Škoda Octavia Combi 1,8 20V Turbo

Škoda Octavia Combi 1,8 20V Turbo

 
 

Po nedávném prvním testu Octavie Combi s motorem 1,9 TDi/66 (), jsme konečně dostali do rukou na čtrnáct dní i nejsilnější provedení s výkonem 110 kW. O Octaviích jsem toho již napsal více než dost (viz minulé testy Octávií), takže vám dnes představím...

Po nedávném prvním testu Octavie Combi s motorem 1,9 TDi/66 ( viz test), jsme konečně dostali do rukou na čtrnáct dní i nejsilnější provedení s výkonem 110 kW.

O Octaviích jsem toho již napsal více než dost (viz minulé testy Octávií), takže vám dnes představím především motor 1,8 Turbo.

Pohonná jednotka (viz foto) vychází z doposud nejvýkonnějšího zážehového čtyřválce 1,8 20V/92 kW. Vysokého výkonu motoru 110 kW z poměrně malého objemu (1781 cm3) je dosaženo přeplňováním výfukovým dmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Důležité je však to, že oproti nepřeplňované verzi výrazně stoupl nejvyšší točivý moment. Jeho hodnota 210 N.m (1,8 20V - 170 N.m/4200 ot) vrcholí již při 1750ti otáčkách a neklesá až do 4600 otáček! Jde o rozmezí otáček, které je použito při 99% běžně "svižné" jízdy.

Popravdě řečeno, díky přeplňování, se z nepříliš zdařilého motoru s vyšší spotřebou a váhavým tahem z nižších otáček, stal rázem sportovec s vynikajícími vlastnostmi. Octavia s tímto motorem přímo dychtí po zrychlení. Avízovaného zrychlení z klidu na 100 km/h za 9 sekund se nám sice nepodařilo dosáhnout, ale i ta půlsekunda navíc nedělá z Octavie lenocha.

Co si však u tohoto motoru budou budoucí majitelé majitelé pochvalovat nejvíce je jeho vynikající pružnost. Přibližně od devatenáctiset otáček motor dokáže "zatáhnout" a bez nutnosti podřazení umožňuje s velkým zrychlením na čtverku i pětku předjíždět. Pozoruhodné je též zrychlování automobilu. Na dálnici, lze i v rychlostech okolo 160 km/h lze citelně zrychlovat. Vždyť nejvyšší "papírová" rychlost Octavie je 216 km/h.

A co spotřeba? Běžně se dá s Octavií 1,8 Turbo jezdit za 9-10 litrů naturalu na 100 km. Velký výkonový potenciál motoru a zároveň poměrně těžký stálý převod, však umožňují dosáhnout i extrémních výchylek ve spotřebě. Na krátkém cca desetikilometrovém zatáčkovitém úseku s neustálým využíváním nejvyššího výkonu vozu se spotřeba pohybovala okolo šestnácti litrů na 100 km. Naopak při "rozumné", ne však pomalé, meziměstské jízdě spotřeba poklesla až na 7(!) l/100 km.

Hluk motoru je dobře izolován a v prakticky celém rozsahu otáček nijak neruší jízdu. Zdá se, že je ze všech motorů dodávaných do Octavie nejtišší. Tento můj pocit je zřejmě také umocněn tím, že motor díky velkému točivému momentu není nutno příliš vytáčet. Pokud otáčky motoru přeci jen překročí hranici pětitisíc otáček, k uším řidiče doléhá tlumený, "zdravý" kovový zvuk.

Jízdní vlastnosti Octavií jako takových jsou velmi dobré, ale u testované nejsilnější verze, by zřejmě použití tužších tlumičů pérování prospělo. I při pouhé akceleraci dochází k výraznému podélnému naklánění vozu.

Naopak brzdová soustava zaslouží absolutorium. Účinek brzd "v krizi" je okamžitý a maximálním účinkem. ABS spíná prakticky ihned a účinně zabraňuje nebezpečnému vybočení vozu z přímého směru. Velmi překvapivé, pro mě, bylo zjištění, že kotouče brzd ve předu jsou oproti "ostatním" Octaviím větší a třmeny mohutnější. Jejich průměr je tak velký, že se do vnitřního průměru 15 palcových litých kol téměř nevejdou. :-)

Zavazadlový prostor verze Combi je již poměrně dostatečně popsán v testu Octavie Combi 1.9 TDi, takže k popisu zbývá jen na mezipodlaha (viz foto), která umožňuje "ukrytí" drobných předmětů. Její praktičnost je však sporná neboť výrazně zmenší hloubku zav. prostoru. Naštěstí ji lze po odšroubování dvou šroubků vyjmout.

Cena testovaného modelu však již přesáhla "magickou" hranici šesti set tisíc korun (přesněji 634400,- Kč) a zde už na kompromisy není místo. Proto kritiku "jako vždy" zaslouží stroze vyhlížející přístrojová deska (snad se inovace dočkáme již na pařížském autosalónu), menší prostor vzadu pro nohy (naopak pro hlavu je místa dostatek) a nepříliš účinný stěrač zadního okna. Také velmi tvrdá sedadla by zasloužila "přehodnocení". Přeci jen, kdyby alespoň poslední centimetr byl měkčí, jelo by se asi pohodlněji.

Na druhou stranu je Octavia Combi velmi zdařilým vozem s minimem minusů a množstvím plusů, které určitě rozhodnou o úspěšném prodeji i této varianty Octavie.

Rozsáhlý popis Octávie Combi najdete také v rubrice - Představujeme.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko TOP 10: Auta, kterými se vozil Donald Trump. Do Putinovy limuzíny mají daleko

Asi každý aspekt soukromého i profesního života…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.2 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1512
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 510
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1448
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 






 
Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Úžasné muzeum Mazda nedaleko našich hranic: Tohle neuvidíte ani v Japonsku!

Dnes 08:00

V Evropě naprosto unikátní sbírka historických vozů Mazda je od loňska k vidění v bavorském městečku Augsburg.




Blesk.cz

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v únoru do Prahy

Forum Karlín rozezní indie rock: Alt-J se vrací v…

Propásli jste letošní Colours of Ostrava? Poku ano, střípek z velkého festivalu můžete zažít i v Praze. A to na…

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Podzim patří ježkům! Poznáte, kdy potřebují vaši pomoc?

Ježka na zahradě bychom si měli vážit a pěkně ho hýčkat, je to hodně užitečné zvíře, které přes…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český mnich v Rusku

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Český…

Bratr Joakim, původním jménem Roman Hrdý, je jediný český mnich sloužící v Rusku. Není to nevrlý a zamlklý…