostatním" Octaviím větší a třmeny mohutnější. Jejich průměr je tak velký, že se do vnitřního průměru 15palcových litých kol téměř nevejdou. :-)

Zavazadlový prostor verze Combi je již poměrně dostatečně popsán v testu Octavie Combi 1.9 TDi, takže k popisu zbývá jen na mezipodlaha (viz foto), která umožňuje "ukrytí" drobných předmětů. Její praktičnost je však sporná neboť výrazně zmenší hloubku zavazadlového prostoru. Naštěstí ji lze po odšroubování dvou šroubků vyjmout.

Cena testovaného modelu však již přesáhla "magickou" hranici šesti set tisíc korun (přesněji 634.400 Kč) a zde už na kompromisy není místo. Proto kritiku "jako vždy" zaslouží stroze vyhlížející přístrojová deska (snad se inovace dočkáme již na pařížském autosalónu), menší prostor vzadu pro nohy (naopak pro hlavu je místa dostatek) a nepříliš účinný stěrač zadního okna. Také velmi tvrdá sedadla by zasloužila "přehodnocení". Přeci jen, kdyby alespoň poslední centimetr byl měkčí, jelo by se asi pohodlněji.

Na druhou stranu je Octavia Combi velmi zdařilým vozem s minimem minusů a množstvím plusů, které určitě rozhodnou o úspěšném prodeji i této varianty Octavie.

Rozsáhlý popis Octávie Combi najdete také v rubrice - Představujeme.

Tomáš Zajíček
Diskuze (137)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 634 400 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.2 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1512
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 510
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1448
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Hammunasakra
1. 6. 2021 06:42
Re: Super auto v tej dobe
Jo to máš silný argument = moje chyba. Takhle je to správně https://fdrive.cz/…ude-zavodit-7014
Avatar - palix
31. 5. 2021 21:37
Re: Jede slušně i na dnešní dobu...
No pokiaľ vychádzali z tunela, tak zrejme vedeli, že budú zrýchľovať... Ak by som to chcel spraviť čo najrýchlejšie, tak už pred koncom tunela by som preradil na 3-ku a vyrazil ;-). V danom prípade to nie je náhla akcia, ktorá by potrebovala extrémne rýchlu reakciu.
Avatar - Mikesus
31. 5. 2021 16:03
Re: Super auto v tej dobe
No já nevím. Na válec mám rovných 0.5l. Tohle nějakých 0.54. Takze záleží, co pokladas za základ.
Avatar - Hammunasakra
31. 5. 2021 15:59
Re: Super auto v tej dobe
Myslím že ne = že základ je furt stejný
Avatar - Hammunasakra
31. 5. 2021 15:59
Re: Super auto v tej dobe
GRMN je jen (známější) pokračování v další generaci