reklama


Hlavním exponátem byl sice nový model Yeti, ale novinek bylo na stánku Škody mnohem více.

Yeti

Čtyři roky po premiéře studie Yeti přivezla Škoda do Ženevy exponát se stejným jménem. Rozdíly? Sériový produkt má o něco delší příď, pohon předních nebo všech kol a výhradně přeplňované pohonné jednotky s přímým vstřikováním.

Pátá modelová řada Škody (po Fabii, Roomsteru, Octavii a Superbu) se vydává do lehkého terénu. Originální design je prezentován spolu s originálním názvem, kolem něhož bude jistě radost tvořit marketingové a propagační aktivity v Alpském regionu nebo ve Skandinávii. Škoda se naštěstí držela velmi striktně původního návrhu Thomase Ingenlatha, takže Yetimu se žádný konkurent - včetně nejbližšího příbuzného Tiguanu - nepodobá.

Při premiéře na autosalonu v Ženevě byly zveřejněny pouze základní data, podrobnosti o konstrukci a jízdních parametrech si výrobce nechává až na pozdější čas, zřejmě na novinářskou prezentaci. Známá je délka vozu 4,2 m, která je o 22 cm kratší než u Tiguanu. Velmi blízkým konkurentem tak zřejmě bude duo Suzuki SX4/Fiat Sedici (délka 4,115 m) a ve verzích 4x2 také Kia Soul (délka 4,105 m). Automobil na prezentačních oficiálních fotografiích dostal 17palcová kola z lehkých slitin.

Škoda Yeti chce být nejen líbívým SUV, ale také praktickým autem pro každý den. Na rozdíl od studie je zadní výklopné víko nedělené a zvedá se podle očekávání nahoru. Zadní sedadla ve stylu příbuzného Roomsteru lze nejen sklopit, ale i zcela vyjmout z vozidla. Pak sem při dvoumístné konfiguraci Yetiho, můžete naložit až 1760 l nákladu. To je téměř tolik, kolik pojme stejně dlouhý, ale poněkud jinak koncipovaný Roomster (v jeho případě je to přesně 1780 l).

Škoda Yeti má novou přístrojovou desku, ale sdílí moduly klimatizace a audio/navi-zařízení se Superbem a Octavií. Podobné to s největší pravděpodobností bude i s přístrojovým štítem ve dvou velkých tubusech.

Do prodeje se dostanou dvě verze hnacího ústrojí. Slabší motory budou dodávány s pohonem pouze předních kol, ostatní pak s pohonem všech kol, řešeným podobně jako u Octavie a Superbu pomocí mezinápravové elektronicky řízené spojky Haldex.

Revoluční novinkou, jak pro značku Škoda, tak pro celou skupinu VW, bude první využití nového čtyřválcového motoru 1,2 TSI (77 kW). Ani podrobnosti o něm zatím nejsou známy, ale z označení vyplývá, že by měl disponovat přímým vstřikováním benzinu do válců a přeplňováním turbodmychadlem. Podobný motor, ale bez přímého vstřikování, dnes nabízí pouze Renault. Tento základní motor, který má se podle starších informací vyrábět v Mladé Boleslavi, bude dodáván pouze s uspořádáním 4x2.

Silnější zážehovou alternativou bude motor 1,8 TSI (118 kW) kombinovaný s pohonem všech kol, což je kombinace známá z Octavie i ze Superbu.

Škoda Yeti - přehled motorizací
Uspořádání4x24x4
Zážehové1,2 TSI (77 kW)1,8 TSI (118 kW)
Vznětové2,0 TDI CR DPF (81 kW)2,0 TDI CR DPF (81 kW)
-2,0 TDI CR DPF (103 kW)
-2,0 TDI CR DPF (125 kW)

Naftová škála čítá prozatím tři motory se vstřikováním common-rail, které mají shodný objem, ale tři různé výkonové stupně. Základní naftový motor 2,0 TDI CR DPF (81 kW) bude dodáván s pohonem předních i všech kol, další dva výhradně s pohonem všech kol.

Škoda Yeti - První ženevské dojmy

První dojem? Automobil vypadá velmi robustně. Celkové designové pojetí není sice nikterak omračující, Škodě se ale každopádně podařilo Yetiho velmi dobře sladit ve stylu modelů Superb a Roomster. Přední dveře mají podobný tvar jako u Roomsteru, s tím ovšem kontrastuji nevýrazně (nebo snad až příliš funkčně?) tvarovaná zadní boční okna a strohý design zádě.

Asi nepřekvapí, že zadní náprava nové Škody Yeti je zřejmě odvozena z řešení modelu Octavia 2, bližší detaily zatím bohužel potvrzeny nemáme. Zato máme přesné vnější rozměry. Nový Yeti je 4223 mm dlouhý, 1793 mm široký a 1691 mm vysoký. Rozvor náprav je 2578 milimetrů, tedy stejně jako u aktuální Octavie. Autosalonový exponát má na sedmnáctipalcových kolech pneumatiky 225/50 R 17.

Místa je vpředu i vzadu podélně dostatek, nad hlavou dokonce více než dost. Na šířku je vzadu pocitově stejně místa jako ve Fabii Combi (posaz i tvar opěradla je stejný), vpředu pak o něco více. Dojem z velikosti interiéru je ovšem v Yetim lepší vzhledem k vyššímu a vertikálnějšímu posazu.

Poloha za volantem je vzpřímená. Výhodou při manévrování s autem bude nepochybně skutečnost, že na rozdíl od drtivé většiny současných aut, je z místa řidiče vidět na kapotu. Palubní deska má příjemný design, přístrojový štít je podle aktuálních módních trendů rozčleněn do dvou hlubokých tubusů, jako v Octavii. V interiéru jsme si dále všimli čtyřramenného volantu ze Superbu, či krátké řadicí páky umístěné nízko u podlahy, stejně jako u menší Fabie.

