Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi RS - raum und sport

Libor Zezulka
Jak jezdí nejrychlejší octavia s přeplňovaným benzínovým čtyřválcem 2.0 TFSI v provedení kombi? Je to ještě sportovní auto nebo pouze rychlý dopravní prostředek? Jak se liší liftback od kombi? Dozvíte se v testu.

Jak jezdí nejrychlejší octavia s přeplňovaným benzínovým čtyřválcem 2.0 TFSI v provedení kombi? Je to ještě sportovní auto nebo pouze rychlý dopravní prostředek? Jak se liší liftback od kombi? Dozvíte se v testu.

Od našeho posledního testu nové Škody Octavia RS uběhlo šest měsíců a to je vhodná doba, abychom nejrychlejší octavii pozvali na schůzku znovu. Neradi se opakujeme, proto jsme ukázali na krasavici s větším pozadím a vyrazili na rande s Octavií RS v provedení kombi oděnou na rozdíl od prvně testovaného zářivě modrého liftbacku do neméně pohledné černé barvy. Z prvního testu vyšel mladoboleslavský rychlík se vztyčenou hlavou, což ovšem nedávalo záruku, že stejně dopadne i druhá zkouška.

Za prvé se změnila koncepce karoserie a za druhé čekala „eresko“ čtrnáctidenní zátěž, která ukázala, co dokáže ve všech jízdních režimech. Auto mělo tentokrát mírně ztíženou pozici i tím, že dorazilo do redakce v době, kdy se u nás střídá jeden sportovní automobil za druhým (Octavii RS střídá Opel Astra OPC a Ford Focus ST), a to zvyšuje očekávání i nároky. Hned na úvod říkám, že některé skutečnosti si uvědomíte teprve tehdy, jakmile poznáte charakter vozu, jeho konkurenty a zákazníky.

Octavia RS nevznikla proto, aby naháněla Ford Mondeo ST220 nebo ostré hatchbacky Focus ST či Astru OPC a už vůbec nemá ambice soupeřit s ďábelskými Subaru nebo Mitsubishi. Octavia Combi RS se měla stát rychlým rodinným vozem, který poskytne radost z jízdy a zároveň zůstane praktickým kombi.

Námět na facelift

Pokud se majitelům octavií na jejich vozech něco nelíbí, jsou to obrovské mlhové světlomety. S RS tento problém zmizel. Přední mlhovky rozměrů fotbalového stadionu nahradila sportovně vyhlížející kulatá světla s masivním krycím sklem. Proti sériové verzi se změnil i přední nárazník. I on vyhlíží sportovněji, a to díky vertikálně uspořádanému žebroví v spodní části. Tyto drobné změny stačily na to, aby se usedlý gentleman s česko-německým původem proměnil v nadšeného sportovce.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Z boku poznáte v Octavii RS sportovce těžko, snad pouze z velkých 18palcových kol a zeleně nabarvených třmenů brzd. To vzadu se hlásí o slovo výrazný nárazník a masivní koncovky výfuku. V porovnání s liftbackem však působí kombi decentněji, nad zadním sklem se totiž neklene masivní křídlo, ale pouze nenápadný spoiler. Zprávu o přítomnosti nejsilnějšího zástupce z rodu octávií podává rovněž štítek na zadních dveřích.

Přestože se najde mnoho motoristů, kteří se mnou nebudou souhlasit, musím za sebe prohlásit, že si takto představuji design sportovního rodinného vozu. Laik v Octavii Combi RS sportovce nepozná, ale kdo se o auta alespoň trochu zajímá, bezpečně pozná, co se pokouší předjet.

O třídu výš

V předchozích testech nové octavie, kterých jsme na Auto.cz zveřejnili bezkonkurenčně nejvíce na českém internetu, jsem několikrát opakoval, že interiér tohoto vozu patří mezi ukázkově zpracované nejen v rámci nižší střední třídy, kam stále většina lidí octavii řadí, ale také v rámci střední třídy, a to dokonce nejvyšších pater střední třídy. Můžete mě klidně označit za šílence, ale kvalitou materiálů, zpracováním a slícováním si Octavia RS (i standardní octavia) nezadá s kombi prémiových značek.

