Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 FSI

Ondřej Šuch
Spojka Haldex nové generace, nezmenšený zavazadlový prostor a benzínový motor 2,0 FSI – taková lákadla má v zásobě nová Octavia Combi 4x4, kterou jsme jako první česká redakce testovali podmínkách tuzemských lesů, vod a strání.

Spojka Haldex nové generace, nezmenšený zavazadlový prostor a benzínový motor s přímým vstřikem – taková lákadla má v zásobě nová Octavia Combi 4x4, kterou jsme jako první česká redakce testovali podmínkách tuzemských lesů, vod a strání. Doslova.

Pro první seznámení s mladoboleslavskou čtyřkolkou jsme si záměrně vybrali silnější z obou nabízených motorů – zážehový čtyřválec 2,0 FSI 110 kW, který jsme již dříve podrobně popsali v testu Octavie Combi s předním pohonem. Jakkoli si myslíme, že v tuzemských podmínkách bude populárnější verze s turbodieselem 1.9 /77 kW, chtěli jsme čtyřkolku pořádně prohnat.

Vyšší bere

Od běžné Octavie Combi se verze 4x4 liší kromě označení na zádi především větší světlou výškou, která z původních 138 mm narostla na 163 mm. Nárůst je znát hlavně při pohledu z boku, kdy vůz působí jako by byl v nejvyšší poloze se vzduchovým odpružením. Vše ostatní zůstává pochopitelně zachováno a nebýt nápisu 4x4 na řadicí páce a ozdobných prahových lištách, ukrylo by auto svou pravou identitu dokonale. Vyšší vůz působí ještě dospěleji než standardní kombi a příplatková šestnáctipalcová hliníková kola příznivý dojem dotvářejí.

Skrytá teorie

Základem koncepce 4x4 je u nové Octavie stejně jako u předchozí generace spojka Haldex, umístěná těsně u zadní rozvodovky. Při běžné jízdě se 98% kroutícího momentu přenáší na přední nápravu, v případě nutnosti zlepšit trakci je ale spojka schopna tento poměr obrátit a v extrémním případě přenášet až 98% momentu na kola zadní nápravy. Oproti předchozí generaci je spojka odolnější vůči extrémnímu zatížení a přiřadit pohon zadní nápravy zvládne také za kratší dobu. Nejpříjemnější změnou je ale malá zástavbová výška, což umožňuje ve voze zachovat celý jeho obrovský zavazadlový prostor o objemu 580 litrů. I nyní výrobce nabízí sadu krytů podvozku, které chrání spodek vozu před drsnějším zacházením.

Jak se jede

Za jízdy na suchém povrchu je rozdíl v řízení nerozpoznatelný. Dojmy, které jsme nedávno získali v testu Octavie Combi se stejným motorem, se jen potvrzují: vcelku kultivovaný chod, zátah odspodu a především „šestiválcově“ plynulý nárůst výkonu. Motor s maximálním výkonem 110 kW je v nikterak lehkém voze jednoznačným pánem, byť neposkytytuje tolik dojmů z akcelerace, jako jeho přeplňovaný a stejně výkonný předchůdce 1.8 T u předchozí generace. FSI jsme záměrně trochu oslabili důsledným podáváním výrobcem tolerovaného benzínu s oktanovým číslem 95, i tak je ale výkon agregátu slušný.

Do mírného kopce byl bez jakýchkoli protestů ochoten zrychlovat ze 40 km/h na jakýkoli(!) převodový stupeň. Na dálnici nám sice chyběl tempomat, vůz ale neměl problém udržet jakoukoli danou rychlost a i na „těžký“ šestý stupeň zvládal předjíždění. V městském provozu potvrzujeme údaj výrobce, námi naměřených 11,5 l/100 km je vzhledem k motorizaci dobrá hodnota. Ustálená jízda v rychlostech okolo 130 km/h spolykala průměrně 8,8 litrů a mimo město při pohodové jízdě si motor řekl ještě o litr a půl méně. Při jízdě vyniká samozřejmě především vyspělý podvozek, dvoucentimetrový nárůst výšky nemá na jízdní vlastnosti žádný vliv. Auto se naklání jen minimálně, výraznější je ovšem čelní náklon při intenzivním brždění.

Na louce

Bez sněhu, kvůli kterému si značná část zákazníků čtyřkolky tohoto typu kupuje, jsme se museli obejít. Útěchou nám byly rozmoklé travnaté svahy, na kterých se potřeba přiřaditelného zadního pohonu objevila okamžitě a všechny jsme, k malé radosti fotografa, vyjeli bez protáčení kol a patřičných blátových efektů. Na terénním zlomu, který by dle mého odhadu patřil minimálně těžkým SUV, se Octavia ani nezastavila a navzdory nepříznivým sklonovým poměrům stačily nájezdové i přechodový úhel. Jinak řečeno, neškrtli jsme ničím o nic a kola se ani jednou neprotočila.

Až na vcelku pochopitelnou vyšší spotřebu, (kterou trochu kompenzuje nádrž, zvětšená na 60 litrů) a základní cenu představuje Octavia Combi 4x4 se zážehovým dvoulitrem dobrou kombinací pro toho, kdo upřednostňuje výkon a přiměřenou dynamiku. Vůz se dodává se specifickým rozsahem základní výbavy (neplatí zde tedy obvyklé názvy a rozsahy výbav jako u řady Octavia/Octavia Combi), pro koncern tradičně je pak o to rozsáhlejší seznam příplatkové výbavy.

Ondřej Šuch
Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 FSI
Cena základní sestavy 689 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, Dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + sklopný klíček, Dekorační obložení, Deaktivace airbagu u spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, El. ovládání oken vpředu, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA, Tři hlavové opěrky vzadu, Chromový paket - plaketka řadící páky + knoflík ruční brzdy, Imobilizér, štítek s VIN kódem, Indikátor vnější teploty, Multifunkční ukazatel, Odkládací prostor v bočním obložení zavazadlového prostoru, Odkládací schránka s víkem pod rádiem, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce osvětlená, klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru - dvě lampičky, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, Příprava pro rádio, 4 repro vpředu a sklopná neodnímatelná střešní anténa, Rezervní kolo ocelové neplnohodnotné, Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Roletový kryt v zavazadlovém prostoru, Tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, WIV (flexibilní servisní intervaly) - pouze pro benzinové motory, Zadní sedadla dělená a sklopná, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Zvuková signalizace nevypnutých světel, Zvýšená světlá výška vozu, Boční směrové ukazatele integrované do vnějších zpětných zrcátek, Kotoučové brzdy vzadu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Kola z lehkých slitin Helios 6,5Jx15", Pneu 205/60 R15, Ochranné boční lišty dveří, černé, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, Zadní stěrač Aero s ostřikovačem, Střešní nosič Kč
Cena testované sestavy 823 400 Kč
Výbava testované sestavy Dvouzónová klimatizace (+12.000,-), Jumbo box – loketní opěra vepředu (4.900,-), kožený volant (3.500,-), malý kožený paket (3.000,-), displej Maxi Dot (5000,-), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (4.200,-), navigační systém s dynamickým modulem (55.000,-), ostřikovače světlometů (3.500,-), parkovací asistent (9.000,-), vyhřívání předních sedadel (5.900,-), xenonové světlomety (19.000,-), metalický lak (8.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 6.6 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 660
Rozměr pneu: 205/60 R15
Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 FSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano