Škoda Octavia Combi 1,8 20V Turbo

Škoda Octavia Combi 1,8 20V Turbo

 
 
9.7. 1998

Po nedávném prvním testu Octavie Combi s motorem 1,9 TDi/66 (), jsme konečně dostali do rukou na čtrnáct dní i nejsilnější provedení s výkonem 110 kW. O Octaviích jsem toho již napsal více než dost (viz minulé testy Octávií), takže vám dnes představím...

Po nedávném prvním testu Octavie Combi s motorem 1,9 TDi/66 ( viz test), jsme konečně dostali do rukou na čtrnáct dní i nejsilnější provedení s výkonem 110 kW.

O Octaviích jsem toho již napsal více než dost (viz minulé testy Octávií), takže vám dnes představím především motor 1,8 Turbo.

Pohonná jednotka (viz foto) vychází z doposud nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce 1,8 20V/92 kW. Vysokého výkonu motoru 110 kW z poměrně malého objemu (1781 cm3) je dosaženo přeplňováním výfukovým dmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Důležité je však to, že oproti nepřeplňované verzi výrazně stoupl nejvyšší točivý moment. Jeho hodnota 210 N.m (1,8 20V - 170 N.m/4200 ot) vrcholí již při 1750ti otáčkách a neklesá až do 4600 otáček! Jde o rozmezí otáček, které je použito při 99% běžně "svižné" jízdy.

Popravdě řečeno, díky přeplňování, se z nepříliš zdařilého motoru s vyšší spotřebou a váhavým tahem z nižších otáček, stal rázem sportovec s vynikajícími vlastnostmi. Octavia s tímto motorem přímo dychtí po zrychlení. Avízovaného zrychlení z klidu na 100 km/h za 9 sekund se nám sice nepodařilo dosáhnout, ale i ta půlsekunda navíc nedělá z Octavie lenocha.

Co si však u tohoto motoru budou budoucí majitelé majitelé pochvalovat nejvíce je jeho vynikající pružnost. Přibližně od devatenáctiset otáček motor dokáže "zatáhnout" a bez nutnosti podřazení umožňuje s velkým zrychlením na čtverku i pětku předjíždět. Pozoruhodné je též zrychlování automobilu. Na dálnici, lze i v rychlostech okolo 160 km/h lze citelně zrychlovat. Vždyť nejvyšší "papírová" rychlost Octavie je 216 km/h.

A co spotřeba? Běžně se dá s Octavií 1,8 Turbo jezdit za 9-10 litrů naturalu na 100 km. Velký výkonový potenciál motoru a zároveň poměrně těžký stálý převod, však umožňují dosáhnout i extrémních výchylek ve spotřebě. Na krátkém cca desetikilometrovém zatáčkovitém úseku s neustálým využíváním nejvyššího výkonu vozu se spotřeba pohybovala okolo šestnácti litrů na 100 km. Naopak při "rozumné", ne však pomalé, meziměstské jízdě spotřeba poklesla až na 7(!) l/100 km.

Hluk motoru je dobře izolován a v prakticky celém rozsahu otáček nijak neruší jízdu. Zdá se, že je ze všech motorů dodávaných do Octavie nejtišší. Tento můj pocit je zřejmě také umocněn tím, že motor díky velkému točivému momentu není nutno příliš vytáčet. Pokud otáčky motoru přeci jen překročí hranici pětitisíc otáček, k uším řidiče doléhá tlumený, "zdravý" kovový zvuk.

Jízdní vlastnosti Octavií jako takových jsou velmi dobré, ale u testované nejsilnější verze, by zřejmě použití tužších tlumičů pérování prospělo. I při pouhé akceleraci dochází k výraznému podélnému naklánění vozu.

Naopak brzdová soustava zaslouží absolutorium. Účinek brzd "v krizi" je okamžitý a maximálním účinkem. ABS spíná prakticky ihned a účinně zabraňuje nebezpečnému vybočení vozu z přímého směru. Velmi překvapivé, pro mě, bylo zjištění, že kotouče brzd ve předu jsou oproti "ostatním" Octaviím větší a třmeny mohutnější. Jejich průměr je tak velký, že se do vnitřního průměru 15 palcových litých kol téměř nevejdou. :-)

Zavazadlový prostor verze Combi je již poměrně dostatečně popsán v testu Octavie Combi 1.9 TDi, takže k popisu zbývá jen na mezipodlaha (viz foto), která umožňuje "ukrytí" drobných předmětů. Její praktičnost je však sporná neboť výrazně zmenší hloubku zav. prostoru. Naštěstí ji lze po odšroubování dvou šroubků vyjmout.

Cena testovaného modelu však již přesáhla "magickou" hranici šesti set tisíc korun (přesněji 634400,- Kč) a zde už na kompromisy není místo. Proto kritiku "jako vždy" zaslouží stroze vyhlížející přístrojová deska (snad se inovace dočkáme již na pařížském autosalónu), menší prostor vzadu pro nohy (naopak pro hlavu je místa dostatek) a nepříliš účinný stěrač zadního okna. Také velmi tvrdá sedadla by zasloužila "přehodnocení". Přeci jen, kdyby alespoň poslední centimetr byl měkčí, jelo by se asi pohodlněji.

Na druhou stranu je Octavia Combi velmi zdařilým vozem s minimem minusů a množstvím plusů, které určitě rozhodnou o úspěšném prodeji i této varianty Octavie.

Rozsáhlý popis Octávie Combi najdete také v rubrice - Představujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com

Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu

Policie v severočínském městě Tchien-ťin zkonfiskovala…

Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS

Americké dělostřelectvo připravuje revoluční systém…

VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.2 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1512
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 510
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1448
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Audi RS 4 Avant – Jak se efektivně zabít

TEST: Audi RS 4 Avant – Jak se efektivně zabít

Dnes 12:51

Superrychlý kombík od Audi přišel o osmiválec, o rychlost však rozhodně ne. Ta je s novým šestiválcem přístupnější širšímu publiku. Je to špatně?




Blesk.cz

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda turistů, kteří zmlátili v centru Prahy číšníka do bezvědomí

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda…

Bezstarostná fotografie party kamarádů na dovolené v Praze. Tak může na první pohled působit tento snímek, který…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého trenéra za pomluvu

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého…

Dva roky po fotbalovém mistrovství Evropy ve Francii se mezi brankářem Thibautem Courtoisem a koučem Belgie…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…