Usednutí do octavie zkrátka považuji za zážitek, který si dokážete pořádně vychutnat pouze, pokud přesednete do tohoto auta z některého konkurenta. Pominu-li sportovní sedadla, spočívá rozdíl verze RS proti sériovým modelům spíše v drobnostech. Středová konzola dostala podklad v imitaci hliníku, pod volantem září chromované pedály, z palubní desky vyrůstá sportovní tříramenný volant s koženým potahem, do kůže a chromu se oděla rovněž řadicí páka.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Sportovní sedadla nejsou pouze nejvýraznějším, ale také nejdůležitějším a nejlepším sportovním prvkem „ereska.“ Jak jsem sedadlům v běžné octavii nepřišel na chuť, zde vyjma extrémní délky, která se už stala noční můrou našich manželek a přítelkyň, nemám námitek. Sedadla jsou dostatečně široká, netlačí tedy do stehen ani trupu, přitom mají velmi výrazné boční vedení držící tělo ve vzpřímené poloze i v prudkých zatáčkách a při divokých manévrech na letišti.

Líbila se mi kombinace kůže, perforované alcantary a síťoviny, která přesně odpovídá potřebám řidiče. Kůže vypadá luxusně, alcantara na konci sedáku a vrcholu opěradla zabraňuje smýkání těla a nohou ze strany na stranu a síťovina výborně saje pot a provzdušňuje oblasti zad a stehen.

Extra výkon za rozumnou cenu

Testy několika sportovních vozů v krátkém časovém sledu umožnily zajímavé srovnání. Nejdříve jsem osedlal Octavii RS s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI (147 kW). Pak přišla na řadu vyšší liga v podobě přeplňovaného pětiválce 2.5 litru Fordu Focus ST (162 kW) a poté návrat k přeplňovaným čtyřválcům, ale těm nejsilnějším z nejsilnějších, s Opelem Astra OPC (177 kW). Předmětem tohoto testu není srovnání motorů, tomu věnujeme někdy samostatný článek, budu se tedy věnovat jednotce TFSI.

Ta platí ze všech zmíněných agregátů za největšího kliďase. Dosahuje maximálního výkonu 147 kW při 5100 – 6000 otáčkách a točivého momentu 280 Nm při 1800 – 5000 otáčkách. Výkon a točivý moment však není jediným rozdílem ve srovnání s 2.0 Turbo Opelu a 2.5 Turbo Duratec Fordu (původem však Volvo). I pokud budu brát v úvahu pětiválec z ST, může se 2.0 TFSI pochlubit naprosto učebnicovým nárůstem výkonu a točivého momentu.

Agregát mající základ ve výborném zážehovém dvoulitru s přímým vstřikováním paliva začíná nabírat sílu od nejnižších otáček a přestože na 1800 otáčkách zařadí vyšší rychlostní stupeň, nekoná se žádné nepříjemné nakopnutí, rychlý nárůst síly a jisté uvadání ještě před zásahem omezovače, jako tomu bylo u starého 1.8 Turbo (i tak si tento motor na rozdíl od hojně kritizované atmosferické 1.8 vysloužil spoustu chvály).

Jednotka naopak postupně nabírá „na obrátkách.“ Na 3500 otáčkách má dostatek výkonu, ale přitom ještě zdaleka neřekla poslední slovo. Ručička otáčkoměru letí vzhůru a teprve na 7000 otočkách skončí svoji pouť. Kdyby na tomtéž čísle nekončila stupnice rychloměru, vystoupala by, soudě podle ochoty motoru vytáčet se, ještě výše. Na takové chování jsme nebyli u turbomotorů a zvláště turbomotorů koncernu Volkswagen zvyklí.

