Škoda Octavia WRC 1999-2003
Tyto vozy bohatě přispěly k více než stoleté tradici sportovních aktivit značky Škoda.
Příspěvek Octavií WRC do bohaté pokladnice dědictví týmu Škoda Motorsport, stejně jako jejich podíl na tvorbě image společnosti Škoda Auto, je nepřehlédnutelný. V každé sezóně bylo co slavit. Vítězství v rychlostních zkouškách, umístění na stupních vítězů a řada důkazů spolehlivosti, toto vše podpořilo solidní prestiž týmu Škoda Motorsport na kolbištích světového šampionátu.
Byly to právě Octavie WRC, které umožnily týmu Škoda Motorsport vstoupit poprvé v historii značky do čela podniku seriálu mistrovství světa a právě tyto vozy stály i za historicky prvním umístěním na stupních vítězů světové rallye. Škoda Octavia WRC má na kontě dvě vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách: na náročné Safari Rallye a také na Katalánské rallye, která se jede na ultrarychlém asfaltu. Auriolův třetí nejrychlejší čas na Kypru celou éru zarámoval.
Když tým Škoda Motorsport před několika lety opustil svou tradiční strategii soutěžních vozů nižších kubatur, které aspirovaly pouze na vítězství ve své třídě, směrem k Octavii, bylo všem jasné, že půjde o dlouhodobý projekt, jehož cílem je dostat společnost Škoda Auto do samého srdce světového šampionátu. Škoda Octavia nebyla vzhledem ke své robustnosti tím nejlepším základem pro stavbu ideálního vozu, avšak v době svého vzniku to byl jediný typ z modelové řady Škoda, který splňoval minimální délku požadovanou specifikacemi třídy WRC. Ani tento startovní handicap neubral nic na faktu, že se Octavie WRC staly dalším ze silných vozů z dílen konstruktérů mladoboleslavského týmu Škoda Motorsport.
Tovární tým Škoda Motorsport se zapojil do podniků mistrovství světa již v roce 1973, ale až rok 2002 byl překvapivě prvním šampionátem, kdy se tým zúčastnil celého čtrnáctidílného seriálu. Byl to význačný okamžik v dějinách značky, protože právě v tom roce oslavila společnost Škoda Auto sté výročí svého vstupu do víru automobilového sportu. I přes nároky kladené na vozy i jejich posádky širokou škálou povrchů mistrovských tratí po celém světě dokázal tým Škoda Motorsport dovést vždy alespoň jeden vůz značky Škoda do cíle. Do paměti příznivců rallye i do kroniky týmu se nesmazatelně zapsala loňská Argentinská rallye, kde všechny tři vozy obsadily pozice v elitní desítce.
Mistr světa z roku 1994 Francouz Didier Auriol se za érou Octavií WRC ohlíží s úsměvem: "Octavia WRC byla vlastně mnohem lepší, než si hodně lidí myslelo. Samozřejmě, že kvůli své velikosti nebyla nejrychlejší, ale zato byla stabilní, silná a spolehlivá. S takovým vozem máte vždycky slušnou šanci dokončit rallye a to je základ pro cenné body. Od svého příchodu do světa rallye jsem pomáhal vyvíjet spoustu aut a můžu říct, že musíte nejdřív začít stavět na silném autě, abyste se nakonec dostali k rychlému autu." Didierovy obrovské zkušenosti s vývojem nových vozů pro podmínky světového šampionátu budou hrát ještě důležitější roli v blízké budoucnosti, kdy tým přechází na model Fabia WRC. Didierův týmový kolega, mladý Fin Toni Gardemeister, je považován za budoucího šampióna. Pouze dvakrát letos odjížděl z letošních rallye bez bodového zisku a již nyní je klíčovou osobností ve strategii týmu Škoda Motorsport. "Octavia je opravdu velké auto. Na druhou stranu, tohle by ale byla vážně jediná věc, kterou bych změnil. Velikost je problém jenom na RZ, které jsou úzké a technicky náročné, ale přesto jsem našel hodně tratí, kde jsem na to mohl pořádně šlápnout. A to jsou potom chvíle, kdy jsem šťastný, že můžu sedět za volantem právě takového stabilního auta!"