Zavazadlový prostor má pravidelný tvar. Podběhy do něj zasahují minimálně a jeho podlaha i nákladová hrana jsou umístěné relativně nízko. Překvapilo ovšem umístění měniče na CD v zavazadlovém prostoru z vnitřní strany před levým zadním sloupkem.

Fabia Scout

Výrazně ziskový segment malých modelů se vzhledem SUV a pohonem přední nápravy se rozšiřuje o dalšího člena. Fabia Scout se od běžných kombi liší sadou plastových dílů, jinými koly a pozměněným čalouněním interiéru. Relativně nízké náklady na vytvoření takového modelu jsou lákavou možností jak se prezentovat s dalšími odvozeným modelem. A když jej navíc zákazníci chtějí, pak není co řešit.

Od sériové Fabie Combi se Fabia Scout na první pohled liší speciálně tvarovaným nárazníkem, ochrannými kryty na bocích karoserie nebo střešním nosičem ve stříbrné barvě. Kola z lehké slitiny Arktos jsou určena speciálně pro tento model. Na přání se může zákazník namísto šestnáctipalcových kol rozhodnout pro větší sedmnáctipalcové provedení se stejným designem.

V interiéru najdou zájemci vzor čalounění určený výhradně pro tuto designovou linii, které je podobně jako u modelů Roomster Scout a Octavia Scout vyrobeno z odolného, ale zároveň na dotyk příjemného materiálu. Vkládané tkané koberce nesou nápis Scout, který je umístěn také na zádi vozu. Pro zvýšenou odolnost mají pedály nerezové plochy s protiskluzovými pryžovými prvky. Hlavice řadící páky, vnitřní kliky dveří a rámečky ventilace jsou v matně stříbrném provedení. Mezi rozlišovací znaky modelu Fabia Scout patří také mlhové světlomety s corner designem a tónovaná skla.

Pro Fabii Scout budou nabízeny čtyři známé motory. Benzinové jednotky reprezentují čtyřválce 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW) s plynule variabilním časováním ventilů. Tento motor bude k dispozici - vedle standardní pětistupňové ručně řazené převodovky - také se šestistupňovou automatickou převodovkou. V nabídce naftových motorů figuruje nadále tříválcový agregát 1,4 TDI PD (59 kW) i čtyřválec 1,9 TDI PD (77 kW). Všechny verze mají pouze pohon kol přední nápravy, podobně jako Roomster Scout.

Nový motor 1,6 TDI CR pro Octavii

Nová jednotka přichází se zpožděním za konkurencí a všem je to zřejmě jasné. Jak jinak vysvětlit skutečnost, že nový motor ještě ani nezačal figurovat v avizované nabídce motorizací pro aktuální provedení Golfu a už jej dostává Octavia a rovnou i se všemi technickými daty.

O termínech náběhu a cenách se toho zatím mnoho neví, ale základní fakta jsou z technických dat snadno zjistitelná. Nový agregát má zdvihový objem 1598 cm3, vstřikování systému common-rail, rozvod 2 x OHC a jak se na moderní turbodiesel sluší a patří i relativně malý kompresní poměr 16,5:1. Předchůdce i nový motor mají společný rozměr vrtání (79,5 mm), liší se ve zdvihu. U letité jedna-devítky jde o hodnotu 95,5 mm, zatímco u nového motoru jen 80,5 mm.

Maximální parametry výkonu a točivého momentu jsou u obou jednotek shodné, u jedna-šestky je ale otáčkový rozsah větší a výkon 77 kW vrcholí až ve 4400 ot./min. Pohotovostní hmotnost obou vozů se liší nepatrně, zpřevodování je ale odlišné. Zřejmě i díky odlišné charakteristice motoru je Octavia s novým motorem o 0,2 s pomalejší ve sprintu z 0 na 100 km/h. Standardně jí ale ubírá výkon filtr pevných částic (pro 1,9 TDI pouze za příplatek) a přísnější emisní norma Euro 5 (1,9 TDI plní jen Euro 4). Kombinovaná spotřeba nového turbodieselu je o 0,4 l/100 km nižší než u předchůdce, konkrétně 4,5 l/100 km.

Lepší aerodynamika a montáž pneumatik se sníženým valivým odporem (a vyšším tlakem) redukuje u nové Octavie Greenline vybavené taktéž motorem 1,6 TDI síly potřebné pro zrychlení, resp. pro udržení vyšší rychlosti vozu. Spotřeba činí jen 4,4 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Designové studie na bázi současných modelů

Vedlejší heslo Škody na ženevském autosalonu 2009 zní: Škoda goes Emotion! Designéři představují stylistická cvičení naznačující, jak by mohla vypadat designová budoucnost vozů Škoda. Lifestylové koncepty jsou vystavěny na bázi současných Fabií.

Exteriér ovlivňují barvy a kontrastní plochy, výrazné prvky kol, ozdobné doplňky karoserie a dynamické grafické aplikace. Uvnitř se mění vzhled sedadel a přístrojových desek. Interiér ovlivňují kvalitní povrchové materiály a jejich tónování.

Koncepty Fabia Sport (má vyprovokovat zájem o Fabii RS?) a Fabia Scout (předskokan chystaného sériového provedení?) jsou novou lifestylovou interpretací malých Škodovek. Blízkost realitě umožňuje jednoduché a rychlé převedení těchto vizí do sériové výroby.

Další designové koncepty mají následovat.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Zdroj: redakce
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama