Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skvosty s vůní benzinu: V Plzni se představí zajímavá a vzácná auta

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
O víkendu se chystá v Plzni zajímavá výstava veteránů, ale i modernějších vozů. Představí se na ní skutečné skvosty.

V Plzni se ukáže skutečná automobilová všehochuť od historických sporťáků přes formule a další závodní vozy, limuzíny až po terénní a užitková auta. Výstava se koná od pátku 21. do neděle 23. července 2017 v DEPO2015. Jedná se o industriální objekt, zrekonstruované bývalé depo PMDP, tedy Plzeňských dopravních podniků. Návštěvníci zde uvidí více než stovku vzácných aut...

Předválečné vozy

Představí se tu například tříkolka Velorex, nám dobře známá, ale to samozřejmě není vše. Co zde bude k vidění dále? „Plechová Lízinka“, tedy Ford Model T, která postavila nejen Ameriku, ale vlastně celý svět na kola, vyráběla se devatenáct let (1908-1927). Henry Ford bývá považován za průkopníka pásové výroby, i když to není tak docela pravda, před ním zkoušel hromadnou produkci Olds.

Bugatti 35 je určitě nejkrásnějším automobilem Grand Prix historie. A také nejúspěšnějším. Debutovala v roce 1924, v Československu jich jezdilo patnáct. Nejslavnější dámou za volantem byla pochopitelně Eliška Junková, která svou žlutou bugattku přivedla k vítězství v závodech do vrchu (Zbraslav-Jíloviště, Knovíz-Olšany, Lochotín-Třemošná), ale i k pátému místu na Targa Florio 1928. V Plzni vystavený vůz je typicky modrý a nejedná se o kopii, či repliku, i když pochází ze sbírky Ladislava Samohýla.

Další zajímavostí je americké kupé Hupmobile ročníku 1927. Dnes zapomenutá společnost, kterou založil Robert Craig Hupp, chrlila v letech 1908-1941 solidní a spolehlivá auta, postavila jich přes 560 tisíc. Stejně starý faeton Buick vyrobila dodnes existující značka, součást a spolu s Oldsmobile, Oaklandem a Cadillacem zakládající člena koncernu General Motors (1908). David Buick ji však založil ještě o pět let dříve.

Kabriolet Mercedes-Benz 320 A z roku 1938 je stejného typu (modelové řady W142), v jakém jel Reinhard Heydrich 27. května 1942, kdy byl na něj spáchán atentát. Jedná se však o dvoumístnou sportovní verzi, nikoli čtyřmístnou čtyřdveřovou (D). O osudu autentického vozu se spekuluje, těch „zaručeně pravých“ existuje několik, nicméně výrobní číslo není dohledatelné ani v archivech Daimleru. Válečné Willysy MB zase zná každý, kdo se zajímá o historii krvavého konfliktu, milovníci vojenské techniky pak obzvlášť.

Poválečná auta

Škodu Supersport (1949) vodil jezdec Antonín Komár. Sportovně-závodní automobil Hakar si postavili otec a syn: Alois a Vojtěch Riegrové z Hradce Králové (odtud jeho název). V roce 1958, po osmi letech, z tratí zmizel. Dnes ho vlastní František Čečil, který se za jeho volantem úspěšně účastnil ME historiků, nejprve na okruzích, poté i do vrchu.

BMW Isetta byla italskou licencí, Bavoři ji koupili od firmy Iso. Bublinovité vozíky vybavovali vlastními motory 0,25 a 0,3 l a byly obchodně velmi úspěšné, i když automobilka kvůli roztříštěnosti výrobního programu na konci 50 let málem padla... Nákupní tašky na kolečkách s jedinými dveřmi v přídi jely kolem 85 km/h a spálily zhruba 5 l benzinu na 100 km, byly tedy velmi úsporné. Půvabný Mercedes-Benz 190 SL, menšího sourozence 300 SL, který zde bude rovněž přítomen, si zase oblíbili filmaři.

Jaguar 420G (1968) má za sebou šest let trvající renovaci. XJ Series 1 (1972) byl ve své době srovnatelný s Rolls-Royce Silver Shadow. Možná mu chyběla image, ale v tichosti, pohodlí a kultivovanosti šlo o velké soupeře, sportovní limuzína pak aristokrata logicky předčila v jízdních vlastnostech a samozřejmě nebyla tak drahá. Zkratka XJ, kterou Jaguar používá dodnes, znamená „experimental Jaguar.“

Moderna

Samozřejmě, že na výstavě budou k vidění i vozy, které do veteránského věku ještě nedospěly. Ale leckdy jim k němu mnoho nechybí... BMW Z1 (písmeno Z znamenalo Zukunft – budoucnost) byl výjimečným roadsterem v nabídce mnichovské značky, nejen svým designem, ale i dveřmi, které se zasouvaly do boků karoserie. 2,5litrový šestiválec se 125 kW dokázal otevřený sporťák rozpohybovat až k hranici 225 km/h.

Jeho současník, Aston Martin Virage z roku 1988, je vůbec prvním vyrobeným kusem tohoto modelu, výstavní showcar se objevil na autosalonu v Birminghamu i na propagačních materiálech značky. Jaguar XJ220 byl s 350 km/h jednu sezónu nejrychlejším produkčním autem světa, vyrobilo se jich jen 282. Překonal jej McLaren F1.

Aston Martin DB7 Vantage (1997) je nejstarším dochovaným vozem značky s vidlicovým dvanáctiválcem, pátým ze sedmičky prototypů. Ostatní byly buď rozebrány, nebo sešrotovány. Mercedes-Benz SLR McLaren se vyráběl v letech 2003-2010, vyvinuly jej společně německá automobilka a McLaren Automotive, ve Wokingu se také vozy kompletovaly.

Na Bugatti Veyron sice koncern Volkswagen prodělával, ale představoval jeho výkladní skříň. V České republice jsou dva. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord sériově vyráběných aut: 407,16 km/h, do předloňska jich vzniklo 450. Obecně známým faktem je i to, že vůz, pojmenovaný po slavném závodníkovi Pierru Veyronovi navrhl až na kola Slovák Jozef Kabaň, bývalý šéfdesignér Škody. Veyron vyhrál kupříkladu 24 hodin Le Mans 1939 s Jean-Pierrem Wimillem na Bugatti 57C Tank. Hypersport, který nesl jeho příjmení, zrychloval z klidu na 300 km/h během 17 s.

Obnovený nizozemský Spyker, který už zase stačil zkrachovat a probudit se zpět k životu, je také exotem. Na výstavě se předvede C8 Double 12 S. Formulku Gloria C8F pilotovali Petr Semerád, Václav Šafář a Tomáš Korený, z monopostů je zde k vidění i Delta II. Areál je otevřen pro veřejnost v pátek a v sobotu od 10 do 20 hodin, v neděli jen do 17 h, kdy výstava končí.

Foto: Míra Chaloupka

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
17. 7. 2017 10:08
Poděkování
Sleepere, moc díky za tato avíza zajímavých akcí. Díky nim jsem v pátek zastihl na mezizastávce Restro Prague Historic Rally. Vidět zblízka takový Bondův přeplňovaný Bentley 41/2 Litre, ještě k tomu pak i za běhu, to je docela zážitek.