Skokan Jan Matura: Jezdím rychle, ale nejsem kamikadze!

 

Jeho odvážné kousky berou dech, zvláště když letí přes dvě stě metrů do dálky. Jaký je nejlepší český skokan na lyžích Jan Matura za volantem?

Rozhodně nepůsobí jako nějaký poblázněný kamikadze. Mluví spíše tiše, žádná energická gesta. Jak se později v průběhu rozhovoru přizná, občas jede svižněji, ale jinak nemá potřebu vybíjet si za volantem adrenalin. S lyžemi na nohou je to prý ovšem jiný šálek kávy.

Opravdu jste se na skokanském můstku nikdy nebál spustit do té laicky viděno strašné hloubky?

K lyžování mě přivedl táta, který trénoval. Začal jsem skákat jako dítě na sněhových můstcích, až přišly ty největší, mamutí. Za více než pětadvacet let mě strach nikdy nepřepadl.

Na lyžích jsem zatím skočil nejdále 224,5 metru. Měl jste na tachometru tuto číslici při jízdě?

Na sedadle spolujezdce mám maximum 240 km/h na dálnici z Prahy do Liberce. Sám jsem jel nejrychleji 218 km/h.

Je horší zažít nehodu na silnici, nebo pád po nepodařeném dopadu ze skokanského můstku?

V našem sportu k nepříjemným karambolům občas dochází. Ale pokaždé je to s menším rizikem, než když se cokoliv přihodí za volantem.

Máte takovou zkušenost?

Naštěstí jenom jednu vážnější, při které se kromě auta nikomu nic nestalo. Povedlo se mi to ve třiadvaceti letech s favoritem, mým prvním autem. Na sněhu jsem neodhadl brzdění. Po dost ošklivě vypadající havárii to odnesla jen karoserie, i když hodně.

Poznamenal vás tento nepříjemný zážitek?

Pamatuji si ten moment dodnes. Pořád mě občas dost zamrazí z představy, že stačí zlomek sekundy a člověku pak už nemusí být žádná rada dost platná. Naštěstí se mi od té doby nic nestalo.

Jezdíte od osmnácti?

Ještě než jsem byl plnoletý, nechal mě táta v okolí Českého Krumlova u babičky občas řídit. Třeba i deset kilometrů. Řidičák přišel hned v osmnácti.

Když jste „zrušil“ favorita, jaká auta ho následovala?

Asi šest let Renault Scénic a teď jezdím čtvrtým rokem stříbrným land roverem. Čtyřkolka je pro mě praktická nejenom v Liberci, kde bydlím a kde se drží hodně dlouho sníh. Občas vezmu rodinu a jedeme na závody. Takže ji využívám opravdu hodně často.

Dá se takovým autem vyjet svah pod můstkem?

Myslím že ne, sklon třiatřicet stupňů je opravdu dost drsný. Vím, že už se o takový kousek pokoušeli lidé na motorce, ale bez úspěchu. Já jsem s ničím podobným zatím nekoketoval a ani nemám potřebu to zkusit.

Váš reprezentační kolega Jakub Janda je známý vášní k závodům formulových vozů. Neláká vás to?

Tenhle bacil mě zatím příliš neinfikoval. Na druhou stranu nemám problémy vedle Jakuba si sednout, když řídí auto na závody. Je na tom podobně, jako když řídím já.

Kolik ročně najezdíte?

V průběhu zimní sezony většinou cestujeme mezi Německem, Rakouskem, Itálií a Švýcarskem. Ročně to obnáší kolem padesáti tisíc kilometrů – a to počítám kilometry jako spolujezdec. Sám asi nedám víc než třicet tisíc.

Co řídíte cestou na závody?

Máme k dispozici dva Citroëny Jumper v delší úpravě. Do jednoho se naskládá šest závodníků, do druhého technik, trenér a všechny lyže, což obnáší dvanáct párů. Každý máme „skočky“ podle své výšky. Nejmenší mají délku 245 a nejdelší 265 centimetrů. Máme vyzkoušené, že se bez problémů vejdou.

Nezasáhl vás motorismus jiným způsobem, než je pouze řízení vozu?

Když byla řeč o Jakubu Jandovi, je to týmový zásobitel motoristickými časopisy. Někdy mám pocit, že kupuje snad všechno. Půjčuji si je od něj a počtu si o nových modelech nebo zajímavostech z techniky. Auto je pro mě ovšem především dopravním prostředkem, který potřebuji ke každodennímu životu. Přiznávám ale, že jako správný chlap si rád za volantem zablbnu.

Co to znamená?

S kolegy z reprezentačního družstva jsme měli možnost svézt se po okruhu v Mostě závodní fiestou. Pravda, když si člověk uvědomil, že to není jeho auto, a znal jeho hodnotu, nenaložil mu tolik, kolik by to ve skutečnosti chtělo. Ale i tak to bylo pěkné svezení. Taky se mi podařilo vyzkoušet si motokáru a nedávno po závodech v italském Val di Fiemme jsem si na zledovatělém oválu spíše zaklouzal než zajezdil se Subaru Impreza STI.

Oslovuje vás motoristický sport?

Rád se podívám na formuli 1 a obdivuji rallye. Když ze záběrů vidím, jak ve velkých rychlostech lítají po úzkých cestách nebo silnicích, před takovými řidiči smekám.

Platíte pokuty?

Přiznávám, že nejsem andílek a občas mě zastavují kvůli rychlosti. Pokaždé je to jen o deset nebo patnáct kilometrů více.

Říkal jste, že nemáte problém sednout si na sedadlo spolujezdce, když jedete na závody. Platí totéž i v civilu?

Jistě. Manželka také ráda řídí, takže nemám problém půjčit jí auto. Ještě se nestalo, že by třeba jen něco drobně škrábla. Hodně mě potěšilo, když náš dvouletý syn Matěj bez problémů napoprvé zvládl cestu z Liberce k babičce do Českého Krumlova. Od té doby se mu cestování líbí.

Jan Matura

  • Narozen 29. ledna 1980 v Českém Krumlově.
  • Dříve sdruženář (kombinace běhu a skoku), v současné době nejlepší český skokan na lyžích.
  • Člen Dukly Liberec.
  • 10. ve Světovém poháru 2012/2013. Vítěz dvou závodů Světového poháru 2012/2013.
  • 5. v MS na velkém můstku 2013.
  • Nejdelší skok: 224,5 metru.
  • Ženatý (manželka Veronika, syn Matěj – 2 roky).
Spolupracujeme s TipCars.com
Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy

Americká automobilka Ford Motor dnes potvrdila, že…

Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje úpravou…

Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit

Ojeté Peugeoty 407 pořídíte od 70 tisíc korun. Na co si…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Dnes 15:56

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od premiéry dočkal modernizace. A ta je výrazná, Fiat na inovované 500L použil 40 % nových dílů.




Blesk.cz

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli vzkaz kameníků z roku 1888

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli…

Vzácný objev učinili restaurátoři ve věži Staroměstské radnice, která nyní prochází rekonstrucí. V arkýři kaple…

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela se dojetím

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela…

Zpěvačka Marta Jandová (43) vyrazila na dovolenou společně se svojí rodinou. Sympatická hudebnice podnikla túru…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…