Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda slaví 25 let pod křídly Volkswagenu. Nejzajímavější kreace této doby

David Bureš
Diskuze (15)
Mladoboleslavská automobilka pod křídly Volkswagenu významně expandovala. Za čtvrt století postavila hned několik velice zajímavých vozů.


Úvod


Škoda Auto v letošním roce slaví už 25. výročí od začlenění do koncernu Volkswagen Group. Jestliže na začátku devadesátých let Škoda nabízela pouze dvě modelové řady (Favorit a Rapid), dnes prodává šest modelových řad a chystá další expanzi. Při příležitosti tohoto jubilea jsme vybrali ta nejzajímavější díla Škodovky, která vznikla právě pod křídly největší evropské automobilky.

Uplynulá léta ukázala, že začlenění do koncernu VW Group bylo pro Škodu dobrým krokem. Z lokálního výrobce se stala značka zastoupená v různých koutech světa, která loni prodala přes milion aut.

Volkswagen při nákupu Škody na rozdíl od ostatních zájemců (Renault) sliboval, že automobilce zachová vlastní vývojové středisko, což se opravdu potvrdilo. Škodovácké vývojové centrum se navíc výrazně rozšířilo, jestliže v roce 1991 zaměstnávalo 600 pracovníků, v roce 2015 mělo vývojové, technologické a designové středisko téměř 2.000 specialistů. Právě tito lidé v minulých letech navrhli několik děl, které hodláme připomenout.

Nejúspěšnější Škoda


Nejúspěšnější Škoda

Když se před koncem roku 2012 představila třetí generace Octavie, mluvil tehdejší šéf Škody Winfried Vahland o tom, že se tento model může vyrábět v 500.000 kusů ročně a díky tomu se stane jedním z deseti nejprodávanějších aut na světě. Do top 10 nejprodávanějších vozů světa se Octavia zatím nedostala, pravidelně však obsazuje pozice v nejlepší desítce automobilů na evropských trzích. I díky tomu je Octavia dnes s přehledem nejprodávanější Škodovkou.

Třetí generace Octavie se začala sériově vyrábět v polovině prosince 2012, letos na konci března překonala hranici milionu vyrobených exemplářů. Pokud spočítáme všechny tři novodobé generace Octavie, dojdeme už k číslu 5 milionu vyrobených aut. Jen vloni Škoda zákazníkům předala 432.300 Octavií. Vedle Mladé Boleslavi Octavia vzniká též v Číně, Rusku, Indii a Kazachstánu.

Octavia zaujala zákazníky díky své praktičnosti a velkému vnitřnímu prostoru, zaujme i široká nabídka verzí. Auto debutovalo jako liftback, v únoru 2013 následovalo kombi, které bylo později nabídnuto i v oplastované verzi Scout. Nabídka motorů vedle zážehových a vznětových agregátů (včetně sportovních verzí RS) čítá i 1.4 TSI G-Tec schopné spalovat stlačený zemní plyn. Vedle dvoukolek je k dispozici také pohon všech kol.

Po třech letech na trhu už automobilka čile připravuje modernizaci Octavie III, jejímž charakteristickým prvkem budou rozdělené hlavní světlomety. Už před touto zásadní modernizací se má Octavia dočkat adaptivních tlumičů nebo tříválce 1.0 TSI (zřejmě s 85 kW). Ten má nahradit čtyřválec 1.2 TSI (81 kW), který z nabídky nedávno vypadl.


Nejúspěšnější závodní Škoda


Nejúspěšnější závodní Škoda

Už v dobách Václava Laurina a Václava Klementa byla mladoboleslavská automobilka pravidelným účastníkem různých závodů. To se nezměnilo ani po převzetí Škody koncernem Volkswagen, vozy s okřídleným šípem ve znaku se různých soutěží účastnily i nadále. A mnohdy to byla velice úspěšná účast, což vedle Favoritu 136L nebo Felicie Kit Car potvrzuje hlavně Fabia S2000.

Škoda Fabia S2000 se světu poprvé představila ve formě studie na ženevském autosalonu v roce 2007, do závodů byla poprvé nasazena o dva roky později. Rallye speciál postavený na základech druhé generace Fabie byl postaven podle pravidel tehdejší třídy S2000, která měla zaujmout vysoce výkonnými vozy s nízkými provozními náklady. Pod kapotou pracoval atmosférický dvoulitr o výkonu

195 kW a točivém momentu 245 N.m, jehož parametry se později vylepšily na 205 kW a 253 N.m. Síla benzinového čtyřválce byla posílána na obě nápravy prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky.

