Škoda Yeti 4x4, Octavia 4x4, Superb 4x4: Do terénu s DSG

Škoda Yeti 4x4, Octavia 4x4, Superb 4x4: Do terénu s DSG

 
 

Jak si ve škodovkách rozumí pohon všech kol, turbodiesel a převodovka DSG?

Pohon všech kol ve vozech Škoda

Paleta škodovek s pohonem všech kol se v posledních letech rozrostla do šíře, o které se asi nikomu ještě před deseti lety ani nesnilo.

Vše začalo Octavií Combi první novodobé generace na konci 90. let. Dnes je volba verze 4x4 dostupná ve třech modelových řadách.

V roce 2010 se pro pohon všech kol rozhodlo 15,5 % nových majitelů vozů Octavia Combi, u vlajkových modelů Superb a Superb Combi tvoří podíl 4×4 5,4 %, resp. 15,7 % celkového objemu.

Nejvyšší podíl vozů 4×4 si v uplynulém roce připsal model Yeti. Během prvního plného produkčního roku zvolilo pohon všech kol 39 % zákazníků Yetiho. Jinak řečeno, Yetiho jako dvoukolku loni koupilo přes 60 % klientely této modelové řady.

Podrobný přehled prodeje vozů Škoda 4x4 v jednotlivých letech je v následující tabulce.

Škoda - celosvětový prodej vozů 4x4 v letech 2000-2010
Modelová řada20002001200220032004200520062007200820092010
Octavia (A4, 1. generace)7680128449465847172322075-----
Octavia vč. Scout (A5, 2. generace)----335121901642524647189821359716083
Yeti---------1332720673
Superb--------104828697746

Nejdůležitějším odbytištěm škodovek s pohonem všech kol je Německo. Česká republika a Švýcarsko jsou na tom co do počtu prodaných vozů podobně, ale struktura tohoto objemu je výrazně odlišná. Rakousko – jako další alpský stát – zaujímá čtvrtou pozici v počtu prodaných čtyřkolek Škoda. Na pátém místě je snad trochu překvapivě Velká Británie.

Největší trhy pro vozy Škoda s pohonem všech kol (2010)
ZeměYetiOctaviaSuperbCelkem
Německo4526292416029052
Česká republika2424142316045451
Švýcarsko126733046685239
Rakousko116517684033336
Velká Británie18619422523055

Na polygonu nedaleko Barcelony jsme vyzkoušeli několik novinek loňského roku jak na kluzké silnici, tak i v relativně náročném terénu. Zde jsou naše zkušenosti.

Škoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG: První jízdní dojmy

Vlajková loď Škody dokáže už ve druhé novodobé generaci nabídnout to, co celá řada zavedených konkurentů z Francie, Německa nebo Japonska nezvládá. Ano, řeč je o pohonu všech kol.

Od minulého roku je v nabídce kombinace oblíbeného motoru 2,0 TDI (103 kW), pohonu všech kol a šestistupňové dvouspojkové převodovky – tedy vysněný vrchol efektivity pro silnici i peněženku.

Jak se DSG s čtyřkolkovým TDI navzájem snáší? Upřímně řečeno, z pohledu řidiče se chyby hledají těžko.

Potenciálně nejvíce problematickou oblastí měly být rozjezdy, protože v tomto automatu se o ně nestará hydrodynamický měnič ale mokré třecí spojky. Praxe vás ale rychle přesvědčí, že není potřeba na klasiku staromilsky vzpomínat. Ať šlapete na pedál plynu při rozjezdech sebevíc, spojky si předávají práci přesvědčivě a naprosto plynule. S podobnou samozřejmostí přitom zabírají všechna kola, takže to vypadá, že k prokluzu nedochází ani v převodovce ani na kolech.

Za jízdy nás už šestistupňové DSG nemůže zklamat. Řadí bleskurychle a v optimální okamžik.

Škoda Superb 4x4: S Haldexem 4. generace za polárním kruhem

Motor samotný má sice jen 103 kW, ale při běžné jízdě je zásadní především točivý moment 320 Nm, který se proti silnější verzi liší jen o 30 Nm, ale je přitom k dispozici v širším otáčkovém pásmu. To usnadňuje práci automatu.

