Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Yeti 4x4, Octavia 4x4, Superb 4x4: Do terénu s DSG

Ondřej Láník
Diskuze (61)
Jak si ve škodovkách rozumí pohon všech kol, turbodiesel a převodovka DSG?

Pohon všech kol ve vozech Škoda

Paleta škodovek s pohonem všech kol se v posledních letech rozrostla do šíře, o které se asi nikomu ještě před deseti lety ani nesnilo.

Vše začalo Octavií Combi první novodobé generace na konci 90. let. Dnes je volba verze 4x4 dostupná ve třech modelových řadách.

V roce 2010 se pro pohon všech kol rozhodlo 15,5 % nových majitelů vozů Octavia Combi, u vlajkových modelů Superb a Superb Combi tvoří podíl 4×4 5,4 %, resp. 15,7 % celkového objemu.

Nejvyšší podíl vozů 4×4 si v uplynulém roce připsal model Yeti. Během prvního plného produkčního roku zvolilo pohon všech kol 39 % zákazníků Yetiho. Jinak řečeno, Yetiho jako dvoukolku loni koupilo přes 60 % klientely této modelové řady.

Podrobný přehled prodeje vozů Škoda 4x4 v jednotlivých letech je v následující tabulce.

Škoda - celosvětový prodej vozů 4x4 v letech 2000-2010
Modelová řada20002001200220032004200520062007200820092010
Octavia (A4, 1. generace)7680128449465847172322075-----
Octavia vč. Scout (A5, 2. generace)----335121901642524647189821359716083
Yeti---------1332720673
Superb--------104828697746

Nejdůležitějším odbytištěm škodovek s pohonem všech kol je Německo. Česká republika a Švýcarsko jsou na tom co do počtu prodaných vozů podobně, ale struktura tohoto objemu je výrazně odlišná. Rakousko – jako další alpský stát – zaujímá čtvrtou pozici v počtu prodaných čtyřkolek Škoda. Na pátém místě je snad trochu překvapivě Velká Británie.

Největší trhy pro vozy Škoda s pohonem všech kol (2010)
ZeměYetiOctaviaSuperbCelkem
Německo4526292416029052
Česká republika2424142316045451
Švýcarsko126733046685239
Rakousko116517684033336
Velká Británie18619422523055

Na polygonu nedaleko Barcelony jsme vyzkoušeli několik novinek loňského roku jak na kluzké silnici, tak i v relativně náročném terénu. Zde jsou naše zkušenosti.

Škoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG: První jízdní dojmy

Vlajková loď Škody dokáže už ve druhé novodobé generaci nabídnout to, co celá řada zavedených konkurentů z Francie, Německa nebo Japonska nezvládá. Ano, řeč je o pohonu všech kol.

Od minulého roku je v nabídce kombinace oblíbeného motoru 2,0 TDI (103 kW), pohonu všech kol a šestistupňové dvouspojkové převodovky – tedy vysněný vrchol efektivity pro silnici i peněženku.

Jak se DSG s čtyřkolkovým TDI navzájem snáší? Upřímně řečeno, z pohledu řidiče se chyby hledají těžko.

Potenciálně nejvíce problematickou oblastí měly být rozjezdy, protože v tomto automatu se o ně nestará hydrodynamický měnič ale mokré třecí spojky. Praxe vás ale rychle přesvědčí, že není potřeba na klasiku staromilsky vzpomínat. Ať šlapete na pedál plynu při rozjezdech sebevíc, spojky si předávají práci přesvědčivě a naprosto plynule. S podobnou samozřejmostí přitom zabírají všechna kola, takže to vypadá, že k prokluzu nedochází ani v převodovce ani na kolech.

Za jízdy nás už šestistupňové DSG nemůže zklamat. Řadí bleskurychle a v optimální okamžik.

Motor samotný má sice jen 103 kW, ale při běžné jízdě je zásadní především točivý moment 320 Nm, který se proti silnější verzi liší jen o 30 Nm, ale je přitom k dispozici v širším otáčkovém pásmu. To usnadňuje práci automatu.

V aktuálním provedení commonrailového dvoulitru patří k silným stránkám už i kultivovanost chodu a plynulost nástupu pod 2000 min-1. V Superbu se navíc jako v jediné Škodě dostává ke slovu verze se dvěma vyvažovacími hřídeli.

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG: První terénní dojmy

Škoda tvrdí, že dvouspojková převodovka zvládá i náročné manévrování v terénu v nízkých rychlostech bez úhony. Vyzkoušeli jsme to.

Při jízdě na terénním polygonu se automat ukázal jako zdatný pomocník. Působivé jsou zejména bezproblémové rozjezdy v prudkém svahu, při nichž by měl i zkušený řidič turbodieselu s manuální převodovkou dost práce se spojkou. Naopak při jízdě dolů se automat jeví jako optimální partner asistenta pro sjíždění kopců. Při jeho aktivaci vozidlo samočinně udržuje rychlost jízdy dolů přibrzďováním kol bez zásahu řidiče.