Fabia S2000 měla nahradit modely Octavia WRC a Fabia WRC, které si ve světovém šampionátu nevedly příliš obstojně. Jejich největším úspěchem bylo třetí místo Armina Schwarze s Octavií WRC na Safari rallye v roce 2001, v žádném jiném závodě se tyto speciály na stupně vítězů nedostaly. Fabia WRC na stupně vítězů útočila vlastně jen v roce 2005 na australské rallye, s Colinem McRaem za volantem. Následkem nepovedené, preventivní (!) výměny převodovky však skotský pilot musel ze závodu odstoupit.

A jako nástupce nepovedených aut Fabia S2000 zafungovala perfektně. Sice se neúčastnila vrcholného světového šampionátu (WRC), nýbrž nižší soutěží jako Intercontinental Rally Challenge (IRC), v nich si ale vedla velice dobře. Fabia S2000 vyhrála 27 závodů série IRC a 24 závodů navazujícího evropského rallye šampionátu (ECR), v IRC pak v letech 2010 až 2012 třikrát po sobě získala pohár konstruktérů.

Dnes už místo Fabie S2000 jezdí Fabia R5 postavená na základech třetí generace tohoto malého hatchbacku z Boleslavi. V rámci regulí nové třídy R5 se nová rallye Fabia dočkala přeplňované šestnáctistovky s 205 kW a 420 N.m.


Nejrychlejší Škoda


Nejrychlejší Škoda

Přestože je Škoda prezentována jako rodinně laděná značka, stále jsou v jejím portfoliu zastoupeny i sportovně orientované modely. Mezi ně patří i Škoda Octavia RS, která však není tou nejrychlejší Škodovkou v nabídce. Tím je totiž Škoda Superb s motorem 2.0 TSI (206 kW) pod kapotou.

Octavia RS 230 poháněná 2.0 TSI s výkonem 169 kW sice také zvládne jezdit maximální rychlostí 250 km/h jako zmíněný Superb, ten ale sportovní Octavii deklasuje v otázce zrychlení. Zatímco Octavia RS 230 zrychlí z 0-100 km/h za 6,7 sekundy (s manuální převodovkou), Superb s 2.0 TSI je na stovce za 5,8 sekundy.

Zážehový čtyřválec o objemu 1984 cm3 je vrcholnou motorizací Superbu, dává 206 kW a 350 N.m. Motor je standardně spárován s pohonem všech kol a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Silný čtyřválec nahrazující někdejší vidlicový šestiválec 3.6 FSI (191 kW) je v Superbu dostupný pro liftback i kombi.

Superb s 2.0 TSI však není tou vůbec nejrychlejší Škodovkou postavenou za posledních 25 let. Takový titul drží speciál postavený na základech minulé generace Octavie RS, který v roce 2011 na Týdnu rychlosti v Bonneville jel rychlostí 325 km/h. Automobil postavilo britské zastoupení Škody, které tím oslavilo 110 let zastoupení mladoboleslavské automobilky v motosportu. Proti sériové Octavii RS se auto lišilo zásadně přepracovanou aerodynamikou nebo výrazně posíleným přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI.


Nejhezčí Škoda


Nejhezčí Škoda

Tvary vozů Škoda jsou jednoduše řešené bez zbytečných kudrlinek, i přes jednoduchý základ designéři značky umí postavit pohledný vůz. Příkladem za všechny je aktuální Superb, jehož ostře řezaný design patří mezi nejhezčí v jeho segmentu. V portfoliu značky za uplynulých 25 let ale najdeme ještě pohlednější auto – koncept Tudor z roku 2002.

Škoda Tudor byla konceptem dvoudveřové verze první generace novodobého Superbu. Auto dostalo zajímavý profil s netradičně zkoseným zadním bočním oknem a masivním zadním sloupkem, na zádi se pak objevil honosně působící nápis Tudor. Oproti výchozímu Superbu měl Tudor snížený podvozek.

Palubní deska převzala prvky z tehdejšího Superbu a Octavie, oživil ji však přepracovaný středový panel, hliníkový dekor nebo kulaté budíky s masivními chromovanými číselníky.

