Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI

Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI

 
 

Domácí naděje na poli čtyřkolek se jmenuje Octavia Combi 4x4 a nabízí se ve dvou verzích. Výkonnější benzínový dvoulitr FSI jsme vyzkoušeli už dříve, nyní přišla řada na úspornější turbodiesel.

Rodinný vůz s pohonem všech kol už dnes není nijak výjimečnou ani astronomicky nákladnou záležitostí. Ne každý potřebuje plnohodnotné SUV s mohutnou karoserií a velkými zdvihy jako je třeba Volvo XC90, jehož test najdete rovněž v aktuálním vydání. K pořízení rodinné čtyřkolky nemusíte mít milionovou cifru, už za částku okolo 600 - 700 tisíc můžete dostat auto nižší střední třídy, se kterým lze občas zavítat mimo asfaltové cesty, ale přitom i zachovat všechny výhody běžného rodinného vozu jako jsou kompaktní rozměry a nízké provozní náklady.

4x4 jen se dvěma motory

Pohon všech kol pomocí spojky Haldex se nabízel i u Octavie první generace, takže při vstupu nové Octavie nás označení 4x4 v ceníku nijak zvlášť nepřekvapilo. Pohon všech kol se zatím nabízí pouze u modelu Combi, ale je klidně možné, že se s ním později setkáme i u liftbacku, u předchůdce to tak bylo. Oproti minulé generaci se stala verze 4x4 samostatným stupněm výbavy, takže pohon všech kol nelze kombinovat s výbavami Classic, Ambiente či Elegance. Například u Volkswagenu je to možné, takže Golf 1.9 TDI 4Motion stojí v základní výbavě Trendline už 614.900 Kč, přitom Octavia začíná až na 659.900 Kč. Na obranu Octavie musíme říct, že jde o kombík, čímž se rozdíl smazává. Ale i tak je řešení Volkswagenu sympatičtější, ke každé z výbav (od nejnižší po nejvyšší) si lze u vybraných motorů připlatit i 4Motion.

obrázek [300 x 255] Když jsme u toho, mladoboleslavský model je ošizen i v nabídce pohonných jednotek pro verzi 4x4, k dispozici jsou jen dva motory, a to benzínový čtyřválec 2.0 FSI a slabší z obou turbodieselů, konkrétně 1.9 TDI 77 kW. Volkswagen nabízí u Golfu pohon všech kol také k silnějšímu 2.0 TDI. Právě tento agregát by řada zájemců o Octavii 4x4 uvítala, motor 1.9 TDI s výkonem 77 kW/105 koní zrovna nepatří mezi trhače asfaltu. Doufejme, že časem se počet motorů pro 4x4 rozroste. Určitě si nenechte ujít náš dřívější test Octavie Combi 4x4 s motorem 2.0 FSI o výkonu 110 kW/150 koní.

Lepší a rychlejší Haldex

Jak jsme už řekli, systém pohonu všech kol má na starosti elektronicky ovládaná vícelamelová spojka Haldex, jejíž druhá generace se může pochlubit rychlejšími a citlivějšími reakcemi při změně stylu jízdy. Zároveň se snížila náročnost na údržbu. Elektronická řídicí jednotka spojky Haldex je propojena s ABS i stabilizačním systémem ESP, kterým je verze 4x4 vybavena standardně, což zaručuje bezproblémovou spolupráci pohonu všech kol a podvozkových systémů i v nouzových situacích. Při normální jízdě je 98 procent točivého momentu přenášeno na přední kola, pokud to situace vyžaduje, systém umí celý poměr obrátit ve prospěch zadních kol. Přitom stačí jen prokluz předních kol o 10° a Haldex zapojí i zadní kola.

obrázek [450 x 236]

V praxi je změna pohonu téměř nepostřehnutelná, ačkoli jsme vůz nemohli vyzkoušet na sněhu nebo ledu, kde bývá zapojení pohonu všech kol nejzřetelnější, i prašná polní cesta stačila k tomu, abychom se přesvědčili o výhodách systému Haldex. Ani při prudkém rozjezdu s vypnutým ESP na čerstvě posečené louce nedochází k výraznějšími prokluzu kol. Při jízdě v terénu je nutné ocenit větší světlou výšku podvozku, člověk by nevěřil, jak může pouhých dva a půl centimetru oddálit nežádoucí škrtnutí o zem. Právě to je rozdíl ve výšce podvozku oproti běžné Octavii Combi. Slušný podíl na terénních vlastnostech měly také příplatkové 16palcové pneumatiky, na „sedmnáctkách“ by to bylo ještě lepší. Standardní 15palcová kola doporučujeme u verze 4x4 vyměnit minimálně za 16ky, částka 3.200 Kč navíc za to určitě stojí.

Podvozek s ochranou

obrázek [300 x 265] Testovaný vůz byl také vybaven příplatkovou ochranou podvozku, takže při průjezdu kamenité stezky jsme byli o něco klidnější, přestože kamení střílelo do podvozku jako o závod. Speciální kryty chrání také vedení palivového a brzdového systému. Jak jsme se přesvědčili už dříve, mladoboleslavská čtyřkolka se nezastaví ani na větším terénním zlomu. Ačkoli jde o rodinný osobní vůz, rezervy pro jízdu v lehkém terénu jsou uspokojivé a podvozek je vzhledem ke své výšce dost velkorysý. Při větším dovádění v terénu, obzvláště pak na sypkém a kluzkém povrchu, se obecně doporučuje vypnout ESP, a to jedním zmáčknutím knoflíku na středové konzole. Ovládání vozu je pak jistější a přirozenější. Brzdy nezklamaly s nejtěžším provedením Octavie si bez problémů dokáží poradit.

