13.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Škoda Rapid 136 s motorem Alfa Romeo: Prodal se za cenu, kterou byste neuhádli

 

Jaké by to bylo, kdybyste do zádi našeho kupé Škoda Rapid zabudovali dvouvačkový motor ze starší Alfy Romeo? V Anglii takové auto vzniklo.

Je to zvláštní. Zatímco my jsme na staré škodovky s motory vzadu většinou nadávali, ve Velké Británii se v 70 a 80. letech těšily solidní oblibě. Už jen ta reklama na někdejší vozy Škody. Britský importér v ní vtipně využil koncepci v zásadě shodnou s vozy Porsche 911, přičemž v ní srovnává jízdní vlastnosti s touto ikonou, ovšem za zlomek ceny německého sporťáku. Proto se také rapid v UK někdy přezdíval Porsche 911 chudých.

Jedním z důvodů obliby starých škodovek ve Velké Británii byly právě specifické jízdní vlastnosti, dané uložením motoru podélně za zadní nápravou a samozřejmě velmi nízká cena. Ta byla dokonce nižší než u oblíbeného domácího autíčka Mini. Dokonce i Yugo 55 Koral vyšlo na více peněz.

V roce 1988 testoval anglický Autocar & Motor Škodu 136 Rapid Coupé, jak se tam škodovka přesně nazývala, a stála přesně 4.198 GBP (liber Šterlinků). Někdejší redaktoři chválili hladký chod motoru, inspirativní jízdní vlastnosti s důrazem na ovladatelnost, robustní konstrukci a zpracování a samozřejmě příznivou cenu. Mezi zápory se objevilo toporné řazení, dunění motoru a kabina poplatná době vzniku.

Z OHV je DOHC

Rapid, o němž je tady řeč, započal svůj život také jako varianta 136, tedy s motorem z favoritu. Vyroben byl v roce 1989 pro britský trh a tudíž s pravostranným řízením. Původní majitel s ním však jezdil sporadicky, takže auto absolvovalo pouhé tři zimy. Většinu času tak trávilo v garáži, o čemž svědčí údaj inzerenta coby celkově třetího majitele o počtu najetých mil - 37.000, což je 59.200 km.

Vozidlo údajně vůbec nejezdilo na silnicích ošetřených chemickým posypem. Díky tomu a také malému počtu ujetých mil se do dnešních dnů dochovalo ve velice dobrém stavu, pouze s povrchovou korozí. Typická místa jakými jsou přední blatníky, respektive kapsy v předních podbězích, prahy či zadní podběhy, byly údajně bez koroze. Zajímavostí je informace, že vůz neprodělal svolávací akci týkající se těhlic zadních kol.

Z vnějšku karoserie zaujala originálním původním „bodykitem“, který je dle prodávajícího vzácnější než pozdější. Podvozek dostal stavitelné tlumiče a kratší pružiny za účelem snížení světlé výšky. V kabině stojí za zmínku špičkových dobový audiosystém s takzvanými aktivními reproduktory, tříramenný kožený volant a také přístrojový štít, který namísto hranatých ukazatelů s velkoplošnými kontrolkami dostal starší řešení s kulatými „budíky“ používaný do roku 1988. Zajímavostí je centrální zamykání dveří pracující s elektromagnetickými ovladači.

Největší změna se však ukrývala vzadu. Místo motoru 1.3 OHV dostal vůz dvoulitrový hliníkový čtyřválec s rozvodem DOHC od Alfy Romeo. Ani v tomto případě ale nešlo o motor konkrétního auta, ale o směsici různých typů. Hliníkový blok pocházel z roku 1983, konkrétně z Alfetty, a to včetně pístů s vysokou kompresí. Hlavu tvůrci vzali z dvoulitru z roku 1979 z kupé GTV 2000, a to včetně sání a na něm nasazených dvojitých karburátorů Dellorto DHLA40. Převodovka ale zůstala standardní Škoda, přirozeně z důvodu otočení motoru o 180 stupňů ve srovnání s Alfou Romeo.

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Motor prodělal v roce 2005 generální opravu čítající novou sadu „vložka/píst“, dále byl přetěsněn, dostal nová hlavní a ojniční ložiska a také novou vodní pumpu. Ta je zdvojená od SU, stejná, jakou používaly motory V8 od Rolls-Royce/Bentley/Aston Martin.

Auto dále prodělalo výměnu podtlakového posilovače brzd a obou hydraulických válců ovládání spojky. K tomu si přidejte nový startér a akumulátor. Vůz jezdí na 15palcových kolech ML s pneumatikami Yokohama A539 vpředu, Toyo Proxes vzadu.

Něco k řešení je, ale …

Dle inzerujícího na eBay mělo však auto také nedostatky. Tím zásadním byla prošlá technická (v UK MOT), která platila do dubna 2013. Dále se inzerující zmiňuje o špatných brzdách. Destičky sice vyměnil, ale i tak auto údajně brzdí špatně. Příčinou jsou jistě zatuhlé přední čtyřpístové brzdiče, což je běžný problém starých škodovek s brzdiči monoblokové konstrukce.

Dále se prodávající zmiňuje o horším původním laku karoserie a také opotřebené spojce. A autu nefungují dálková světla vinou prasklého spínače na levé multifunkční páčce. Dle majitele vozu se jedná o častou závadu na těchto autech (nevím, zda to platí také u nás).

A teď za kolik vůz změnil majitele. Dle eBay se prodal za částku 2.000 liber Šterlinků, což je při současném kurzu 60.000 korun!!!! Pokud se trochu zajímáte o tento vůz, tak jistě víte, že u nás šly ceny rapidů v posledních letech raketově nahoru. Za 60.000 korun se tak prodávají auta před renovací, mnohdy neúplná. Hezké kousky vyjdou klidně na 150.000 korun i více. Vzhledem ke stavu auta i kdybychom si odmysleli uvedené úpravy, šlo tedy o opravdovou láci. Navíc k autu majitel přidal řadu náhradních dílů. Současně zamýšlel, zda auto neprodat k nám do České republiky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk Fio banka letos znásobila svůj hrubý zisk

Fio banka vykázala za letošní tři čtvrtletí hrubý zisk…

Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý Praha se chová predátorsky, město nám zabírá pozemky, říká miliardář Černý

V devadesátých letech Miloslav Černý zprivatizoval během…

Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat Budovy Transgasu se kulturní památkou nestanou, majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr pomohl přihrávkou

Calgary válí. Flames vyhráli i ve Washingtonu, Jágr…

SOUHRN | Jaromír Jágr přihrávkou pomohl k výhře Calgary ve Washingtonu 4:1. Na jediné trefě domácích se…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…