Pod kapotou pracoval 2,8litrový vidlicový šestiválec o výkonu 142 kW a točivém momentu 280 N.m, díky němuž Tudor měl zvládnout zrychlit z 0-100 km/h za 7,9 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 237 km/h.

Představený koncept byl údajně plně funkční, představitelé automobilky ale už v době jeho premiéry dávali najevo, že s jeho sériovou výrobou nepočítají. Tudor byl od začátku pouze designérským cvičením, prezentujícím schopnosti značky. I přestože se k celkovému charakteru Škody kupé nehodí, dodnes mnoho fanoušků značky naříká, že se koncept Tudor do sériové výroby nedostal.


Nejšílenější Škoda


Nejšílenější Škoda

Škoda Auto je dnes známá jako tvůrce prostorných vozů, které jsou prakticky orientované. V druhé polovině devadesátých let ale Škodovka postavila a prodávala model, který by dnes v jejím portfoliu působil opravdu šíleně. Řeč je o Škodě Felicii Fun.

Felicia Fun byla netradičně řešeným pick-upem. Automobil měl posuvnou zadní stěnu, díky níž bylo možné rozšířit kabinu automobilu o další dvě místa. Cestující vzadu se však již museli spokojit s otevřeným nebem nad hlavou.

Automobil vzniknul kvůli zlepšení image značky v jižanských státech a kvůli zájmu německých zákazníků o takové vozy, v Česku se původně vůbec neměl prodávat. Už v té době totiž Felicia Fun příliš neseděla tuzemské image výrobce rodinně orientovaných aut.

S myšlenkou takového pick-upu přitom Škoda koketovala několik let před představením sériové Felicie Fun. Podobně laděný vůz totiž vzniknul již na základech Favoritu, a to hned ve dvou verzích. Favorit Tremp byl vlastně jen výchozí hatchback s uříznutou zadní částí střechy, zatímco Favorit Fun se svojí koncepcí již podobal prodávané Felicii Fun.

Felicia Fun se vyráběla mezi lety 1997 a 2001, za tu dobu vzniklo 4.016 exemplářů tohoto modelu. Všechny vozy měly standardně žlutě lakovanou karoserii, kterou mohly doplnit žluté, zelené, nebo oranžové detaily. Nabídka motorů zahrnovala 1.3 MPI (50 kW), 1.6 MPI (55 kW) a vznětový 1.9D (47 kW). Oproti běžné Felicii měl pick-up užitečnou hmotnost zvýšenou až na 445 kilogramů, kterou zajistila zesílená zadní náprava a podlahové plošiny.

Loni se Škoda k myšlence pick-upu na základech malého hatchbacku vrátila. Na základech Fabie III vznikl koncept Funstar představený na srazu u jezera Wörthersee, který postavili žáci Středního odborného učiliště strojírenského, alias Akademie Škoda.


Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (15)
Avatar - Amerika
4. 4. 2016 20:47
Opravdu?
Opravdu měl naftový motor v útrobách Felicie turbodmychadlo, jak tvrdí článek? A opravdu měl Fun 1.3 MPI? Cituji: "Nabídka motorů zahrnovala 1.3 MPI (50 kW), 1.6 MPI (55 kW) a turbodiesel 1.9D (47 kW)."
4. 4. 2016 20:36
Re: 20 let
:yes: >:-[]
4. 4. 2016 17:17
Re: Proboha
Hm,to asi neni na me,ze?:-P
Avatar - fOE
4. 4. 2016 13:36
Re: Proboha
Hyundai ti nevoni, skodovka ti nevoni, cokoliv z japonska ti nevoni, tak ja uz nevim chlape... >:D
4. 4. 2016 12:48
Re: 20 let
Jako sorry ale na octavii není nic zajímavého design nikdy nebyl silnou stránkou tuctový sedan s ohyzdným interiérem žádnou inovací nic ! Ano to auto je prostě hrůza a je mi smutno když jedu v létě na dovolenou k moři a potkám
klasiku : zelená octavie rok 2001 ze které vylézá 40ti letý chlap co má ponožky v sandálích,ledvinku tílko a v každé ruce igelitku z lídlu nebo kauflandu a v zadu dvě znuděné děti v pubertě. Když si uvědomíte že takhle se kouká na čechy tak je to velice smutný fakt.