Didier a Toni jsou posledními z plejády špičkových pilotů, kteří v mistrovství světa hájili barvy mladoboleslavské značky právě s vozy Octavia WRC. Celkem deset jezdců se objevilo v kokpitech Octavií WRC, mezi nimiž byli i mistři světa Kenneth Eriksson, Gabriel Pozzo a v neposlední řadě i Didier Auriol. Technickým mozkem stojícím za úspěchem vozů Octavia WRC je hlavní inženýr týmu Škoda Motorsport, Dietmar Metrich: "Největší silou Octavií WRC byla bezesporu jejich spolehlivost. To znamená, že se naši jezdci mohli ve většině případů na tyto vozy zcela spolehnout v tom, že je dovezou až do samého cíle rallye. Když se ohlédnu zpátky na ta léta neodmyslitelně spjatá s vozy Octavia WRC, myslím, že nejzářivějším okamžikem jejich kariéry bylo třetí místo na Safari rallye v roce 2001. Rozhodně bych ale nezapomínal na Katalánskou rallye 2000, kde jsme vyhráli jednu RZ. Myslím, že to všechny opravdu překvapilo! Stejně tak jako když jsme do posledních metrů Rallye Monte Carlo v roce 2001 bojovali o celkové třetí místo s Francoisem Delecourem. To se znovu ukázalo, že Octavia WRC může být konkurenceschopná i na asfaltu." Dietmar také dodává, že tým Škoda Motorsport postavil okolo třiceti verzí vozů Octavia WRC a že několik exemplářů je nyní k dispozici pro zájemce z celého světa.
Počínaje Německou rallye nahradí tovární tým Škoda Motorsport odcházející vozy Octavia WRC zbrusu novou Fabií WRC. Hlavním prvkem, který se Škoda Motorsport pokusí přenést z Octavie na Fabii, bude její legendární spolehlivost. Didier, Toni i celý tým již tvrdě pracují na tom, aby udrželi záviděníhodný kredit značky Škoda, který si automobilka vydobyla za více než sto let své účasti v motoristickém sportu.
PŘEHLED STARTŮ VOZŮ ŠKODA OCTAVIA WRC
NA SVĚTOVÉM ŠAMPIONÁTU V RALLYE
Rallye | Jezdec | Délka RZ | Výsledek |
1999 | km | ||
Rallye Monte Carlo | Armin Schwarz | 424.69 | Nedokončil |
Pavel Sibera | Nedokončil | ||
Portugalská rallye | Armin Schwarz | 358.85 | Nedokončil |
Emil Triner | Nedokončil | ||
Katalánská rallye | Pavel Sibera | 380.35 | Nedokončil |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Rallye Akropolis | Armin Schwarz | 374.30 | 12. místo |
Emil Triner | 13. místo | ||
Finská rallye | Emil Triner | 377.26 | 14. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Rallye San Remo | Emil Triner | 384.33 | 23. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Britská rallye | Bruno Thiry | 389.39 | 4. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil |
Rallye | Jezdec | Délka RZ | Výsledek |
2000 | |||
Rallye Monte Carlo | Armin Schwarz | 381.33 | 7. místo |
Luis Climent | 9. místo | ||
Safari rallye | Armin Schwarz | 1047.26 | 7. místo |
Luis Climent | 8. místo | ||
Portugalská rallye | Armin Schwarz | 398.35 | 8. místo |
Luis Climent | 12. místo | ||
Katalánská rallye | Armin Schwarz | 383.09 | 11. místo |
Luis Climent | Nedokončil | ||
Rallye Akropolis | Armin Schwarz | 388.66 | 5. místo |
Luis Climent | Nedokončil | ||
b | Armin Schwarz | 348.41 | Nedokončil |
Luis Climent | Nedokončil | ||
Rallye San Remo | Armin Schwarz | 345.30 | 12. místo |
Luis Climent | 13. místo | ||
Britská rallye | Armin Schwarz | 380.80 | 13. místo |
Rallye | Jezdec | Délka RZ | Výsledek |
2001 | km | ||
Rallye Monte Carlo | Armin Schwarz | 355.80 | 4. místo |
Bruno Thiry | 8. místo | ||
Švédská rallye | Bruno Thiry | 379.87 | 10. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Portugalská rallye | Armin Schwarz | 300.88 | Nedokončil |
Bruno Thiry | Nedokončil | ||
