Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace

David Bureš
Diskuze (29)
Aktuálně je na trhu třetí generace malého modelu Škoda Fabia. Ta už má na svém kontě 500.000 vyrobených exemplářů.

V Mladé Boleslavi se ve čtvrtek udála velká sláva. Z tamější montážní linky sjel už čtyřmiliontý exemplář Škody Fabia. Jubilejní automobil je zároveň půlmiliontý kus třetí generace tohoto malého modelu. První generace Fabie se začala prodávat v roce 1999, ta současná, třetí, je v prodeji od roku 2014.

Jubilejním vozem se stala Fabia Combi v bílém odstínu Moon, pod jejíž kapotou pracuje přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI kombinovaný s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Fabia se pro mladoboleslavského výrobce stala nadmíru důležitým automobilem. Aktuálně je druhým nejprodávanějším modelem značky, za prvních pět měsíců letošního roku má na svém kontě 91.400 prodaných exemplářů. Lépe je na tom jen Octavia.

Historie modelu

První generace modelu Fabia se veřejnosti představila na frankfurtském autosalonu v roce 1999 jako nástupce oblíbené Felicie. Automobil postavený na základech tehdy velice moderní koncernové platformy A0 zaujal ovladatelností nebo třeba slušným vnitřním prostorem. Rok po pětidveřovém hatchbacku debutovala praktičtější verze kombi, půlroku na to byl prezentován sedan s poněkud neforemně řešenou zádí.

Součástí nabídky byl od roku 2003 také hot hatch Fabia RS, který šel v rámci svého segmentu proti proudu. V jeho útrobách pracoval turbodiesel 1.9 TDI „Pumpe-Düse“ (tedy čerpadlo-tryska) s 96 kW a 310 N.m. Na bázi malého hatchbacku vznikl i rallyeový speciál Fabia WRC, který se však výrazněji neprosadil. Celkem z linek sjelo zhruba 1.790.000 vozů první generace Fabie. „Ereso“ z toho tvořilo asi 21.000 kusů.

Fabia II se poprvé ukázala na ženevském autosalonu v roce 2007, o půl roku později byla ve Frankfurtu prezentována Fabia Combi. Sedan už nepřišel, k dispozici však byla Fabia Scout. Tato oplastovaná verze byla dostupná jak pro kombi, tak pro hatchback. Na stejném základu bylo postaveno i malé MPV Roomster, které s Fabií sdílelo přední partie.

Součástí nabídky zůstala i Fabia RS, tentokrát však s 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním pomocí kompresoru i turba, díky čemuž poskytovala 132 kW. Zákazníci ale mohli sáhnout i po úsporné variantě Fabia GreenLine s naftovým tříválcem 1.2 TDI, případně Fabii Monte Carlo se sportovním stylem. Na rallye scéně pak úspěšně působila Fabia S2000. Produkce druhé generace Fabie skončila po zhruba 1.710.000 vyrobených vozech.

Třetí generace Fabie debutovala v roce 2014. V nabídce zůstal hatchback a kombík, naopak hot hatch Fabia RS skončil. Údajně by si nenašel dostatek zákazníků. Třetí generace přitom úspěšně závodí v rallye, Fabia R5 zaznamenala množství vítězství po celém světě.

Nyní se už pomalu začíná mluvit o čtvrté generaci, a to přestože přijde až někdy na přelomu desetiletí. Automobil bude postaven na základech modulární platformy MQB A0 jako nový Seat Ibiza a Volkswagen Polo. Z nabídky podle zákulisních zpráv zmizí Fabia Combi, kterou nahradí malé SUV.

David Bureš
Diskuze (29)
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2017 21:31
Re: 15 let
První eReSo se určitě mezi hot hatche řadit nemohlo. Na druhou stranu když si vezmu, jak ten motor jede ve skoro dvakrát těžším MPV, ve Fabii musel táhnout opravdu pěkně. Sama o sobě to byla zajímavá varianta.
17. 6. 2017 14:44
Re: Nekompletní informace...
Nevim, jestli pasivni bezpecnost felicie je "katastrofalni" - ono spousta lidi si mysli, ze se oproti favoritu nezmenila, ale v r.96 byla karoserie podstatne vyztuzena a pasivni bezpecnost ve sve dobe rozhodne nebyla podprumerna.
Ovsem musime se bavit o verzi s alespon airbagm ridice, s dodatecnou vyztuhou tlumicu, bezpecnostim sloupkem volantu a predpinaci pasu. To, ze verze bez airbagu mely pevnou tyc volentu, ktery se pri narazu vydal proti ridici, byla ze strany Skodovky prasarna a setreni na nespravnem miste...
Jinak spousta problemu sla resit a dokonce se reseni casto objevila ve vyrobe, bohuzel jen za priplatej... Napriklad airbagove sedacky mely operku z Octavie a podvozek se hodne zlepsil instalaci stabilizatoru, ovsem ten mely jen verze z VW motorem nebo ABS. Koroze take byla dana usazovanim necistot, ktere u Fabie (u felicie opet za priplatek) resi obycejne plastove podbehy.
Takze z nevyhod zustava poloha volantu a rejd, jinak by Felicia po dalsim faceliftu mohla byt stale schopne auto
17. 6. 2017 13:19
Re: 15 let
Tak ta nabidka motoru je jedna vec, jediny slusny benzinak byla snad jen 1.4/16V.. Ze do RSa nacpali vyhradne diesel byl snad vysmech.
Krome designu byly i problemy s elektroinstalaci, lamaci kabely ve dverich a hnijici svazek, pravda, fabka nebyla v koncernu jedina...

Ja mam hlavne problemy se sedackami, ve fabii mi staci 10km a boli me zada, kvuli nulove opore v bederni casti... K tomu moc nepomaha priserny elektrohydraulicky posilovac rizeni a mekke pedaly.

Dvojkovou mam neco najeto take, sedacky ma lepsi, ale kvalita a vzhled interieru je krok zpet, stejne tak uroven odhlucneni. A takove ovladani topeni je typicka ukazka uprednosteni designu pred funkci.. Ale prakticnost vysoke karoserie nejde uprit.
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2017 10:51
Re: 15 let
Myslím, že látkou bohatě potažené dveře mělo v 90. letech snad všechno, tehdy to byl standard. V následujících letech se čalounění dveří osekávalo a dnes už je v malých autech běžná větší či menší koženková podložka pod loket. Dokonce o třídu větší nová i30 prý nemá ani to, jen výplně z měkčeného plastu. A nechci strašit, ale nové Polo už klasicky čalouněné dveře asi taky mít nebude...
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2017 10:33
Re: 15 let
K té první větě...v čem že byla první Fabia tak špatná? Já u ní měl problém akorát s nabídkou benzínových motorizací, většina buď nejede, žere, nebo obojí. Ale jinak bych řekl, že v roce 2000 nic lepšího na trhu nebylo.

Já mám zejména hodně najeto s dvojkovou a kromě tvrdého podvozku tomu autu také nemám co vytknout, ani ten strašně kontroverzní design už mě netrápí. A interiér náhodou ještě celkem na úrovni. Šetření už na ní jde vidět, ale rozhodně ne tak jako u Fabie III.