Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Světová premiéra čtvrté modelové řady byla tak významnou událostí, že během prvních dvou dnů se na běžně přístupném přízemí stánku Škoda Auto neobjevil jiný model než Roomster.

Roomster

Článek, který jsme přinesli v den premiéry vznikal přímo mezi několika exempláři na stánku škodovky v ženevském Palexpu. Tak blízko novému modelu jako v Ženevě asi ještě pár týdnů, či spíše měsíců nebudeme, protože oficiální zahájení prodeje je naplánováno v České republice na červen 2006.

Roomster (první dojmy)

Mnoho z vás si určitě klade otázku, jak vypadá Roomster na živo. Nuže vypadá velmi dobře. Odvážné linky bijící do očí na fotografiích jsou ve skutečnosti jemnější a tedy méně výrazné, karoserie na rozdíl od snímků působí podstatně kulatějším dojmem. Co je velmi důležité, Roomster vypadá v reálu podstatně menší než na fotografiích, dokonce menší než Fabia Combi, byť na ni ztrácí pouhých 30 milimetrů. Za to rozvor díky kolům umístěným v samých rozích vypadá doslova impozantně.

Hodnotou rozvoru 2617 mm překonává Roomster o 39 mm novou Octavii, což se uvnitř projevilo obrovským prostorem. Ještě než vklouznete do překvapivě hravého interiéru (ano, konečně jsme rozluštili největší záhadu nové škodovky), povšimnete si velkého rozdílu mezi vstupním otvorem vzadu a vpředu. Zatímco vpředu na chvíli zapochybujete, zda se na sedadla bez újmy na zdraví poskládá člověk vyšší než 180 cm, vzadu vám velikost vstupního otvoru vyrazí dech.

Vstupní otvor měří na šířku neuvěřitelných 730 mm a na výšku dokonce 1100 mm, na zadní sedadla tedy pohodlně „odložíte“ hráče basketbalu i zápasníka sumo. Nad hlavou přitom zbývá 185 cm pasažérovi ještě deseticentimetrová rezerva. Na přední sedadla se samozřejmě nastupuje méně pohodlně, ale k mému údivu dovnitř hravě vklouzne i řidič nebo spolujezdce s výškou nad 185 cm. A jsme vevnitř, můžeme tedy prozkoumat palubní desku, jejíž snímek se marně snažila ulovit spousta fotografů.

Z palubní desky sice stále dýchá německá škola, inspirací byla designérům určitě i nová Škoda Octavia, ale zároveň vnáší do interiéru Roomsteru něco, co jsme u starších škodovek postrádali – určitou hravost, jež dělá z interiéru vozu příjemné místo „k žití“. Musím zcela upřímně říci, že jsem si za volantem připadal velmi dobře, byť trošičku těsně, sedíte totiž hodně blízko palubní desky. Ve výběru materiálů ani zpracování Škoda nezaváhala, interiér působí stejně hodnotně jako v nové Octavii.

Příbuznost s tímto modelem naznačuje i shodný volant a další prvky. Jak už jsme avizovali, Roomster si od svých sourozenců vypůjčil mnoho dílů. Například podvozek je mixem koncernových komponent, zatímco přední náprava pochází z Fabie, zadní nápravu konstruktéři vypreparovali ze staré Octavie. Když už jsme u toho sdílení, například kliky předních dveří pochází také ze staré Octavie (nebo také VW Golf čtvrté generace). Ale vraťme se ještě na chvíli zpět do interiéru.

Ačkoliv Škoda slibuje špičkový výhled z vozu, první dojmy tomu neodpovídají. Čelní sklo i boční okno se zdá docela nízké, na křižovatkách se zřejmě budete muset předklonit, abyste viděli na semafor. Přední sedadla mají optimální tvar i měkkost. Velmi nás zaujal způsob řešení předního bočního okna. Zatímco zvenčí designéři načrtli netradiční tvar, zevnitř zachovali konveční sklo s černým překrytím zadní části.

Moře místa Přestože první pohled tomu úplně neodpovídá, Roomster dělá čest svému jménu. Interiér překypuje zejména v zadních partiích prostorem a vyrazí dech i nevídanou variabilitou. Zavazadelník nabízí základní objem 450 až 530 litrů v závislosti na poloze zadních sedadel, přičemž sklopením sedadel vznikne zcela rovná nákladová plocha o délce až 1022 mm a objem naroste na 1555 l. Sedadla ovšem z vozu můžete také zcela vyjmout a tím objem zvětšit až na 1780 litrů.

Pevný kryt zavazadlového prostoru lze upevnit ve dvou různých výškových pozicích. To umožňuje přístup k zavazadlům během jízdy, pokud jsou uložena na sníženém krytu zavazadlového prostoru. Těžké předměty můžete upevnit pomocí úchytů v zavazadlovém prostoru. Systém sklápění zadních sedadel Škoda nazývá VarioFlex. Proti předním sedadlům jsou zadní sedadla vyvýšena o 46 mm, takže dostatečně podbírají stehna, ale největší výhoda VarioFlexu spočívá v něčem jiném.

V podstatě třemi pohyby můžete vyjmout střední sedadlo vážící jedenáct kilogramů a poté posunout obě krajní sedadla (ta váží 16 kg), o 110 mm směrem ke středu vozu. Tímto krokem vytvoříte z Roomsteru čtyřmístný automobil se skutečně velkorysou šířkou v oblasti ramen. Mimo to můžete v podélném směru všechna sedadla posunovat v rozsahu 150 mm. Sklon opěradel v zadní části vozu lze pro obě vnější sedadla individuálně a plynule měnit v rozsahu 13,5°.

Ze zajímavých prvků výbavy zbývá zmínit panoramatickou střechu začínající asi 30 cm od horní hrany čelního skla, dlouhou 1100 mm a širokou téměř 730 mm. Ptáte-li se na základní cenu, tak vězte, že zřejmě nepřekročí 340 000 Kč, podle našich informací zůstane těsně pod touto hranicí.


Ondřej Láník