Katalánská rallye | Bruno Thiry | 347.29 | 10. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Argentinská rallye | Armin Schwarz | 389.58 | Vyřazen po havárii cisterny |
Bruno Thiry | Vyřazen po havárii cisterny | ||
Kyperská rallye | Bruno Thiry | 341.38 | 8. místo |
Armin Schwarz | 9. místo | ||
Rallye Akropolis | Armin Schwarz | 356.01 | 7. místo |
Bruno Thiry | 10. místo | ||
Safari Rallye | Armin Schwarz | 1071.02 | 3. místo |
Bruno Thiry | Nedokončil | ||
Finská rallye | Armin Schwarz | 406.38 | 15. místo |
Bruno Thiry | 18. místo | ||
Stig Blomqvist | 22. místo | ||
Rallye San Remo | Bruno Thiry | 368.12 | 13. místo |
Armin Schwarz | Nedokončil | ||
Roman Kresta | Nedokončil | ||
Korsická rallye | Armin Schwarz | 366.40 | Nedokončil |
Bruno Thiry | Nedokončil | ||
Britská rallye | Armin Schwarz | 354.60 | 5. místo |
Bruno Thiry | 8. místo | ||
Roman Kresta | Nedokončil |
Rallye | Jezdec | Délka RZ | Výsledek |
2002 | km | ||
Rallye Monte Carlo | Toni Gardemeister | 351.65 | 10. místo |
Kenneth Eriksson | 13. místo | ||
Roman Kresta | Nedokončil | ||
Švédská rallye | Stig Blomqvist | 358.80 | 15. místo |
Kenneth Eriksson | Nedokončil | ||
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Korsická rallye | Toni Gardemeister | 356.30 | 12. místo |
Roman Kresta | 14. místo | ||
Kenneth Eriksson | Nedokončil | ||
Katalánská rallye | Toni Gardemeister | 348.12 | 11. místo |
Kenneth Eriksson | 17. místo | ||
Stig Blomqvist | Nedokončil | ||
Gabriel Pozzo | Nedokončil | ||
Kyperská rallye | Kenneth Eriksson | 294.29 | 9. místo |
Toni Gardemeister | 15. místo | ||
Roman Kresta | Nedokončil | ||
Argentinská rallye | Toni Gardemeister | 356.75 | 5. místo |
Kenneth Eriksson | 6. místo | ||
Gabriel Pozzo | 9. místo | ||
Rallye Akropolis | Toni Gardemeister | 374.10 | 10. místo |
Kenneth Eriksson | 14. místo | ||
Stig Blomqvist | 17. místo | ||
Safari rallye | Roman Kresta | 935.23 | 7. místo |
Kenneth Eriksson | Nedokončil | ||
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Finská rallye | Toni Gardemeister | 401.68 | 12. místo |
Kenneth Eriksson | Nedokončil | ||
Německá rallye | Kenneth Eriksson | 392.73 | 10. místo |
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Matthias Kahle | Nedokončil | ||
Rallye San Remo | Kenneth Eriksson | 385.84 | 11. místo |
Roman Kresta | 12. místo | ||
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Rallye Nový Zéland | Toni Gardemeister | 411.40 | 8. místo |
Kenneth Eriksson | Nedokončil | ||
Australská rallye | Toni Gardemeister | 388.64 | 6. místo |
Kenneth Eriksson | 8. místo | ||
Britská rallye | Toni Gardemeister | 367.45 | 10. místo |
Kenneth Eriksson | 13. místo | ||
Roman Kresta | 15. místo |
Rallye | Jezdec | Délka RZ | Výsledek |
2003 | km | ||
Rallye Monte Carlo | Didier Auriol | 415.02 | 9. místo |
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Švédská rallye | Toni Gardemeister | 386.91 | 8. místo |
Didier Auriol | 18. místo | ||
Turecká rallye | Toni Gardemeister | 380.00 | 7. místo |
Didier Auriol | Nedokončil | ||
Rallye Nový Zéland | Toni Gardemeister | 403.52 | 5. místo |
Didier Auriol | 8. místo | ||
Argentinská rallye | Didier Auriol | 402.35 | 6. místo |
Toni Gardemeister | 7. místo | ||
Rallye Akropolis | Didier Auriol | 398.63 | 9. místo |
Toni Gardemeister | Nedokončil | ||
Kyperská rallye | Didier Auriol | 341.05 | Nedokončil |
Toni Gardemeister | Nedokončil |
Celkový počet podniků mistrovství světa: 48
Celkový počet startů: 110
Celkový počet rychlostních zkoušek: 1686
Celková délka rychlostních zkoušek: 19 850,16 km