Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda ve Frankfurtu 2007

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto, a.s. ve Frankfurtu prohlásil, že milionová výrobní kapacita pro vozy s okřídleným šípem ve znaku bude k dispozici už v roce 2010. Expanzivní plán je tedy posunut výrazně kupředu.

Již dnes ročně vzniká více než 600 tisíc automobilů se značkou Škoda, ale zatímco dosud bylo zdrojem nárůstu především zvětšování kapacit domácích závodů, nyní se pozornost zaměřuje na Čínu, Indii a další rozvíjející se trhy. V budoucnu má ročně vznikat až třetina produkce Škody mimo Českou republiku.

Před autosalonem ve Frankfurtu se objevily také zprávy o rozšíření nabídky značky Škoda směrem dolů. Martin Winterkorn, šéf Volkswagenu, slíbil, že nové mikroauto koncernu VW bude mít také derivát se značkou Škoda.

Na výstavě samotné byly odhaleny tři novinky: studie Fabia Scout, sériová Fabia Combi a řada Greenline.

Fabia Scout

Nová Fabia Combi s plastovým lemováním a modrým interiérem je jedním z hlavních exponátů na frankfurtském stánku Škody Auto.

"Nepřehlédnutelná designová studie Fabia Scout je variací standardního kombi s prvky terénního vozu. Velkoplošné ochranné kryty karoserie, a detaily typické pro vozy kategorie SUV, propůjčují modelu Fabia Combi zcela výjimečný charakter. S výraznou tváří má nejlepší předpoklady oslovit náročnější zákazníky s vysokými požadavky na individualizaci jejich vozu." Tolik tisková zpráva Škody Auto.

Vzhledem k tomu, že další komentář prozatím není k dispozici, nezbývá než věřit, že podobný model se má v nejbližší době dostat na trh. Nebylo by to velké překvapení, vzhledem k příbuznosti Fabie a Roomsteru. S druhým jmenovaným modelem v provedení Scout je tak jako tak sdílena část sady plastových dílů.

Studie je opatřena koly z lehkých slitin s novým designem. Rozměr pneumatik je 205/40 R 17, což není až tak nereálný rozměr pro případnou montáž na podobný sériový automobil. Uvnitř je studie okořeněna proti sériovému provedení novým volantem, modrými sedadly s novým tvarováním a ozdobným vzorem. Zavazadlový prostor má falešnou podlahu, která zmenšila jeho využitelný objem, ale na rozdíl od sériového provedení vzniká po sklopení ložná plocha bez schodu. Designér přidal výklopnou sedačku v zavazadlovém prostoru, pod kterou je místo pro uložení turistického vybavení.

Fabia Combi

Nová Fabia Combi je ve srovnání s předchozím provedením o 7 mm delší, o 4 mm užší a o 46 mm vyšší. Délka činí 4239 mm, šířka 1642 mm a výška 1498 mm.

O 54 litrů větší je zavazadlový prostor se základním objemem 480 litrů. Při sklopených zadních sedadlech činí jeho objem 1460 litrů. To odpovídá nárůstu o 235 litrů oproti předchozímu modelu. Zavazadlový prostor je navíc také nejdelší ve svém segmentu – mezi pátými dveřmi a opěradly zadních sedadel je vzdálenost 959 mm.

Vedle nového designu, který navazuje na model hatchback, nabízí nový model také několik praktických a komfortních prvků. Mezi jeho silné stránky patří především prostor pro cestující na zadních sedadlech, větší zavazadlový prostor (480 l/1460 l), množství odkládacích prostorů a materiály použité v interiéru

Zavazadlový prostor je zakryt polosamočinným roletovým krytem, který nalezneme i ve větším modelu Octavia Combi. Lehký dotyk lokte stačí k automatickému svinutí rolety do jejího pouzdra. Při nakládání je to podstatná výhoda, která zvyšuje pohodlí. Kromě toho lze zavazadlový prostor upravit pomocí příslušenství tak, aby odpovídal požadavkům zákazníka. V nabídce jsou také systémy pro zajištění nákladu, které bezpečně přidrží na určeném místě převážené předměty a ochrání je před poškozením. Vodovzdorné podlahové koberce umožňují čistou přepravu horských kol po túře za špatného počasí nebo potápěčské výstroje. Pořádek v zavazadlovém prostoru umožní udržet variabilní odkládací schránky, které lze upevnit téměř jedním pohybem ruky. Madlo na vnitřní straně pátých dveří ulehčuje svým ergonomickým tvarem jejich zavírání, chrání zápěstí a zabraňuje přiskřípnutí ruky. Plochá konstrukce zadní klikové nápravy umožnila vytvořit nízkou a rovnou podlahu zavazadlového prostoru. Nakládání proto nepřekážejí žádné rohy ani hrany a snadnější manipulaci se zavazadly usnadňuje nízká nakládací hrana ležící 637 mm nad vozovkou. Podlaha zavazadlového prostoru je několik centimetrů pod úrovní nakládací hrany a po sklopení druhé řady sedadel nevznikne zcela rovná ložná plocha.

