Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace
V Mladé Boleslavi se ve čtvrtek udála velká sláva. Z tamější montážní linky sjel už čtyřmiliontý exemplář Škody Fabia. Jubilejní automobil je zároveň půlmiliontý kus třetí generace tohoto malého modelu. První generace Fabie se začala prodávat v roce 1999, ta současná, třetí, je v prodeji od roku 2014.
Jubilejním vozem se stala Fabia Combi v bílém odstínu Moon, pod jejíž kapotou pracuje přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI kombinovaný s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Fabia se pro mladoboleslavského výrobce stala nadmíru důležitým automobilem. Aktuálně je druhým nejprodávanějším modelem značky, za prvních pět měsíců letošního roku má na svém kontě 91.400 prodaných exemplářů. Lépe je na tom jen Octavia.
Historie modelu
První generace modelu Fabia se veřejnosti představila na frankfurtském autosalonu v roce 1999 jako nástupce oblíbené Felicie. Automobil postavený na základech tehdy velice moderní koncernové platformy A0 zaujal ovladatelností nebo třeba slušným vnitřním prostorem. Rok po pětidveřovém hatchbacku debutovala praktičtější verze kombi, půlroku na to byl prezentován sedan s poněkud neforemně řešenou zádí.
Součástí nabídky byl od roku 2003 také hot hatch Fabia RS, který šel v rámci svého segmentu proti proudu. V jeho útrobách pracoval turbodiesel 1.9 TDI „Pumpe-Düse“ (tedy čerpadlo-tryska) s 96 kW a 310 N.m. Na bázi malého hatchbacku vznikl i rallyeový speciál Fabia WRC, který se však výrazněji neprosadil. Celkem z linek sjelo zhruba 1.790.000 vozů první generace Fabie. „Ereso“ z toho tvořilo asi 21.000 kusů.
Fabia II se poprvé ukázala na ženevském autosalonu v roce 2007, o půl roku později byla ve Frankfurtu prezentována Fabia Combi. Sedan už nepřišel, k dispozici však byla Fabia Scout. Tato oplastovaná verze byla dostupná jak pro kombi, tak pro hatchback. Na stejném základu bylo postaveno i malé MPV Roomster, které s Fabií sdílelo přední partie.
Součástí nabídky zůstala i Fabia RS, tentokrát však s 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním pomocí kompresoru i turba, díky čemuž poskytovala 132 kW. Zákazníci ale mohli sáhnout i po úsporné variantě Fabia GreenLine s naftovým tříválcem 1.2 TDI, případně Fabii Monte Carlo se sportovním stylem. Na rallye scéně pak úspěšně působila Fabia S2000. Produkce druhé generace Fabie skončila po zhruba 1.710.000 vyrobených vozech.
Třetí generace Fabie debutovala v roce 2014. V nabídce zůstal hatchback a kombík, naopak hot hatch Fabia RS skončil. Údajně by si nenašel dostatek zákazníků. Třetí generace přitom úspěšně závodí v rallye, Fabia R5 zaznamenala množství vítězství po celém světě.
Nyní se už pomalu začíná mluvit o čtvrté generaci, a to přestože přijde až někdy na přelomu desetiletí. Automobil bude postaven na základech modulární platformy MQB A0 jako nový Seat Ibiza a Volkswagen Polo. Z nabídky podle zákulisních zpráv zmizí Fabia Combi, kterou nahradí malé SUV.