Při jízdě na běžné silnici není větší výška podvozku skoro vůbec znát, ani při ostřejším průjezdu zatáčkou se vůz nijak extrémně nenaklání a vede perfektně stopu. Jízdní vlastnosti jsou stejné jako u Octavie Combi s pohonem předních kol. Jak jsme už řekli, testovaný motor 1.9 TDI o výkonu 77 kW/105 koní neoslňuje nijak dramatickou silou ani u liftbacku, zde se navíc musí potýkat s vyšší hmotností. Důležitá je každopádně hodnota točivého momentu 250 Nm/1.900 ot./min. Oproti běžné Octavii 1.9 TDI je zde rozdíl také v převodovce, místo pěti stupňů jich má řidič k dispozici šest, což usnadňuje jízdu po dálnici a snižuje jinak vyšší spotřebu verze 4x4.

Průměrně počítejte s 6,5 až 7 litry nafty na 100 km, což je o půl litru až jeden litr víc než u předokolky. O něco vyšší spotřeba je ze strany výrobce kompenzována objemnější 60litrovou nádrží (+ 5 litrů oproti běžné Octavii). Tradičně na vysoké úrovni je zpracování interiéru, ten je navíc i solidně odhlučněn. To, že sedíte ve voze s pohonem všech kol, poznáte podle řadicí páky ozdobené logem 4x4 a speciálním látkovým potahem sedadel Adventure.

Dobrý a může být i lepší

Velkou pochvalu si zaslouží zavazadlový prostor, který si i přes prostorově náročné ústrojí pohonu všech kol zachoval objem skvělých 580 litrů, například zmiňovaný Golf 4Motion má o 75 litrů menší kufr než verze s pohonem předních kol. Na druhou stranu ve výbavě 4x4 chybí elektrické ovládání zadních oken, takže pokud si ho nepřiplatíte, pasažéři vzadu budou točit kličkou. Další vadou na kráse je absence plynokapalinových vzpěr u kapoty motoru, která je vzhledem k svým rozměrů dost těžká, takže nutnost podepření klasickou tyčí nám nepřišlo adekvátní. Taky doufáme, že Škoda jednou nabídne pro verzi 4x4 i silnější turbodiesel.

Plusy

  • větší světlá výška
  • ESP součástí standardní výbavy
  • nezměněná velikost zavazadlového prostoru

Mínusy

  • motor 1,9 TDI s horší dynamikou
  • manuální ovládání zadních oken ve výbavě 4x4
  • není k dispozici silnější motor 2,0 TDI
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI

Cena v základní výbavě: 659 900 Kč Cena v testované výbavě: 774 700 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, Dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + sklopný klíček, Deaktivace airbagu u spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, El. ovládání oken vpředu, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA, Tři hlavové opěrky vzadu, Indikátor vnější teploty, Multifunkční ukazatel, Příprava pro rádio, 4 repro vpředu a sklopná neodnímatelná střešní anténa, Rezervní kolo ocelové neplnohodnotné, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Zadní sedadla dělená a sklopná, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Zvýšená světlá výška vozu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Kola z lehkých slitin Helios 6,5Jx15", Pneu 205/60 R15, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, Střešní nosič

Výbava testovaného vozu:Šedá graphite metalíza (+8.500 Kč), autorádio Audience s integrovaným měničem na 6 CD plus možnost přehrávání MP3 (+21.000 Kč), malý kožený paket (+3.500 Kč), kožený volant (+3.500 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.900 Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (+11.900 Kč), 16palcová hliníková kola VEGA (+3.200 Kč), aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (+2.000 Kč), xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu (+19.000 Kč), dvouzónová klimatizace Climatronic (+12.000 Kč), displej Maxi-DOT (+5.000 Kč), výsuvné integrované vstřikovače světlometů (+3.500 Kč), příprava pro telefon GSM II (+7.900 Kč), přídavný ochranný kryt motoru a převodovky (+3.500 Kč)

„Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů „Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů

Americký prezident Donald Trump na summitu obhajoval…

ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík

Zástupci pražského ANO se dnes s premiérem a předsedou…

Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se…

U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / 660
Rozměr pneu:205/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia Combi 4x4 1.9 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 






 
Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Včera

Jaká je budoucnost aut s třícípou hvězdou ve znaku? Mercedes nás vzal do svého designového oddělení a nechal nás nahlédnout pod pokličku.




Blesk.cz

Nečekané přiznání vévodkyně Meghan! Lituje snad svatby s Harrym?

Nečekané přiznání vévodkyně Meghan! Lituje snad…

Má za sebou první měsíc a půl coby vévodkyně ze Sussexu a členka královské rodiny, ale v jednom kuse ji…

VIDEO: Hej rup! Audi v centru Prahy blokovalo tramvaje, cestující to „vzali do vlastních rukou“

VIDEO: Hej rup! Audi v centru Prahy blokovalo…

Věčnou potíž s parkováním v centru Prahy někteří řidiči řeší po svém. Svým neuváženým chováním ale často zkazí…

 

iSport.cz

Poznar mění klub: Chtěl jsem do Baníku, ale Zlín mi dal pomocnou ruku

Poznar mění klub: Chtěl jsem do Baníku, ale Zlín mi…

Během loňského působení v Baníku se nezařadil mezi největší hvězdy, coby útočník vstřelil jen tři góly. Přesto…

Emoce i levné letenky. Prezidentka Chorvatska si získala srdce fanoušků

Emoce i levné letenky. Prezidentka Chorvatska si…

Byla jednou z nejvýraznějších nefotbalových postav právě skončeného světového šampionátu v Rusku. Chorvatská…

 

Reflex.cz

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Ruský prezident Vladimir Putin se dnes na tiskové konferenci v Helsinkách překvapivě obsáhle zabýval americkým…

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…