Asi není potřeba dodávat, že kombinace 147 kW a 280 Nm bohatě stačí na slušnou akceleraci, z 0 na 100 km/h jsem zrychlil za 7,7 sekundy (Škoda Auto udává 7,5 s), velmi svižnou jízdu na dálnici, a to i v plném obsazení, a bezpečné předjíždění. Benzínová 2.0 TFSI vám nevytlačí mozek z hlavy, to od ní opravdu nechtějte, ale poskytne příjemný zážitek plynoucí z kombinace dostatečného výkonu, kroutícího momentu a kultivovaného chodu a přijatelné spotřeby.

Převody měření redakce Auto.cz 2 3 4 5 6
Pružnost
50 -> 90 km/h   4,6 s 5,8 s    
80 -> 120 km/h   5,0 s 6,0 s    
120 -> 160 km/h     6,7 s 8,8 s  
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h   2400 1700    
70 km/h   3200 2500 2000 1600
90 km/h   4300 3200 2500 2200
110 km/h   5200 4000 3200 2500
130 km/h   6200 4300 3600 3000
150 km/h     5400 4200 3500
180 km/h       5100 4200
Max. rychlosti 100 km/h 140 km/h      

Kdyby vzadu nerezonoval sportovní výfuk, v nízkých a středních otáčkách bystě těžko poznali, že vám pod kapotou řehtá 200 koní. Jednotka od nastartování po dosažení střední otáček klidně přede a teprve v druhé polovině spektra se ohlásí docela příjemným sportovním zvukem. Pětiválec ani šestiválec to není, ale na čtyřválec zpívá 2.0 TFSI hezky. Koncovka výfuku koření sportovní jízdu, ale zatímco v prvním testu jsem k ní neměl výhrady, tentokrát doporučuji ubrat na razanci.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Po několikahodinovém jízdním maratónu vám bude hučet v uších. Se spotřebou se to má asi takto: Jedete agresivně, Octavia Combi RS spotřebuje kolem 16 litrů paliva, budete-li kombi hodně trápit, vyšplhá se spotřeba na 18 litrů. Mohu vám však zaručit, že takové trápení na rozdíl od auta dlouho nevydržíte. Svižná jízda, to znamená využití potenciálu vozu tak na 70 procent znamená spotřebu okolo 12 litrů.

Při úsporné jízdě, při níž se v žádném případě nesnažíte vyhledávat kamiony a v jejich závěsu čelit odporu vzduchu, nemáte strach sešlápnout plynový pedál a neděsíte se každé křižovatky, Octavia Combi RS spotřebuje okolo devíti litrů paliva na 100 km jízdy, což není vůbec špatná hodnota. A to jsem vám ještě neřekl, že jsem dokázal celkem jednoduše ujet 80 km/h s průměrnou spotřebou 5,6 litru.

Rodinný sporťák

Sama Škoda Auto pochopila, že nemá smysl zákazníkům představovat Octavii RS jako ryzí sporťák, který budou majiteli všichni závidět a jenž rozdrtí na okruhu leckterého profesionála. Octavia Combi RS se prezentuje coby rodinné kombi se sportovním duchem a tomu by měly odpovídat jízdní vlastnosti. Leč v případě podvozku vyvstávají určité pochybnosti.

Původně velmi komfortní podvozek moderní koncepce se v provedení RS snížil a velmi ztuhnul. To můžeme chápat jako daň za sportovní vyžití, ale v kombinaci s 18palcovými koly obutými do nízkoprofilových pneumatik je úbytek komfortu až příliš markantní. Drobné oděrky dokáže podvozek ještě odfiltrovat, ale s asfaltovými čepicemi zakrývající ohromné výtluky a spoustou malých hrbolků si zrovna ideálně neporadí.

Do kabiny se tak probojují zvuky, jež v normální octavii neuslyšíte a komfort cestování se sníží na úroveň, která ne úplně odpovídá jízdním dovednostem. Podle mého názoru daleko lépe odpovídají charakteru vozu, byť nenadělají tolik parády, 17palcová kola. Zcela bez problémů probíhá v eresku jízda v příčném směru. Dobrý podvozek a velká kola s kvalitním pneumatikami se starají o vynikající stabilitu.

