Škoda bude vyrábět převodovky a motory i o celozávodní dovolené
Lidé půjdou do práce dobrovolně, řekl ČTK předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Hromadná dovolená je naplánována od 13. do 24. července, v ostatních závodech firmy se vyrábět nebude.
V závodě v Mladé Boleslavi pracuje kolem 20.000 lidí. Firma chce vyrábět netradičně i během dovolené kvůli vysoké poptávce, která je způsobena především šrotovacími prémiemi v některých evropských zemích. Výroba převodovky typu MQ 200, kterou využívá koncern VW, dosahuje nyní rekordních 2900 kusů denně. Během dvousměnného provozu o hromadné dovolené by se mělo vyrobit denně asi 1000 kusů, tedy zhruba třetina proti současnému stavu. Nového typu benzinového motoru o objemu 1,2 litru se během dovolené vyrobí za jednu směnu asi 200 kusů, nynějšího typu s obdobným zdvihovým objemem pak zhruba 50 kusů denně.
"Lidé půjdou do práce dobrovolně, to byla jedna z našich podmínek," řekl Povšík s tím, že poptávka od zaměstnanců je poměrně výrazná. "Chtějí si vydělat a také pomoci firmě," podotkl. Lidem bude za práci o dovolené vyplacena kromě mzdy a odpovídajících příplatků i zvláštní prémie 400 korun za jednu směnu. Zajištěna bude podle Povšíka i jejich bezplatná doprava do podniku. Vyrábět se ve Škodě bude také v pondělí 6. července, kdy je státní svátek.
Odbory s vedením automobilky také stále jednají o možných sobotních směnách, které by měly řešit zejména velkou poptávku po Fabiích. "Hned v úterý budeme s vedením firmy o tomto hovořit. Pokud nebudou trvat na zavedení časových kont, dohodneme se, myslím, rychle. Musela by se ovšem znovu otevřít kolektivní smlouva," dodal Povšík.
Právě na časových kontech vyjednávání o pracovních sobotách dosud krachovalo. Zavedení časových kont znamená, že zaměstnanci berou po dobu až 52 týdnů zhruba 80 procent mzdy. Pokud by pak firma neměla zakázky tak vysoké, což se po vypršení šrotovacích prémií očekává, zůstali by lidé naopak doma za stejnou mzdu, jako by byli v práci.
Časová konta však Povšík považuje za nevýhodná a bylo prý již domluveno, že do konce roku nebudou používána. "Konta jsou také velmi administrativně náročná a navíc by to negativně zvyšovalo podíl nepřímého personálu," řekl již dříve Povšík. Odbory navrhují podobné řešení jako během hromadné dovolené. Tedy aby byly případné soboty vedeny jako dobrovolné přesčasy s příplatkem a prémií minimálně 400 korun.
Mladoboleslavská automobilka původně na začátku roku počítala s tím, že během prvního pololetí bude vyrábět jen čtyři dny v týdnu. Kvůli vysoké poptávce způsobené šrotovacími prémiemi však brzy přešla zpět do klasického pětidenního režimu.