V nabídce zážehových motorů jsou tři známé agregáty. Proti Fabii schází základní tříválec s dvouventilovou technikou rozvodu. Nabídka vznětových motorů se neliší od Fabie a Roomsteru. Jak vznětové tak zážehové motorizace jsou asi jen o 20 kg těžší než krátká provedení se stejnými motory. Dynamické vlastnosti i spotřeby jsou u Fabie Combi nepatrně horší.

Nová Škoda Fabia Combi se na českém trhu bude prodávat se základní cenou o 5 tisíc vyšší než současné provedení. Po zohlednění výbavy ale zjistíme, že ceník bude obsahovat ceny relativně nižší. První cena 285.900,-Kč totiž patří nové Fabii Combi se tříválcem 1,2 12V HTP (51 kW), kdežto dnešní základní model v ceníku za 280.900,- dostanete s motorem 1,2 HTP (40 kW). Výrazně lepší jsou také dynamické vlastnosti, když nový základ akceleruje z 0 na 100 km/h za 15,1 s (původní základní model 18,7 s) a nejvyšší rychlost činí 164 km/h (dříve 153 km/h).

Také s výbavou to nebude tak jednoduché. Všechny nové Fabie dnes mají například dva čelní a dva boční airbagy, ale v základním modelu první generace Fabie Combi je třeba za spolujezdcův airbag zaplatit 7.500,-Kč a za boční airbagy 8.900,-Kč.

Definitivní přehled specifikace výbavy pro český trh v tuto chvíli není k dispozici a proto přesné vyčíslení mezigeneračního zvýhodnění není možné.

Vše o nové Škoda Fabia Combi je v článku Frankfurt živě: Nová Škoda Fabia Combi (kompletní informace).

Řada GreenLine

Na frankfurtském autosalonu se představila nová řada Greenline, vyvinutá s cílem nabídnout maximálně úsporný a k životnímu prostředí šetrný provoz s minimálními vícenáklady.

Prvními představiteli nové řady jsou modely Fabia Greenline a Fabia Combi GreenLine s motorem 1,4 TDI PD DPF/59 kW se sníženou hodnotou emisí CO2 nepřesahující 110 g/km. Automobilka je hodlá nabízet paralelně s ostatními stupni výbav a to bez výrazného omezení výběru mimořádných prvků výbavy.

Nákladově nenáročné úpravy odpovídají přibližně zásahům, které používá například Volkswagen u svým modelů Bluemotion. Škoda přistoupila k aerodynamickým úpravám karoserie, přepracováno bylo nastavení řídicí jednotky motoru a byla použita upravená převodovka s delšími převody. Svůj podíl na lepší spotřebě paliva má také snížení hmotnosti a pneumatiky se sníženým valivým odporem.

Druhou frankfurtskou novinkou mezi vozy řady Greenline byl koncept Octavia Combi FlexFuel. Jako palivo je používána směs benzinu a etanolu (E85). Vozy Octavia FlexFuel, určené pro provoz na etanol, bude Škoda Auto od prosince dodávat do Švédska, kde je již značně rozvinutá infrastruktura čerpacích stanic s palivem E85. Octavia Combi FlexFuel je poháněna motorem 1,6 MPI o výkonu 75 kW (102 k).

Ve Švédsku se běžná Octavia s motorem 1,6 (75 kW) prodává za 157.500,- SEK (tj. cca 465.000,-Kč), verze FlexiFuel stojí 159.500,-SEK, ale v ceně je také předehřívač motoru, nezbytný pro provoz v zimních podmínkách, a tak vezmeme-li to v úvahu, zůstává cena i přes mírné zvýšení na velmi atraktivní úrovni. Škoda chce ve Švédsku ještě letos prodat asi 600 vozů na etanol, příští rok se odhaduje odbyt na 3000 kusů.


Ondřej Láník
Diskuze (11)