Aerodynamicky nekonfliktní tvar a skvělé odhlučnění zvyšuje cestovní pohodu, tedy na cestách s hladkým povrchem. V zatáčkách si sportovní kombi suverenitu z příčného směru zachovat nedokáže, může za to především protažená záď a dlouhý převis. Do rychlosti 80 km/h proletí Octavia Combi RS zatáčku docela suverénně, ale nad 90 km/h záď znervózní a začne se pomalu sunou z vozovky. Na skutečný výlet za krajnici byste potřebovali rychlost mnohem vyšší, ale i samotná tendence nepůsobí zrovna uklidňujícím dojmem.

Jen těžko hledám vhodná slova dostatečně vystihující kvalitu řazení. Řadící páka chodí v přesně vyznačených drahách, na zařazení stupně stačí jediný prst. Tak lehce rychlosti zapadají. Páku stačí mírně postrčit a ona skočí přesně tam, kam potřebujete. Kéž by takové řazení měla všechna sportovně laděná auta. Řízení splnilo očekávání přesností, ale zklamalo příliš účinným posilovačem.

Z chování volantu toho bohužel o dění na silni mnoho nevyčtete, také by mi vůbec nevadil strmější převod. V složitých situacích musíte volantem točit více, než se na takové auto sluší. Brzdy mají optimální nástup, nejsou přehnaně citlivé, ale v konečné fázi dosti ostré. Při natáčení videa se ovšem ukázalo, že nejsou stavěny na opakovanou velkou zátěž. Několik po sobě jdoucích prudkých rozjezdů a následné brzdění z rychlostí nad 100 km/h nedělalo brzdám vůbec dobře.

Přední i zadní kotouče se rozpálily na vysokou teplotu, což dávaly najevo patřičným zápachem v okolí vozu… Například Focus ST neměl se stejnou procedurou nejmenší problémy.

Prostor a sport

Octavia RS je více než důstojným nástupcem předchozího modelu. Pod kapotou hřímá výborný zážehový přeplňovaný motor s dostatečným výkonem, hezkým zvukem i příjemnou spotřebou, uvnitř čeká spousta místa a v závislosti na zvolených kolech a pneumatikách i komfort. Sportovní vyžití odpovídá koncepci karoserie i segmentu, ale více než sportovní superstroj hledejte v Octavii Combi RS rychlé firemní či rodinné kombi.

Plusy

  • silný motor s lineární křivkou výkonu
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • přesné řazení
  • kvalitní sportovní sedadla
  • sportovní volant
  • prostorný a praktický interiér
  • příznivá spotřeba
  • kvalitně zpracovaný interiér

Minusy

  • příliš účinný posilovač
  • málo strmé řízení
  • na nerovnostech v zatáčkách nervóznější záď (týká se kombi)
Libor Zezulka
Škoda Octavia Combi RS
Cena základní sestavy 794 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+MBA+EBV+MSR+ASR, airbagy řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, bederní opěry vpředu, boční airbagy vpředu, dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + klíček s osvětlením, Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací a pachovým filtrem, deaktivace airbagu u spolujezdce, dvoutónová houkačka, el. ovládání oken vpředu i vzadu, elektromechanický posilovač řízení, tři hlavové opěrky vzadu, imobilizér, štítek s VIN kódem, multifunkční ukazatel, pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, autoradio Stream + 8 repro, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, WIV (flexibilní servisní intervaly), síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, zadní sedadlo s loketní opěrou, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, ALU kola 225/45 R17 , ochranné boční lišty dveří, zadní stěrač Aero s ostřikovačem, kruhové přední mlhové světlomety, tónovaná skla, schránka na brýle, Jumbo Box s loketní opěrou vpředu, xenonové světlomety s aut. regulací Kč
Cena testované sestavy 822 500 Kč
Výbava testované sestavy autorádio Audience s integrovaným měničem na 6 CD (+10.000,-), 18palcová kola Zenith z lehkých slitin (+7.500,-), light assistant (+1.600,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzor automatického spouštění stíračů (+ 3.500,-), Maxi DOT (+ 5.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 238
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 540
Rozměr pneu: 225/40 R18
Škoda Octavia Combi RS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4579
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano