Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodě Auto klesl za tři čtvrtletí zisk o čtvrtinu na 8,66 mld. Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto klesl za tři čtvrtletí čistý zisk o 24,7 procenta na 8,66 miliardy Kč. Tržby především kvůli silné koruně klesly o 2,2 procenta na 158,1 miliardy korun.

Firma za devět měsíců prodala o 14,8 procenta aut víc než loni, její vozy si koupilo 530.924 lidí. ČTK to sdělil mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Příčinou propadu zisku i přes rostoucí prodej je podle Černého kromě silné koruny také agresivní konkurenční prostředí a první příznaky poklesu poptávky v souvislosti s celosvětovou finanční krizí.

Podle člena představenstva za oblast ekonomie Holgera Kintschera je silná koruna pro firmu překážkou negativně ovlivňující plánovanou expanzi. "Situace se dále zostřuje. Vedle známých problémů na trhu s ocelí a drahými kovy se projevuje celosvětová finanční krize spojená s globálním poklesem poptávky po automobilech," uvedl Kintscher. Firma podle něj nyní bude muset přepracovat investiční programy.

Přestože dodávky zákazníkům v letošním roce rostou, za pozitivním prodejem stojí především první pololetí, kdy firma zaznamenala nárůst o 17,9 procenta. "V porovnání s pololetními výsledky je již patrný pokles tempa růstu prodejů. Aktuální nejistota budoucího vývoje krize na finančních trzích ovlivňuje se stoupající frekvencí rozhodování našich zákazníků o koupi," sdělil člen představenstva odpovědný za odbyt a marketing Fred Kappler.

Škodovka zaznamenala růst především na východoevropských trzích, kde prodala 98.519 aut, o 45,8 procenta více než loni. V Rusku vzrostl zájem o 89,8 procenta na 36.898 prodaných aut, na Ukrajině to bylo o 62,3 procenta na 25.387 vozů. Prodeje rostou také v Číně a Indii.

Výroba nových škodovek vzrostla meziročně o 11,3 procenta na 499.182 vozů. Vyrábělo se víc především fabií, octavií a superbů. Firma však v posledních týdnech začala na recesi v automobilovém průmyslu reagovat odstávkami výroby. Po dvou kratších jednodenních v září a říjnu se linky v závodech automobilky úplně zastavily na celý tento týden. Vyrábět se nebude ani posledních 14 dní v roce, nově se hovoří i o některých listopadových termínech, což však firma popírá. Důvodem odstávek je podle mluvčího snižování skladových zásob.

Globální krize na finančních trzích přináší problémy celému automobilovému průmyslu. Omezením výroby musela reagovat například také kopřivnická automobilka Tatra. Výrazné potíže mohou při déle trvajících odstávkách mít i dodavatelé autodílů, pro řadu z nich představuje Škodovka klíčového odběratele. Firma samotná se však zatím nechystá k hromadnému propouštění, to by se zřejmě nejdříve dotklo agenturního personálu.

Situace na trhu však může ovlivnit i vyjednávání o nové kolektivní smlouvě, jež Škodovku před koncem roku čeká. Odborářský předák Jaroslav Povšík řekl, že odbory budou po vedení firmy požadovat smlouvu na jeden rok.

V loňském roce prodala největší česká automobilka celkem 630.032 aut, což bylo o 14,6 procenta více než v roce 2006. Výroba překročila 661.000 vozů. Čistý zisk Škodovka loni meziročně zvýšila o 44,5 procenta na rekordních 15,98 miliardy korun, tržby vzrostly o devět procent na 222 miliard korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Avatar - Pjenkava
2. 11. 2008 14:07
Není divu...
Skutečně není divu, když teď Škodovka začla vyrábět tak hnusný, odporný a předražený auta... :-)
Avatar - peter222
31. 10. 2008 11:22
Nie je to také zlé!
Dopad finančnej krízy si viacej užili krajiny na západ od českého královstva. MBéčka je ale viac populárnejšia na východe ako na západe. Pokial´ má Škoda 40% podiel v ČR - 20% v SR a prudko rastúci dopyt na východných trhoch nemá sa čoho obávať.