Slaví vejtřaska šedesáté narozeniny?

 

Vojenský třítunový speciál se prý začal sériově vyrábět na jaře 1953. Nelze to brát moc vážně: za rok vzniklo jen 185 kusů včetně čtyř ověřovacích sérií. Ty zmatky!

Armádní dohled a režim utajení spolu se snahou pochlubit se předčasným splněním úkolu nadělaly ve statistikách pořádnou paseku. První prototyp Praga armádním činitelům předvedla v únoru 1952, další ověřovací série měly nanejvýš po desítkách kusů. Podle oficiálního číselníku značky tak do konce roku 1954 přišlo na svět 1761 vozidel V3S, jiné prameny však udávají 4370 kusů! Z Pragovky se vejtřaska 16. června 1964 stěhovala do letňanské Avie, ale později se montáž rozběhla i v národním podniku Opravy zemědělských strojů ve Vinoři. V Čechách kariéra pokračovala do osmaosmdesátého, plánované převedení výroby do bratislavského BAZ totiž drhlo. Nit se na pár měsíců přetrhla a po opětovném navázání dospěla produkce V3S v Bratislavě do fi nále v roce 1990. Za 37 let vzniklo kolem 130 000 V3S.

Zkomplikoval se samotný vývoj. V letech 1950/1951 Stalin a jeho generálové počítali, že třetí světová válka vypukne každým okamžikem, a ČSR byla první na ráně. Z ministerstva národní obrany vyšel radikální tajný příkaz okamžitě zastavit vývoj civilních osobních i nákladních vozidel. Armáda rychle potřebovala náklaďák do terénu. Následoval nevídaný kulový blesk. Shora dostala výrobu přidělenu Praga, ale bylo to ještě složitější: ve hře byl také dvojprojekt mladoboleslavského týmu Oldřicha Meduny s motorem Praga, „vojenské terénní“ V3T a V4,5T s nosností 3 či 4,5 t.

Jenže Pragu vzápětí přeorientovali na tanky a dokumentace putovala do Kopřivnice. V jedenapadesátém přece Tatra předala své tatraplany do Mladé Boleslavi. Tatrováci se tuhým nápravám vedeným zkrutnými tyčemi s kulovými čepy v bavlněných výstelkách místo v pouzdrech vzepřeli. Prakticky přes noc odvodili z T 111 dvounápravový osmiválec Tatra 128. Přílišná unifikace s těžkou stojedenáctkou nedotaženou konstrukci přetěžovala. Nepomohlo zvětšení pneumatik ani vyhození navijáku. Erár prý ta legrace stála 1,8 miliardy.

Najednou se hrozně pospíchalo, projekt znovu získala Praga a Ing. Jan Lanc pod sebe dostal i odborníky z jiných automobilek včetně mladoboleslavské. Škodováci byli nepřímo rehabilitováni i ukončením výroby tatraplanů a přesunem Tatry 805 do Plzně. Jakoby za odměnu se směli vrátit k projektu osobního sedanu – Škody 1200. I takové souvislosti měl chaotický zrod Pragy V3S.

Znáte POTAP, EPO a SUEZ?

Ventra, vétřieska, vejda nebo podle tvrdého odpružení vejtřaska, jak třínápravovému evergreenu říkalo několik generací vojáků Československé lidové armády i porevolučních ozbrojených složek, narukovala nejen jako nosič všemožných nástaveb včetně raketometů, ale i v bezpočtu skříňových nástaveb. Možná si vybavíte POTAP (pojízdné operačně taktické pracoviště), POOA (pojízdnou ošetřovnu a opravnu akumulátorů), PAD (pojízdnou automobilní dílnu), POVČ (pojízdnou opravnu vstřikovacích čerpadel), PDDD (pojízdnou divizní dělostřeleckou dílnu), ACHL (automobilní chemickou laboratoř), EPO (elektrotechnickou pojízdnou opravnu), ŽPD (ženijní pojízdnou dílnu), POD (pojízdnou optickou dílnu), POKA (pojízdnou kuchyň automobilní), RPP (rádiovou přijímací provozovnu) nebo třeba letištní speciály: SUEZ nebyl známý průplav, nýbrž spouštěcí univerzální elektrický zdroj pro startování motorů letadel i testování jejich elektroinstalace. AKZS-75 zase automobilová kyslíková zásobovací stanice a tak dále…

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Slaví vejtřaska šedesáté narozeniny?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech…

Praga V3S je v garážích české armády více než půlstoletí Praga V3S je v garážích české armády více než půlstoletí

Vojenský třítunový speciál z vysočanské pragovky, tedy…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…