Pro běžného řidiče, který rád jezdí i mimo silnice, ale nemá mnoho zkušeností s takovou jízdou je kombinace TDI+DSG v Yetim ideální spojení.

Když se vrátíme na silnice, nezbývá než konstatovat závěry předchozích testů: Yeti je dnes nejhbitější čtyřkolka Škody. Rád zatáčí, má minimální nedotáčivost a například ve srovnání s Octavií větší rozchod vzadu, což mj. omezuje náklony karoserie.

Škoda Octavia 1,6 TDI 4x4: První jízdní dojmy

Vstupenka do světa Octavií 4x4 teď dostává motor skromného objemu 1598 cm3 se 77 kW. Se 4,5 m dlouhým kombi s pohotovostní hmotností 1,4 tuny nemá motor snadnou práci, ale točivý moment (250 Nm) v nízkých otáčkách (mezi 1500 a 2500 min-1) leccos zachraňuje. Přesto jde o nejpomalejší (0-100 km/h za 12,7 s) a přitom ne nejlevnější auto ze současné nabídky Škody.

Ptáte se, která ze čtyřkolek je levnější? Yeti 2,0 TDI (81 kW) 4x4 pořídíte za 463.800,-Kč, zatímco větší a hlavně silniční Octavia 1,6 TDI 4x4 přijde na 529.900,-Kč.

A ještě jedno cenové srovnání: Příplatek za 4x4 u této Octavie činí 60.000,-Kč.

Koupí čtyřkolky získáte nejen mimořádně stabilní přenos veškeré síly motoru na silnici, ale i šestistupňovou převodovku, která jinak zůstává motoru 1,6 TDI zapovězena. Alespoň prozatím. Kdo čeká další snížení dálničních otáček, toho zklameme – rychlosti mají přibližně identický rozsah a šest stupňů pouze těsněji vykrývá pásmo otáček motoru, v němž je k dispozici vysoký točivý moment.

Jízdní vlastnosti Octavie se s instalací pohonu všech kol posunuly směrem k větším autům. I prázdné kombi sedí na silnici velmi jistě, pohon zadních kol je cítit nejen když se rozjíždíte, ale i na výjezdech ze zatáček, kde by přední kola příval hnacích sil u dvoukolky nezvládala. Na těžkopádnější rozjezd si brzy zvyknete. Na dálnici bojuje šestnáctistovka poměrně statečně: Jakmile dosáhnete požadované cestovní rychlosti, není problém ji na nejvyšší převodový stupeň udržovat bez ohledu na zatížení auta a stoupání.

Ondřej Láník
Diskuze (61)
Avatar - Petan_11
22. 2. 2011 13:14
Re: Diskuze alá 4x4
Já bych řekl, že je to určitě věc peněz, protože čtyřkolo prostě logicky stojí víc, váží víc, žere víc. Ale co se týká bezpečnosti a užitné hodnoty takovéhoto auta, tak není o čem debatovat. Já jezdím čtyřkolkou tři roky a před tety jsem měl kdysi Alfu 33 Sportwagon 4x4 a musím říct, že čtyřkolo prostě dává řízení úplně jinou dimenzi.
Avatar - Peto02
22. 2. 2011 11:14
Re: 4x4
No velice vtipne... schvale sa pojdem pozriet do pivnice ci tam niekde nenajdem ten odlozeny SPEED v ktorom som to cital, ze co tam vtedy o tom bolo napisane. Bolo to vsak uz dost davno, tak 5 rokov dozadu, takze je mozne ze si to zle pametam. ;-)
Avatar - Ada je zase tady
22. 2. 2011 00:41
Re: Diskuze alá 4x4
Ten, kdo odjezdil prvnich 100 kkm se ctyrkolkou si poridi dvoukolku uz jenom nekde v pujcovne na dovolene (na par dnu). Anebo je to trubka.
Avatar - Ham.
21. 2. 2011 22:35
Re: Diskuze alá 4x4
Nic proti zadohrabu, jen ve srovnání s 4x4 je pomalejší a nebezpečnější ale když to někdo má rád tak žádná, stejně tak existují milovníci předohrabů a i strojů které se těžko dají nazvat auty (co bych vybral... třeba Trabant) a přesto mají své příznivce a svým způsobem jsou to fajnšmekři. Nicméně nic z toho nemůže změnit objektivní technickou nadvládu čtyřkolek
21. 2. 2011 22:28
Re: Diskuze alá 4x4
hezcí bručáčci.......... Jen bych si dovolil trošku oponovat ohledně jisté sorty majitelů vlastnících určitou kastu zadohrabů. Jistě máš pravdu ohledně trakce, ale u některých "mašinek" se zadním náhonem jejich majitelé upřednostňují ten pocit ujíždějící zádě, který kontrolují(a užívají si ho) zadelí....... Ale nutno podotknout, že se jedná opravdu o úzkou skupinku fajnšmekrů........