20.5. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Škoda Octavia G-Tec na CNG: Vyplatí se?

 

Škoda Octavia na zemní plyn s turbomotorem 1.4 TSI/81 kW stojí 433.900 Kč. Čistě benzinová varianta s výkonem 103 kW je za 404.900 Kč, tedy o 29.000 korun levnější. Nakolik se vyplatí jezdit na CNG a jaké má tohle palivo výhody či nevýhody?

Provozovat automobil na stlačený zemní plyn, takzvaně CNG, je ekologická a co se provozních nákladů týče i ekonomicky výhodná alternativa k vozům s klasickým spalovacím motorem. Ale jak to tak již bývá, každá mince má dvě strany a CNG s sebou nese i nějaká ta omezení a zápory.

V prvé řadě je potřeba palivo někde natankovat, a k tomu slouží aktuálně 52 čerpacích stanic po celé České republice. To není zrovna mnoho, ale plynárenské společnosti se zavázaly ke stavbě stovky stanic a dále je stavějí i soukromé subjekty. Kde natankujete je tak zatím potřeba plánovat, a to i z důvodů, které nastíníme dále.

Doplnit palivo se dá většinou bez obsluhy, tedy v praxi si nejdříve navolíte, za kolik chcete tankovat, zaplatíte například platební kartou a poté dostanete přesné množství paliva. To s sebou nese riziko neodhadnutí potřebného objemu plynu pro plnou nádrž. Existují ale i čerpací stanice s běžným provozem a s obsluhou, stejně jako u klasických benzinek, kde tyto problémy nehrozí.

Plyn je v autě ovšem třeba někde uchovávat. Spotřeba vozu se měří na kilogramy, jenže třeba 15 kg CNG znamená 97 litrů tohoto paliva, které se musejí někam vejít. Tankování tedy chvíli trvá a nádrže často omezují zavazadlový prostor vozu, u Octavie G-Tec liftback klesl jeho objem na 460 litrů. A pak je zde cena auta, která je obvykle vyšší než benzinové ekvivalenty, ale zhruba na podobné úrovni jako naftové modely.

Dojezd škodovky činí s tímto objemem nádrží 410 km, reálně nejspíše ještě méně, takže pokud chcete jezdit na plyn křížem krážem po naší republice, je potřeba i vzhledem k omezené síti stanic přemýšlet, kde natankovat příště. Automobil má však ještě klasickou plnohodnotnou nádrž na benzin, takže celkový dojezd podle výrobce činí přes 1.300 kilometrů. I jiné vozy na CNG mají vždy minimálně dojezdovou benzinovou nádrž.

Provoz na stlačený zemní plyn má ovšem také mnohá plus. V prvé řadě jde o nízkou spotřebu vozu, zejména vzhledem k ceně kilogramu paliva. Opět to můžeme vztáhnout na současnou českou novinku, kterou si právě nyní již můžete objednat, Škodu Octavia G-Tec a její přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku TSI s výkonem 81 kW, která spotřebuje v průměru 3,5 kg stlačeného zemního plynu na 100 km. Přitom nynější cena tohoto paliva se pohybuje od 23,80 do 26,90 Kč za kilogram. Tato částka je dána i tím, že na zemní plyn je minimální spotřební daň.

Další výhodou CNG je jeho oktanové číslo až 130, díky němuž má motor klidnější a tišší běh. To dává prostor automobilkám k navyšování účinnosti jednotky zvyšováním kompresního poměru. Potěší také nízké emise a tedy v dnešní době tolik důležitá malá ekologická stopa vozu, což se hodí, pokud se vaše firma chce prezentovat jako přátelská k životnímu prostředí. A abychom nezapomněli, ve většině zemí Evropy včetně té naší mají vozy na zemní plyn povolen vjezd do podzemních garáží, takže se v tomto ohledu nemusíte nijak omezovat.

Vraťme se ale k úvodní otázce, jestli se provoz na CNG u Škody Octavia vyplatí. Pokud budeme brát turbomotor 1.4 TSI/103 kW jakožto zástupce benzinové verze, pak je varianta G-Tec v základní výbavě Active dražší o již zmíněných 29.000 korun. Při průměrné ceně paliv 25,50 Kč za CNG, respektive 36 Kč za benzin a průměrné spotřebě 3,5 kg a 5,5 litru na 100 km, ušetří řidič, který ročně najezdí přibližně 15.000 km, zhruba 16.300 Kč na palivu ročně. Cenový rozdíl se tedy vrátí po ujetí 26.677 km či po 22 měsících.

Firmy ale bude zajímat spíše srovnání s naftovým motorem, přičemž verze 1.6 TDI/77 kW stojí 424.900 Kč, tedy o 9.000 korun méně, než G-Tec. Při spotřebě vznětového agregátu 4,2 litru na 100 kilometrů a ceně jednoho litru 35,73 Kč se provoz na CNG vyplatí po ujetí 14.799 km, což průměrný český řidič zvládne za jeden rok.

Z našich výpočtů tedy vychází, že CNG může být pro značnou část lidí výhodnou alternativnou ke klasickému palivu. Pokud se smíříte se zatím omezenou sítí čerpacích stanic, pak by provoz na zemní plyn mohl být právě pro vás tím pravým řešením.

Škoda Octavia - srovnání nákladů
Motor1.4 TSI/103 kW1.6 TDI/77 kW1.4 TSI/81 kW G-Tec
PalivoBenzinNaftaCNG
Základní cena vozu404.900 Kč424.900 Kč433.900 Kč
Průměrná cena paliva36 Kč/l35,73 Kč/l25,50 Kč/kg
Spotřeba vozu5,5 l/100 km4,2 l/100 km3,5 kg/100 km
Náklady na ujetí 15.000 km29.700 Kč22.509 Kč13.389 Kč

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

 Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu…

Předsedou Starostů zůstává Gazdík, dostal 93 procent hlasů. Chce řídit stát jako obec Předsedou Starostů zůstává Gazdík, dostal 93 procent hlasů. Chce řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia G-Tec na CNG: Vyplatí se?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…