V aktuálním provedení commonrailového dvoulitru patří k silným stránkám už i kultivovanost chodu a plynulost nástupu pod 2000 min-1. V Superbu se navíc jako v jediné Škodě dostává ke slovu verze se dvěma vyvažovacími hřídeli.

Sr.test Škoda Superb 3,6 FSI 4x4 vs. VW Passat CC 3,6 FSI 4Motion

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG: První terénní dojmy

Škoda tvrdí, že dvouspojková převodovka zvládá i náročné manévrování v terénu v nízkých rychlostech bez úhony. Vyzkoušeli jsme to.

Při jízdě na terénním polygonu se automat ukázal jako zdatný pomocník. Působivé jsou zejména bezproblémové rozjezdy v prudkém svahu, při nichž by měl i zkušený řidič turbodieselu s manuální převodovkou dost práce se spojkou. Naopak při jízdě dolů se automat jeví jako optimální partner asistenta pro sjíždění kopců. Při jeho aktivaci vozidlo samočinně udržuje rychlost jízdy dolů přibrzďováním kol bez zásahu řidiče.

Škoda Yeti na MOJE.AUTO.CZ

Jake.auto.cz: Škoda Yeti – všechny testy a články

Pro běžného řidiče, který rád jezdí i mimo silnice, ale nemá mnoho zkušeností s takovou jízdou je kombinace TDI+DSG v Yetim ideální spojení.

Když se vrátíme na silnice, nezbývá než konstatovat závěry předchozích testů: Yeti je dnes nejhbitější čtyřkolka Škody. Rád zatáčí, má minimální nedotáčivost a například ve srovnání s Octavií větší rozchod vzadu, což mj. omezuje náklony karoserie.

Škoda Octavia 1,6 TDI 4x4: První jízdní dojmy

Vstupenka do světa Octavií 4x4 teď dostává motor skromného objemu 1598 cm3 se 77 kW. Se 4,5 m dlouhým kombi s pohotovostní hmotností 1,4 tuny nemá motor snadnou práci, ale točivý moment (250 Nm) v nízkých otáčkách (mezi 1500 a 2500 min-1) leccos zachraňuje. Přesto jde o nejpomalejší (0-100 km/h za 12,7 s) a přitom ne nejlevnější auto ze současné nabídky Škody.

Ptáte se, která ze čtyřkolek je levnější? Yeti 2,0 TDI (81 kW) 4x4 pořídíte za 463.800,-Kč, zatímco větší a hlavně silniční Octavia 1,6 TDI 4x4 přijde na 529.900,-Kč.

A ještě jedno cenové srovnání: Příplatek za 4x4 u této Octavie činí 60.000,-Kč.

Koupí čtyřkolky získáte nejen mimořádně stabilní přenos veškeré síly motoru na silnici, ale i šestistupňovou převodovku, která jinak zůstává motoru 1,6 TDI zapovězena. Alespoň prozatím. Kdo čeká další snížení dálničních otáček, toho zklameme – rychlosti mají přibližně identický rozsah a šest stupňů pouze těsněji vykrývá pásmo otáček motoru, v němž je k dispozici vysoký točivý moment.

Jízdní vlastnosti Octavie se s instalací pohonu všech kol posunuly směrem k větším autům. I prázdné kombi sedí na silnici velmi jistě, pohon zadních kol je cítit nejen když se rozjíždíte, ale i na výjezdech ze zatáček, kde by přední kola příval hnacích sil u dvoukolky nezvládala. Na těžkopádnější rozjezd si brzy zvyknete. Na dálnici bojuje šestnáctistovka poměrně statečně: Jakmile dosáhnete požadované cestovní rychlosti, není problém ji na nejvyšší převodový stupeň udržovat bez ohledu na zatížení auta a stoupání.

Jake.auto.cz: Škoda Octavia II – všechny články a testy

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Yeti 4x4, Octavia 4x4, Superb 4x4:…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…